Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#12399 - 22/05/2003 13:52 Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Den kære Magnus alias Chemnitz..
Nævnte en ting som jeg vil tage op i en ny debat...

I følge Magnus bruger karismatiske kristne som fx Pinsekirken, lovsangen til at fremkalde en god stemning eller for at fremprovokere en rar fornemmelse.
Jeg vil vende den om og spørge om man ved gamle salmer (som kun få kender) og en påtvungen mine, så ikke fremprovoker en falsk ydmyghed og igen falsk Hellighed. og er det i såfald bedre?

Når vi lovsynger i vores kirke, så er det fordi vi vil prise Gud.
Jeg kan ikke se noget forkert i at man ved sang kommer i godt humør! Det oplever jeg da også ikke kristne gøre når de hører noget godt musik! En anden ting er at jeg personligt heller ikke kan se hvad der skulle være galt i at lovsynge for at komme ind i Guds nærvær? Bøn, lovsang, bibellæsning er vel alle redskaber vi kan bruge til at søge Gud med..:!

Jeg tror der er nogen ting du/ i skal tænke lidt over!..
Jeg erindre ikke at biblen siger vi ikke må lovsynge som vi gør i Pinsekirken eller i Indre Mission.
Jeg synes lovsang skal være noget man finder glæde i, og giver en lyst til at ophøje Gud som den han er! Kan ikke forstå hvorfor man ikke må have en rar fornemmelse?
Synes den "lovsang" man finder i folkekirken er trist og kedelig....vil nærmere kalde det jammer....
Men det er min mening!...Jeg er ung, jeg vil lovsynge Gud på den måde jeg finder det bedst...

Så!
Giver biblen egentlige retnings linier for lovsang?

Bolden er givet op!.....

mvh- Pente Costal / evangelist af Guds store nåde----

Ændret af Pente Costal (22/05/2003 13:54)

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#12400 - 22/05/2003 14:44 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Pente Costal,
Ja, så nu er det altså lovsangen der er under angreb, sært nok ikke fra de vantros side, men fra Guds egne...

Men du stiller et essentielt spørgsmål: Giver Bibelen retningslinier...

Det er spørgsmålet om man kan kalde dem retningslinier, men vi kan da gøre nogle observationer:

Salme 98: 4-8:
"Bryd ud i fryderåb for Herren, hele jorden, bryd ud i jubel og lovsang!
v5 Lovsyng Herren til citer, til citer og klingende spil, v6 til trompeter og hornets klang, bryd ud i fryderåb for kongen, Herren! v7 Havet med alt, hvad det rummer, skal larme, jorden og de, der bor på den. v8 Strømmene skal klappe i hænderne,
alle bjerge skal juble"

2 sam 6:5
"... mens David og hele Israels hus dansede af alle kræfter for Herrens ansigt til sang og til spil af citere, harper, pauker, sistrer og cymbler."

2 sam 6:14-15 Og iført en linned efod dansede David af alle kræfter for Herrens ansigt. v15 Således førte David og hele Israels hus Herrens ark op under jubelråb og hornklang. v16 Men da Herrens ark kom til Davidsbyen, stod Sauls datter Mikal og kiggede ud ad vinduet; og da hun så kong David springe og danse for Herrens ansigt, følte hun foragt for ham (lyder bekendt... ).

Salme 149:1-6:
"Syng en ny sang for Herren, hans pris i de frommes forsamling! v2 Israel skal glæde sig over sin skaber, Zions sønner skal juble over deres konge. v3 I dans skal de lovprise hans navn, til pauke og citer skal de lovsynge ham. v4 For Herren glæder sig over sit folk og smykker de ydmyge med frelse. v5 De fromme fryder sig i herlighed, på deres leje bryder de ud i jubel. v6 Fra deres struber lyder hyldest til Gud"

Salme 150
Lovpris Gud i hans helligdom, lovpris ham i hans mægtige himmelhvælving!
v2 Lovpris ham for hans vælde, lovpris ham for hans storhed! v3 Lovpris ham med hornets klang, lovpris ham med harpe og citer, v4 lovpris ham med pauker og dans, lovpris ham med strengespil og fløjter, v5 lovpris ham med klingende cymbler, lovpris ham med rungende cymbler! v6 Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren.

