1 registrerede (1 usynlig) og
11
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#12631 - 29/05/2003 22:00
Re: Kronprinsens forlovelse!
[Re: ærten]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ært!
Jeg synes vi skal holde os fra astrologien. Hvis vi bare læser for sjov i ugebladene, så er der værste der kan ske at vi spilder vores tid - de fleste ved jo nok, at det ikke er seriøst hvad vi kan hente der.
Men hvis vi opsøger en professionel astrolog og får udarbejdet et personligt horoskop efter alle kunstens regler, så er det mere problematisk, især hvis astrologen kommer en nogle informationer, som er overraskende korrekte. Bibelen advarer os mod at tage varsler! Hvis de viser sig ikke at passe, som fx. det med kronprinsens forlovelse, så er det jo ret ligegyldigt, men hvis det nu havde passet?
Djævelen er bedre begavet end noget menneske. Han kan også udføre mirakler, som vi kan læse om i bibelen, og alle hans bestræbelser går på at føre kristne væk fra deres kristne tro - væk fra Jesus .. "Han går omkring som en brølende løve og leder efter nogen kan han sluge .. !
Der er en ex-prof. astrolog, som er kommet til kristen tro, har afsvoret sin astrologiske karriere og skrevet en bog om det. Han hedder Strohmer, og bogen hedder "Skriften på himlen".
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12632 - 29/05/2003 22:13
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Hej, Kristina! Tak for svar og bogtitel! Jeg kunne da også godt tænke mig en god snak med den herre, for han kan være GULD værd. Mærkeligt, eller sørgeligt nok har mange mennesker mere respekt for at høre sådan en person end tage bibelens ord for pålydende..... !
Bibelen advarer os mod at tage varsler! Hvis de viser sig ikke at passe, som fx. det med kronprinsens forlovelse, så er det jo ret ligegyldigt, men hvis det nu havde passet?
Ja, hvis det nu havde passet, så kunne det jo også være en tilfældighed! Det kunne også være fordi, der var sivet lidt ud fra hoffet...... Og så er det da ret sandsynligt, at det sker ret snart, hvis det skal være!
|
|
Til toppen
|
|
|
#12633 - 30/05/2003 17:34
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Som Kristina skriver, så spilder man tiden på noget, ved at læse det der står i ugebladene, men det der står i ugebladene er lige som hash. Måske uskyldigt i starten, men det føre meget mere med sig. Jeg har hørt et motte som er fantastisk godt.  : Hvorfor tro på stjerner og planeter, når man kan tro på Ham der sætte dem. Jeg har haft 4 med som siger at de ville tro på Jesus, hvor én ikke læste horiskoper i ugebalde eller andre steder. Den ene er stadig kristen, hvor de 3 andre går rundt og erklære, at de ER gud. Derfor er jeg meget radikal når de siger at de ville tro på Jesus, for så må jeg sige til dem, at Jesus kommer før horiskoper og at Biblen er sunder læsning end ugeblads horiskoper. Alt kan se uskyldigt ud, men går vi ikke frem og fortæller hvad horiskoper er for noget, så hjælper vi en broder eller søster til fald. Nu er det ikke meningen, at jeg siger der skal slåes med Bible vers, men der skal en opbyggelse af troen til at holde sig væk, ved at give et vidnesbyrd der fortæller hvor stor betydning i hverdagen det er, at læse i Biblen/bede i stedet for at læse horiskoper. K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#12634 - 30/05/2003 18:19
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Hej ært! Du spørger:
Er horoskoper pålidelige - eller måske gavnlige - eller farlige?
Jeg synes, at det er misvisende at tale om horoskoper som værende ”pålidelige”, ”gavnlige” eller ”farlige”, da astrologiens meritter ikke så meget afhænger af horoskopet, som af den der tolker det. En tolkning af et horoskop kan være mere eller mindre pålidelig, gavnlig eller farlig, alt afhængig af hvem der laver den (om personen har tilpas teknisk og psykologisk kompetence, sund fornuft og integritet). Forvirringen kan skyldes, at det, som ugebladene disker op med, fejlagtigt benævnes horoskoper, selv om der i virkeligheden er tale om tolkninger af horoskoper, som astrologen har foretaget.
Personligt finder jeg astrologien pålidelig og gavnlig i den udstrækning, at jeg selv gider at gøre benarbejdet med grundig analyse ordentligt og tør kigge på mig selv med nøgterne, ærlige briller (det hænder sommetider ). Hvis ”Kend dig selv” kan anses som en værdifuld vej i tilværelsen, så er astrologien afgjort værd at stifte bekendtskab med. Man skal så også huske på, at astrologien – ligesom psykoanalysen – ikke lever i de hårde kendsgerningers verden, men altid udtaler sig med det forbehold, at mennesker i bund og grund er uforudsigelige væsner, hvis indre liv ofte følger temmelig andre regler end den omgivende fysiske verden, og man skal derfor være klar over, hvilke forventninger, man har til dens resultater. Horoskopet kan, hvis tolket rigtigt, sige ganske mange fornuftige ting, men det er altså på ingen måde en eksakt videnskab.
