1 registrerede (1 usynlig) og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#12803 - 02/06/2003 12:03
Vantro præster
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Henrik Hoffmann-Hansen skriver i denne uges fokus: Vantro præster
Sognepræst i Tårbæk, Thorkild Grosbøll, er ikke den værste præst, Folkekirken har. Det tjener da manden til ære, at han ligeud siger, hvad han mener, også selv om det er i strid med, hvad Bibelen siger, og den danske folkekirke lærer. Det kan man forholde sig til, man kan modsige ham, og man kan blive væk fra hans "guds"tjenester. Nej, det allerværste er de præster, der mener det samme, men som ikke siger det.
Læs hele artiklen her.
Kristeligt Dagblad har samlet artikler og indlæg om sagen her
Hvad skal vi mene?
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12804 - 02/06/2003 13:02
Re: Vantro præster
[Re: asas]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Asbjørn
Uanset om det vedkendes offentligt eller ej, er den type præster (ikke-troende) "lejesvende, der forlader fåreflokken, når ulven kommer"! eller "en blind, der leder -ikke en - men de blinde"
På den ene side, er det positivt, at pågældende præst vedkender sig vantroen offentligt - på den anden side vil det kun give de hårdhjertede skeptikere et nyt argument "når ikke engang præsterne tror på det, SÅ er det da en røverhistorie", hvilket igen kan støde de oprigtigt søgende væk fra evangeliet !.
Jeg vil håbe, at der kommer en sådan konsekvens i denne sag, at andre vantro (men stiltiende) præster, overvejer at finde et arbejde som gartner!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12805 - 02/06/2003 16:15
|
Anonym
Anonym
|
Dette er egentlig svar på indlæg fra Kristina og Søster B, men det passer vel bedst i denne tråd om et aktuelt varmt emne. Jeg agter dog ikke at gå dybere ind i debatten om den gudløse præst og hans meningsfæller, men nøjes med at konstatere at det i hvert fald er en interessant udvikling der er i gang indenfor den kristne kirke, samt at gudløse religioner jo ikke er noget nyt. Bl.a. lever buddhismen jo fint uden et gudsbegreb. Ja, måske er den gudløse præst og hans menighed i virkeligheden et resultat af at nutidens mennesker bliver mindre og mindre dogmatiske og ofte stykker deres egen mere eller mindre private religion sammen af elementer som de henter fra forskellige religioner verden over. Men lad mig slutte med at konstatere at kristendommen åbenbart synes at være under hastig og gennemgribende forvandling, således som jeg også tidligere har gjort opmærksom på i bl.a. DETTE INDLÆG . Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#12806 - 02/06/2003 18:20
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vagn
Jeg agter dog ikke at gå dybere ind i debatten om den gudløse præst og hans meningsfæller, men nøjes med at konstatere at det i hvert fald er en interessant udvikling der er i gang indenfor den kristne kirke
Egentlig er præsten ikke i den kristne kirke. Den kristne kirke består af kristne. Det er manden ikke, hvis han ikke tror på bekendelsen som står i kirkens bekendelsesskrifter. Godtnok er han på papiret medlem af den kristne kirke, og i sin ansættelse, men det betyder intet i forhold til det åndelige, som er sagens kerne.
Ja, måske er den gudløse præst og hans menighed i virkeligheden et resultat af at nutidens mennesker bliver mindre og mindre dogmatiske og ofte stykker deres egen mere eller mindre private religion sammen af elementer som de henter fra forskellige religioner verden over.
Det er jeg enig med dig i. Jeg finder det meget ulykkeligt, og meget uhensigtsmæssigt, for den slags tag-selv-bordsreligion holder jo logisk set ingen steder. Religionerne angiver forskellige veje til Gud, og derfor kan man ikke blande dem sammen og stykke en ny vej sammen. Det strider mod sund fornuft, synes jeg. Denne form for "jeg skaber min egen sandhed", er at sætte sig selv i centrum, og det er farligt, for hvem kan frelse sig selv ?
Kh søster B  Ps. kristendommen er under forvandling siger du. Ja, men Gud har lovet at være i Sin Kirke med sin Ånd som vejleder og retleder, og derfor vil den aldrig falde væk fra Ham. Forandre sig, ja, men ikke så det har betydning. Den kristne Kirke vil altid være Guds kirke. Han siger også i Bibelen, at intet skal få magt over den.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12807 - 02/06/2003 21:23
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: Denne form for "jeg skaber min egen sandhed", er at sætte sig selv i centrum, og det er farligt, for hvem kan frelse sig selv ?
Kære Søster B
Blot denne lille bemærkning!
Hvis sandheden (og løgnen) findes i alle religioner, så mener jeg det er udmærket med et "tag-selv-bord", forudsat at jeg sætter Gud i centrum og beder Gud hjælpe mig med at vælge mellem "retterne".
Men jeg giver dig ret i at ingen kan "frelse" sig selv. Uden Guds kærlighed kommer vi ingen vegne og vælger ustandselig forkert og kommer på afveje, for vores egen kærlighed udspringer af og næres kun af Guds kærlighed.
Det sidste er vi enige om!
Med venlig hilsen Vagn bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#12808 - 02/06/2003 22:52
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn
Hvis sandheden (og løgnen) findes i alle religioner, så mener jeg det er udmærket med et "tag-selv-bord", forudsat at jeg sætter Gud i centrum og beder Gud hjælpe mig med at vælge mellem "retterne".
Det kan jeg sagtens følge dig i. Uden at jeg dog vil hoppe på (vælge) den vej selv. For jeg er overbevist om at sandheden findes i én, nemlig Kristus. Ikke bare Jesus, men KRISTUS. Jesus er mange ting, udover Guds Søn, som man så let kan fortabe sig i. Kristus, betegner at det er Guds Søn, Frelseren.
Men jeg vil sige, at jeg tror at Gud virker i alle religioner, dvs. Han kan tale til en muslim der søger Ham i Islam. Men naturligvis kræver dennes frelse en omvendelse enten nu eller hinsides. (katolsk tro)
Dit motiv til at lave et "tag-selv-bord" er faktisk meget sympatisk og virker jo oprigtig. Jeg tror også at Gud vil møde dig, når du søger Ham så oprigtigt. (dermed ikke sagt at du endnu ikke har mødt Ham, slet ikke. Det kan jeg på ingen måde udtale mig om) Når du altså ræssonerer som du gør, at der er løgn og sandhed i alle religioner, så forstår jeg udmærket at du gør som du gør.
Fred og alt godt søster B 
|
|
Til toppen
|
|
|
#12809 - 03/06/2003 10:11
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Vagn Bro, Du skriver:
Ja, måske er den gudløse præst og hans menighed i virkeligheden et resultat af at nutidens mennesker bliver mindre og mindre dogmatiske og ofte stykker deres egen mere eller mindre private religion sammen af elementer som de henter fra forskellige religioner verden over.
Men lad mig slutte med at konstatere at kristendommen åbenbart synes at være under hastig og gennemgribende forvandling, således som jeg også tidligere har gjort opmærksom på i bl.a. DETTE INDLÆG .
Det er korrekt observeret at der er en del af den kristne kirke som hastigt bevæger sig imod gudløshed og nedbrydelse af Bibelens grundvold og principper.
Men når du observerer dette, skal du også være opmærksom på at du kun observerer halvdelen af hvad der foregår - den halve sandhed om du vil...
Der er nemlig også en stor del af den kristne kirke, der står mere og mere fast på Bibelen, og som grundfæster sig til stadighed mere og mere i Guds Ord, og nægter at indgå de kompromisser som desværre er blevet almindeligt i den del af den kristne kirke du tilsyneladende har observeret...
Det er som om at de kolde kristne bliver frosne, de lunkne kristne bliver kolde og de varme synes at blive gloende...
Så det der er ved at ske er snarere en udskilning - hvor det vil være tydeligt hvem vores hjerte tilhører...
Mvh. Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#12810 - 05/06/2003 08:56
[Re: Carsten]
|
Anonym
Anonym
|
Carsten skrev: Der er nemlig også en stor del af den kristne kirke, der står mere og mere fast på Bibelen, og som grundfæster sig til stadighed mere og mere i Guds Ord, og nægter at indgå de kompromisser som desværre er blevet almindeligt i den del af den kristne kirke du tilsyneladende har observeret...
Kære Carsten
Dette er vi enige om. Meget tyder på at den reformation som måske er på vej, vil dele de kristne og udskille dem i to hovedgrupper: De bibeltroende og de søgende.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#12811 - 06/06/2003 11:28
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
I prædikerens bog siges det, at der intet nyt er under solen og det gælder såmænd også for denne udvikling, som vi ser for tiden. Men jeg er nu ikke spor i tvivl om, at der vil ske det samme som før i oldkirken: fårene vil skilles fra bukkene og den kristne kirke vil opleve en opblomstring, som det er sket så mange gange før i kirkens historie. Oldkirkens Arianere er nutidens Jehovas Vidner og oldkirkens Gnostikere er nutidens New Age. Der er intet nyt under solen!
Rothstein er en klovn i videnskabelig henseende såvel som i menneskelig henseende. Han tror på, at der ikke er noget at tro på og den overbevisning lukker hans øjne for alt, hvad der kan modsige ham. Han ser kun på alverdens religioner, der er døde og hvor nye er opståede, men han glemmer i forbifarten, at hans "viden" om jødedommen og kristendommen er baseret på tankerækker, som religionshistorikerne kalder "kildekritik," men som i virkeligheden ikke er andet end den tyndeste gang gætværk, jeg har set. Jeg går for øjeblikket på "teologi for Lægfolk," hvor vi bl.a. undervises i denne kildekritik. Tak for kaffe, og det kaldes "videnskab." Nej, så tager jeg hellere en god roman, den véd man i det mindste er fiktion.
Løjtnanten
|
|
Til toppen
|
|
|
#12813 - 10/06/2003 22:42
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: Men jeg vil sige, at jeg tror at Gud virker i alle religioner, dvs. Han kan tale til en muslim der søger Ham i Islam. Men naturligvis kræver dennes frelse en omvendelse enten nu eller hinsides. (katolsk tro)
Kære Søster B
Tak fordi du tror at Gud vil møde mig.
Dernæst et spørgsmål. Hvad mener du med at muslimens frelse kræver en omvendelse enten nu, altså før døden, eller hinsides, altså efter døden?
Kan man efter katolsk opfattelse blive frelst efter døden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12814 - 11/06/2003 13:56
Bibelforskning før og nu
[Re: holbo]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Holbo skrev: [...] Ho>Jeg går for øjeblikket på "teologi for Lægfolk," hvor vi bl.a. undervises i denne >kildekritik. Tak for kaffe, og det kaldes "videnskab." Nej, så tager jeg hellere en god >roman, den véd man i det mindste er fiktion.Enig. Jeg er i gang med at læse "Den historiske Jesus og hans betydning", der er baseret på en række foredrag på Det Teologiske Fakultet på KU om teorierne i den historiske Jesus-forskning. Bogen er redigeret af Troels Engberg-Pedersen, der indleder bogen med en generel artikel, hvori han diskutere den metodologi, som de senere artikler er baseret på. Jeg fandt det interessant, at Engberg-Pedersen var nødt til at advare mod det, som han kalder "den fundamentalistiske kortslutning". På trods af navnet, var dette faktisk en fejl begået af liberale bibelkritikere, der havde besluttet, at fordi de ikke kunne bruge Jesu apokalyptiske bemærkninger (dvs. at Gud vil komme og etablere Himmelen på Jorden) til noget, havde Han aldrig udtalt dem!
"Det er, som om forskerne har tænkt: `(i) Apokalyptikken er en forståelsesform, som vi moderne mennesker (fra oplysningstiden og frem) ikke kan overtage. (ii) Jesus var en fremragende person, som vi gerne vil kunne overtage så meget som muligt fra. (iii) Ergo var Jesus (grundlæggende) ikke apokalyptisk orienteret.' Eller endnu kortere: `Det apokalyptiske stof i historien om Jesus kan jeg ikke overtage. Ergo går det ikke tilbage til den historiske Jesus selv.' At logikken brister i dette ræsonnement, er jo ganske åbenbart. Ingen formulerer det da heller eksplicit." (Engberg-Pedersen, "Gevinst og risiko i jagten på den historiske Jesus", i Engberg-Pedersen T. (ed.), 1998, "Den historiske Jesus og hans betydning", Gyldendalp. 14)
Kunne man forestille sig et moderne historisk værk om f.eks. Napoleon, der indledes med en advarsel om, at man ikke bare kan skære alle de af Napoleons ord og handlinger væk, som man ikke selv bryder sig om?
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#12815 - 14/06/2003 21:47
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  jeg mener, at frelsen findes kun igennem Kristus. Uanset om man er muslim eller kristen. Katolsk tro er, at mennesker vil erkende hvem Gud er, enten her i livet eller efter livet. Derfra kan de vælge, om de vil omvende sig til Ham eller ej. Dette er en anden tro, end den man har i IM og Folkekirken, hvor man tror, at mennesker kun har indtil døden, til at erkende hvem Gud er, og at det ikke er alle som når at erkende Ham. Kærlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12816 - 15/06/2003 20:41
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: jeg mener, at frelsen findes kun igennem Kristus. Uanset om man er muslim eller kristen. Katolsk tro er, at mennesker vil erkende hvem Gud er, enten her i livet eller efter livet. Derfra kan de vælge, om de vil omvende sig til Ham eller ej. Dette er en anden tro, end den man har i IM og Folkekirken, hvor man tror, at mennesker kun har indtil døden, til at erkende hvem Gud er, og at det ikke er alle som når at erkende Ham.
Kære Søster B
Velkommen hjem og hjerteligt tillykke med den heldige brudgom. Jeg tror vi er mange der har savnet din stemme i debatten! 
Også mange tak for dit svar. Det glæder mig utroligt meget at de fleste kristne, katolikkerne, tror at mennesket kan nå at blive frelst efter døden. At man også efter døden kan blive frelst, selv om man har levet som muslim, hindu eller ateist for den sags skyld.
Det var jeg ikke klar over! Så tak for oplysningen!
|
|
Til toppen
|
|
|
#12817 - 16/06/2003 20:54
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  det er sandt, at det giver en slags "lettelse", at mange er enige i ens holdninger. Der er rigtig mange katolikker, ca. 1 milliard. Der er selvfølgelig også 1 milliard muslimer, men det ødelægger egentlig ikke min "lettelse" i forhold til at være enig med 1 milliard katolske brødre og søstre. Vi ved selvfølgelig også, at det ikke er en troværdighedsværdi, at mange har en bestemt mening. Men derfor kan man stadig godt nyde den lettelse, som evt. opstår. Man skulle da være en knold, hvis ikke man greb de muligheder som byder sig. Kærlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12818 - 16/06/2003 22:08
Frelse efter døden
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: det er sandt, at det giver en slags "lettelse", at mange er enige i ens holdninger. Der er rigtig mange katolikker, ca. 1 milliard. Der er selvfølgelig også 1 milliard muslimer, men det ødelægger egentlig ikke min "lettelse" i forhold til at være enig med 1 milliard katolske brødre og søstre.
Kære Søster B
Min glæde over at katolikkerne tror på at man kan bliver frelst også efter døden, skyldes at du og dine trosfæller dermed distancerer sig fra kristne som mener at alle der dør som ikke-kristne, går fortabt og skal lide evige kvaler i et evigt helvede.
Den svarer til min glæde over at opdage at muslimerne mener at alle i den sidste ende, uanset tro, kommer i Guds rige. Men at vejen dertil efter døden bliver lang og lidelsesfuld hvis man ikke var muslim og overholdt reglerne i Islam.
Dermed er det ikke verdens største religion, men kun den en mindste del af jordens kristne befolkning, som tror på myten om et evigt helvede som en uafvendelig straf for hvad vi tror og gør i dette liv.
Derfor finder jeg det positivt at katolikkerne tror de kan blive frelst også efter døden hvor vi forhåbentligt har et klarere syn på livets realiteter end i menneskelivet!
|
|
Til toppen
|
|
|
#12819 - 16/06/2003 22:24
Re: Frelse efter døden
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  nu forstår jeg. Tak for opklaringen. Din glæde var ikke af så banal karakter, som jeg antog. Undskyld. Det var fordi jeg selv har det på den banale måde. Blandt andet. Katolikker tror skam også, at helvede findes. De tror bare kun, at de der fravælger Gud, ender der. Dvs. ingen kommer der fordi de ikke nåede at tage stilling. Helvede er skam evigt, og det er evige kvaler, om man så må sige. Nemlig fraværet af Gud. Jeg tror ikke, der er ild og flammer. Bibelen taler om det, men jeg tror, at det er menneskers forsøg på at beskrive fraværet af Gud. Tak for kommentaren ang. Islams tro om frelsen. Det var interessant. Det evige helvede er ikke en myte, ifølge katolsk tro. Det er vist kun Grundtvigianere, Tidehvervsfolk og Liberal teologer som mener det. Katolikker er enige med IMere og karismatikere i, at helvede er ganske virkeligt, evigt og pinefuldt. Pinefuldt i den forstand at Gud er fraværende til evig tid. (Tror nok at IMere og karismatikere anser helvede for at være et sted med ild og flammer) Man skal ikke se chancen for erkendelse efter døden, som det der er målet! Det er undtagelsen. Jesus befaler os kristne, at gå ud og prædike Evangeliet, så Han kan omvende mennesker til Sig. Det er det vi skal. Det gør vi ved at genskinne Hans kærlighed, og fortælle om at Han er vejen til Gud. Kun de der trods al mission osv. ikke når at erkende Gud i dette liv, får chancen i døden. Det er en chance de får, fordi Gud er retfærdig og barmhjertig. Det er ikke en hvilepude eller et udtryk for, at Gud er svag, og ikke er konsekvent i forhold til sin Frelsesplan, som er et Frelsen kun fås i Kristi Offer. Døren til Frelsen er og bliver Kristus Uanset om man erkender Ham her i livet, eller hinsides. Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12820 - 16/06/2003 22:53
|
Anonym
Anonym
|
Søster B skrev: Man skal ikke se chancen for erkendelse efter døden, som det der er målet! Det er undtagelsen. Jesus befaler os kristne, at gå ud og prædike Evangeliet, så Han kan omvende mennesker til Sig. Det er det vi skal. Det gør vi ved at genskinne Hans kærlighed, og fortælle om at Han er vejen til Gud. Kun de der trods al mission osv. ikke når at erkende Gud i dette liv, får chancen i døden. Det er en chance de får, fordi Gud er retfærdig og barmhjertig. Det er ikke en hvilepude eller et udtryk for, at Gud er svag, og ikke er konsekvent i forhold til sin Frelsesplan, som er et Frelsen kun fås i Kristi Offer.
Døren til Frelsen er og bliver Kristus Uanset om man erkender Ham her i livet, eller hinsides.
Kære Søster B
Døren til Frelsen er og bliver Kristus. Uanset om man erkender Ham her i livet, eller hinsides. Som jeg forstod dig, gælder det for os alle, uanset hvad man måtte have troet på i livet og uanset hvilken religion man har haft.
Men for at jeg forstår dig rigtigt: Er det således at selv en ateist som livet igennem hårdnakket har forfægtet ateismen, men efter døden erkender og kommer til tro på Kristus, bliver frelst? Hvis ja, hvori består så undtagelsen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12821 - 17/06/2003 10:48
|
GlobalModerator
Bruger
|
Tillad mig også lige at takke for afklaringen. Jeg var lige ved at blive nervøs for hvad det var du var på vej ud i, søster :-) Ifølge den lille katolske katekismus, så tror katolikkerne:
Kendelsen (Guds dom) afhænger af menneskets frie beslutning i dets jordiske liv. De, som bevidst og med overlæg har taget afstand fra Gud, har ingen plads i de saliges fællesskab: Deres sted er hos de udelukkede, i "helvede". - De, som principielt bekender sig til Gud og hans Kristus, men som i deres dødsøjeblik ikke er helt rede og værdige, får en periode, hvor de renses, venter og modnes; denne betegner man med billedordet "skærsilden". De venter på optagelsen i det fulde fællesskab med Gud. De troendes bøn kommer dem til hjælp. De udvalgte hører Kristi ord: Kom, I som er min Faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt" (Matt. 25,34). De ser Gud, som han er (1 Joh 3,2) og lever evigt forenet med ham. De er i "himlen".
Jeg kan ikke se hvor Bibelen giver eentydig opbakning til troen på denne særlige "renselse" efter døden. Her mener jeg den katolske kirke er gået for vidt i at "tilpasse" Guds budskab til hvad vi mennesker kan begribe og finder rimeligt. Men jeg kan helt tilslutte mig dette at "nådens tid" (dvs. muligheden for omvendelse) principielt tilhører det jordiske liv, altså tiden indtil døden. Også den katolske katekismus slår fast, at de som har taget afstand fra Gud (som han selv åbenbarer sig i Jesus) her i livet også skal være fri for ham i evigheden. Dvs. de har dømt sig selv til fortabelsen.
I luthersk/protestantisk kristendom tolker vi ikke evangeliet sådan at man i dødsøjeblikket kan være mere eller mindre rede og værdige. Bibelen siger klart at den som "kommer til Jesus" er både rede og værdig. Omvendelsen er et enten-eller. Derfor er der intet behov for "renselse" efter døden. Som disciplen Johannes siger det i sit første brev:
Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. (1 Joh 1,9)
Søster B. skriver: Tror nok at IMere og karismatikere anser helvede for at være et sted med ild og flammer
Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om hvad enkeltkristne tror og forestiller sig, men det er ikke en del af folkekirkens bekendelse at helvede skulle være særligt varmt eller være et sted med ild og flammer. Det er billedtale og folketro - vel nærmest inspireret af at ordet "helvede" kommer af ordet Gehenna, der var det græske navn for Hinnom-dalen ved Jerusalem. Her havde man i gammel tid brændt børn levende som ofre til de lokale afguder og stedet var på Jesu tid en losseplads med konstant afbrænding af affald.
Bibelens beskrivelser af helvede er ikke særligt detaljerede og eentydige. Det nærmeste vi kan komme en beskrivelse af Helvede er vel at det er et sted uden Gud og dermed uden alt det som kommer fra Gud: kærlighed, omsorg, tilgivelse, glæde, frihed, tryghed osv. Altså et evigt pinested i kraft af at mennesker dér er overladt til sig selv og den ondskab som bor i os alle.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12822 - 17/06/2003 11:59
|
Bruger
Reg.: 05/11/2001
|
Hej Asbjørn Du skriver:
Det nærmeste vi kan komme en beskrivelse af Helvede er vel at det er et sted uden Gud og dermed uden alt det som kommer fra Gud: kærlighed, omsorg, tilgivelse, glæde, frihed, tryghed osv. Altså et evigt pinested i kraft af at mennesker dér er overladt til sig selv og den ondskab som bor i os alle.
Bibelen skriver:
Lukas 16:23-24 "Da han slog øjnene op i dødsriget, hvor han pintes, ser han Abraham langt borte og Lazarus i hans skød. v24 Fader Abraham! råbte han, forbarm dig over mig og send Lazarus, så han kan dyppe spidsen af sin finger i vand og læske min tunge, for jeg pines i disse luer."
Markus 9:43-44: Og hvis din hånd bringer dig til fald, så hug den af; du er bedre tjent med at gå lemlæstet ind til livet end med begge hænder i behold at komme i Helvede, til den uudslukkelige ild, v44 hvor deres maddiker ikke dør, og ilden ikke slukkes.
Johannes-Åbenbaringen 19.20 Men dyret blev grebet, og sammen med det den falske profet, som havde gjort tegnene for dets øjne og dermed forført dem, der tog dyrets mærke og tilbad dets billede. De blev begge styrtet levende i ildsøen, der brænder med svovl.
Kap. 20:13-15: Og havet gav sine døde tilbage, og døden og dødsriget sine døde, og de blev dømt, enhver efter sine gerninger. v14 Døden og dødsriget blev styrtet i ildsøen. Det er den anden død, ildsøen. v15 Og hvis nogen ikke fandtes indskrevet i livets bog, blev han styrtet i ildsøen.
Hvis jeg udfra Bibelens beskrivelse skulle udtale mig, så ville jeg komme til den konklusion at helvede er et sted hvor ilden aldrig slukkes, og hvor maddikerne ikke dør. Jeg ville konkludere at det er den anden død - en evig straf og pine, og jeg ville bruge Jesu henvisning til Gehenna, som et billede på hvordan det rigtige helvede er - et sted hvor man brænder...
Jeg vidste ikke at helvede i følge Folkekirkens bekendelse ikke var et særligt varmt sted, men blot et sted hvor man var afskåret fra Gud. Så kan jeg bedre forstå hvorfor Folkekirken gør så lidt ud af missionsbefalingen - for ifølge dem, så er helvede ikke meget forskelligt fra en almindelig danskers liv, som ligeledes er afskåret fra Gud...
Eller har jeg misforstået noget...
Med venlig hilsen
Carsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#12823 - 17/06/2003 13:44
helvede: ild eller?....mission
|
Bruger
Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
|
Jeg vidste ikke at helvede i følge Folkekirkens bekendelse ikke var et særligt varmt sted, men blot et sted hvor man var afskåret fra Gud. Så kan jeg bedre forstå hvorfor Folkekirken gør så lidt ud af missionsbefalingen - for ifølge dem, så er helvede ikke meget forskelligt fra en almindelig danskers liv, som ligeledes er afskåret fra Gud...
Kære Karsten
Jeg kan ikke se forskellen: et rige af flammer eller et rige uden Gud? Jeg ved personligt ikke helt præcist hvad der er i helvede, da jeg gudskelov aldrig har været der. Det kan da godt være at det med bibelens ord er en ildsø, men faktum er, at der er meget billedtale i biblen (måske fordi nogle ting ikke (eller bedst) kan "forklares"/forstås hvis de udtrykkes i billeder, jf. Jesu lignelser). De beskrivelser vi finder i biblen af helvede handler ikke kun om ild, men også gråd og tænderskæren, altså håbløshed, frygt, angst osv. og ligeledes en kæmpe ubeskrivelig lidelse og pine - derfor ord som "ildsø". At brande sin finger eller større dele af kroppen kan gøre meget ondt og smerten kan godt vare ved i flere dage. Forestil dig så at blive sænket ned i en sø af ild! Så smertefuldt er et "liv" uden Gud. At brænde sig på verden, på sin egen ondskab og andres ondskab uden håb om at blive helet, trøstet eller beskyttet! Er Gud ikke tilstede i ikkekristnes liv? Hvis ikke, hvordan vil du så forklare menneskers kærlighed, hjælpsomhed, håb, overbærenhed....(fænomener som Løgstrup ville kalde livsytringer, godheden i livet, der kommer fra Gud og ytrer sig i os. eller Luthers loven skrevet i menneskers hjerte)?
Gør folkekirken for lidt ud af missionsbefalingen? Bliver den ikke læst op til hver barnedåb? I øvrigt er mission kompliceret. Personligt tror jeg at de færreste kristne ønsker andre mennesker i helvede. Hvis jeg kunne og vidste at det ville gøre en forskel havde jeg uden tøven forkyndt evangeliet for hele skabningen, men intet menneske kan give et andet menneske troen. Hvorfor råbe til folk der ikke kan eller vil høre, hvorfor give brød til folk, der ikke er sultne? Man må selv være søgende/længes og kunne tage imod Gud, og ingen må føle at der tvinges et budskab ned over skuldrene på ham eller hende. Forkynd for den nysgerrige, i venskaber, elsk dem og ryst støvet af fødderne hvis de ikke vil høre, kast ikke perler for svin.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12824 - 17/06/2003 21:04
|
Anonym
Anonym
|
Tak for bidraget kære bror.  Jeg tror ikke helt jeg fatter, hvad du var bange for, at jeg var på vej ud i ??? Jeg ser heller ikke i Bibelen noget klart belæg for, at skærsildens princip er sandt. Men afvise det kan jeg heller ikke. Bibelen er også bygget på de første kristnes antagelser og tro, og ikke 100% dikteret af Gud. Derfor mener jeg, at Kirkens antagelser og tro, kan være sand, også selvom det ikke nåede at komme med i Bibelen. Jeg synes nu, at Bibelen flere steder taler om helvedes flammer. At nogen skal kastes i ilden, eller hvad der nu står. Og jeg har ofte hørt det forstået bogstaveligt i de nævnte kredse. Men ok, hvis ikke det står i bekendelsesskrifterne, så kan man selvfølgelig ikke ponke selve Folkekirken for det.
Altså et evigt pinested i kraft af at mennesker dér er overladt til sig selv og den ondskab som bor i os alle.
Det var vist til dato den bedste beskrivelse jeg har hørt. Tak for det. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#12826 - 17/06/2003 21:09
|
Anonym
Anonym
|
Kære Vagn  godt spørgsmål. Jeg vil ikke satse på erkendelse efter døden, da Bibelen ikke giver belæg for det, og Kirken heller ikke opfordrer til dén mulighed. Det er ment som en del af det faktum at Gud er barmhjertig, og en barmhjertig Gud lader enhver erkende Ham, før de skal tage stilling. En ateist som ikke har erkendt Gud i livet, vil som jeg tror det, få chancen for erkendelse i døden. Men hvis denne har erkendt, og siden fravælger, så er døden døren til helvede for ham/hende. Håber det var tydeligt nok ? Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12828 - 17/06/2003 22:19
[Re: Maria15]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Maria  jeg tror, at nogen mennesker vil fravælge Gud, når de har erkendt Ham. Derfor vil der sandsynligvis være mennesker i helvede, - de som selv har valgt det, ved at fravælge Gud. Min pointe er, at ingen ryger til hverken Himmel eller helvede, uden at have erkendt og derefter truffet et valg. Det er det jeg tror. Andre tror noget andet. Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12829 - 17/06/2003 22:24
|
Anonym
Anonym
|
En ateist som ikke har erkendt Gud i livet, vil som jeg tror det, få chancen for erkendelse i døden. Men hvis denne har erkendt, og siden fravælger, så er døden døren til helvede for ham/hende.
Håber det var tydeligt nok ?
Kære Søster B
Jeg forstår ikke hvad du helt præcist mener.
Mener du at en ateist som på sit dødsleje hårdnakket fornægter Gud, men efter at døden er indtrådt erkender og vælger den kristne gud (det kristne gudsbegreb), alligevel får en plads i Guds rige? At man så at sige kan leve hele livet som ateist og dø som ateist, men alligevel blive frelst?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12830 - 17/06/2003 22:47
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vagn  jeg skal prøve, at formulere mig tydeligere. Jeg mener, at ingen som ikke har erkendt Gud, kan siges at have et retfærdigt grundlag at vælge ud fra. (vælge ja eller nej til Ham) Derfor, hvis ateisten i dit eksempel dør som ateist, pga. manglende erkendelse, så vil Gud i døden vise ham hvem Han er, så han får et grundlag af vælge ud fra. Forstår du ? Ellers spørg igen. Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12831 - 18/06/2003 19:54
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Carsten
Jeg synes at "Vandrer i lyset" svarer udmærket og vil blot tilføje at ilden i Bibelen meget ofte er billede på og synonym for Guds vrede. Dvs. at "Helvedes ild" eller "ildsøen" kan forståes som "Guds vrede" svarende til hvad det antydes i Hebr. 26, 27: "...tilbage er kun en frygtelig forventning om dom og en brændende nidkærhed, som skal fortære modstanderne..
Jeg synes som "Vandrer i lyset" ikke at dette billede tager det mindste fra alvoren i fortabelsens mulighed og helvedes pine. At være uden Gud - eller rettere: at være under Guds vrede er det værste jeg som menneske kan komme ud for. Joh 3, 36: "Den, der tror på Sønnen, har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham.".
Der er lykkeligvis ingen af os der rigtig ved hvad det vil sige at være under Guds vrede - for evigt. Jeg forestiller mig at det handler om at være afskåret fra alt det som kommer fra Gud: kærligheden, glæden, friheden, trygheden osv. Det er så sandelig ikke det vi oplever på denne jord, hvor Gud "lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige." (Matt 5, 45). Vi lever ikke i helvede! Ej heller i himlen. Men evigheden skal vi tilbringe eet af de to steder.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12832 - 18/06/2003 20:57
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære Søster!
Min pointe er, at ingen ryger til hverken Himmel eller helvede, uden at have erkendt og derefter truffet et valg. Det er det jeg tror. Andre tror noget andet.
Har du noget bud på hvor så de havner, som er så handicappede at de hverken kan sanse eller samle, endsige erkende og træffe valg?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12833 - 18/06/2003 21:20
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina  jeg tror, at Gud gør alle i stand til at erkende, og derefter vælge. Enten nu eller hinsides. Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12834 - 18/06/2003 21:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carsten, du skriver:
Så kan jeg bedre forstå hvorfor Folkekirken gør så lidt ud af missionsbefalingen - -
Nu ved jeg ikke rigtig hvem/hvad "folkekirken" er i din forståelse af ordet - mener du præsterne eller kirkegængerne?
Du kan formentlig ikke mene folkekirkens lære , for den er baseret på Guds ord i bibelen, hvor missionsbefalingen en forpligtelse, der gælder alle kristne.
Hvis din kritik gælder os, som har folkekirken som vores åndelige hjem, så vil jeg bare nævne, at du umuligt kan vide noget om, hvad "vi" gør ud af missionsbefalingen, fordi mange af os arbejder på vidt forskellige måder, som nok ikke så tit er særlig synlige.
Og når vi f.eks. går ind i vores kammer og lukker vores dør, for sammen eller hver for sig at folde vores hænder i bøn for ufrelste, så er det heller ikke noget der står om i aviserne.
Kristne er tilsammen Jesu Kristi legeme, og lige som en levende menneskekrop har mange uundværlige celler og organer, som kun få aner eksisterer, så kunne det måske tænkes, at Jesu Kristi legeme også indeholder velfungerende dele, som der ikke er megen opmærksomhed om?
Kunne du forestille dig, at nogen af dem kunne sidde helt stilfærdigt på nogen af folkekirkebænkene?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12835 - 19/06/2003 08:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søster!
Jeg ville ønske du havde ret, men jeg tror det desværre ikke. Jeg tror at Gud på en uforklarlig måde har givet os alle handlingsfrihed og dermed gjort os ansvarlige for hinanden. (Hvorfor ellers egentlig missionsbefalingen?)
Jeg tror at hver eneste af os har det kolossale ansvar, at hvad vi gør/ikke gør i forholdet til næsten, får konsekvenser for næsten.
Tænk f.eks. på hvad der skete ved syndefaldet. Konsekvenserne af ulydighedheden mod Gud ramte som bekendt ikke kun for de to ulydige, men hele Adams æt ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12836 - 19/06/2003 22:17
|
Anonym
Anonym
|
Søster B til Kristina: jeg tror, at Gud gør alle i stand til at erkende, og derefter vælge. Enten nu eller hinsides.
Kristina til Søster B: Jeg ville ønske du havde ret, men jeg tror det desværre ikke. Jeg tror at Gud på en uforklarlig måde har givet os alle handlingsfrihed og dermed gjort os ansvarlige for hinanden. (Hvorfor ellers egentlig missionsbefalingen?)
Jeg tror at hver eneste af os har det kolossale ansvar, at hvad vi gør/ikke gør i forholdet til næsten, får konsekvenser for næsten.
Kære Kristina
Hvis dine handlinger mod andre, mod din næste, efter kristen opfattelse får konsekvenser for din næstes frelse, så siger du dermed i virkeligheden at DIN (de kristnes) personlige indsats (eller mangel på indsats) kan være eller er afgørende for om din næste havner i himlen eller i helvede.
Dermed har kristendommens gud jo lagt et kolossalt ansvar på DINE (de kristnes) skuldre, som du også selv skriver. Altså ikke bare på Jesu skuldre. For så frelses din næste jo ikke ALENE ved Jesu død på korset, men også ved DIN (de kristnes) indsats.
Sådan kan dit indlæg til Søster B forstås - ja, rent logisk kan det kun forstås sådan at uden DIN (de kristnes) hjælp bliver din næste måske ikke frelst fra helvedes evige pinsler!
Men hvis DIN (de kristnes) indsats virkelig er nødvendig for din næstes frelse, hvem er så frelseren? Er det så både DIG (de kristne) og Jesus der frelser i forening? Har DU (de kristne) en sådan magt og et sådant ansvar?
Eller kan Jesus godt undvære DIN (de kristnes) indsats og klare opgaven selv?
Og hvordan skal man i så fald forstå kristendommens missionsbefaling?
På mig virker det som et paradoks.
Som kristen siger du på den ene side siger at Jesus personligt frelser dig kvit og frit. Han har betalt dine synder!
Som kristen siger du på den anden side at det er dit kolossale ansvar hvis dine (manglende) handlinger overfor din næste måske får som konsekvens at din næste går fortabt.
Jeg synes det må være svært at leve med en sådan tro!
|
|
Til toppen
|
|
|
#12837 - 19/06/2003 23:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Vagn, du skriver
Hvis dine handlinger mod andre, mod din næste, efter kristen opfattelse får konsekvenser for din næstes frelse, så siger du dermed i virkeligheden at DIN (de kristnes) personlige indsats (eller mangel på indsats) kan være eller er afgørende for om din næste havner i himlen eller i helvede.
. Nej, ikke MIN (kristnes) personlige indsats, men Guds. Kristne stiller sig til rådighed for Guds vilje.
Eller kan Jesus godt undvære DIN (de kristnes) indsats og klare opgaven selv?
Jesus HAR klaret opgaven, han HAR på Golgatha sejret over synden, døden og djævelen. Vores skyldsbevis er naglet til hans kors.
Men hvis DIN (de kristnes) indsats virkelig er nødvendig for din næstes frelse, hvem er så frelseren? Er det så både DIG (de kristne) og Jesus der frelser i forening? Har DU (de kristne) en sådan magt og et sådant ansvar?
Nej, kristne har slet ingen magt og kan ikke frelse nogen. Vi kan ikke engang selv vælge at tro på Jesus. I vores magtesløshed udfolder HAN sin magt.
HAN er almægtig og suveræn og handler som han har valgt at handle.
På mig virker det som et paradoks.
Også på mig. Den kristne tro er fuld af paradokser (= tilsyneladende selvmodsigelser).
Du skriver til sidst, at du synes det må være svært at leve med en sådan tro. Det er det også. Der er heller ingen løfter om, at det skal være let. Det er svært med, men helt og aldeles umuligt uden! I hvert fald for mig, som vil sandheden, hele sandheden, og intet uden sandheden, og som er overbevist om at Jesus er sandheden og det evige liv hos Gud.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12838 - 19/06/2003 23:24
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Nej, kristne har slet ingen magt og kan ikke frelse nogen. Vi kan ikke engang selv vælge at tro på Jesus. I vores magtesløshed udfolder HAN sin magt.
HAN er almægtig og suveræn og handler som han har valgt at handle.
Altså kan jeg som ikke-kristen roligt sætte mig ned og vente til Gud "udfolder sin magt" og vækker troen på Jesus i mit hjerte. Og hvis jeg går fortabt, er det fordi Gud valgte ikke at vække troen i mit hjerte. Er det sådan det skal forstås?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12839 - 20/06/2003 09:32
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Næ jeg mener ikke at vi ikke selv vælger troen, som kristna skriver.. sådan har jeg ihvertfald ikke opfattet det.. jeg har opfattet det sådan, at da jeg begyndte at tro så kom Gud ind i mit liv, og langsomt formede mig efter hans vilje.. som var mig ønske..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#12840 - 20/06/2003 09:57
[Re: MariaMaria]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom:o)
Man kan vælge at begynde at søge Gud.. som der står: "Søg først Guds Rige, derefter vil alt gives dig i tilgift!".... Hvis man, efter at man har fået forkyndt Ordet og egentlig har modtaget rigtig mange (som herinde) argumenter, for sandheden i Kristus, så har man også haft valget om man vil tro (søge dybere) eller lade være... hvis du fravælger Gud, så lader Han dig fravælge Ham, omend det gør Ham rigtig ked af det...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12841 - 20/06/2003 10:20
- om valg af tro -
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Vagn, du skriver:
Altså kan jeg som ikke-kristen roligt sætte mig ned og vente til Gud "udfolder sin magt" og vækker troen på Jesus i mit hjerte. Og hvis jeg går fortabt, er det fordi Gud valgte ikke at vække troen i mit hjerte. Er det sådan det skal forstås?
Ja, det er sådan det skal forstås! Og: Nej, det er ikke sådan det skal forstås!
Jeg mener sådan set ikke, at du kan vælge at give dig til at tro, men at du kan vælge at afvise, når der kaldes på dig. Som ved enhver anden bryllupsinvitation. Man kan sige jatak, eller nejtak, eller man kan bede om flere oplysninger om hvad invitationen går ud på. Eller man kan bare smide indbydelsen i papirkurven.
Et særdeles utilfredsstillende dobbeltsvar, igen et af de mange paradokser, som sandelig kan være et kors for tanken.
Maria har ret i, at vi oplever det som om vi kan vælge at tro, eller lade være. Jeg oplever det også sådan: at jeg "valgte" at gå i gang med at forudsætte at den kristne tro var sand, og fordybe mig i hvad den handlede om. Men i egentlig forstand tror jeg, at det var Jesus, som ifølge Guds ord kom for at opsøge og frelse det fortabte, og ikke mig der af egen kraft "valgte" min kristne tro.
Men eftersom vi jo - vistnok de fleste - i det mindste har den (gudgivne!) oplevelse, at vi selv vælger hvad vi vil tro og hvordan vi i øvrigt vil gebærde os her i verden, så synes jeg det er sundt og godt at gå ud fra den oplevelse og leve vores liv derefter.
En dybere drøftelse af vores frie, hhv. trælbundne, vilje er jeg ikke kompetent til at gå ind i, og jeg kan ikke engang sætte ord på hvad jeg selv mener herom. Selv om emnet kan være interessant, bliver en debat herom nemt meget teoretisk og ikke særlig frugtbar.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12842 - 20/06/2003 11:42
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Peter,
ja og til det mener jeg også at vi selv har et valg her.. og ikke som kristina skriver at vi ikke selv vælger troen.
men på den anden side, når vi beder for de ikke-frelste så ved vi at deres øjne og øre er lukket, og kun Gud kan åbne dem, så ja her er det Gud som bestemmer hvem han vil åbne øjne og øre på. Men det næste skridt vælger man de så selv.
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#12843 - 20/06/2003 11:45
Re: - om valg af tro -
|
Bruger
|
Hej Kristna,
Nu forstår jeg bedre dit agument.. og jeg er helt enig.
Maria
|
|
Til toppen
|
|
|
#12844 - 23/06/2003 20:32
|
GlobalModerator
Bruger
|
Jeg tror ikke helt jeg fatter, hvad du var bange for, at jeg var på vej ud i ???
Enighed med Vagn måske.... 
Derfor mener jeg, at Kirkens antagelser og tro, kan være sand, også selvom det ikke nåede at komme med i Bibelen.
Det er eet af de steder hvor protestantisk og katolsk teologi skilles. Vi tillægger ikke traditionen den betydning som I katolikker gør. Luther formulerede det sådan: Kristus alene, Skriften alene og Troen alene. Meget af den kirkelige "tradition" var efter Luthers opfattelse menneskeskabt og sådan tror vi i den lutherske kirke stadig. Bibelen derimod er - om ikke dikteret så dog - inspireret og helliget af Gud, sådan at den rummer alt hvad vi har brug for at vide for at være sand og ægte kristen kirke.
Jeg synes nu, at Bibelen flere steder taler om helvedes flammer. At nogen skal kastes i ilden, eller hvad der nu står.
Korrekt. Og jeg vil da ikke afvise at der skal være ild i Helvede, men jeg tror nu stadig at det mere er et billede på stedet hvor Guds vrede råder. På sammen måder som det nye Jerusalem med dets guldbelagte gader også kun er et billede på Himlen. Når ord ikke slår til, så må vi bruge billeder. Og det gør Bibelen i stor udstrækning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12845 - 23/06/2003 22:43
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn  Ok. Som du ser, var jeg ikke enig med Vagn. Jeg synes bare det er misvisende, at I siger Skriften alene. For i praksis holder det jo ikke, for der findes jo tusinder af denominationer som hævder dette. Traditionen er menneskeskabt ja, men under Helligåndens vejledning. Ingen siger at alt hvad Kirken gør er ufejlbarligt. Men man må forsøge under Helligåndens vejledning, at være Kristi Kirke. Præcis som I må forsøge at tage Skriften alene, under Helligåndens vejledning. Det gør I heller ikke uden fejltolkninger og mennesketanker! Resten af dit indlæg har jeg taget til efterretning. Fred og alt godt søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12846 - 23/06/2003 22:49
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Asbjørn Du skriver: "Altså et evigt pinested i kraft af at mennesker dér er overladt til sig selv og den ondskab som bor i os alle. " Jeg kommer i tanke om at Jesus da taler om (den evige) ild i forbindelse med helvede, eks Matt. 5,22 - 18,8 +9- 25,41, Mark. 9,43 det tror jeg så ikke kun er noget symbolsk. Men på det tidspunkt vil mennesket ikke have den samme fysisk krop, som nu, så jeg tror at ilden vil have en anden karakter end den vi kender, for normalt vil smerten fra ilden stoppe, om ikke andet så når vi dør af forbrænding, men fortsætter det ! Men hvorom alting er, er helvede et absolut fravær af Guds nådes Ånd, som alle kristne som ikke kristne nyder godt af på nuværende tidspunkt. Derfor er der et åndeligt mørke og en dæmonisk aktivitet, der får vores værst tænkelige mareridt til at ligne en forårsforelskelse, og vi vågner vel at mærke ikke igen ! Hyggelig læsning, ikk´?  Med kærlig hilsen Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12847 - 23/06/2003 22:52
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Kære Malli det er jeg enig med dig i. Meget skræmmende læsning. Man får helt ondt i maven. KH søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#12848 - 24/06/2003 09:04
|
Ordstyrer
Bruger
|
Uha malli, ja det er bestemt ikke til at holde ud at beskæftige sig med. På et enkelt område kan jeg nu heller ikke dele dine visioner, nemlig når du skriver:
Derfor er der et åndeligt mørke og en dæmonisk aktivitet, der får vores værst tænkelige mareridt til at ligne en forårsforelskelse ... !
Dæmonisk aktivitet kan der vel næppe være?
Djævelen frygter helvede mere end nogen anden, tror jeg, fordi han ved, at han der endelig tilintetgøres og derfor ikke kan være aktiv .. eller er der noget jeg har misforstået?
Min egen forestilling om helvede er meget vag, men jeg tror det er evigt liv, overladt til os selv, uden Gud.
Hvad evighed så er ved jeg slet ikke, men jeg er overbevist om, at det ikke kan have noget med laaaaaaaaaang tid at gøre!
Jeg tror at Gud har skabt tiden, og at den har afmålt "tid".
Hmm .. vi må vist hellere tale om noget andet .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12849 - 24/06/2003 09:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søster, du skriver
Traditionen er menneskeskabt ja, men under Helligåndens vejledning. Ingen siger at alt hvad Kirken gør er ufejlbarligt. Men man må forsøge under Helligåndens vejledning, at være Kristi Kirke. Præcis som I må forsøge at tage Skriften alene, under Helligåndens vejledning. Det gør I heller ikke uden fejltolkninger og mennesketanker
.
Det er jeg da enig med dig i, vi slipper heller ikke for fejlfortolkninger og mennesketanker. Forskellen mellem "os" og "jer" er vel så den, at når vi er uenige med hinanden om tolkningen, og når vi er i tvivl, og når vi ikke kan finde ud af det, så holder vi os til bibelen, og kun til den, og lader bibelens for os forståelige tekster forklare de uforståelige. Kort sagt, vi prøver at finde svar i bibelen, og kun i den.
Og vi prøver dermed at se bort fra både kirkelig tradition og praksis. Og Luther! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12850 - 24/06/2003 15:47
|
GlobalModerator
Bruger
|
Kære Malli
jeg kan vist desværre kun give dig ret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12851 - 24/06/2003 17:51
Men I tolker jo samme ord forskelligt.
|
Anonym
Anonym
|
Ja, men hvad hjælper det, når I når frem til noget vidt forskelligt i Sola Scriptura kirkerne ?
ps. jeg siger det fordi det var disse kirkers tusindtallige tolkninger af DE SAMME VERS, som forvirrede mig hen i LDS-kirken og deslige, da jeg var nykristen. Jeg er nok ikke den eneste, som ikke kan acceptere så mange tolkninger, uden at miste tilliden til kirkernes troværdighed. (og skriftens med, da den jo åbenbart er umulig at tolke klart)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12852 - 24/06/2003 19:14
Re: Men I tolker jo samme ord forskelligt.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søster!
Jeg er ked af at du vist er tæt på at give op. Du skriver: ________________________________________________________________
"Det var disse kirkers tusindtallige tolkninger af DE SAMME VERS, som forvirrede mig hen i LDS-kirken og deslige, da jeg var nykristen. Jeg er nok ikke den eneste, som ikke kan acceptere så mange tolkninger, uden at miste tilliden til kirkernes troværdighed. (og skriftens med, da den jo åbenbart er umulig at tolke klart)" _______________________________________________________________
Ja, som jeg skrev, vi slipper ikke for forskellige tolkninger af de selvsamme vers. Jeg har, som du, ingen ubegrænset tillid til kirkesamfunds eller menneskers tolkning (heller ikke min egen!) og holder mig derfor til Guds ord. Bibelen er faktisk det eneste som alle kristne har til fælles!
De mange forskellige tolkninger bekymrer mig ikke så meget, som jeg kan forstå de bekymrer dig. Jeg læser og lytter - med stor interesse - og sammenligner, og vurderer bibelens tekster så godt jeg formår.
Ingen har lovet os, at vi skal forstå det hele, tværtimod, vi skal "se som i et spejl, en gåde .. " Jeg har ingen anden autoritet i mit liv end bibelen selv. Til gengæld bliver jeg, som tiden går, mere og mere sikker på, at den fra ende til anden er Guds ord, som jeg aldrig bliver færdig med at lytte til, og som hver eneste dag bringer nye aha'er!
Jeg mener, at skriften er fuldstændig klar, selv om der er meget i den, hvor jeg er i tvivl om tolkningen. Skriften er klar, men det er min tanke ikke, og det kan jeg godt leve med!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12853 - 24/06/2003 19:21
Re: Men I tolker jo samme ord forskelligt.
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ordstyrer  Tja jeg må give op. Jeg er for dum til at forstå Bibelen. Det er alle andre åbenbart også. Ingen er enige. Godt man blev kristen inden man opdagede DET. Ellers var det vidst gået i vasken! Kærlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
|