Jeg ved ikke hvilket indtryk andre får, men i Bibelen ser det for mig ud som om, at lovsang ikke går stille af, og tilmed, så danses der på livet løs for Herren

Herligt...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#12401 - 22/05/2003 15:19 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Carsten]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej Carsten,

ja det ser ikke ud som om der er noget galt i det.. men som Malli skrev til mig, så var hun meget vaks på om vi nu også kun brugte hele vores tid på at lovprise Gud, om vi glemte at undervise dem i bibelen.. Men ærlig talt, om så vi bruger et helt møde på lovsang, så er det noget af det dejligeste man kan gøre for Gud.. og vi glemmer da ikke undervisningen, hvordan skulle vi ellers kunne udvide vores viden om Gud??? altså vi er lige så ivrige som alle andre kristne, for at lærer Gud at kende gennem Bibelen. Det tror jeg ikke at der er forskel på..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#12402 - 22/05/2003 18:22 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej PC

"så ikke fremprovoker en falsk ydmyghed og igen falsk Hellighed. og er det i såfald bedre? .

Efter min mening er der temmelig meget mere dybde i salmerne, Ellers var de næppe bevaret i så mange år. Salmerne indeholder også lovsange, der priser Herren !.

Som jeg ser det er der temmelig mange af de nye lovsange, der sætter én i en forelskelsesstemning, "jeg elsker dig", "du er vidunderlig" osv. Så bliver de blide toner ofte gentaget i én uendelighed (dette er dog ikke sangens skyld), men gør at man kommer i en stemning eller ligefrem ekstase. Hvis man så derefter har en prædikant, der kan benytte sig af denne "energi"/stemning, kan han i virkeligheden stå og sige noget værre vås, uden nogen bliver anfægtet af dette. Heri ligger den store fare ved lovsangen, som den bliver brugt.

Der bliver også nogle steder brugt så meget energi på denne lovsang, at den tager kræfterne ud af den fundamentale bibelundervisning. Jeg har således oplevet et sted jeg er kommet, at der var lovsang fast en dag i ugen, gudstjeneste hver søndag, og decideret bibellæsning/tolkning/undervisning foregik i cellegrupper - for de der ville dette, EEN gang i måneden !.

Et andet sted jeg kom, var der ligeledes gudstjeneste med masser af lovsang søndag, og derudover mødtes man hver 14 dag for at bede.....og selvfølgelig hvis én havde et konkret spørgsmål til bibelen, kunne man jo spørge - men det var ikke udgangspunktet. Jamen, så mener jeg helt seriøst at lovsangen tager overhånd !

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#12403 - 22/05/2003 18:28 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

Naturligvis er jeg vaks. Er det noget at sige til med dette indlæg: "Nå men til vores teenagegudstjenester lagde jeg mærke til at det oftes startede med lovsange der handlede om at ophøje Jesus, der kom en række som bare ophøjer ham som konge og takker ham for det han har gjort på Golgata, i slutningen sker det at vi synger sange som handler om at vi giver vores liv til jesus, eller om hvordan det er at leve med jesus. Jeg synes faktisk at vi kommer rundt om alt i vores lovsange.." ?

Man kan jo ikke tro at der sker andet end lovsang.

Mkh Malli

Til toppen 
#12404 - 23/05/2003 10:14 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Hej Malli

ja der blev jo spurgt til hvad vi sang om i vores lovsange, om vi huskede at synge om.. (nu kan jeg ikke huske hvad det var).. så gav jeg lige en referat af hvordan det kunne være vores lovsang var bygget op. Det kan jeg ikke se har noget med undervisningen at gøre..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#12405 - 23/05/2003 10:39 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: MariaMaria]
malli
Bruger

Hej MariaMaria

Og det er kun glædeligt . Jeg blev bare bekymret ud fra egne erfaringer.