Eller mener I, at det er noget, som man ikke bør beskæftige sig med som kristen?
Hvis I mener det, så vil jeg gerne vide, hvor der står noget om det i bibelen, for det er vel altid vigitgt at spørge den til råds....?
Jeg har før argumenteret for, at påstanden om et misforhold mellem astrologi og kristendom er uden hold i såvel Biblen som den jødisk-kristne tradition og vil derfor blot henvise til mine tidligere indlæg i debatten, fx her og her.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#12635 - 30/05/2003 18:35
Strohmer om astrologi
|
Bruger
|
Kære café, Strohmers bog er kommenteret udførligt i dette indlæg. Mvh. Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#12636 - 30/05/2003 19:47
Re: Strohmer om astrologi
[Re: gnomen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin,
Ja, vi har jo tidligere debatteret dette emne, og jeg regnede også med, at du ville henvise til dine tidligere faglige indlæg om astrologiens veje og vildveje.
Det er da bestemt sandsynligt, at du er en mere kompetent astrolog end Strohmer var, men da jeg ikke selv har spor forstand på faget, kan jeg ikke gå ind i nogen debat herom.
Kun dette: Jeg tror at den tid der bruges på operation "kend dig selv" var bedre anvendt på at lære mere og mere af Guds væsen at kende, om hans vilje med os hver især, han som har skabt os og kender os helt tilbunds, bedre end vi kender os selv, og bedre end nogen astrolog kan finde ud af.
Jeg ved godt, at jeg skal vogte mig for at dæmonisere alt hvad der ikke er bibelsk, men jeg vil alligevel tillade mig at mene, at eftersom vi har afmålt tid, er det under alle omstændigheder bedre at bruge mest muligt af den til aktiviteter og studier, som vi ved bringer os nærmere Gud, end studier, som indebærer en risiko for, at vi i tanke, ord og handling fjerner os mere og mere fra vor Herre og Frelser, Jesus Kristus.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12637 - 30/05/2003 21:28
|
Bruger
|
Hej, Kristina! Du skriver: [...]
Det er da bestemt sandsynligt, at du er en mere kompetent astrolog end Strohmer var
Strohmer gennemførte angiveligt en uddannelse inden for astrologi og havde efterfølgende sin egen praksis, så han burde givetvis have været en hel del mere kompetent inden for astrologi end en amatør som mig, hvorfor det også virker så meget mærkeligere, at han ikke bruger den grundlæggende terminologi korrekt i sin bog og heller ikke lader til at være bekendt med den gængse forståelse af de astrologiske symboler som udtryk for psykologiske principper. Det kan selvfølgelig også være, at han bevidst undlader at fortælle læseren om disse teorier, da de jo ikke passer ind i hans dæmoni-teori. 
, men da jeg ikke selv har spor forstand på faget, kan jeg ikke gå ind i nogen debat herom.
Debatten gik jo oprindeligt på forholdet mellem kristendom og astrologi, og de citerede tekster fra Biblen kræver bestemt ikke noget nærmere kendskab til astrologi for at blive forstået i deres rette sammenhæng.
Kun dette: Jeg tror at den tid der bruges på operation "kend dig selv" var bedre anvendt på at lære mere og mere af Guds væsen at kende,
Nu håber jeg ikke, at mit indlæg gav indtryk af at være et blåt stempel til new age bevægelsens "vi er alle guder"-mantra. Det var i hvert fald ikke ment sådan: Selvindsigt og selvdyrkelse er to forskellige ting, der egentlig ikke har meget med hinanden at gøre. Det første handler om at blive sig sine begrænsninger bevidst, mens det andet handler om at benægte dem.
Dernæst kan jeg ikke se, at tid brugt på selvransagelse og udvikling er spildt i forhold til tid brugt på Bibellæsning. Begge dele kan være konkrete led i den forbedringsstrategi, som ligger implicit i næstekærlighedsbudet, men er det ikke nødvendigvis. Jeg vil nok mene, at lidt viden om psykologi (og herunder sig selv)bærer meget frugt i den daglige omgang med andre mennesker og således kan bære meget frugt i det liv, der jo gerne skulle vidne om Jesu kærlighed.
om hans vilje med os hver især,
Den her har jeg altid haft det lidt svært med. Det underforstås tit i kristne kredse, at svaret på "Hvad Gud vil, at jeg skal med mit liv" må komme i form af et eller andet mirakel (stemmer, fornemmelser, mystiske sammentræf o.lign.), helst efter lang tids hengiven bøn, når det i mine øjne allerede ligger i vores forskellige dispositioner, hvad Gud vil med os hver især. Det betragtes nærmest som kætteri, hvis man lufter den dristige tanke, at Gud kunne åbenbare sin vilje i det faktum, at der er noget man kan og ikke kan - er og ikke er -, og således kunne tænkes at tale også gennem psykologiens og astrologiens sprog.
han som har skabt os og kender os helt tilbunds, bedre end vi kender os selv, og bedre end nogen astrolog kan finde ud af.
