Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 11 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#12582 - 27/05/2003 21:44 Hvordan bliver man ét med Gud?
Anonym
Anonym

Carsten skrev:
...i himlen hvor vi er ét med Herren...

Inspireret af Carsten kom jeg til at fundere over hvad kristne mener med at blive
“ét med Gud” i himlen.

Mener I at sjælen i himlen ophører med at være en selvstændig personlighed og
bliver en upersonlig del af Gud?

Eller mener I at Gud efter dommedag vil bestå af milliarder af individuelle sjæle
med hver deres personlighed?

I dag er Gud efter kristen opfattelse en “treenig gud”, sammensat af Faderen,
Sønnen og Helligånden.

Vil Gud efter kristen opfattelse efter dommedag ændre sig til en
“mangemilliard-enig gud”, bestående af alle de frelste som er blevet ét med Gud?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#12583 - 02/06/2003 23:23 Re: Hvordan bliver man ét med Gud?
Anonym
Anonym

Hej Vagn

jeg vil godt give nogle tanker til dit spørgsmål.

Mener I at sjælen i himlen ophører med at være en selvstændig personlighed og bliver en upersonlig del af Gud?

Nej. Det mener jeg i hvert fald ikke, og det gør den katolske Kirke ikke. Sjælen er udødelig. Uanset om man skal være i Himlen eller helvede for evigt. (jeg husker at du ikke tror på helvede, det er ikke for at snige det ind igen, at jeg nævner det her)

Eller mener I at Gud efter dommedag vil bestå af milliarder af individuelle sjæle med hver deres personlighed?

Nej. Heller ikke. Gud vil være den Treenige Gud = Faderen, Sønnen og Helligånden, i al evighed.
Vi bliver ikke Gud, vi bliver SOM Gud. Vi bliver hellige, lever evigt osv. ligesom Ham. Men vi bliver ikke (forvandlet til) Ham. Vi kommer til at leve der sammen med Faderen, Sønnen og Helligånden. I et evigt, kærlighedsfællesskab.
Det er meget underligt at tænke på, og ikke til at forklare. For vi ved ikke ret meget om hvad der sker der, kun en smule gisninger ud fra Bibelens ord. Vi ved blot at det er et sted som får dette til at minde om køen på posthuset d. 1 i måneden..

En katolsk præst har sagt: Jordelivet er som fosterstadiet. Himlen, er som at komme fra fosterstadiet ud i livet. SÅ stor er forskellen. (hvis ikke større) Lyder det ikke fantastisk ?

Vil Gud efter kristen opfattelse efter dommedag ændre sig til en
“mangemilliard-enig gud”, bestående af alle de frelste som er blevet ét med Gud?

Bestemt ikke. Gud er Gud, Treenigheden. Vi er mennesker, som bliver gjort hellige og retfærdige (dvs. renset for synd), så vi kan være hos Ham.

Du kan spørge igen, for uddybning.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12584 - 03/06/2003 00:01 Re: Hvordan bliver man ét med Gud?
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Søs og Vagn, jeg vil lige supplerende sige, at vi jo også tror på kødets
opstandelse, altså legements opstandelse, og citere 1. Kor. 15,20-28, som jeg
synes er relevant her:

Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen.

Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske.

For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.

Men hver til sin tid: Kristus som førstegrøden, dernæst, når han kommer, de, som hører Kristus til.

Derefter kommer enden, når han har tilintetgjort al magt og myndighed og kraft og overgiver Riget til Gud Fader.

For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder«; og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham.

Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#12585 - 03/06/2003 07:01 Ingen bliver ét med Gud?
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Søster B!

Treenighed nævnes ikke i Bibelen. Treenighed er noget, mennesker har fundet på for at skabe et kompromis mellem forskellige holdninger.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 
#12586 - 03/06/2003 11:51 Re: Hvordan bliver man ét med Gud?
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
SB>En katolsk præst har sagt: Jordelivet er som fosterstadiet. Himlen, er som at komme fra fosterstadiet ud i livet. SÅ stor er forskellen. (hvis ikke større) Lyder det ikke fantastisk ?

Siden du spørger, så nej. For det første kan han ikke vide det, han kan kun tro det. Det er også fint nok. Men i yderste konsekvens leder denne slags indstillinger til fornægtelse af det jordiske liv (som vi jo trods alt ved vi har) i håb om senere belønning. Den ultimative og mest forbryderiske afart af dette ses som selvmordsbombere i Israel.

Mvh
Torben

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#12587 - 03/06/2003 13:24 Re: Ingen bliver ét med Gud? [Re: hoeg]
Dorland
Bruger

Reg.: 27/05/2003
Sted: Østrvrå, Vendsyssel.
Hej Hoeg

Treenighed nævnes ikke i Bibelen. Treenighed er noget, mennesker har fundet på for at skabe et kompromis mellem forskellige holdninger.

Den holdning vil jeg da gerne se uddybet.

Tanken om treenighed vil jeg da mene er sluttet på baggrund af bibelen, og det er da en af de få ting, som både de protestantiske frikirker, folkekirken og den katolske kirke kan finde sammen om.

