Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#12875 - 03/06/2003 20:01 Kan man være præst uden at tro på gud?
vsågerneforstå
Bruger

Reg.: 05/04/2003
Hej Cafe

Så lige et indslag på TV2, om en præst der er blevet fyret, efter at have udtalt at han ikke længere tror på gud?, hvad mener i om den sag?, er det rimeligt at fyre en mand på det grundlag?

mvh Lars

Til toppen 
#12876 - 03/06/2003 20:27 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars, næh, det mener jeg jo ikke, men vi afvente, hvad biskoppen siger til sagen.

Du kan læse mere i en tråd, der hedder "vantro præster" i Feedback. -
Henrik Hoffmann-Hansen har skrevet en JesusNet-artikel om dette emne.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12877 - 04/06/2003 17:38 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Kære Kristina

Har du læst spørsmålet? Mener du at en præst godt må sige at Gud ikke eksistere?

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#12878 - 04/06/2003 18:47 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, ja jeg har læst spørgsmålet, og jeg har også svaret (i går) i denne her tråd, og også i den anden, som jeg henviste til.

Men jeg siger det gerne igen: NEJ det synes jeg bestemt ikke han må. Der er - heldigvis - religionsfrihed i Danmark, men den gælder - heldigvis - ikke for folkekirkens præster. De har at holde sig til deres præsteløfte og forkynde det de er kaldet til.

Men det er da godt at den vantro Tårbæk-præst offentligt bekender kulør, så vi kan få sagen frem i lyset og forhåbentlig på sigt få ham og hans ligesindede fjernet fra prædikestolene.

Det er værre med dem der prædiker skjult vranglære, uden at menigheden opdager, at de får stene for brød, og slanger i stedet for fisk.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12879 - 04/06/2003 23:33 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Okay. Jeg er lidt miljø skadet (uddannet indenfor IT ), så den måde du skrev på, sagde min logik, at deu syntes det var iorden at han var præst og ikke troede. Undskyld.

Jeg vil indrømme, at jeg det giver stor anselse hos mig, at han melder klart ud, istedet for de få kujoner der har det på samme måde, men ikke bekender at de kun gør det for penge (arbejdslønen/interessen)

K.h.
Kim

Ændret af steincke (04/06/2003 23:34)

Til toppen 
#12880 - 05/06/2003 01:16 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim,

Jeg vil indrømme, at jeg det giver stor anselse hos mig, at han melder klart ud

Jeg synes også det er fint, at han melder klart ud, men jeg hørte ham sige at han aldrig har været troende.

Det vil altså sige at han i forbindelse med sin præstevielse har afgivet falsk præsteløfte, både skriftligt og mundtligt. Det synes jeg er så uhæderligt, at det kniber for mig med anseelsen ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12881 - 05/06/2003 09:46 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Jeg kan godt følge dig i den holdning du har. Vi har jo inden for frikirkerne, af det jeg kender til, den samme holdning som du nævner til hele Biblen, - troen og - personlige relation til Gud, helt fra starten af livet til en evt. forfremmelse.

Nu viste jeg ikke at han skulle have været ikke troende da han igen afgav sit løfte til Gud og hvis det er rigtigt, så med giver jeg dig helt i anseelsen om det han har gjort, men Gud har vist det hele tiden, så Han beskytter de menighedsmedlemmer der tror på Jesus, for Guds trofasthed bygger ikke på menneskelig handling, men at de hver især kommer til Ham i tro.

K.h.
Kim

Til toppen 
#12882 - 18/06/2003 14:56 Re: Kan man være præst uden at tro på gud...nej... [Re: vsågerneforstå]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg synes det er mere end rimeligt at fyre ham
Kirken er Guds og dens budskab skal forkyndes af Kristne ikke vantro folk som ser deres præstegerning som et alm. arbejde i samfundet.

Hyrden har ansvaret for al den undervisning der gives i kirken, og med en ikke kristen præst kan det kun føre til fortabelse.
Jeg ville nødigt stå til ansvar for at have ledt en hel kirke i fordærv.

Jeg håber at dette vil starte en klapjagt på de fortabelses-præster som regere i folkekirken sp kun de tro er tilbage..

mvh.
Evagelist
Pente Costal....

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#12883 - 20/06/2003 06:44 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: vsågerneforstå]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej,
Nej hans sag er under behandling, og man har endnu ikke besluttet at fyre ham. Man diskuterer det. Tænk at man kan diskutere det. Havde Apostlen Paulus været biskop i Danmark, havde Grossbøl stadig haft støvlemærker på bagdelen efter at være eftertrykkeligt sparket ud...

Hvad er der at diskutere...?

Skal vi også diskutere om der skal serveres kødretter på en vegetarrestaurant?

...om der må drikkes til afholdsforeningens årskongres?

Jeg kan slet ikke forestille mig at denne form for diskussion kunne finde sted i f.eks. Islam, at en Imam kunne finde på at stille sig op og sige at han ikke troede på måneguden Allah. Eller kunne man forestille sig at der i et Islamisk land blev talt om at sælge nogle af moskéerne til kristne, så de kunne laves til kirker i stedet for...???

Er vi virkeligt blevet så slappe?

Mvh. Carsten

Til toppen 
#12884 - 20/06/2003 08:22 Salg af kirker til moskeer? [Re: Carsten]
Anonym
Anonym

Carsten skrev:
Eller kunne man forestille sig at der i et Islamisk land blev talt om at sælge nogle af moskéerne til kristne, så de kunne laves til kirker i stedet for...???

Ja, det kunne man faktisk godt. Jeg læste for nogen tid siden et indlæg fra en medarbejder i en hjælpeorganisation som spurgte imamen i en krigsramt landsby hvad de havde mest brug for at få genopbygget.

Svaret lød: Vi har vores moske, men kunne I ikke hjælpe vore kristne brødre med at bygge en kirke, for de har ingen steder at gå hen!

Og for et par år siden faldt jeg over en tankevækkende lille beretning af forfatteren Iselin C. Hermann som gjorde sig følgende betragtninger:

Må Allah være med dig, pave!

Mange taler om uforenelighed, ja endda krig mellem religionerne islam og kristendom. Derfor dukker en artikel i Samvirke (11.2001), “Damaskus vil man altid længes tilbage til”, op som en velgørende modsigelse og kontrast.

“Damaskus er vores kulturs vugge og den dag i dag et kalejdoskop af forskellige kulturer og religioner”, skriver forfatteren Iselin C. Hermann, der har boet Damaskus i 5 måneder.

“I Syrien lever 18 forskellige trosretninger side om side: Sunni- og shiamuslimer, katolikker, protestanter, syrisk ortodokse, græsk ortodokse, drusere, alawiter, forskellige trossamfund som tilbeder dyr, og der er sågar en religion med livmoderen og de kvindelige kønsorganer som helligdom”.

Iselin Hermann boede i Damaskus under pavens besøg i byen og beretter fra begivenheden:

“Den gamle mand fra Vatikanet blev mødt med jubel af tilslørede kvinder og børn med gule paveflag og til lejligheden fremstillede kasketter og af mænd med fez og djellaba.

De havde ventet i timevis, og den gamle mand ved siden af mig kunne næppe holde sig oprejst, da han endelig så den firkantede Lego-agtige bil komme:

Allahn wa sahalan, Papa - må Allah være med dig, pave - og så vinkede og råbte han om kap med de andre muslimer der stod langs Den lige Gade . . . .

. . . Sunnimuslimernes overhoved, Mufti Ahmad Keftaro, tog imod paven som netop var blevet mødt med utilfredshed og demonstrationer i Athen.

Men ikke i Damaskus”.

Går vi tilbage i historien, så mener jeg at vistnok netop Damaskus engang havde en stor kombineret kirke og moske.

Kunne vi så ikke i Danmark vise storsind nok til at sælge overflødige kirker og lade muslimer indrette dem til moskeer?

Til toppen 
#12885 - 20/06/2003 09:27 Re: Salg af kirker til moskeer?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn, du skriver:

Kunne vi så ikke i Danmark vise storsind nok til at sælge overflødige kirker og lade muslimer indrette dem til moskeer?

"Storsind" ??? Du må ikke glemme, at vi tror at muslimer ikke frelses fra fortabelsen, hvis de ikke vender sig til Jesus og anerkender ham som deres Herre og Frelser. Hvis du forsøger at sætte dig ind i denne, for dig fremmede, tankegang, synes du så stadig det er tegn på storsind at gøre noget som helst til fremme for deres tro, som vi jo mener er livsfarlig vranglære?