Ja, der er forskel på Guds og menneskers erkendelse. Vi er begrænsede væsner, som aldrig helt kan fange den guddommelige pointe, men vi kan da prøve. Sålænge målet er Gudsrigets fremme i form af realisering af den kærlighed, vi er kaldede til, tror jeg ikke, man kan gå helt galt i byen, også selv om man så i procssen skulle formaste sig til at konsultere en astrolog.
Jeg ved godt, at jeg skal vogte mig for at dæmonisere alt hvad der ikke er bibelsk,
Ja, dommen er jo ikke en del af vores 'funktionsbeskrivelse', så....
men jeg vil alligevel tillade mig at mene, at eftersom vi har afmålt tid, er det under alle omstændigheder bedre at bruge mest muligt af den til aktiviteter og studier, som vi ved bringer os nærmere Gud, end studier, som indebærer en risiko for, at vi i tanke, ord og handling fjerner os mere og mere fra vor Herre og Frelser, Jesus Kristus.
Jeg tror, at det er farligt at tro sig for sikker her. Også afsporet bibellæsning kan føre os væk fra Gud. Holdepunktet må vel være, hvad man søger: Er det magt, indflydelse og selvforherligelse - hvilket alle former for lærdom jo sagtens kan kaste af sig -, eller er det en ægte selvforglemmende indsigt i den verden, som Gud har skabt?
[...]
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#12638 - 30/05/2003 23:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin, tak for dit gode svar.
det også virker så meget mærkeligere, at han ikke bruger den grundlæggende terminologi korrekt i sin bog og heller ikke lader til at være bekendt med den gængse forståelse af de astrologiske symboler som udtryk for psykologiske principper. Det kan selvfølgelig også være, at han bevidst undlader at fortælle læseren om disse teorier, da de jo ikke passer ind i hans dæmoni-teori.
.
Det er selvfølgelig rent gæt fra min side, men jeg tvivler stærkt på at han undlader at fortælle noget han godt ved, så jeg tror der er en anden forklaring. Jeg ved ikke hvad der er gængs symbolforståelse inden for astrologi - måske er der forskellige "skoler", måske var han bare ikke særlig dygtig.
: Selvindsigt og selvdyrkelse er to forskellige ting, der egentlig ikke har meget med hinanden at gøre. Det første handler om at blive sig sine begrænsninger bevidst, mens det andet handler om at benægte dem.
Helt enig! Jeg mener bare at selvindsigt, det vil især sige indsigt i vores syndige natur, og forståelse af hvad vi skal stille op med den, fås bedre ved at læse i bibelen end noget andet sted.
. Jeg vil nok mene, at lidt viden om psykologi (og herunder sig selv)bærer meget frugt i den daglige omgang med andre mennesker og således kan bære meget frugt i det liv, der jo gerne skulle vidne om Jesu kærlighed
. Måske. Jeg har studeret psykologi i mange år og også arbejdet en del som terapeut, men jeg mener at psykologien indebærer nærliggende farer for, at vi kigger indad i stedet for at kigge udad (på Jesus!).
Det underforstås tit i kristne kredse, at svaret på "Hvad Gud vil, at jeg skal med mit liv" må komme i form af et eller andet mirakel (stemmer, fornemmelser, mystiske sammentræf o.lign.), helst efter lang tids hengiven bøn, når det i mine øjne allerede ligger i vores forskellige dispositioner
JA! Her er vi helt enige. Jeg beklager hvis jeg udtrykte mig så det kunne forstås på den måde. Jeg er ikke karismatiker. Men jeg tror at vi skal henvende os til Gud med hvad vi har på hjerte og hjerne, og takke, og bede om hjælp til andre og til os selv.
Det betragtes nærmest som kætteri, hvis man lufter den dristige tanke, at Gud kunne åbenbare sin vilje i det faktum, at der er noget man kan og ikke kan - er og ikke er -, og således kunne tænkes at tale også gennem psykologiens og astrologiens sprog
Gud kan åbenbare sin vilje hvorsomhelst, hvordansomhelst, ingen tvivl om det. Men for mig at se er de veje du nævner omveje. Hvorfor ikke læse Guds ord helt direkte?
Også afsporet bibellæsning kan føre os væk fra Gud. Holdepunktet må vel være, hvad man søger: Er det magt, indflydelse og selvforherligelse - hvilket alle former for lærdom jo sagtens kan kaste af sig -, eller er det en ægte selvforglemmende indsigt i den verden, som Gud har skabt?
Afsporet bibellæsning ved jeg en del om, for jeg har selv været et af ofrene. Afsporingen skyldtes dette ene, at jeg ikke satte mig ret meget ind i hvad der rent faktisk står i den bog, men stolede på en andens åbenbaring!
Hvis man sætter sig ind i hele bibelen, og ikke kun løsrevne brudstykker, tror jeg risikoen for afsporing og fejlfortolkning er minimal. Den som søger magt og selvforherligelse, som du skriver, vil nok ikke finde nogen brugbar vejledning i bubelen!. Det er tværtimod erkendelsen af vores skrøbelighed og afmagt, der er vores frelses hele grundlag. Kun når vi ifører os Guds fulde rustning, som er Jesus Kristus, er vi stærke. Jeg beder om, at Guds ord må være en lygte for vor fod, og et lys på vor sti i denne faldne verden, og at han til sidst vil hjælpe os igennem døden med livet i behold ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12639 - 31/05/2003 15:07
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Ært
jeg har lige fundet nogle vers som omhandler det der med stjerner og sådan noget. Jeg synes at Bibelen generelt taler imod den slags og hele tiden peger på Jesus som den vi skal se på og rette os efter.
Der står at det krænker Gud og det er da noget af et kraftigt udtryk synes jeg.
Han lod sin søn gå gennem ilden, han drev trolddom, tog varsler og ansatte dødemanere og sandsigere; han gjorde meget, der var ondt i Herrens øjne, så han krænkede ham. 2 Kong 21,6
Her advares direkte mod at lade sig forlede af stjernerne og andre himmellegemer...
Og løft ikke dit blik mod himlen, så du ser solen, månen og stjernerne, hele himlens hær, og lader dig forlede til at tilbede og dyrke dem. Dem har Herren din Gud fordelt mellem alle folkeslag under himlen; 5 Mos 4,19
Her er der næsten en hån mod "dem som gransker himmelen"
Du har udmattet dig med dine mange rådgivere, lad nu dem træde frem; lad dem, som gransker himlen, frelse dig, dem som tyder stjernerne, dem som måned for måned meddeler dig, hvad der skal komme over dig. Es 47,13
Her er dog et jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal sige til..... det falder ligesom lidt udenfor --- måske er det mig der har overset noget. Jeg vil gerne høre jeres forslag til dette vers.... i denne sammenhæng.... Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen. Luk 21,25
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#12640 - 31/05/2003 16:32
Re: Kronprinsens forlovelse - og stjernetydning -
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 14/03/2003
|
Hej Ester, du skriver
Her er dog et jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal sige til..... det falder ligesom lidt udenfor --- måske er det mig der har overset noget. Jeg vil gerne høre jeres forslag til dette vers.... i denne sammenhæng....
"Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen. Luk 21,25"
Jeg mener det er eskatalogisk tale, en profeti om de sidste tider, om Jesu genkomst, forvarsler om katastrofetegn i naturen ..
I vers 28 står der jo "I skal rette jer og løfte jeres hoveder, thi jeres forløsning nærmer sig." Vi skal altså være årvågne og se efter tidens tegn, hvoraf Jerusalems ødelæggelse var nok et af de første. Vi ved jo at mørkets magter skal samle sig til angreb - inden forløsningen nærmer sig. De sidste tider - de har varet et par tusind år nu - måske varer de et par tusind år mere - eller endnu meget længere - eller bare et par minutter? - det ved ingen, ikke engang Sønnen, kun Faderen, står der jo skrevet! Så vi må se at få fyldt olie på vores lamper ! (Jeg håber ikke dette er alt for kryptisk )
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#12641 - 31/05/2003 18:36
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være. Hvor ådslet er, dér vil gribbene flokkes. Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes. Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed. Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden. Lær denne lignelse af figentræet: Når dets grene bliver bløde og får blade, ved I, at sommeren er nær. Sådan skal I også vide, når I ser alt dette, at han står lige for døren. Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker.
Matt 24: 27-34
Om bibelen er pålidelig?
Hvad fortæller historien om Jesus tilbagekomst dig? Hvis den var pålidelig, så var Jesus sikkert også kommet nu, mon ikke?
Et horoskop kan, ligesom bibelen fortolkes på en mængd forskellige måder.
mvh
joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#12642 - 31/05/2003 20:51
[Re: joppe]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, du skriver:
Hvad fortæller historien om Jesus tilbagekomst dig? Hvis den var pålidelig, så var Jesus sikkert også kommet nu, mon ikke?
Hvorfor i alverden dog det? Ifølge bibelen er der ingen andre end Gud der ved, hvornår Jesus kommer tilbage og dømmer levende og døde.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12644 - 01/06/2003 22:10
|
Bruger
|
Hej ærten Hvor kommer horoskoperne fra? Kommer de fra Gud eller kommer de fra hans modstander? Godt spørgsmål. Det går an på hvad man tror på. Tror man horoskoper konkurrere med den opfattelse man har om Gud, så må svaret være at det er fra Guds modstandere. Tro man at Gud har skapt stjernerne og planeternes baner og gjort det muligt for os at tolke ting udifra dem, så må horoskoper være fra Gud. Tror man ikke på Gud, så lader man være med at blande gudsbegrebet ind i sagen. Du bliver nødt til selv at tage stilling til det; men de kan ikke begge have ret! Da folk har foskellige tro og opfattelse om hvad sandhed er, så kan bægge sagtens have ret Du kan jo prøve at se på, om det med kronprinsens forlovelse, jordens under-gang og din egen lykke eller eventuelle ulykke indtil i dag er kommet til at passe, sådan som det eventuelt var blevet forudsagt dig af astrologernes horoskoper. Det samme kan man gøre med bibelen. Jeg nemte et eksempel på hvos Jesus selv siger at den slægt der levede ville opleve en hel del specificerede oplevelser. Nu er det gået 2000 år og det er ikke sket. Min pointe er at ting i bibelen kanfortolkes på mindst lige så mange måder som horoskoperne. Jesus sagde før han måtte dø på korset, og før han var opstået og før han tog hjem til sin far i himlen, hvad der skulle ske med disciplene og med ham selv i fremtiden. Det skete. Han talte altså sandt. Ja, men der er også sagt ting der ikke skete. Der findes mange ting i horoskoper der har passet, men gør de tilfælde det til en evig sandhed? Næppe. Du kan komme til at gøre den opdagelse, at det Jesus siger til dig i dag gennem Bibelen er sandt. Gør hans vilje – og den er: Tro på Gud og tro på Ham, så skal du gøre en fantastisk opdagelse! Og så skal du blive frelst Da du slet ikke kender mig, tager jeg denne opfodring med et gram salt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12645 - 01/06/2003 22:13
|
Bruger
|
En lille tanke. Da Gud er den eneste der ved, og ikke engang Jesus ved det, hvordan kan Jesus være Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12646 - 01/06/2003 22:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, det er fordi Gud er treenig, dvs. tre personer. Een substans, men tre personer, nemlig Faderen, Sønnen og Helligånden, som ikke må skilles, men heller ikke sammenblandes.
Vi tror på Gud Fader den almægtige, himlens og jordens skaber, og på Jesus Kristus, hans enborne søn vor Herre, og på Helligånden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12647 - 02/06/2003 15:56
|
Bruger
|
Mener du at den ene dal af treenigheden ved mere end den anden del? Hvor meget ved den treje del?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12648 - 02/06/2003 16:56
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, du spørger
Mener du at den ene dal af treenigheden ved mere end den anden del?
Det må jeg sige ja til. Sønnen er underlagt Faderen.
Matt 20,23: Sædet ved min højre og ved min venstre hånd står det ikke til mig at give nogen; det viges til dem, som min fader har bestemt det for
Matt. 24,36; Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen.
Hvor meget ved den treje del?
Det kan jeg ikke svare på.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12649 - 06/06/2003 19:22
|
Bruger
Reg.: 16/10/2002
Sted: Hvide Sande/Danmark
|
Davser!
Jeg har ikke læst de andre indlæg, så undskyld hvis jeg skriver det samme...
Jeg mener ikke at der er noget galt i, at bruge stjernerne... Det er der jo et megeet godt eksempel på i bibelen! Der hvor vores frelser bliver født, og de tre vise mænd følger stjernen til Bethlehem! Det er jo også et slags horoskop...
Men nu vil jeg læse de andre indlæg, og høre om der er nogle gode agumenter for eller imod...
Far velsigne dig!
Charlotte
"For du er dyrebar i mine øjne, højt agtet, og jeg elsker dig." Esajas 43.4
|
|
Til toppen
|
|
|
#12651 - 13/06/2003 16:52
|
Bruger
|
Hej Dean
Der står meget tydligt:
"Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker."
"Denne slægt" er forgået for længst
mvh
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#12653 - 13/06/2003 17:03
|
Bruger
|
Hej igen
Jeg tror netop det er tale om slægt som en enkel generation og ikke som mænniskelighedens samlede historie.
Hvordan skal man ellers forstå den måde Matteus framlægger sagen:
Matt 16:28 Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige.«
|
|
Til toppen
|
|
|
#12655 - 13/06/2003 17:15
|
Bruger
|
Hvorfor udtaler Jesus sig om så store ting når han ved lige så lidt som dem han taler til? Enten så ved han tidspunktet, og lyver. Eller så ved han det ikke og kommer med gissninger. Findes der flere udtalelser fra Jesus der kun er gissninger og ikke er til at stole på? Hele formålet med jesus forkyndelse er vel at han taler sandhed?
Hvis Jesus, som ifølge de fleste kristne er Gud, ikke ved hvornår han selv kommer tilbage undrer det mig hvordan Gud kan være alvidende.
Kort sagt: Det kristne Gud er alvidende. Jesus er ikke alvidende. Hvordan kan Jesus være Gud?
mvh
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#12657 - 13/06/2003 17:22
|
Bruger
|
Hej
Netop det at Jesus ikke ved tidspunkten viser at han IKKE er alvidende og således ikke er Gud. Jeg ved også godt at han kommer tilbage, men jeg ved ikke hvornår. Gør det mig til Gud? Nej, vel?
Kan du forklare hvor i treenighede svaret ligger skjult? Og kan du forklare hvorfor Gud ønsker skjule ting for sine børn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12658 - 13/06/2003 19:19
Re:forklarelsen på bjerget
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe,
Matt. 16,28 skal forstås helt bogstaveligt. Hvis du læser lidt videre vil du se, at det skete 6 dage efter, på bjerget, hvor de så Jesus i sit rige .. " ... forvandlet for øjnene af dem, hans ansigt lyste som solen, og hans klæder blev hvide som lyset. .Og se, Moses og Elias kom til syne for dem og talte med ham. "
Læs selv videre. Der står, at det var Peter og Jakob og Johannes der oplevede det.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12659 - 13/06/2003 19:40
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, du skriver
Kort sagt: Det kristne Gud er alvidende. Jesus er ikke alvidende. Hvordan kan Jesus være Gud?
. Guds Søn er jo underordnet Faderen. De tre personer i Guds væsen er forskellige og må ikke blandes sammen, selv om de evigt er forenede i samme væsen i kærlighed. .
Der er et andet bibelcitat, som viser at Jesus er underlagt Faderen, nemlig Matt. 20,23, hvor der står: "Sædet ved min højre og ved min venstre hånd står det ikke til mig at give nogen; det gives til dem, som min fader har bestemt det for."
Men Faderen har skabt universet ved Sønnen, jfr. skabelsberetningen, hvor der står; "Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os".
Og Helligånden udgår fra Faderen, og sendes os mennesker af Sønnen.
Håber dette kan hjælpe lidt på forståelsen af treenigheden. .
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12661 - 13/06/2003 21:50
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe, jeg synes det er dig der blander! Jesu andet komme på dommens dag er jo endnu ikke indtruffet, så sad vi ikke her og skrev på JesusNet! Den dag skal ALLE se ham og bøje knæ for ham, og ingen vil mere være i tvivl om hvem han er.
Sandelig siger jeg jer: " nogle af dem, der står her , skal ikke smage døden, før de ser Menneskesønnen komme i sit rige... «
Dette udsagn havde ikke noget med Jesu genkomst at gøre, men netop kun et kortvarigt glimt af Guds rige, som de tre disciple fik lov at opleve på bjerget. Sådan har jeg læst det, og for en sikkerheds skyld har jeg indhentet en teologs bekræftelse på min tolkning her. Men du kan nok alligevel ikke bruge det til noget, tror jeg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12663 - 13/06/2003 22:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, nemlig! Som der står: de tre disciple så på bjerget et kort glimt af Menneskesønnen i sit rige - bestemt ikke her på jorden. Det skete som Jesus havde forudsagt. Og vi venter stadig på Jesu Genkomst til os i vores verden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12664 - 13/06/2003 22:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe - jeg magter nok kke at forklare det bedre end jeg allerede har gjort.
? Gengældesen må da høre sammen med Kriste anden komme og dommens dag. Hvis det skete allerede på forklarelsens bjerg så flader kristendommen helt sammen.
.Enig. Kristi anden komme skete ikke på forklarelsens bjerg. Disciplene så ind i Guds rige, hvor jo også Moses og Elias befandt sig. Et kortvarig mystisk, saligt glimt, som disse få fik lov til at opleve.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12665 - 14/06/2003 08:16
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom....
Tilgiv mig med det samme, me det virker ikke som om du vil forstå eller sætte dig ind i det der bliver forklaret, men hellere skabe usikkerhed på hvad der er sagt... jeg kan tage fejl.... Hvad angår hvorfor en god Gud ikke vil fortælle sine børn alt, synes jeg at der giver sig selv... du vil, som far (nu ved jeg ikke om du har børn, eller om du skal have børn en dag) heller ikke fortælle dine børn alt... simpelthen for at beskytte dem... Den tid vi har her på jorden, kan opfattes som en slags træning, så vi kan blive klar til at indtræde i de pladser der er largjort i Himlen... men hvad nu hvis vi ikke ville træne?? så ville vi ikke kunne opfylde vores pladser og derfor blive vraget.. Hvis Gud havde fortalt præcis hvilket tidspunkt det hele skulle ske, ville der være mange der ventede med at lade sig omvende til den sidste dag, for som der bliver sagt et par steder så er omvendelse i dette liv aldrig for sent... så man kunne jo ligesågodt nyde hele livet og så omvende sig til sidst... eller for at bruge et andet billede... hvis du skal ud og løbe marathon, startet du jo heller ikke løbetræningen dagen før... den er du altid igang med, for du vil gerne være klar til de marathon der byder sig.... Udover det, så taler Jesus også om at tyde tidens tegn og fortæller os om hvad vi kan forvente at se i den sidste tid...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12666 - 19/06/2003 19:40
|
Bruger
|
Hej Kristina! Du skriver:
tak for dit gode svar.
I lige måde 
Jeg mener bare at selvindsigt, det vil især sige indsigt i vores syndige natur, og forståelse af hvad vi skal stille op med den, fås bedre ved at læse i bibelen end noget andet sted.
Det kan man mene. Jeg synes selv, at Biblen giver en overordnet forståelsesramme, men ofte lader detaljerne stå hen i det uvisse.
Jeg har studeret psykologi i mange år og også arbejdet en del som terapeut, men jeg mener at psykologien indebærer nærliggende farer for, at vi kigger indad i stedet for at kigge udad (på Jesus!).
Som jeg før har pointeret, så indebærer enhver aktivitet muligheden for, at vi fjerner os fra Gud, fordi vi simpelthen ikke undslipper syndens oprør og hovmod. Psykologien har sine faldgruber, det har videnskaben, politikken, musikken, kortspillet og endda kærligheden også! Eller det er nok egentlig bedre at sige, at faldgruben ikke ligger så meget i den specifikke aktivitet, som den ligger i mennesket (tilbagetrækning af projektion, som psykologien kalder det). Det er os, der korrumperer, ødelægger og forvrænger tingene, ikke tingene der gør det ved os. En af psykologiens fornemste opgaver er da netop at gøre opmærksom på dette forhold i konkrete situationer – hvorfor så ikke hellere advare mod sjælens forfald til hovmod, grådighed, hårdhed osv., som jo er der, hvor skoen virkelig trykker?
Gud kan åbenbare sin vilje hvorsomhelst, hvordansomhelst, ingen tvivl om det. Men for mig at se er de veje du nævner omveje.
Det kan jeg ikke se som andet end en påstand om, at vi kun ser klart, hvis vi går gennem livet med næsen begravet i Biblen. Det tror jeg ikke, meningen med Ordet er. Og jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre
Hvorfor ikke læse Guds ord helt direkte?
Hvem siger, at beskæftigelse med psykologi (eller astrologi) udelukker at læse Guds ord ”direkte” i Biblen (hvad det så end vil sige)?
Hvis man sætter sig ind i hele bibelen, og ikke kun løsrevne brudstykker, tror jeg risikoen for afsporing og fejlfortolkning er minimal.
Jeg vil nu også mene, at lidt viden om de historiske kontekster, Biblens bøger er skrevet i, er nødvendigt.
Det er tværtimod erkendelsen af vores skrøbelighed og afmagt, der er vores frelses hele grundlag. Kun når vi ifører os Guds fulde rustning, som er Jesus Kristus, er vi stærke. Jeg beder om, at Guds ord må være en lygte for vor fod, og et lys på vor sti i denne faldne verden, og at han til sidst vil hjælpe os igennem døden med livet i behold
Amén! (som en karismatiker ville sige)
Mvh. Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#12667 - 19/06/2003 21:59
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin. Nu har jeg læst dit indlæg to gange for at prøve at finde noget at protestere imod. Det lykkedes faktisk ikke. Hvad skal jeg nu stille op?  Jeg bekender mig stadig ikke til det astrologiske, men hvis jeg en dag render ind i én som insisterer på at konsultere en astrolog, tror jeg nok jeg vil huske dig Jeg er også enig med dig, når du skriver:
En af psykologiens fornemste opgaver er da netop at gøre opmærksom på dette forhold i konkrete situationer – hvorfor så ikke hellere advare mod sjælens forfald til hovmod, grådighed, hårdhed osv., som jo er der, hvor skoen virkelig trykker?
- men jeg tror desværre ikke, det er den form for hjælp de fleste psykologer giver deres klienter.
Det kan jeg ikke se som andet end en påstand om, at vi kun ser klart, hvis vi går gennem livet med næsen begravet i Biblen. Det tror jeg ikke, meningen med Ordet er. Og jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre
Enig. Og det skal heller ikke kunne lade sig gøre. (Og for mit eget vedkommende bliver det nok heller ikke til meget mere end et kvarters tid om dagen, sådan i gennemsnit )). Vi skal leve i denne verden, så længe vi er her ..
Jeg vil nu også mene, at lidt viden om de historiske kontekster, Biblens bøger er skrevet i, er nødvendigt
Enig igen. Det var faktisk også det jeg mente med at "sætte sig ind i hele Bibelen". Hvis jeg kun læste den fra ende til anden uden baggrundsviden og forklaringer, tror jeg ikke jeg kunne bruge den til ret meget. Ordet - gode prædikener over bibeltekster - er nok det, som har betydet mest for min egen kristne tro. Og de slutter også altid med et "amén" selv om de ikke er særlig karismatiske - måske skulle vi ved lejlighed se at få defineret dette mishandlede ord. (Karisma betyder jo bare nådegave!, og med den definition er vel alle kristne karismatikere for Herren
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12668 - 20/06/2003 14:32
|
Bruger
|
Ændret af steincke (20/06/2003 14:37)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12669 - 20/06/2003 14:45
[Re: steincke]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Kim, tak, mange tak, for dine glade ord!  JA, vi skal fokusere på de gaver, vi har fået, og bruge dem til opbyggelse for Guds menighed og os selv. Nu håber jeg ikke du synes jeg drypper lidt malurt i bægeret, men jeg bliver nødt til at sige, at jeg OGSÅ bliver nødt til at fokusere på SYNDEN og DØDEN og FORTABELSEN. Hvis jeg ikke hver eneste dag har disse frygtelige begreber med i min bevidsthed, så er jeg i stor risiko for at miste min frelsende tro. Du synes nok, det er forfærdende at læse, men .. hvor er frelsens jubel, hvis vi helt har fortrængt, hvad det er vi frelses fra, og hvor dyrt Jesus har betalt for at vi kan leve? På trods af, at vi stadig er syndere .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#12670 - 20/06/2003 15:47
|
Bruger
|
Kære Kristina. Når du skriver
Nu håber jeg ikke du synes jeg drypper lidt malurt i bægeret, men jeg bliver nødt til at sige, at jeg OGSÅ bliver nødt til at fokusere på SYNDEN og DØDEN og FORTABELSEN.
Så er det malurt. For når du siger fokus på SYNDEN, DØDEN OG FORTABELSEN, så kan man ikke have fokus på jesus samtidig.
(Læg mærke til sætningen oven over, hvilke ord det er som man lægger mærke til. )
Som mennesker kan vi kun have fokus på én ting. Derfor er det en større glæde at læse det du skriver bagefter.
Hvis jeg ikke hver eneste dag har disse frygtelige begreber med i min bevidsthed, så er jeg i stor risiko for at miste min frelsende tro. Du synes nok, det er forfærdende at læse, men .. hvor er frelsens jubel, hvis vi helt har fortrængt, hvad det er vi frelses fra, og hvor dyrt Jesus har betalt for at vi kan leve? På trods af, at vi stadig er syndere
Hvor du siger det er en bevisthed du har og bevisthed er ikke det samme som fokus.
Vi skal løbe efter sejrskransen. Vi må jo som kristne ønske at blive mere Jesus og mindre os selv. Vi erkender jo, at vi som mennesker er fuld af fejl og i den erkendelse kan vi juble over frelsen. Vi tror at Jesus har betalt dyrt, for at vi kan leve som fundamentet i Helligdommen. Men der skal også bygges et tempel. Dette tempel er stedet hvor Herren sidder påp sin trone. Hvis vi ikke bygger med Guds Ord en mur til templet, så kan modstanderen nemmere komme ind og lave huller i fundamentet. Det er jo nemmere at lave huller oven på fundamentet end i siden. Hvis vi vil blive ved med at "støbe" fundament og ikke begynder at bygge mure samtidig med at vi vedligeholder fundamentet, så står vi til sidst med et fundament uden en mur og et tag, som kan beskytte mod ild pile. Jeg ser det sikkert meget på barne niveau, men et tempel, må være som et hus og et hus består af alle 3 dele (fundament, mur, tag), hvor et fundament alene, er et åbent areal med fast grund (fundament)
I min 1. menighed i Kiffisia (GR), har de en sang hvor man lovsynger, at Gud kan bygge tronen i Himlen, på jorden og i os. (Herlig sang, som vi desvære ikke kender her hjemme. 
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
|