Første Mosebog 3, v22
v22 Og Gud Herren sagde: »Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt. Bare det nu ikke rækker hånden ud og også tager af livets træ og spiser og lever evigt!«

Johannesevangeliet 1, v1 og v14
v1 I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
v14 Og Ordet blev kød (Jesus) og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.

Johannesevangeliet 14, v15-18
v15 Elsker I mig, så hold mine bud; v16 og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: v17 sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. v18 Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer.

Kald det treenighed eller noget andet, men jeg mener, at de under alle omstændigheder er tre personer i én guddom: Faderen, Sønnen (Ordet) og Helligånden (talmanden).

Mvh. Dorland

Romerbrevet 8, v38-39
Thi jeg er vis på, at *intet* kan skille os fra Guds kærlighed.

Til toppen 
#12588 - 03/06/2003 18:35 Død hvor er din brod ?!!!! [Re: Zaphod]
Anonym
Anonym

Hej Torben

tro er tro, det har du ret i. Det vil ingen troende anfægte. Men man skal have været en troende, for at have erkendt. Erkende kan man ikke på afstand, man må simpelthen kaste sig ud i det.

Sammenligningen med fosterlivet skulle illusterere, at dette liv nok er fantastisk, men for intet at sammenligne med det himmelske.
Hvorfor synes du at forventningen om den himmelske glæde tager noget fra dette liv ?
Jeg synes tværtimod at det lægger noget TIL dette liv. For vi ved at det ikke slutter her, døden har ikke det sidste ord. Døden er blevet reduceret til en dør ind til Himlen. Den har ingen magt, men må tjene Guds plan, i det Jesus har vundet over den!
Dette liv nydes meget bedre når vi ved, at vi er i Guds hænder, og endda vil få den perfekte lykke i Himlen. Dette er en forsmag, men du kan tro at vi værdsætter alle livets muligheder og indhold. Gud gav os livet - så hvordan kan du tro at vi ikke værdsætter det ?????

Jeg kan ikke følge din logik:

Men i yderste konsekvens leder denne slags indstillinger til fornægtelse af det jordiske liv (som vi jo trods alt ved vi har) i håb om senere belønning. Den ultimative og mest forbryderiske afart af dette ses som selvmordsbombere i Israel.

Jeg ser at du skriver at det er en sjældenhed. Men jeg kan ikke se at selvmordsbomber har en pind med kristendom og det himmelske liv at gøre. Den konklusion du drager har intet sammenfald med Bibelen. Hvorfor i alverden skulle Gud ønske at vi laller igennem dette liv, og kun ser frem mod Himlen ???
Nej - Han ønsker at vi lever med "fødderne på jorden og hovedet i Himlen", som man siger.
Forstår du ?

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12589 - 03/06/2003 18:42 Treenigheden er bibelsk. [Re: hoeg]
Anonym
Anonym

Kære Hoeg,

Mener du, som Jehovas Vidner (uden yderligere sammenlingning i øvrigt), at Treenigheden ikke er sand ?
Jeg mener ikke at man kan kalde sig kristen, hvis man benægter Treenigheden. Hvem af de 3 mener du, ikke er Gud ?

Treenigheden er Gud Fader, Søn og Helligånd. 3 personer som er ET. Ikke at de er EN PERSON med 3 HOVEDER - men de er..som sagt, 3 som er ét. Et fuldent, perfekt enhed.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12590 - 03/06/2003 18:45 Re: Hvordan bliver man ét med Gud? [Re: kristina52]
Anonym
Anonym

Kære Kristina

tak for påmindelsen. Men - det er den katolske Kirke som har nedskrevet Trosbekendelsen, og dermed også ordene om Kødets Opstandelse = Jeg vidste det godt.
Grunden til at jeg ikke nævnte det, var fordi Vagn spurgte til SJÆLENS videre færd. Så ville jeg svare på dét, og ikke prædike løs om alt muligt andet, omend nok så vedkommende.

Men tak alligevel.

Fred og alt godt
søster B

Til toppen 
#12591 - 04/06/2003 22:42 Bliver vi engle???
migB
Bruger

Reg.: 24/05/2003
Sted: Skive (midtjylland)
Hmm... jeg er ret forvirret ove hvilken status vi får i himmelen.
Bliver vi højere, under eller med samme status som engle?

Det der forvirrer mig er, at der både står at "vi skal blive som engle" og "vi skal dømme engle".

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Til toppen 
#12592 - 04/06/2003 22:43 Re: Ingen bliver ét med Gud? [Re: Dorland]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Hej Dorland!

Det var ikke min mening at anfægte treenigheden, men blot gøre opmærksom på, at Bibelen ikke omtaler nogen treenighed. Dog er jeg enig i, at treenigheden har grundlag i Bibelen. Men vi tilbeder jo ikke treenigheden. End ikke Helligånden er genstand for nogen tilbedelse.

Med venlig hilsen
Hoeg

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær