Kære Café
Se her en måde hvor man kan meditere over de mysterier fra Jesu liv, som handler om Jesu guddommelighed. Det er 5 mysterier, som paven Johannes Paul har givet de kristne i år 2002.
De er lavet til at blive bedt på Rosenkransen, og det kunne man som protestant måske godt få noget ud af, selvom man har det svært med Maria jvf. definitionen af de Helliges samfund.
Indledningsbøn:
Herre Jesus Kristus!
Jeg vil bede rosenkransbønnen.
Jeg be'r da sammen med alle helgener i himlen og med hele Guds folk på jorden.
Men først og fremmest be´r jeg sammen med din Mor, jomfru Maria.
Omend på afstand fulgte hun dig under hele dit offentlige virke og du fremhævede hende som dén, der helhjertet lytter til Guds Ord og bevarer det.
Giv osse mig at lytte til dig, du, som er Guds menneskevordne Ord. Amen
De fem led:
Herre Jesus Kristus,
til din større ære betragter jeg med din moder Maria:
Første led: – hvorledes du i Jordanfloden modtog dåben af Johannes,
og hvor Faderens stemme lød: 'Denne er min Søn, den elskede! Hør ham!'
Gennem dette mysterium og på din Moders forbøn be'r jeg om, at jeg af hele vort hjerte lytter til dit ord og giver agt på det. Amen
Andet led: - hvorledes du ved brylluppet i Kana åbenbarede din guddomsherlighed for dine disciple.
Gennem dette mysterium og på forbøn af din moder, som var méd ved brylluppet og tilskyndede dig til din åbenbaring, be'r jeg om viljestyrke til at følge hendes råd til tjenerne og gøre alt, hvad du siger til os. Amen
Tredie led: - hvorledes du for din samtid forkyndte: 'Guds rige er kommet indenfor rækkevidde! Omvend jer og tro på det glade budskab!'
Gennem dette mysterium og på din Moders forbøn be'r jeg dig om at kalde osse mig til omvendelse, så min tro fornyes og fordybes. Amen
Fjerde led: - hvorledes du på Taborbjerget , forud for din død, åbenbarede din opstandelses herlighed for dine udvalgte disciple.
Gennem dette mysterium og på din Moders forbøn be'r jeg om, at jeg må have øjnene åbne, når du midt i hverdagens korsvej, åbenbarer mig glimt af den kommende herlighed. Amen
Femte led: - hvorledes du aftenen før din lidelse og død indstiftede altrets helligste sakramente og derigennem testamenterede dig selv til os.
Gennem dette mysterium og på din Moders forbøn be'r jeg om, at jeg altid må have den dybeste respekt for dit reelle nærvær i det hellige sakramente,
således at jeg altid med andagt modtager den hellige kommunion og ofte tilbeder dig i tabernaklet. Amen. Teksten er taget her:
http://w1.1585.telia.com/~u158500664/nyt.htmFred og alt godt
søster B