Jeg synes det ville være tegn på en kærlighedsløs indstilling til vores medmennesker af enhver tænkelig observans. Du har tidligere i debatten givet udtryk for, at du mener at alle veje fører til paradiset, men vi er jo nogen der mener anderledes ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12886 - 20/06/2003 10:31 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
randrup
Bruger

Reg.: 24/10/2002
Sted: Fredericia
Kære Kristina

Til trods for at jeg som dig mener at muslimer går fortabt hvis ikke de omvender sig til vor Herre Jesus Kristus, så er jeg ikke enig med dig i at det vil være en kærligheds løs handling at sælge kirker til muslimer.

Her er en lille historie: Vinden og solen diskuterede hvem af dem der var stærkest. De besluttede at finde ud af det ved at se hvem der kunne få jakken af en mand. Først prøvede vinden. Han pustede og pustede, men jo mere han anstrengte sig, jo mere holdt manden fast i jakken. Vinden tabte tilsidst helt pusten og lod solen komme frem. Først åbnede manden jakken igen, og da solen skinede varmere og varmere tog manden tilsidst jakken af.

Det jeg vil sige med denne lille historie er, at muslimer aldrig vil opdage at de ikke finder Gud i moskeen, hvis ikke de får lov at prøve. Så længe vi i Danmark med alle mulige tekniske ting forhindre mulismers muligheder for frit at udøve deres religion, vil de med god ret bevare ilusionen om, at de en dag vil kunne opleve alle de frugter af deres tro de er blevet stillet i udsigt. Og hvis ikke vi som kristne møder muslimer med respekt for deres tro, kærlighed til dem som person og forståelse for deres ønske om at tilbede Gud, vil muslimer ikke opsøge os, når de mærker tomheden i Islam.

Der er nogen der taler om at vise styrke og svaghed i mødet med Islam, men jeg spørger hvem er stærkest, den der giver af hvad der er hans i tillid til at Gud vil give alt hvad der er nødvendigt, eller den der forsvare hans ejendom i tillid til hans egen styrke? Var Jesus Kristus svag da Han gik i døden for vores skyld selvom Han kunne have kaldt legioner af engle til Hans forsvar? Var de kristne martyrere svage, da de gik i døden for deres tro istedet for at forsvare sig? Var vi som kristne svage hvis vi behandlede muslimer, som vi ville ønske kristne blev behandlet over hele verden? Eller er vores lov "øje for øje og tand for tand"?

Kære Kristina

Lad ikke dette være spørgsmål rettet til dig. Jeg ved slet ikke hvad du mener om alt dette, og jeg har ingen grund til at tro at du er uening med mig. Lad det istedet være spørgsmål til hele forummet.

Guds Fred
Randrup

Til toppen 
#12887 - 20/06/2003 11:01 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: randrup]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Randrup. Selv om du ikke spørger mig om noget, vil jeg alligevel takke for dit smukke og sande indlæg. Jo, jeg er skam enig med dig!

Jeg har det bare ikke så godt med, at vi i Danmark efterhånden er så afkristnede, at Islam er en udfordring for os, fordi så mange af os ikke tager vores tro alvorligt.

De personligt troende og bekendende kristne her i vores dejlige land, som Gud helt ubegribeligt fortsat overstrømmende forkæler, er ved at blive så få, at vi måske er lette at rende overende.

Rigtig mange danskere lever deres liv i materialisme og falsk tryghed, og hvis vi opgiver mange af vores hellige steder og overlader dem til anderledes troende, kan jeg godt frygte, at det i endnu højere grad kan knibe med at få forkyndt evangeliet.

Jeg ser vores folkekirke som en missionsmark, hvor der i de mindste fortsat er tradition for, at mange kulturkristne møder op til barnedåb, konfirmationer, bryllupper og begravelser, og der hører Guds ord.

Som måske kan bringes til spiring, men som let kan trampes ned, eller kvæles af ukrudt, jfr. Jesu lignelse om sædemanden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12888 - 20/06/2003 16:25 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina

Jeg forstår godt din lidelse over at der er så få kristne. Du siger enda, at Danmark er afkristent, at Islam går hen og overtager kirkerne p.g.a. materialismen.

Dette skyldes jo kristenkulturen. Dens formål er jo, at vi har fået en gave fra Gud, så nu kan intet ondt ramme os. Vi betaler kirkeskat og af de penge (materialismen), har vi krav på at blive gift og begravet. Så selve troen behøves ikke, for præsten siger jo at dåben er sikkerhed for at der intet ondt sker.

At jeg skriver det på den måde, er ikke for at angribe folkekirken, men det er den holdning/tanke hovedparten af danskerne har. Prøv at stands en dansker med et barn og spørg om barnet er døbt, hvis det er, så spørg hvorfor? Jeg siger, bare, du må forvente at få et chock.

Prøv at spørg dem der kommer til jule Gudstjeneste, der ikke kommer andre søndage, hvad det var der fik dem i kirke, den her ene gang?

Danskerne er glade for at kunne give ca. 1% efter fradrag til kirken, så har de gjort det de skulle. Det her er ren materialistisk tankegang og ikke noget mod folkekirken.

Vi ser politisk, hvordan kultur kristne samles mod muslimer/indvandrer, for de betaler jo ikke den 1% og derfor "ikke danskere". De vil indføre Islam i Danmark og vi med vores 1% i kirkeskat, får ikke de previlegier som er nu.

Hvis de kulturkristne vil kende Jesus, så ville de ofre mere end 1% til kirken og hjælpe dem der kom til Danmark. Jesus kærlighed der vil åbne op og byde dem velkommen, samtidig med at dem der kommer til landet fik det gode budskab (Evangeliet), vil får mange indvandrer til at blive kristen og dermed vende Islam ryggen.

Men vores samfund er egoistisk og det føre til et fald, med mindre man vender sig til Jesus og lader Hans kærlighed råde.

K.h.
Kim

Til toppen 
#12889 - 20/06/2003 16:59 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Kim, da jeg kan da sagtens dele din pessimisme, men jeg har det egentlig bedre med at sætte spotlight på det positive, at vi (endnu!) har en folkekirke, hvor der kommer ufrelste mennesker og hører Guds ord, og hvor nogen af dem kommer til tro. Min kirke er faktisk, foruden at være mit åndelige hjem, en ganske stor missionsmark. .

Trods alle vores folkekirkes fejl og mangler (der er mange, jeg ved det godt!) - så vil jeg nu ikke anse den for hovedansvarlig for sekuleringen af vores samfund. Den delvise afkristning er jo ikke kun et dansk fænomen, det samme sker i andre i økonomisk henseende priviligerede lande (guden Mammon er genstand for megen tilbedelse), medens der er stor vækkelse i andre verdensdele.

Næ, jeg får såmænd ikke noget chok ved at tale med forældre, der bærer deres børn til dåb, for jeg ved godt, hvordan det forholder sig. Mange af dem gør det pga tradition, men de kommer dog først til en dåbssamtale med præsten og bliver informeret om, hvad det handler om, og det synes jeg egentlig ikke er ikke så ringe endda!

eg er i hvert fald dybt, dybt taknemmelig for, at mine forældre lod mig døbe for mange år siden. Selv om det måske kun var fordi det nu engang var skik og brug, så synes jeg i høj grad at det er en bevaringsværdig skik og brug, som fører mere godt med sig end de fleste måske tænker på.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12890 - 20/06/2003 18:31 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina

Jeg startede også med at sige, det ikke var et angreb på folkekirken. Jeg vil heller ikke debater dåb igen. At jeg bragte dåben, var kun en "lille" del af årsagen til situationen som den er nu.

At mit indlæg kunne være lidt pessimistisk, vil jo manifasister sig, når vi snakker om mammons magt i samfundet. Lige som dig, er jeg glad for at der kommer mange ufrelste i vores kirker.

Folkekirken er hovedansvarlig for det. Når et menneske bliver døbt, er det en del af menigheden. Er det så ikke en pligt for menigheden at gøre mennesket der bliver døbt, til en del af fællesskabet? For hver person der bliver døbt, må vi som menighed være med til at hjælpe op i den kristne tro. Så er det lige meget hvad andre lover (i barnedåben), for det er jo mennesker og vi kan jo alle fejle, også på områder med at oplære i den kristne tro, selv om vi har lovet det. Går menigheden som døbte nu er døbt ind i, støtter den døbte i troen, viser de både Jesus kærlighed og omsorg for den enkelte. Eller hvad gør folkekirken for den døbte de næste mange år? Køre de ud og henter familien? Ringer og høre om de kommer til en af jeres spænden fællesskaber i har? Hvilken måde vil folkekirken nå den døbte, så ved kommende kan blive oplært i troen, som Jesus jo siger vi skal gøre!

Vi i frikirkerne har også et stort ansvar, som vi ofte løber fra og som er med til at samfundet er som det er. Vi døber ikke så mange som folkekirken, for vi går ind for troensdåb, hvor det kun er den enkelte der kan svare på egne vejne. Dem som jeg kender til der bliver døbt, får nogle fra menigheden som vil hjælpe dem i at blive oplært i den kristne tro. De menigheder jeg kender, der ringer man og spørger til, hvordan de har det og besøger/inviter dem med hjem til fællesskab. Til gengæld er vi ikke så villig til at åbne vores hjem til helt fremmede, som måske står og har brug for at give Jesus plads i sin hverdag.
En af mine kristne venner (som er flyttet til England), lukkede en akoholiker/narkoman (som han vist har haft nogle samtaler med før) ind i sin lejlighed og sagde at han kunne hvile sig på sofaen og tage lidt at spise fra køleskabet, mens han var væk. Hvorefter vi begge to så gik i byen. Denne kærlighed ser men f.eks. sjældent i frikirkerne. (nu var han godt nok en Pinseven), men jeg har ikke set det siden af andre.

Jeg er meget ked af den information som de får. Okay, jeg ved jo ikke hvad alle præster siger, men de fortæller vist ikke, at barnet bliver begravet og at dåben er én død og opstandelse til Jesus, så barnet faktisk er "død" når dåben starter. Jeg oplever gang på gang, at forældre bliver overrasket over at det faktisk er sådan dåben hænger sammen. Det får ofte mange forældre til at tænke noget dybere over hvad dåb er. Men som sagt vi skal ikke debatere dåb, men dåben er ikke kun noget vi bare gør, der SKAL følges op på det som Jesus forlanger.

K.h.
Kim

Til toppen 
#12891 - 21/06/2003 00:20 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Nemlig.
Vagn, tænk også på, at muslimer har en anden tro om frelsen end vi kristne har. Som kristne tror vi, at frelsen KUN fås i Kristus.
Muslimer tror, at ALLE KOMMER I HIMLEN. Blot vil de der ikke har fulgt Islams regler på jorden, først komme det efter mange trængsler.
Derfor kan de være med på "alt er godt"-bølgen.

Fred og alt godt

søster B

Til toppen 
#12892 - 21/06/2003 09:24 Re: Salg af kirker til moskeer?
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
Vagn, tænk også på, at muslimer har en anden tro om frelsen end vi kristne har. Som kristne tror vi, at frelsen KUN fås i Kristus.
Muslimer tror, at ALLE KOMMER I HIMLEN. Blot vil de der ikke har fulgt Islams regler på jorden, først komme det efter mange trængsler.
Derfor kan de være med på "alt er godt"-bølgen.

Kære Søster B

Jeg synes ikke udtrykket "alt er godt-bølgen" er præcist.

Som jeg ser det, er kristendommen den eneste religion som truer menneskene med evig fortabelse i et evigt helvede med evige pinsler. Alle andre religioner har ikke en sådan "eksklusionsparagraf", heller ikke islam eller jødedom.

De har heller ikke et løfte om ufortjent frelse. Hvis man ser det hele sådan lidt udefra, sådan som jeg jo gør, så kan man godt sige at de kristne har "opfundet" både det evige helvede og frelsen fra det.

Uden helvede giver frelsen ingen mening. Men man bliver jo ikke frelst TIL noget, men FRA noget, så også rent sprogligt er det lidt ulogisk, idet kristne i deres tale om frelse primært fokuserer på himlen og er tilbøjelige til at "glemme" det helvede de frelses FRA!

Men jeg glæder mig over din forklaring at Gud efter døden vil give ethvert menneske lejlighed til at erkende Gud og vælge Gud. Derfor synes jeg ikke din katolske kristendom er så "slem", men på en måde tættere på de andre religioner (d.v.s. længere fra den evige fortabelse).

Til toppen 
#12893 - 21/06/2003 09:46 Re: Salg af kirker til moskeer?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Vagn, det forekommer mig, at du helst vil vælge religion på samme måde som man vælger sit livsforsikringsselskab. Det kan man for så vidt jo også godt, men så må man vel sikre sig, at den charmerende agent kommer med den fulde sandhed og ikke lægger hånden over det, som står med småt forneden på policen.

Hvis vi nu ikke rigtig han gennemskue hele junglen af lokkende tilbud, så kunne vi måske overveje at anlægge en kølig cost/benefit-betragtning. Vi kan jo ikke med sikkerhed vide, om vi får brug for den forsikring. Hvis ikke, så er investeringen spidt

Men tænk nu HVIS det kristne budskab er sandt. HVIS nu ..

Hvad var det nu den der kristne livsforsikring kostede?

Den er gratis!

Hvad er risikoen ved ikke at tegne den? Det er så fortabelsen (det der står med småt). Og hvad er den forsikringssum som udbetales, HVIS nu man får brug for den: Det evige liv i Guds rige.

Det er da for godt til at være sandt, ikke?

Men - igen ... TÆNK hvis det nu alligevel er sandt ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12894 - 21/06/2003 12:13 Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Vagn

du har ret i, at kristendommen er ikke som de andre religioner.

Mennesket er iflg. kristen tro dømt til helvede pga. sin synd.
Jeg kan godt følge din tankegang, at den "truer" med et evigt helvede.
Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg skal bygge bro fra min kristne overbevisning, til din overbevisning. For for en kristen er det en objektiv sandhed, at mennesket via sin synd er dømt til fortabelse i helvede. Det betyder i praksis, at vi mener, at andre religioner grundlæggende ikke har forstået hvordan verdensordenen ser ud. De anerkender ikke den objektive sandhed, men har en subjektiv sandhed som strider mod den objektive.

Helvede findes kun i kristendommen
Når jeg siger "alt er godt-bølgen", så taler jeg om, at andre religioner som fx. Islam, ikke mener at der findes et helvede, og ergo kommer enhver i Himlen, blot ikke lige nemt. Det var ikke ment nedladende.

Kristendommen levner ikke denne store port åben. Den siger, Kristus er porten. Derfor er alle andre religioner forkerte, grundlæggende forkerte, hvis kristendommen er sand.
Samtidig ser vi, at kristendommen er grundlæggende forkert, hvis helvede fx. ikke findes.

Helvedes eksistens eller noneksistens er en OBJEKTIV sandhed.
Jeg siger blot, at enten findes helvede, eller også gør det ikke. Og HVIS det findes, så er det en objektiv sandhed, en sandhed som består uanset hvor mange milliarder subjektive sandheder der findes. Er du enig i det ?

Guds grad af hellighed i forskellige religioner
Du har ret i, at de andre religioner ikke giver en "ufortjent" frelse.
Men det er fordi de tror (generelt set), at mennesket selv kan sone sin synd.
Betale prisen, så at sige.
Det viser, at deres opfattelse af Gud er, at Han ikke er helt så hellig og helt så perfekt i sine krav, som vi kristne mener at Han er.

I kristendommen er Gud for hellig til, at vi kan sone vore utallige synder selv
For i vores opfattelse, så er Gud så hellig og så perfekt i sine krav til os, at vi aldrig kan betale eller sone al vores synd. Ikke engang om vi så betaler med vores liv. Det offer er en dråbe i havet for Ham!
Derfor gav Han Sin Søn på korset, Han betalte selv prisen, for Han er den eneste som kunne betale den store pris.

Subjektive sandheder er kun sande såfremt de stemmer med de objektive sandheder
Jeg kan godt følge dig i, at set udefra, har de kristne selv opfundet himmel og helvede. Men det er en påstand som står frit i luften, man kan ikke rigtig sige så meget til det, mener jeg.
Men for såvidt, kan man sige, at så er alle opfattelser og alle meninger blot noget mennesket har fundet på. Også de opfattelser som taler om alles frelse og en Gud der venter i al evighed..

I længden holder den teori ikke, for vi må vel erkende, at der findes objektive sandheder om livet og himmel og helvede. Vi kan ikke alle have ret, og alt er ikke opfundet af mennesker. Ting og begreber er ikke bare til, fordi vi har tænkt på dem.
Vi lever også, og derfor kan vi tænke. Vi lever ikke FORDI vi tænker.
Forstår du hvor jeg vil hen ? Jeg vil derhen, at vi MÅ træffe valg om hvad vi tror. Vi MÅ erkende, at der findes objektive sandheder = at enhver IKKE bliver salig i sin tro, hvilket vil sige, at subjektive sandheder kun er sandheder, hvis de stemmer overens med den objektive sandhed om fx. himmel og helvede.

Erkendels af Gud her eller hinsides i katolsk opfattelse

Men jeg glæder mig over din forklaring at Gud efter døden vil give ethvert menneske lejlighed til at erkende Gud og vælge Gud.

Stop lige.
Den katolske Kirkes udgangspunkt er, at Gud frelser dem som tror på Ham HER I LIVET. Dét er dens lære.
En udbredt mening er så, at Gud er retfærdig, og dermed lader enhver forstå hvem Han er, inden de skal træffe valget. Men det er UNDTAGELSEN.

Det sikreste er, at vælge mens vi lever på jorden, for det har vi belæg for at tro noget om
Mennesker opfordres og udfordres til at vælge mens de lever på jorden! Det ser vi i Bibelen, og det er det stærkeste holdepunkt vi har. Troen på mulighed for erkendelse i døden, går KUN på dem som aldrig har hørt om Kristus, eller kunnet erkende Ham. Dvs. en ægte ateist går fortabt, for de har erkendt Gud, og valgt Ham fra.
Kirkens tradition er da heller ikke, at bede for omvendelse for de afdøde. Man beder derimod for at de kommer hurtigere frem til Himlen. De som er i helvede, er i helvede, og de kommer på ingen måde i Himlen.
Kirken er ikke langt fra andre kristne kirker i forhold til det evige helvede.
Det tror vi skam fuldt og fast på, bl.a. fordi Bibelen taler klart og tydeligt om at det findes.

Ondskab findes, selvom vi knapt kan tro på det. Dermed også helvede..
Logisk set må der også findes en evighed uden Gud. For Han tvinger ikke nogen til at være sammen med Sig. Nogen VIL bare ikke være sammen med Ham, og disse vælger dermed helvede, som er evighed uden Guds tilstedeværelse.
Adam og Eva kendte Gud fuldt ud, og erkendte Ham som Gud. Men de valgte alligevel at vælge Ham fra. De vidste, at de skulle dø fra Ham, hvis de spiste af frugten, og alligevel gjorde de det. Sådan er også mennesker sidenhen og i dag. Uanset hvor usandsynligt det lyder. Bare fordi vi ikke forstår det eller finder det sandsynligt, kan det godt være sandt. Vi forstår heller ikke at mennesker kan udøve tortur mod andre mennesker, men det kan de. Det sker på trods af at vi ikke kan tro at så stor ondskab er til.

Fred og alt godt
søster B

Det er meget interessant at diskutere med dig, jeg håber blot ikke, at jeg gentager mig selv hele tiden.

Ændret af Søster B (21/06/2003 12:17)

Til toppen 
#12895 - 21/06/2003 12:50 Re: Kan man være præst uden at tro på gud? [Re: Carsten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carsten

Jeg er ikke så sikker på at det skyldes slaphed. Men i Danmark har vi jo i Folkekirken sammenkoblet verdsligheden og kristendommen. Dette giver nogle fordele, herunder en kontinuitet slægt efter slægt.

Ulempen er en sårbarhed for sammenblanding af de to. Det er et faresignal, når der går religion i politik. Dette kan vi se på de muslimske og katolske lande, hvor religionen bliver undertrykkende magtfaktorer uden plads til individet. Omvendt, når der som her går politik i religionen forsvinder ilden, troen, kraften og verdsligheden får mere og mere magt.

Jesus sagde: »Så giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er!«

Med kærlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#12896 - 21/06/2003 12:53 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Søster B

Jeg synes også det er interessant at debattere med dig. Du er ikke lukket og du tænker over tingene!

Søster B skrev:
For for en kristen er det en objektiv sandhed, at mennesket via sin synd er dømt til fortabelse i helvede. Det betyder i praksis, at vi mener, at andre religioner grundlæggende ikke har forstået hvordan verdensordenen ser ud. De anerkender ikke den objektive sandhed, men har en subjektiv sandhed som strider mod den objektive.

At Gud er til, er ikke en objektiv sandhed for mig. Jeg kan kun tro. Jeg skal ikke forstå Gud. Det er nok for mig at (tro at) Gud forstår mig. Og det giver mig en stor tryghed, som bærer mig over al ondskab og befrier mig for enhver frygt for helvede.

Når jeg er i tvivl om jeg gør det rigtige eller det forkerte, retter jeg min tanke mod Gud (når jeg husker det ). Så enkelt er det!

Og lige præcis der mener jeg at kristne og andre trosretninger går galt i byen, lige præcis når de hævder at kunne sige noget som helst objektivt om hvem Gud er, hvad Gud gør og hvad Gud vil.

For mig at se kan det kun være en subjektiv sandhed for dig at mennesket via sin synd er dømt til evig fortabelse i helvede. Din sandhed er udelukkende baseret på tro, ikke på viden. For så ville du jo kunne bevise det for mig - og kan du det?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12897 - 21/06/2003 13:00 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

Jeg er forlængst kommet forbi det punkt i mit forhold til Gud hvor jeg opvejer fordele og ulemper. Måske er jeg lige så overbevist om at have fundet den rigtige gud som du er. Jeg tror dette SVAR, som jeg lige har givet Søster B udtrykker lidt af det jeg mener.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12898 - 21/06/2003 14:26 Re: Salg af kirker til moskeer?/ p.s. [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Vagn, undskyld mit akutte anfald af galgenhumor - og så lige en ting mere, som jeg forsømte at gøre opmærksom på : " Du må ikke have andre guder" - og hvis du alligevel har det, så er den kristne "livsforsikring" derved ugyldig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12899 - 21/06/2003 20:43 Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli

Jesu ord om at give kejserens hvad hans er, og Guds hvad Hans er, betyder ikke at adskille politik og religion. Ordene hentyder til, at man skal overholde landets love. Det er min mening. Det skal ikke ses som et : Sådan er det, punktum.

Ville du som kristen ikke stemme imod dødsstraf, jvf. det 5. bud ?
Er du som kristen ikke imod provokeret abort, jvf. samme bud ?

Kristeligt Folkeparti er et kristent parti, og de fører politik ud fra deres religiøse overbevisning. Det synes jeg er rigtigt at gøre. Man vil gerne ændre det samfund, man lever i, og det gør man i Danmark især via politik. Her nytter det noget at gå ind i politik, så jeg finder det både godt og rigtigt, at arbejde ad den vej, for sine religiøse synspunkter.

Fx. er det også forbudt at have mere end 1 ægtefælle, det kan vi som kristne fuldt tilslutte os. Mon ikke det er kommet ud fra en kristen betragtning ? Eller ?
Det jeg siger er, at der er mange love og regler i det danske samfund, som stemmer fint overens med Bibelens ord. Derfor er grænsen mellem politik og religion flydende, og kan ikke trækkes så knivskarpt.

Blot må vi holde os for øje, at vi skal overholde landets love, selvom de strider mod Bibelens ord. Så kan vi arbejde for, at få ændret disse, men indtil det sker, skal vi efterleve og overholde dem. Det er med dén definition, at jeg kan tilslutte mig, at man ikke skal blande religion og politik. Derudover mener jeg, at man har lov til, at arbejde for sine religiøse synspunkter ad politisk vej.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12900 - 21/06/2003 20:50 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Vagn

Det du skriver om din tro på Gud, fortæller om din subjektive sandhed.
MÅSKE er det også en del af den objektive, men kun måske. Enig ?
Præcis som min subjektive sandhed MÅSKE er en del af den objektive.

Og lige præcis der mener jeg at kristne og andre trosretninger går galt i byen, lige præcis når de hævder at kunne sige noget som helst objektivt om hvem Gud er, hvad Gud gør og hvad Gud vil.

Jamen, hvordan kan man have meninger, uden at tro, at de er en del af den objektive sandhed ? Så kan man jo ligeså godt lade være med at mene noget.
Vi tror vel alle, teister som ateister, at vores subjekive sandhed er en del af den objektive. Ellers var vi ikke det vi er.

Et eller andet sted gør du også dine ord om, at de kristne går galt i byen i fh. til den objektive sandhed, til en objektiv sandhed, for hvorfor ellers sige det ??
Kan du følge mig ?

Min tro er tro, det er rigtigt. Men det er tro på noget. Noget som ikke er taget ud af fri luft. Men det er rigtigt, at jeg ikke kan bevise, at Bibelen er sand fx.
Min subjektive sandhed er forhåbentlig en del af den objektive, ellers tager jeg fejl.

Men kernen er, at der findes en objektiv sandhed, og den må vi forsøge at erkende. Det gør vi så, i vores subjektive sandheder. Blot kan modstridende subjektive sandheder ikke alle være lig med den objektive sandhed. = Envher er IKKE salig i sin tro.

Nu gentager jeg mig selv fra forrige indlæg, så nu stopper jeg.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12901 - 21/06/2003 20:53 Re: Salg af kirker til moskeer?
Anonym
Anonym

Kære Vagn

ja det var ganske opklarende, hvad du skrev til mig om din tro.
Tak for det. Jeg kan udmærket følge dig i, at du mener, at have fundet sandheden om Gud. Præcis som vi mener, at vi har. Jeg går ikke rundt og tror, at anderledes troende må være vaklende og tvivlende og usikre. Slet ikke. Det er ikke målet af tvivl, som afgør hvor sandt det er, som man tror på.

Så ville det se sort ud for kristne. Tvivl knytter sig automatisk til tro. Ellers var tro ikke tro.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12902 - 21/06/2003 22:36 Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
Jeg kan udmærket følge dig i, at du mener, at have fundet sandheden om Gud.

Kære Søster B

Nej, jeg mener netop IKKE at jeg har fundet sandheden om Gud. Det eneste jeg kan i forhold til Gud, er at tro at Gud er sandheden og efter fattig evne forsøg at lytte til den - og endnu sværere, følge den!

I virkeligheden synes jeg religionerne er udtryk for menneskeligt hovmod, al den stund religionerne udtaler sig om hvem Gud er, hvad Gud gør og hvad Gud vil.

Og jo mere religionerne insisterer på at kunne definere dette, insisterer på at de kender sandheden om Gud, jo større hovmod er de udtryk for. Sådan ser jeg på det.

Hvis Gud eksisterer, må Gud være ubegrænset og altomfattende. Derfor kan Gud beskrive os, men vi kan umuligt beskrive Gud. Gud er ubeskrivelig, bogstavelig talt!

Det fremgår tydeligt, synes jeg, af de mange forskellige religioners vidt forskellige opfattelser, og ofte kommer de endda til vidt forskellige opfattelser med basis i de selvsamme religiøse tekster.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12903 - 21/06/2003 22:55 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
Vi tror vel alle, teister som ateister, at vores subjekive sandhed er en del af den objektive. Ellers var vi ikke det vi er.

Kære Søster B

Jeg kan ikke se hvordan en "subjektiv sandhed" kan være en del af en objektiv sandhed.

Rent logisk kan en objektiv sandhed kun bestå af objektive sandheder. Altså sandheder som vi kan bevise.

Det kan ikke være således at hvis vi bare lægger vore forskellige "subjektive sandheder" sammen, så ender vi med en objektiv sandhed.

I virkeligheden kan en sandhed vel ikke være subjektiv. Hvis ikke den er objektiv, er den ikke en sandhed!

Søster B skrev:
Jamen, hvordan kan man have meninger, uden at tro, at de er en del af den objektive sandhed ? Så kan man jo ligeså godt lade være med at mene noget.

Ja, hvis det ikke lige var fordi vi er nødt til at mene noget om det vi ikke ved! Det vi ved, kan vi jo ikke så godt mene noget om. Og det vi ikke ved, kan vi kun mene noget om.

Personlig "støtter" jeg mig til den gamle græske tænker, Sokrates, der sagde: "Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved".

Det er måske det nærmeste jeg nogensinde kommer en objektiv sandhed!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12904 - 22/06/2003 00:02 Re: Salg af kirker til moskeer? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Men tænk nu HVIS det kristne budskab er sandt. HVIS nu ..

Hvad var det nu den der kristne livsforsikring kostede?

Den er gratis!

Hvad er risikoen ved ikke at tegne den? Det er så fortabelsen (det der står med småt). Og hvad er den forsikringssum som udbetales, HVIS nu man får brug for den: Det evige liv i Guds rige.

Det er da for godt til at være sandt, ikke?

Kære Kristina

Den kristne livsforsikring er ikke gratis, som du selv nævner i dit supplerende indlæg. Den koster tankens frihed og binder mig til en bestemt religions opfattelse. Det tror jeg ikke er Guds mening.

Du har vist i tidligere indlæg nævnt at du ikke har sat dig ind i (eller er i stand til at forklare) skismaet mellem mennesket frie og trælbundne vilje. Jeg kommer til at tænke på det i denne forbindelse, og jeg tror det er et helt centralt punkt som du måske burde studere lidt nærmere.

Personligt tror jeg ikke Gud har trælbundet vores vilje, men at Gud tværtimod har givet os en fri vilje og dermed givet os mulighed for hver især at finde vores egen vej til det evige liv i Guds rige.

Og som du ved, er jeg meget skeptisk overfor at få udbetalt det evige liv i Guds rige som forsikringspræmie, hvis der samtidig findes et evigt helvede med evige pinsler for de fortabte.

Jeg tror ikke en sådan frelse er mere værd end den gratis præmie. Dertil vil sorgen over vore kæres skæbne i helvede være alt for stor.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12905 - 22/06/2003 00:33 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Vagn

hvis den objektive sandhed indeholder, at Jesus er Kristus, så er min subjektive sandhed (at jeg tror på dette) en del af den objektive sandhed.
Enig ?

Jeg mener godt, at sandheder kan være objektive (dvs. sande uanset hvad vi mener om dem), selvom de ikke kan bevises.
Jeg elsker også min mand, men kan jeg bevise det til ham eller andre ? Nej det kan jeg ikke. Men jeg elsker ham.

Jeg mener at en subjektiv sandhed er en sandhed, hvis den stemmer med den objektive. En subjektiv sandhed betyder i mit hoved, at det er det en given person mener om noget. Gør jeg mig komplet uforståelig her ???

Personlig "støtter" jeg mig til den gamle græske tænker, Sokrates, der sagde: "Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at jeg ingenting ved".

Hæhæ. Tja, men så kan man indvende, at du heller ikke ved dét. Måske ved du mere end du ved. (øh ?)

Jeg har generelt heller ikke behov for at vide. Jeg tror.
Men nogen gange ønsker jeg da beviser og viden, men det får jeg ikke. Så må jeg stole på Gud. Det er svært, og lykkes ikke altid lige godt. Men det er troens vilkår.

Men altså, der er en objektiv sandhed om Gud, og den erkender vi måske lidt af i vores subjektive sandheder. Vi kan bare ikke alle have ret, når vi er lodret uenige.
Det er dét jeg vil frem til. Mennesker skal se, at de må tage et valg. At det ikke er ligegyldigt, hvad de gør med deres liv, for det har konsekvenser. Envher bliver ikke salig i sin tro. - Jeg har snart sagt det 1000 gange, og undskyld at det grænser til spamming. Men det er så vigtigt, at man ikke falder for fristelsen til politisk korrekthed og den tolerance som ikke rummer plads til at der er én sandhed. Det gælder livet her og i al evighed.

Amen, havde jeg nær sagt.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12906 - 22/06/2003 00:36 Re: Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Kære Vagn

nå jeg udtrykte mig forkert.
Jeg mente, at jeg forstod, at du havde fundet en plads i den overbevisning om Gud, at vi ikke kan vide noget objektivt om Ham.

Det kan jeg følge, omend jeg er dybt uenig. Jeg mener at vi i høj grad kan erfare Ham, og dermed også sige noget om Ham.
Men om det er objektivt eller ej, kan vi dårligt bevise. Eller rettere, det kan vi ikke.

Hovmod. Jamen, fx. Bibelens tekster, de mennesker som levede dengang, skrev jo det de troede og oplevede, for netop at dele det med andre mennesker.
"Se, jeg har fundet noget helt enesteående og fantastisk, kom og se og vær med".
Det er ikke hovmod i mine øjne.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12907 - 22/06/2003 09:55 Re: Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
Hovmod. Jamen, fx. Bibelens tekster, de mennesker som levede dengang, skrev jo det de troede og oplevede, for netop at dele det med andre mennesker.
"Se, jeg har fundet noget helt enesteående og fantastisk, kom og se og vær med".
Det er ikke hovmod i mine øjne.

Kære Søster B

Hovmodet ligger i at de troede eller, endnu værre, at de måske foregav at kende Guds vilje i detaljer og talte til andre på Guds vegne.

Dette mener jeg er hovmod, ja direkte misbrug af Guds navn - al den stund at intet menneske kan kende Gud og forstå Gud, endsige formidle en sådan forståelse til andre.

Overfor Gud er vi altid alene - aldrig i flok, tror jeg!

Jeg mener faktisk det er sandsynligt at f.eks. Moses, som jo også var leder af et folk, og hans efterfølgere i mange tilfælde brugte "åbenbaringer" som påskud til f.eks. krige som det gamle testamente er så rig på beregninger om.

Et nutidigt eksempel på at Gud blev spændt for en politisk magthavers vogn var da Ayatollah Khomenyni efter mange års eksil vendte hjem til Iran og indsatte det muslimske præstestyre der - og i Guds navn lod landets egne børn bruge deres liv på at rydde minefelter for på den måde at spare regulære tropper.

At Gud bruges i krig og til at retfærdiggøre krig, kender vi således også til i vor tid. Præsident Bush gik jo også i krig mod Irak i Guds navn, hvilket var forkert - uanset hvor berettiget krigen mod Saddam Hussein i øvrigt måtte være.

Alle mente eller hævdede de at Gud havde åbenbaret sig for dem i én eller anden forstand og "fortalt" dem at deres krig var retfærdig.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12908 - 22/06/2003 10:36 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
hvis den objektive sandhed indeholder, at Jesus er Kristus, så er min subjektive sandhed (at jeg tror på dette) en del af den objektive sandhed.
Enig ?

Kære Søster B

Ja, HVIS den objektive sandhed indeholder dette.

Men når du er nødt til at sætte HVIS foran, så er det jo netop fordi denne "sandhed" er subjektiv. Og under alle omstændigheder kan din tro, uanset hvor stærk den er, ikke bidrage til en objektiv sandhed.

Hvis du tror det, er du på samme vej som muslimen Shakir der mener at koranen både er bevis på at Gud er til og udtrykker Guds vilje. Og dermed kan I slås om hvem der har de rigtige "beviser", og intet menneske vil med sandhed kunne sige hvem af jer der har ret.

Søster B skrev:
Jeg elsker også min mand, men kan jeg bevise det til ham eller andre ? Nej det kan jeg ikke. Men jeg elsker ham.

Det er netop det specielle ved kærligheden at den kræver ikke beviser. Den kan heller ikke bevises - den kan kun vises. Og kærligheden kommer fra Gud - også din kærlighed til din mand og hans kærlighed til dig. Det er vi vist enige om.

Søster B skrev:
Men nogen gange ønsker jeg da beviser og viden, men det får jeg ikke. Så må jeg stole på Gud. Det er svært, og lykkes ikke altid lige godt. Men det er troens vilkår.

Jeg kunne ikke være mere enig med dig. Bortset fra at jeg er holdt op med at ønske mig beviser på Gud og viden om Gud - i erkendelse af at jeg ikke kan rumme Gud.

Jeg har erkendt at Gud kan jeg KUN møde på troens helt igennem subjektive vilkår uden så meget som skyggen af en objektiv sandhed.

Til toppen 
#12909 - 22/06/2003 12:10 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er.
malli
Bruger

Hej Søs B

Jeg taler ikke om at forbyde kristne at gå ind i politik !!!! Det jeg advarer imod er totalitære religiøse systemer, her er citatet fra mig:

"Dette kan vi se på de muslimske og katolske lande, hvor religionen bliver undertrykkende magtfaktorer uden plads til individet. Omvendt, når der som her går politik i religionen forsvinder ilden, troen, kraften og verdsligheden får mere og mere magt."

Et parti kan sagtens kalde sig kristent uden at være det. Kristelig Folkeparti, eller efter navneskiftet Kristendemokraterne, som de vist hedder nu gør meget ud af familie og ægteskab (hvilket da er positivt) men de svageste i samfundet synes jeg nu ikke de nævner meget spalteplads, men hvad, det gør de øvrige partier nu heller ikke !!! At der kommer en "kristen" regering, er ingen garanti for at Guds vilje vil ske !. Ofte tror jeg at en sådan regering ender med at tjene sig selv, og udsteder en masse love og regler, der bliver trukket ned over hovedet på befolkningen. Troen lader sig ikke tvinge !

Nej, jeg tror der er meget mere visdom i at vi som kristne er i de forskellige partier, og forsøger at påvirke holdninger, så en ændring kan ske indenfra - IKKE i retning af en masse forbud, men af oplysning og i retning af de svages talerør ! ! !

Jeg finder det ikke specielt interessant om vi har dødsstraf eller fri abort, det er vel næppe kristne at sådanne love vil ramme (jeg er selvsagt ikke tilhænger af nogle af delene). Nej, der hvor jeg mener vi politisk skal sætte dagsordenen som kristne, er der hvor den svage udbyttes og sultes. Der er da INGEN der sulter i Danmark, jo der er! De gamle, der ikke har en fed pensionsopsparing har ikke råd til den kommunale mad ! eller de stuves væk på et plejehjem. Mennesker dør af ensomhed, mennesket har solgt sin sjæl for ussel mammon, her kan vi som kristne påvirke med nogle andre idealer end de der er i verden.

Lad os være i barmhjertighedens tjeneste for Gud !

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#12910 - 22/06/2003 13:15 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli

ok. Tak for opklaringen. Jeg er meget enig i det du siger om totalitære regimer, og at Kr. Folkeparti er pænt borgerlige..

Men hvad for eksempler tænker du på, ang. den katolske Kirke ?
Kirken har sin morallære, og det er rigtigt, at denne ikke levner plads til individuelle fortolkninger efter forgodtbefindende.

Jeg er bevidst om, at Kirken begår fejl. Min pointe er blot, at om så kun ET menneske i verden fulgte Kirkens morallære, skulle den stå fast. Guds moral er Kirkens morallære, og den står ikke til afstemning. Men debattere det kan vi altid gøre. Blot vi ikke tror, at vi kan lave om på Gud.

Tilsidst, jeg synes i modsætning til dig, at det er enormt vigtigt, om vi har fri abort og dødsstraf i Danmark. Også selvom det ikke rammer de kristne!
Disse 2 ting må vi stå imod som kristne, og den der tier samtykker på sin vis.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12911 - 22/06/2003 13:21 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Vagn

Men når du er nødt til at sætte HVIS foran, så er det jo netop fordi denne "sandhed" er subjektiv.

Det er jeg uenig i, men jeg har allerede fortalt om det.

Det er netop det specielle ved kærligheden at den kræver ikke beviser. Den kan heller ikke bevises - den kan kun vises. Og kærligheden kommer fra Gud - også din kærlighed til din mand og hans kærlighed til dig. Det er vi vist enige om.

Det er din egen definition af kærlighed. Du må påvise hvorfor det skulle hænge sådan sammen, og indtil da, vil jeg sige, at både Gud og kærlighed kan eksistere uden beviser.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12912 - 22/06/2003 13:25 Re: Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Kære Vagn

jeg forstår godt din tankegang.
Men at mennesker misbruger Guds navn, betyder ikke at ingen kan kende Ham og Hans vilje.
Det er vist en sag som ingen af os kan "vinde". Det bliver påstand mod påstand.

Da du ikke kender Gud, kan du ikke sige, at de ting fx. kristne siger om Ham er forkerte.
Desuden erfarer millioner af mennesker Guds nærvær i deres liv, og det kan du heller ikke modbevise. De kan selvfølgelig heller ikke bevise at det ER Gud, men det er så igen påstand mod påstand.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12913 - 22/06/2003 13:45 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er.
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Søs B

Jeg sidder lige med et spørgsmål. Nu du skriver Guds moral er Kirkens morallære, og den står ikke til afstemning , er det så den katolske kirke du tænker på, eller alle kristne kirker? Hvis du mener det er den katolske, er der så, efter din opfattelsen, nogen forskel på morallæren i den katolske og den evangelisk-lutherske kirke?

Jeg synes som du, at det er af stor vigtighed at vi (desværre) har fri abort i vores land. Det mener jeg både etisk og bibelsk er forfærdelig forkert.

Derimod er jeg lidt i tvivl mht. dødsstraf. Jeg ser meget nødigt dødsstraf genindført, men det er kun af etiske og følelsesmæssige grunde og egentlig ikke af bibelske. Jeg kan hverken finde forbud eller påbud herom i bibelen, med mindre vi nøjes med at læse 5. bud og ikke hele resten af bogen.

Hvis vi kun læser det 5. bud og prøver at tage det alene alvorligt i sin yderste konsekvens, må vi jo lade frikadellerne stå, og lade hvepseboet over døren blive siddende . Og i hvert fald ikke acceptere at vi har et væbnet forsvar, og at politiet bærer våben?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12914 - 22/06/2003 14:28 Re: Sandheden om Gud?
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Vagn, nu blander jeg mig igen, for du skriver

Hovmodet ligger i at de troede eller, endnu værre, at de måske foregav at kende Guds vilje i detaljer og talte til andre på Guds vegne.
Dette mener jeg er hovmod, ja direkte misbrug af Guds navn - al den stund at intet menneske kan kende Gud og forstå Gud, endsige formidle en sådan forståelse til andre.

Vi som er kristne har lært Gud at kende, idet hans søn, Jesus Kristus, blev menneske og åbenbarede ham. Den forståelse er det faktisk i nogen grad lykkedes os at formidle, idet der er temmelig mange i denne verden, der deler den. (Men dette er naturligvis på ingen måde bevis på, at den er sand.)

Det undrer mig egentlig, at du mener, at Gud er kærlighed. Og du tror at der
kun findes én almægtig Gud. Du tror så ikke på, at der findes afguder? Ingen falske profeter? Ingen ond åndsmagt? Er vi alle falske profeter? Er Gud så ikke i din forståelse, lige så menneskeskabt som alt andet??

Hvorfor tror du egentlig at Gud er kærlighed? Kunne han så ikke lige så godt være had? Eller sådan cirka halvt af hvert?

Eller, når du tror Gud er kærlighed, er det så "personlig" kærlighed, eller kærlighed som begreb? Hvis det sidste er tilfældet, er det så ikke mere korrekt at sige, at du tror på kærligheden , og egentlig ikke på Gud, som du ikke kender?

Når du siger "Gud er kærlighedl" er det så for dig det samme som at sige "Kærlighed er Gud"? Det lyder for mig som et andet udtryk for "Kærlighed er Kærlighed". Er det ikke lidt intetsigende?

Så vil jeg næsten hellere være hovmodig, som du skriver at vi er

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12915 - 22/06/2003 16:08 Re: Sandheden om Gud?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom:o)

Undskyld jeg siger det lidt groft:o)... men du lyder som en der er så meget i tvivl om hvilken religion der er sand, at du affærdiger dem alle sammen og "danner" din egen tro, som du kan forlige dig med uden, at skulle opgive for meget af dig selv tilgengæld....

Men jeg kan tage fejl, og du vil sikkert ikke give mig ret;o)...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#12916 - 22/06/2003 17:18 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er.
malli
Bruger

Kære Søs B

Du skriver: "Men hvad for eksempler tænker du på, ang. den katolske Kirke ?
Kirken har sin morallære, og det er rigtigt, at denne ikke levner plads til individuelle fortolkninger efter forgodtbefindende. "

Jeg har en eller anden idé om at I ser nogenlunde på det med moralen som de evangelisk-lutherske . Vi har også i min kirke fælles retningslinjer og menighedstugt! Forskellen på dette og verden er at vi tilslutter os dette på grund af vores tro.

Jeg er ikke uenig med dig vedr. abort. Tænk sig over 500.000 børn er blevet dræbt i perioden 1973-1998 ! (Jvf. "Retten til liv").
For nylig hørte jeg i TV en kvinde udtale at hun havde fået foretaget flere aborter, den sidste fordi det kun var et år siden hun havde født sidst, og det passede dårligt med planlægningen !!!!. Så er det man krummer tæer......og nej, vi må ikke dømme - Dette er intet andet end Djævelens bedrag som sådanne kvinder er ofre for, og uden Gud er de lette ofre !

Grundlæggende er jeg modstander af dødsstraf, men bliver alvorligt anfægtet på dette syn når pædofile massemordere, voldtægtsforbrydere o.l. får forholdsvis få år, men "hævnen er min" siger Hærskarers Herre" !

Med kærlig hilsen

Malli

Ændret af malli (22/06/2003 17:27)

Til toppen 
#12917 - 22/06/2003 19:04 Re: Sandheden om Gud? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Kefas skrev:
Undskyld jeg siger det lidt groft:o)... men du lyder som en der er så meget i tvivl om hvilken religion der er sand, at du affærdiger dem alle sammen og "danner" din egen tro, som du kan forlige dig med uden, at skulle opgive for meget af dig selv tilgengæld....

Men jeg kan tage fejl, og du vil sikkert ikke give mig ret

Kære Kefas

Nej, du tager såmænd ikke fejl, og jeg vil egentlig give dig ret.

Naturligvis må jeg være i tvivl om hvilken religion der er sand. Som regel er religionerne i modstrid med hinanden. Derfor har jeg jo kun logikken - og forhåbentlig Guds hjælp - til at skille sandt fra usandt. Og hvorfor skulle jeg egentlig opgive noget som helst af mig selv for en religion? Desuden - at følge Gud er ikke at opgive, men at få sig selv! Sådan oplever jeg det!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12918 - 22/06/2003 19:36 Re: Tankens frihed!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Vagn, du skriver

Den kristne livsforsikring er ikke gratis, som du selv nævner i dit supplerende indlæg. Den koster tankens frihed og binder mig til en bestemt religions opfattelse

Jeg må sige, at jeg har aldrig læst noget, der forekom mig mere forkert! Tankens frihed er tværtimod netop, hvad jeg har vundet ved min omvendelse til kristen tro! Gud har løst mine bånd!

Inden da var min tanke bundet. Af synden, af døden, af djævelen,
af mig selv!

Nu, endelig, er jeg sat fri Virkelig fri! Glæd dig med mig !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12919 - 22/06/2003 21:44 Re: Tankens frihed! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

Og dermed føler vi os begge frie i hver vores tro. Og selv om jeg ikke forstår din tro, kan jeg godt glæde mig over din glæde over din tro, ligesom jeg føler glæde og tryghed i min tro. Vi kan jo så håbe at de begge kommer fra Gud! Skal vi ikke lade det blive ved det - indtil videre i hvert fald?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12920 - 22/06/2003 22:03 Re: Tankens frihed!
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære Vagn!

Vi kan jo så håbe at de begge kommer fra Gud! Skal vi ikke lade det blive ved det - indtil videre i hvert fald?

Jo! Det er da en smuk finale på et langt forløb med mange variationer og ganske svære passager ind imellem!

Måske mødes vi en anden gang - her eller hisset

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12921 - 22/06/2003 22:04 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

jeg tænker på den katolske Kirkes morrallære. Hvad andre kirkers morallære er, har jeg ikke noget at sige om. Det er deres sag.

Kirkens morrallære adskiller sig vist, ved at være mere radikal.
Fx. ser Kirken sådan på det, at prævention er forkert.
Vi har bestemte tidspunkter i cyklus, hvor vi ikke kan blive gravide, og dem bør man benytte, hvis ikke man ønsker børn.
Hvis man benytter prævention, sætter man forhindringer op for den fertilitet som Gud har givet os. Vi skal bruge den periode, som Han har givet os biologisk.
Vi må være så ansvarlige, at vi sørger for afholdenhed i de fertile perioder, hvis ikke vi ønsker børn. Åndeligheden skal med i seksuallivet, fordi vi er hele mennesker, og ikke delt op i dele.

Men, prævention kan være tilladt, hvis man har uselviske grunde, til ikke at få et barn på et givent tidspunkt. Det er i praksis i sidste ende op til ens egen samvittighed. Gud kender os, og ved om vi lyver for os selv og omverdenen. Det er overfor Ham, vi står til regnskab, og derfor bør vi handle, så vi kan se Ham i øjnene.

Jeg mener at dødstraf er forkert, fordi Gud er Herre over livet. Han skaber det, og kun Han må tage det.
Dyrene har vi fået af Ham til at leve af, og de hører derfor ikke under det 5. bud, som jeg ser det.
Politiet og hæren må gerne bære våben, det gjorde de også i Bibelen.
Sådan ser jeg på det..

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12922 - 22/06/2003 22:12 Re: Sandheden om Gud? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kristina skrev:
Det undrer mig egentlig, at du mener, at Gud er kærlighed. Og du tror at der
kun findes én almægtig Gud. Du tror så ikke på, at der findes afguder? Ingen falske profeter? Ingen ond åndsmagt? Er vi alle falske profeter? Er Gud så ikke i din forståelse, lige så menneskeskabt som alt andet??

Kære Kristina

Jeg mener den kristne gud og guderne i de andre religioner i alt væsentligt er menneskeskabt, men også at vi glimtvis skimter Gud i de fleste religiøse skrifter.

En ond åndsmagt - jo, det onde findes i verden. Men det må nødvendigvis findes udenfor Gud. En fuldkommen og god Gud kan efter min opfattelse ikke være både god og ond, endsige aktivt bruge det onde til at fremme sine formål.

Kristina skrev:
Hvorfor tror du egentlig at Gud er kærlighed? Kunne han så ikke lige så godt være had? Eller sådan cirka halvt af hvert?

Hvis Gud er fuldkommen, så må Gud være fuldkommen god; og så er der ikke plads til hverken had eller ondskab - som derfor nødvendigvis må være udenfor Gud!

Eller, når du tror Gud er kærlighed, er det så "personlig" kærlighed, eller kærlighed som begreb? Hvis det sidste er tilfældet, er det så ikke mere korrekt at sige, at du tror på kærligheden , og egentlig ikke på Gud, som du ikke kender?

Når du siger "Gud er kærlighedl" er det så for dig det samme som at sige "Kærlighed er Gud"? Det lyder for mig som et andet udtryk for "Kærlighed er Kærlighed". Er det ikke lidt intetsigende?

Kærlighed kan efter min mening ikke opdeles i forskellige former for kærlighed. Kærligheden kender og erkender vi ved at den ikke søger sit eget og at den udholder alt.

Jeg udtrykker mig upræcist ved at sige at Gud er kærlighed. Det kan opfattes som om jeg vil beskrive Gud, og det kan jeg ikke.

Derimod mener jeg at Gud kommer til udtryk i den kærlighed som findes i verden - den kærlighed som vi ser har magt til at fortrænge ondskaben.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12923 - 22/06/2003 22:26 Re: Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Søster B skrev:
Da du ikke kender Gud, kan du ikke sige, at de ting fx. kristne siger om Ham er forkerte.
Desuden erfarer millioner af mennesker Guds nærvær i deres liv, og det kan du heller ikke modbevise. De kan selvfølgelig heller ikke bevise at det ER Gud, men det er så igen påstand mod påstand.

Kære Søster B

Det er rigtigt at millioner af mennesker mener at de erfarer Guds nærvær i deres liv. Kristne, muslimer, jøder, hare krishna, Jehovas Vidner etc., etc. - jeg selv inklusive. Og ingen af os kan bevise eller modbevise at det ER Gud vi erfarer.

Men vi kan se at meningerne om hvad Gud er, hvad Gud kan og hvad Gud vil, er stærkt delte. Og vi kan se at nogle af de ting der påstås om Gud er i diamentral modstrid med hinanden.

De mange millioner kristne er ingen garanti for at deres gudsopfattelse er den rigtige, og det ved jeg også at du ikke vil bruge som argument. I øvrigt udgør de kristne, skønt verdens største religion, kun en lille del af verdens befolkning.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12924 - 22/06/2003 22:39 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Søster B skrev:
Det er din egen definition af kærlighed. Du må påvise hvorfor det skulle hænge sådan sammen, og indtil da, vil jeg sige, at både Gud og kærlighed kan eksistere uden beviser.

Kære Søster B

Jeg siger at kærligheden kræver ikke beviser.

Du siger at både Gud og kærlighed kan eksistere uden beviser.

Jeg ser ingen uenighed mellem os her!

Men mon ikke det er tid at holde en lille tænkepause og samle kræfter til nye debatter med nye erkendelser.

I hvert fald har dine argumenter belyst min tro, og jeg håber også at mine har belyst din!?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12925 - 22/06/2003 22:59 Re: Objektive og subjektive sandheder.
Anonym
Anonym

Kære Vagn

det har du måske ret i. Jeg er lidt forvirret, kan ikke huske hvad jeg ville sige ang. kærligheden..

Det har været interessant igen. Håber vi ses igen her.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12926 - 22/06/2003 23:02 Re: Sandheden om Gud?
Anonym
Anonym

Kære Vagn

enig i det meste.

Dog - 1 milliard katolske kristne findes der faktisk. Læg dertil alle de protestantiske. Det er ikke en lille del af verdens befolkning, det er da ret mange, synes jeg.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12927 - 29/06/2003 21:15 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er.
steincke
Bruger

Kære Søster B og Malli

Lige en lille rettelse

Jeg er meget enig i det du siger om totalitære regimer, og at Kr. Folkeparti er pænt borgerlige

Kristeligt Folkeparti er hverken borgerlig - eller arbejderlig parti. Kristeligt Folkeparti (KrF), er det eneste alternative parti til de 2 systemmer vi har i venstre og socialdemokratiet. KrF er menneskets parti. KrF sætter ikke økonomien over mennesket men omvendt. De borgerlige ønsker økonomisk velstand, de socialistiske ønsker arbejdsmæssigt velstand. KrF ønsker menneskelig velstand. Desværre for KrF, tror mange at menneskelig velstand er én af de 2 metoder og udelukker "ubevist" de menneskelige værdier, som bygger på et kristent grundlag, ved næstekærlighed og forvaltning.

K.h.
Kim

Til toppen 
#12928 - 29/06/2003 21:19 Re: Giv kejserens hvad kejserens er, og Gud hvad Guds er.
steincke
Bruger

Jeg mener at dødstraf er forkert, fordi Gud er Herre over livet. Han skaber det, og kun Han må tage det.

Mere end det, det er at destuere Guds skaberværk.

K.h.
Kim

Til toppen 
#12929 - 06/07/2003 18:35 HAN ER IKKE PRÆST [Re: vsågerneforstå]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Jeg må se på om Gud synes han er præst, og det er jeg helt sikker på Gud ikke synes!

Alle ateister og folk fra andre trossamfund skal være velkomne i kirken. MEN IKKE I LEDERSTILLINGER! Folk går vel ind i kirken for at høre kristendom, og der er vel både tale om vranglære og falsk varebetegnelse!

Jeg håber på at der bliver en fyringsrunde på grundlag af denne debat!

DU BLIVER DEN NÆSTE, JAN LINDHARDT!

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#12930 - 19/08/2003 00:58 Re: Salg af kirker til moskeer?
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Vagn Bro skrev:

.... Jeg læste for nogen tid siden et indlæg fra en medarbejder i en hjælpeorganisation som spurgte imamen i en krigsramt landsby hvad de havde mest brug for at få genopbygget.

Svaret lød: Vi har vores moske, men kunne I ikke hjælpe vore kristne brødre med at bygge en kirke, for de har ingen steder at gå hen!

Og for et par år siden faldt jeg over en tankevækkende lille beretning af forfatteren Iselin C. Hermann som gjorde sig følgende betragtninger:

(her følger så bretningen fra Damaskus, som man kan læse i Vagn Bros indlæg)

Hej Vagn,

Dejligt indlæg hvor du påviser, at der heldigvis findes masser af mennesker der lever i gensidig respekt og i gerning udviser både næstekærlighed, omsorg og forståelse for hinanden.

Mange mennesker der har en stærk tro er ofte i stand til at forstå andre mennesker som også har en stærk tro, selvom disse mennesker har en anden tro end deres egen. Fordi når man har et et førstehåndskendskab og/eller en førstehåndserfaring til troens væsen og anatomi, så har man faktisk gode forudsætninger for at kunne fungere sammen med andre mennesker som også har et sådant kendskab og/eller en sådan erfaring.

Det kan godt være at nogle af disse mennesker ikke har let ved at forstå hvordan nogle kan have en anden tro end dem selv, men det at de har en tro skulle vel være let forståeligt.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#12931 - 19/08/2003 15:18 Re: HAN ER IKKE PRÆST [Re: Rasmus]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
amen

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær