1 registrerede (1 usynlig) og
11
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#12606 - 29/05/2003 01:21
Re: Hvad med masturbation?
[Re: Josefin]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Josefin
Der står ikke direkte noget i bibelen om onani, derfor er det lidt triggy, for vi kan derfor ikke umiddelbart definere det som synd med Ordet som argumentation. MEN omvendt ved vi at sex hører hjemme i ægteskabet, så den ikke-gifte må ransage sig selv. I ægteskabet kan onani udgøre en fare for samlivet, og så begynder det at minde om Onan (der spildte sin sæd på jorden for at undgå at gøre sin kone gravid).
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12607 - 04/07/2003 14:59
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
Jo biblen taler om at det er en vedderstyggelighed at blotte sit eget køn (sig selv) Lige som det at dyrke homoseksuelle forhold ligeså er syndigt.
jeg skulle mene at 3 mos. kap 18 var stedet.
Igen..den som kaster et lystent blik på en anden kvinde/mand har allerede været hende/ham utro.. Når man onanerer er som regel tit sådan at man skaber billeder og tanker...URENE tanker....
Hvis nu et gift par kærtegner hinanden under deres samleje..så bliver sagen MÅSKE en anden eller gør den?..jeg ved det ikke.. Men umiddelbart ville det første være min holdning.
mvh- En eftertænksom PC
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#12608 - 04/07/2003 15:09
[Re: Pente Costal]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej PC
At blotte sig betyder at vise sig nøgen for andre. Ellers var det synd at gå på toilet.
"Når man onanerer er som regel tit sådan at man skaber billeder og tanker...URENE tanker...." For nogen, men ikke alle.
"Hvis nu et gift par kærtegner hinanden under deres samleje..så bliver sagen MÅSKE en anden eller gør den?..jeg ved det ikke.." Jeg tror ikke at der er den store velsignelse i at ligge og fantasere om en anden mens man er sammen med sin kone/mand. Her må det samme gælde vedr. de urene tanker.
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#12609 - 04/07/2003 22:16
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Josefin,
Bibelen siger ikke noget specifikt noget om onani, men alligevel vil mennesker gerne sige meget om det. Det at have seksuelle lyster hører mennesker til og andre skabninger der står under Gud og hans engle. Udover at videreføre slægten så hører ægteskabet til for at det uharmoniske menneske ikke skal være ensom og ikke "brænde op af lyst". Som menneske kan man "brænde op af lyst", altså være ekstremt optaget af sex. Et revelant spørgsmål er så om Gud ønsker at sex spiller en meget stor rolle hos gifte kristne. Det behandles direkte ligeså lidt som onani men der siges;
Rom 13v13 Lad os leve sømmeligt, som det hører dagen til, ikke i svir og druk, ikke løsagtigt og udsvævende, ikke i kiv og misundelse, v14 men iklæd jer Herren Jesus Kristus, og vær ikke optaget af det kødelige, så det vækker begær.
Som sådan må alle kristne vise mådehold og være optaget af Kristus. Men ingen er perfekte i sig selv og derfor synder vi alle i os selv;
Rom 7v24 Jeg elendige menneske! Hvem skal fri mig fra dette dødsens legeme? v25 Men Gud ske tak ved Jesus Kristus, vor Herre! Med mit sind tjener jeg da Guds lov, men med kødet syndens lov.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12610 - 05/07/2003 21:10
[Re: Alex]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
hej
Udover at videreføre slægten så hører ægteskabet til for at det uharmoniske menneske ikke skal være ensom og ikke "brænde op af lyst". Som menneske kan man "brænde op af lyst", altså være ekstremt optaget af sex
Det kan man nok også selv om man er gift.
Rom 13v13 Lad os leve sømmeligt, som det hører dagen til, ikke i svir og druk, ikke løsagtigt og udsvævende, ikke i kiv og misundelse, v14 men iklæd jer Herren Jesus Kristus, og vær ikke optaget af det kødelige, så det vækker begær.
Jeg kan ikke finde nogen relevans til onani i det citat. Det står kort sagt at man ikke skal være optaget af de kødelige. Men hvad jeg kan se så gælder det alt det der hør kroppen til: Mad, drik, motion, udseende etc.
Og den klassiske dyd mådehold må da gælde for alle kroppens behov, ikke kun det seksuelle.
Som sådan må alle kristne vise mådehold og være optaget af Kristus. Men ingen er perfekte i sig selv og derfor synder vi alle i os selv;
Man kan vel i teorien tilfredstille sig selv med mådehold?
bare nogle funderinger....
mvh
joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#12611 - 05/07/2003 21:12
[Re: Pente Costal]
|
Bruger
|
hej hvad hvis en gift person fantiserer om sin partner i kombination med masturbation? Er det urene tanker?
|
|
Til toppen
|
|
|
#12612 - 05/07/2003 21:27
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Gode funderinger:o)
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12613 - 05/07/2003 22:52
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Joppe,
du er vist i "Rasmus modsat" humør, for det er ikke min post du opponerer mod. Prøv at læse min post en gang til. Objektivt, uden bagtanker etc.
|
|
Til toppen
|
|
|
#12616 - 06/07/2003 18:04
[Re: Dorland]
|
Bruger
|
hej
hvad hvis en kvinde fantiserer om sin man?
mvh
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#12617 - 07/07/2003 01:08
|
Bruger
|
Shalom:o)
Tro det eller ej, men fandt faktisk et sted der skriver om det i Bibelen:o)..
Det er 3. Mosebog kapitel 15, vers 16:
v16 Når nogen har sædafgang, skal han bade hele sin krop i vand; han er uren indtil aften. v17 Alt tøj og alt skind, der er kommet sæd på, skal vaskes i vand; det er urent indtil aften.
Så må man jo udlede af det hvad man kan:o)... men rart at finde et sted der konkretiserer det lidt mere:o)
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12618 - 07/07/2003 10:02
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Handler det om masturbation? Sædafgang sker jo også under samleje - eller mens man drømmer sødt.......
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#12619 - 07/07/2003 11:15
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Josefin Jeg vil lige henvise dig til de svar om onani som du kan finde i vores svararkiv: {link}. Og så tillader jeg lige at klippe fra mit eget svar i anden sammenhæng:
Skal vi derfor svare på om onani (og andre former for sexuel selvtilfredsstillelse) er synd er vi nødt til at vurdere det i forhold til fx hensigten og motivet. Hvad vil du opnå med onaneringen?
Som du selv skriver, så kan det være ud fra et ønske om at være sammen med sin kone. Måske i en periode hvor hun er syg eller I er langt fra hinanden. I den situation er onani ikke synd.
Omvendt er det ikke sundt hvis det bliver til en vane at løsrive sexualiteten fra dens rette element: samværet mellem mand og kone. I den situation kan overdreven onanering skabe afstand mellem ægtefæller og dermed være med til at nedbryde kærligheden. I så fald bliver onani til synd.
Sådan er der så meget i livet som ikke uden videre kan stemples som synd eller ikke-synd. Synd er først og fremmest den uvilje imod Gud som bor i os alle sammen. Og denne "grundsynd" forgifter alle vore handlinger - også de gode. Selv en god handling såsom hjælpsomhed kan være synd hvis det sker i trods eller med et ønske om at skabe afhængighed hos den anden.
Derfor må jeg svare dig sådan: Onani er ikke i sig selv synd. Men ingen handling er "i sig selv", men er altid forbundet med tanker og motiver som er mere eller mindre forgiftet af vores syndige grundindstilling.
Søger vi en ren samvittighed, må vi altså ikke nøjes med at vurdere handlingen i sig selv, men altid se den i sammenhæng med situationen, hensigterne og konsekvenserne og afveje det altsammen i forhold til hvad vi ved eller skønner er Guds vilje.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#12620 - 07/07/2003 15:31
[Re: Eva]
|
Bruger
|
Shalom.... Det gør det... men udelukker det, at det sker ved onani?? så er der godt nok noget jeg ikke ved, og mener ellers at have en hvis viden på det område som fyr  ... Men ok... hvis du vil udelukke at det blandt andet kan omhandle onani, hvilket gør mig lidt usikker på hvad onani så er, så kalder vi det noget andet... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12621 - 07/07/2003 16:23
|
Bruger
|
Det er en detalje - Jeg vil nu mene, det er væsentligt nok at være opmærksom på forskriftens ærinde, som handler om at holde sig ren efter sædafgang - ikke om sædafgangens årsag.
Det var ikke min mening at pindehugge, blot at sætte tingene i den rette sammenhæng.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#12622 - 07/07/2003 18:57
|
Bruger
|
Shalom...
Hmmm... jeg ved ikke med dig, men jeg synes nu det er tydeligt, at der står, at ved sædafgang skal man vaske sig og er uren til aften... Ud af det kan man vel udlede, at det ikke bliver set som en "ren" gerning... men man kan så sige at "straffen" ikke er så "hård" igen i forhold til andre lovbrud...
Men når du nu skriver: Det er en detalje - Jeg vil nu mene, det er væsentligt nok at være opmærksom på forskriftens ærinde, som handler om at holde sig ren efter sædafgang - ikke om sædafgangens årsag.
Så taler du jo faktisk imod Bibelen, for der står, at man er uren til aften... for man er jo netop ikke ren efter sædafgang...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12623 - 08/07/2003 00:26
|
Bruger
|
Ok, jeg har formuleret mig upræcist. Jeg skulle selvfølgelig have sagt, at det handler om renselse i forbindelse med sædafgang. Måske skal man overveje, om 'uren' ikke skal forstås meget konkret? Man er uren, når man har rørt ved lig, i forbindelse med visse sygdomme, ja, selv huse kan være urene. Det handler ikke så meget om syndighed, snarere om netop rent og urent. Og i forbindelse med urent er der renselsesforskrifter, det gælder både huse, mennesker og madskåle og har intet med straf at gøre. Nu ved jeg ikke, om det er brugen af ordet 'uren' der får dig til at knytte sædafgang og onani sammen, men uanset det, så vil jeg da stadig holde fast i, at det er en forskrift omkring renselse i forbindelse med sædafgang, og det handler ikke om anledningen.... Vi er nok kommet væk fra Josefins spørgsmål, er vi ikke?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#12624 - 08/07/2003 08:17
|
Bruger
|
Shalom...
Når du taler om straf og renselse, så kan jeg godt følge dig... Jeg ser ikke det, at blive gjort ren som en straf... snarere tværtimod... Og jeg kan også godt følge din tanke omkring renselse kontra sygdom... er også det jeg tænker på når jeg læser de forskellige bud om urenhed i Loven...
Som du skriver:
Og i forbindelse med urent er der renselsesforskrifter, det gælder både huse, mennesker og madskåle og har intet med straf at gøre.
Det har jeg heller ikke sagt... jeg siger bare, at ud fra det stykke i 3.Mosebog, må vi konkludere, at man bliver uren i en given periode ved sædafgang...
Og så skriver du:
Nu ved jeg ikke, om det er brugen af ordet 'uren' der får dig til at knytte sædafgang og onani sammen
Nej, det er det ikke... det er faktisk det der sker når en fyr onanerer... jeg ved ikke hvor meget du ved om emnet, men når en mand onanere, plejer det at resultere i sædafgang.... det er sådan set det der får mig til at knytte sædafgang og onani sammen.....
Og nej... jeg synes stadig vi taler om emnet onani:o)
Guds fred....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12625 - 08/07/2003 11:19
Hvad med menstruation?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Jeg har fulgt denne diskussion mellem Kefas og Eva, og vil blot påpege, at det samme kapitel, som taler om urenhed i forbindelse med "sædafgang" (3 Mos 15) lidt senere også siger, at menstruation medfører urenhed:
"Når en kvinde har blødning, og der flyder blod fra hendes underliv, er hun under sin menstruation uren i syv dage, og enhver, der rører ved hende, er uren indtil aften." (3 Mos 15:19)
Og det er vel de færreste der ville mene, at dette betød, at det var en synd at have menstruation. Jeg mener, ligesom Eva, at disse renhedsforskrifter ikke har noget at gøre med synd, men blot er forordninger, der er gavnlige for dem, de er udstedt til. På samme måde kan man godt få snavsede fingre af at reparere sin bil, og så er det en god idé at vaske dem. Men det betyder ikke, at det at reparere bilen er en synd.
Guds fred, Andreas
|
|
Til toppen
|
|
|
#12626 - 12/07/2003 03:12
Re: Hvad med menstruation?
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Shalom...
Du har fat i noget rigtigt i dit indlæg.. nu var det såmæn heller ikke for, at bruge stykket til at påpege, at onani er syndigt... men at blive uren er vel heller ikke positivt:o)... Det var mere det, at nu havde jeg endelig fundet noget der gik mere konkret ind på onani... eller... ihvertfald det der kommer nærmest onani, af det jeg har læst i Bibelen...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#12627 - 14/07/2003 12:32
|
Bruger
Reg.: 27/05/2003
Sted: Østrvrå, Vendsyssel.
|
Beklager ventetiden  Jeg kan ikke se, at det skulle gøre nogen forskel, når bare det holdes indenfor ægteskabet.. M.v.h. Dorland
Romerbrevet 8, v38-39 Thi jeg er vis på, at *intet* kan skille os fra Guds kærlighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
|