1 registrerede (1 usynlig) og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#12855 - 02/06/2003 17:13
Re: Hvordan skal bibelen fortolkes?
[Re: migB]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej migB
Du skriver: "Så, hvordan sikrer man sig at man fortolker bibelen korrekt? " Det er sandelig også svært! Det er altid en god ide at bede om Gud om vejledning, når du læser i Ordet. Derudover står der skrevet i bibelen, at ingen profeti lader sig tyde på egen hånd!, dette tror jeg ikke kun gælder profetierne, men er generelt. Vi kan nemt som mennesker fordybe os i en detalje, og glemme helheden eller kontesten hvori det er skrevet. For mit eget vedkommende, har jeg spurgt, spurgt og spurgt de mennesker, der vidste mere om dette end jeg. Når jeg så har talt med andre kristne (bl.a. her) har jeg måske fået et helt andet svar! Så ville nogle måske smide deres bibel i skraldespanden, men jeg valgte så at høre de forskelliges begrundelser med skrifthenvisninger, for at finde sandheden bag. Efterhånden har jeg opdaget, at de vigtige ting i bibelen ikke kun står én gang - bibelen er opbygget cirkulært, så én ting står ét sted, uddybes et andet sted og stadfæstes måske et tredie. Jeg søger det derfor underbygget af andre skriftsteder !
Med kærlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12858 - 03/06/2003 21:33
Re: Hvordan skal bibelen fortolkes?
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej migB
Der er noget i bibelen, der er skrevet ud fra tradition, her har NT også et eksempel omkring hårlængder og tildækning af hår. Andet er universelt gældende. Så jeg kan kun give dig ret i at det er en god idé at kende baggrunden, for at kunne skelne.
Med kærlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12862 - 10/06/2003 17:40
Sex før egteskabet?
[Re: vsågerneforstå]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
|
Tja, det står jo i moseloven. Og de mest gudsfrygtige konger af Israel fordrev helligskøgerne (dvs. ludere ansat ved afgudstempler). Jesus fortalte kvinden grebet i ægteskabsbrud, (som sandsyntligvis også var luder, da de greb hende på fresk gerning) at hun skulle "gå herfra, og synd fra nu af ikke mere". I brevene advares der flere gange specielt imod utugt.
1. kor 6 v15 Ved I ikke, at jeres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg da gøre Kristi lemmer til en skøges lemmer? Aldeles ikke! v16 Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? – det hedder jo: »De to skal blive ét kød. ... v18 Hold jer fra utugt! Al anden synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme.
Det var vidst det... Jeg kunne ganskevidst ikke finde noget specifikt om sex før ægteskabet, men det var vidst ikke så almindeligt den gang, pga. senere pubertet og tidligere ægteskab. Men jeg har set en anden tråd et sted på forumet, der behandler det emne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12863 - 10/06/2003 23:09
Re: Sex før egteskabet?
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
hej MigB For mig at se, er ingen af de nævnte en forbydelse af sex før ægtskab de mest gudsfrygtige konger af Israel fordrev helligskøgerne Dels har det jo intet med sex før ægteskab at gøre, disse kvinder var vel nærmere skyldige i afguds dyrkelse? Jesus fortalte kvinden grebet i ægteskabsbrud Sex før ægteskab, kan af indlysende grunde, ikke være ægteskabsbrud jeres legemer er Kristi lemmer? Skal jeg da gøre Kristi lemmer til en skøges lemmer? Aldeles ikke! v16 Eller ved I ikke, at den, der binder sig til en skøge, er ét legeme med hende? – det hedder jo: »De to skal blive ét kød. dette læser som et bud mod prostitution, ikke som et bud mod sex før ægteskab!, det er også værd at bemærke at der skrives skøge ( hvormed der må menes kvinde ), hvis vi skal følge de kristnes "nøje tolkning" af biblen kan det ikke påvises at mandlige protistuerede er mod de kristne love! mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#12864 - 20/06/2003 09:59
Re: Sex før egteskabet?
[Re: vsågerneforstå]
|
Bruger
Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
|
Som jeg skrev før, var det netop ikke et udbredt problem i Israel. Men grundlaget for budet om ægteskabsbrud ligger i 1. mosebog kap. 2 v. 24: "Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød." Og Jesus kommenterer selv dette vers:
Matt 19 v3 Nogle farisæere kom hen til Jesus, og for at sætte ham på prøve spurgte de: »Er det tilladt en mand at skille sig fra sin hustru af en hvilken som helst grund?« v4 Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde v5 og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød‹? v6 Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.« v7 De spurgte ham: »Hvorfor har Moses så påbudt manden at give et skilsmissebrev, når han skiller sig fra hende?« v8 Han sagde til dem: »Det var med tanke på jeres hårdhjertethed, at Moses tillod jer at skille jer fra jeres hustru, men fra begyndelsen var det ikke sådan. v9 Jeg siger jer: Den, der skiller sig fra sin hustru af anden grund end utugt og gifter sig med en anden, begår ægteskabsbrud.«
Nu vil du jo naturligvis hævde at der her er tale om et indgået ægteskab, ikke om sex. Men læg mærke til at der intet sted i bibelen er fastlagt bestemte regler for indgåelsen af ægteskabet. Ikke engang selv om mange traditioner som f.eks. løvhyttefest og ofringer bliver fastlagt med specifikt. Og i visse kulturer består ægteskabet i netop at manden går ind i kvindens hytte (el.lign.) og går i seng med hende. Så er de gift. Og jeg tror faktisk også at det er såddan bibelen ser på ægteskabet. Selv om der typisk foreligger en rituel erklæring først, vil sex binde mand og kvinde i et ægteskab uanset...
|
|
Til toppen
|
|
|
|