Mkh Malli

Til toppen 
#12406 - 23/05/2003 11:38 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Hej malli

når oki, ja det er trist med sådanne erfaringer, personligt føler jeg mig selv helt grøn fordi jeg ikke har nogle erfaringer overhovedet, andet end forskellige folkekirker.

MariaMaria

Til toppen 
#12407 - 23/05/2003 17:55 For meget lovsang? [Re: MariaMaria]
BoKaJ
Bruger

Reg.: 08/04/2003
Jeg har lige et lille spørgsmål, nok mest til Malli, da hun er den, der her er "imod" lovsang eller hvordan man skal formulere det.

Kan man bruge for meget tid på at lovsynge, prise og ophøje Gud med sang?

Jeg taler ikke om at der er for lidt tid på undervisning, eller for lidt tid med noget som helst andet... men kan man overhovedet bruge for meget tid på det at lovsynge Ham, der skabte jorderen?

Jakob
Lukas Evangeliet 3: 4-6
Der er en, der råber i ørkenen:
Ban Herrens vej,
gør hans stier jævne!
Hver dal skal fyldes,
hvert bjerg og hver høj skal sænkes,
de krogede veje skal rettes ud,
de ujævne gøres jævne.
Og alle mennesker skal se Guds frelse.

Til toppen 
#12408 - 23/05/2003 18:01 Re: For meget lovsang? [Re: BoKaJ]
malli
Bruger

Hej Bokaj

Har du læst mit svar til Pente Costal?.....du kunne evt. kommentere.

Mkh Malli

Til toppen 
#12409 - 24/05/2003 00:31 Re: For meget lovsang? [Re: malli]
BoKaJ
Bruger

Reg.: 08/04/2003
Hej Malli...

Ja, det har jeg... det var sådan set derfor jeg spurgte... for jeg ville godt høre om du mener man kan lovsynge for meget... Jeg taler ikke om, at man droppe Bibelen, men at man nogen sinde kan lovsynge for meget...
Jeg er også af den opfattelse, at det ikke er meningen, at man skal få alt fra Bibelen ind, ved at høre en tale... men at man også selv kan læse, og selv kan studdere, selv søge åbenbaringer... men det er ikke det, det handler om nu. Jeg kunne som sagt blot godt tænke mig, om du ville svare på det simple spørgsmål: "kan man lovsynge for meget?"

Venlig Hilsen

Jakob

Lukas Evangeliet 3: 4-6
Der er en, der råber i ørkenen:
Ban Herrens vej,
gør hans stier jævne!
Hver dal skal fyldes,
hvert bjerg og hver høj skal sænkes,
de krogede veje skal rettes ud,
de ujævne gøres jævne.
Og alle mennesker skal se Guds frelse.

Til toppen 
#12410 - 24/05/2003 01:23 Re: For meget lovsang? [Re: BoKaJ]
malli
Bruger

Hej Jakob

Ja, og så bliver man hæs! Man kan også læse for meget, og så får man hovedpine!

"Jeg er også af den opfattelse, at det ikke er meningen, at man skal få alt fra Bibelen ind, ved at høre en tale... men at man også selv kan læse, og selv kan studdere, selv søge åbenbaringer... " Man lærer også meget ved dialog-præget bibelundervisning.

Mkh Malli

Til toppen 
#12411 - 24/05/2003 18:04 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Lars
Jeg sidder lige midt i eksamenslæsning, så det bliver kun dette svar indtil videre, men jeg skal nok vende stærkt tilbage.

"Jeg vil vende den om og spørge om man ved gamle salmer (som kun få kender) og en påtvungen mine, så ikke fremprovoker en falsk ydmyghed og igen falsk Hellighed. og er det i såfald bedre?" -jeg er enig med dig i, at faren for falsk hellighed også er der med gamle salmer.

Forskellen er, at lovsangsgenren næsten udelukkende indeholder korte sange, der gentages i det uendelige, mens ældre salmetradition og også nyere salmer fordyber sig i biblens lære og former os med Guds ord, og melodien skal kun understøtte dette.

De nye lovsange misser for det første ét af sangens mål, at oplære og indprente den bibelske lære med hele dennes spekrtrum.

Det andet punkt, er den fokusering, der er på de glade og gode ting, så Guds vrede og dom forsvinder som den mørke baggrund, som er den eneste evangeliet giver mening på, samt sorgen og anfægtelserne.

Dernæst er lovsangens melodier beregnet til at lede mennesker ind i en halvekstatisk tilstand og derved motivere større inderlighed, hellighed eller beslutning for at "give sit liv til Jesus". Det bygger på den grundlæggende betragtning at mennesket har en fri vilje, og evangelisation består i, at appelere til denne ved forskellige virkemidler. I stedet for at synge om hele Guds ord, lov og evangelium, dom og frelse, appelerer man ved melodierne til en fri vilje, som skal træffe en beslutning.

Det kan for mig at se skabe falske omvendelser og falske overgivelser og falsk hellighed, der bygger på en ekstatisk/hypnotiseret tilstand og ikke på sand bod -dvs. at høre hele Guds lovs dom over sig og sand tro, at høre evangeliets tilsigelse af synderne forladelse for kristi stedfortrædergernings skyld.

"! En anden ting er at jeg personligt heller ikke kan se hvad der skulle være galt i at lovsynge for at komme ind i Guds nærvær? Bøn, lovsang, bibellæsning er vel alle redskaber vi kan bruge til at søge Gud med..:!" Bøn og lovsang er ikke midler til at komme ind i Guds nærvær.

Problemet ved lovsangsbølgen er ikke, at man er glad for Guds frelse og ønsker at prise ham derfor, men at man identificerer Guds nærvær med egen følelser og stemninger og ikke søger det, der hvor Gud har lovet at være, i prædikenen, skriftemålet, dåben og nadveren. At man ikke anser nadveren for at være det sted, hvor Jesus i sandhed er nærværende med sin frelse er påvist i en anden tråd.

Man bytter simpelthen Guds nådemidler ud med nådens virkninger i hjertet. Jeg elsker lovsnag og bøn, men det er ikke kilder til Guds nærvær, de er det vand, der flyder fra kilden, som er Guds ord og hans sakramenter. Hvis de bliver til kilder for Guds næørvær, skal vi søge Gud i vores eget hjerte, og i det bor kun gamle Adam, hvis ikke Helligånden kommer gennem nådemidlerne og genføder os og tager sløret fra vor øjne og udskifter stenhjertet med et kødhjerte.

"Synes den "lovsang" man finder i folkekirken er trist og kedelig....vil nærmere kalde det jammer...." -Har du prøvet at sætte dig ind i teksterne. Jeg synes faktisk moderne lovsange er noget af det mest intetsigende og kedelige, mens gamle og nye salmer er langt bredere og dybere i deres temaer og melodier. Men du har ret i, at de ikke repræsenterer fast-food-kristendom, hvis det er det du forbinder med spændende.

mvh. Magnus

Til toppen 
#12412 - 25/05/2003 22:39 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om [Re: Pente Costal]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Hej Lars (og også Chemnitz for den sags skyld...)

Hvorfor skal det ene udelukke det andet? Man kan da skiftes mellem salmer med dybe tekster, og den glade lovsang, der udtrykker den glæde det er for mange (også mig) at være kristen.

Jeg synes det er skidt hvis kirken deler sig i 2 lejre! Man kan skiftes mellem sangbøgerne!

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#12413 - 27/05/2003 15:25 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om [Re: Rasmus]
Pente Costal
Bruger

Jeg synes nu at lovsange skrevet idag kan have lige så meget dybte som en salme...
Jeg vil nok lægge mere i min sang når ordene jeg synger er nogen jeg forstår.

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#12414 - 27/05/2003 15:44 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: chemnitz]
Pente Costal
Bruger

Hej igen Magnus!

Jeg skal ærligt indrømme at jeg kan finde en mening i det du siger!
Men må dernæst sørgeligt bedømme udfra hvad du siger, at din kendskab til den morderne lovsang i frikirkerne er ringe.

Jeg har været til gudstjenester og lovsangstræf en del frikirker efterhånden, nok mere end du skulle jeg mene!
Og jeg har selvfølgelig oplevet de gængse lovsange som du omtalte, men der er mere end du tror! Jeg har oplevet mange lange/ korte sange med indhold fra biblen og hvor emner som frelsergerning, omvendelse, synd, helllig livførelse, smerte og glæde, tilgivelse m.m. har været centrale ting i forskellige lovsange.

Hvis længden af en lovsang afgøre kvaliteten..så har vi for alvor et problem......
Teksten må afgøre dens værdi og formål. mener jeg!

Jeg er enig med dig i at visse lovsange kan virke som popsange hvor omkvædet gentages 1000 gange og med meget simple ord.
Og samlignet med "op al den ting som Gud har gjort" virker de ikke af meget......Men! jeg tror stadig at få og simple ord kan have ligeså dyb en menig som mange og komplicerede ord, du behøver ikke være enig...men sådan ser jeg på det.

Hvis du ikke har oplevet lovsange fra pinsekirken som brugte og omhandlede biblens skrift.
Skal jeg henlede dig til en frikirke som kalder sig "Evangelist" (www.evangelist.dk)
Det er der Christian Hedegaard er fra, hvis det siger dig noget. Alle deres Cdére og lovsange er bibeltexter m.m. Deres sange bliver brugt meget i mange frikirker
Skal med glæde forære dig en Cd hvis du vil.

mvh.
Evangelist af Guds uendelige nåde...Pente Costal

Til toppen 
#12415 - 07/06/2003 18:13 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
chemnitz
Bruger

hej Lars

Det glæder mig da, hvis jeg tager fejl i min karakteristik af moderne lovsang. Efter at have set på hjemmesiden evangelist.dk er jeg nu ikke helt så sikker. Det er helt rigtigt, at en del af teksterne der er bibelstekster. Men jeg synes nu ikke det tematiske spektrum er så bredt som du giver udtryk for i dit indlæg. de fleste sange jeg kunne finde der handlede om Frelsens frugter og meget lidt om selve frelsen og det vi først og fremmest frelses fra: Guds vrede og dom. Frelsen i lovsangene var først og fremmest forvandling, forandring, Guds nærhed, o.a. som følger af frelsen, men som ikke selv er den og som vi ikke kan love fuldt ud på denne jord. Når der var en tekst om Guds hellighed handlede den mest om hans almgt og styrke og ikke om hans hellige vrede og dom og afsky fra synden. heller ikke var der meget om menneskets dybe syndefordærv og totale afmagt overfor synden, døden, djævelen eller Guds vrede. Kristi forsonergerning blev der godt nok henvist til i ny og næ, men hovedvægten lå på sejrsaspektet, hvor den i biblen ligger på, at han ved sin stedfortrædende fyldestgørelse har forsonet Gud og skaffet os syndernes forladelse og derigennem det evige liv.

Du har ret i, at man godt kan synge korte sange og bibel´vers. Jeg kan også godt lide at synge små bibelvers, men hvis det bliver det eneste, og det så gentages i en evighed for derigennem "at komme tættere på Gud" eller "blive fyldt af Helligånden", adskiller det sig for mig at se ikke meget fra hedenskabet. Musikkens formål er at understøtte teksten, og tekstens formål er, at Guds ord, både det, der er direkte bibeloversættelse, og det, der er gendigtet, grundet over og anvendt på forskellige situationer(salmer) må komme ind i menneskers hjerter og styrke og bevare troen. Derfor er lovsang i sidste ende ikke blot noget vi gør for Gud, men en indprentning af Guds ord til os.

problemet ved kun at have korte lovsange er faktisk, at det bliver for kompliceret, og at man ikke får udfoldet hele meningen i en tekst. Det svarer til kun at oplæse Guds ord uden prædiken. gennem længere salmer får man dybderne i læren med, og kun ved dette bliver forståelsen større. En del bibelske udtryk må forklares igen og igen opg en del temaer må belyses fra forskellige vinkler, for at de kan forstås og ikke blot blive til tomme fraser, som man så prøver at puste liv i ved at gentage dem i en uendeliged for at fremme en eller anden følelsespåvirkning ved teksten. En sådan kan let komme til at grunde sig på kødet og ikke på ånden, der kommer af at får Guds ord og lære ind i hjertet.

mvh. Magnus

Til toppen 
#12416 - 08/06/2003 03:13 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: chemnitz]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom:o)

Jeg ved ikke helt hvordan jeg vil forholde mig til dette spørgsmål... eller jo.. Jeg synes det er dejligt og befriende at lovsynge Gud i pinsekirken... men... jeg savner noget ærefrygt og helligholdelse i vores Gudstjenester... har overvejet at kombinere det lidt, så jeg er til en "hellig" (i ved hvad jeg mener) Gudstjeneste om formiddagen og i pinsekirken om aftenen... dejlig kombination:o)....

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#12417 - 10/06/2003 22:27 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
chemnitz
Bruger

Hej lars
dette indlæg illustrerer meget godt mit synspunkt:
http://www.concordtx.org/cpapers/birdhym.htm

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#12418 - 11/06/2003 17:34 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej PC

Svaret er ganske enkelt : Fil 4,4.

At se på, om det er lovsang eller salme, der gør at man føler et eller andet, er simpelthen for lavt og hvis det havde betydning, så ville Fil 4,4, ikke stå i Biblen.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#12419 - 15/06/2003 22:37 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Pente Costal]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
En ikke uvæsentlig debat om lovsang er blevet bragt på banen, og i stedet for hvad jeg til tider har for vane, at skyde til højre og venstre, vil jeg i to tempi introducerer hvad lovsang egentlig betyder, og slutteligt hvad jeg selv mener er lovsangens væsen.

Jeg vælger at tage udgangspuntk i et andet ord end lovsang, nemlig lovprisning, som for mig at se må rumme stort set det samme. Lovprisning kommer af ordet halel som betyder Halleluja, hvis etymologiske ophav er beskrivelsen af "At give lyd". Lovsang/lovprisning er altså at give lyd, at skabe lyd, oprindeligt forbundet med ordet jada som er ordet for de fagter og bevægelser der følger lovprisningen. I NT anvendes primært ordet eucharistein som betyder at takke, hvorved vi er på sporet af hvad lovsang og lovprisning er. Mennesket og menighedens formål er at tage imod Guds gode gaver, leve livet i fællesskab med Ham som er hovedet, og lovprise ham for hans gaver og gerninger i vort liv. Dette tror jeg Bibelen ser som en af kernerne i lovprisningen, ligeledes er lovprisningen som jeg ser det en bekendelse, ser man på Salmernes bog primært, ser man tydeligt at indholdet i mange salmer har præg af bekendelse, forstået på den måde at de fleste salmer indeholder en tydelig erkendelse af Gud, samt en erklæring af at hører Gud til, samtidigt har de fleste Salmer og lovprisninger i Bibelen en klar menneskeligt relateret kontekst, således forstået at Davids salmer skrives/synges udfra den situation han er i i sit liv og i forhold til Gud. Af dette mener jeg vi kan udlede i hvert fald tre krav til lovsangen:

1. Skal være vendt mod Gud som en erkendelse af hans eksistens og værk.
2. Skal være en tak til Gud for hans gerning med og for os.
3. Skal være relevant for den situation man er i, da man jo ikke kan takke for brød hvis man sulter?

Ovenstående 3 krav kan uden tvivl diskuteres, men summere man dem op, mener jeg ikke at en lovsang er gjort med at synge det samme Bibelenvers om og om igen, eller synge "Jesus vi elsker dig" ti gange, der må og skal mere til, den type lovsang har sin plads, men kan og skal ikke stå alene, hvorfor jeg vil pege på eksempelvis Brorsons salmer som netop beskriver relevante situationer i et menneskeliv, hvorved man kan identificere sig og lovsynge af forklarede årsager, og ikke blot fordi stemningen lige er til det, for sidst jeg var til rockkoncert var stemningen også lige til at synge med, men derfor var det absolut ikke lovsang.

Slutteligt vil jeg lige give en brainteaser: Er historien om Kobberslangen ikke det ypperste eksempel i Bibelen på ægte lovsang????

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#12420 - 16/06/2003 09:09 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Grev Lindgren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Grev Lindgren, mange tak for dit klargørende indlæg om lovsang - godt også at få den sproglige baggrund. (Ærgrer mig tit over aldrig at have lært hverken hebraisk eller græsk!).

Den med kobberslangen - en af mine yndlingstekster - kunne du måske overtales til at uddybe lidt? - jeg har aldrig fået den lovsangs-dimension, som du nævner, med i netop den tekst, så jeg håber at du vil uddybe og komme med lidt førstehjælp ...

kristina .

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#12421 - 16/06/2003 10:05 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Grev Lindgren]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom:o)

Tak for indlægget og belysningen af lovsangens baggrund... og kan kun sige, at jeg umiddelbart er enig:o)... Nu er jeg selv fra en pinsekirke, så har da oplevet den omdiskuterede lovsang et par gange:o)... Det jeg synes er rart ved det, er den fornemmelse for nærhed man for med Gud i det øjeblik man hengiver sin sang til Ham... og det er vel (forhåbentlig:o) det man gør... jeg har også oplevet øjeblikke hvos jeg ikke har kunnet synge med, da jeg ikke har haft "indstillingen" til det, eller sangen har dækket noget jeg ikke har kunnet sætte mig ind, om man så må sige:o)....
Men jeg vil sige, at jeg også ser en nødvendighed i lovsang der sætter Gud højt.. helliggørelse... jeg er efterhånden blevet lige så glad for salmerne som for deciderede lovsange....

Og lige en sidste ting... Halleluja er to ord... Hallelu og ja... men giver selvfølgelig den, i dit indlæg, beskrevne mening...

Guds fred:o)

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#12422 - 17/06/2003 12:25 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: kristina]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Jeg kastede en bold op der hed kobberslangen, og nu vil jeg kort forsøge at gribe den.

I historien om kobberslangen står jøderne i slanger til halsen, ganske lig os der står i synd og fordærv med døden til følge, til halsen. Men hvad gør så forskellen på liv og død i historien om kobberslangen? Dem der kigger på kobberslangen får liv, dem der ser ned på deres fødder som bliver bidt af slanger dør. Hvad har det så med lovsang at gøre? Jo lovsang er at vende sit ansigt mod Kristi kors, mod kobberslangen, mod stedet for frelsen og udfrielsen til livet. Man har ofte hvopr jeg kommer fra sagt at det ikke er troen der frelser, men den troen er rettet imod, og da historien om Kobberslangen er at rette sin tro mod noget der ligger væk fra en selv, bliver dette en lovprisning af det sted man ser hen, det sted man stiler troen imod, således er den enkelte synders væsentligste lovsang at vende sit hoved mod Kristus, rent faktisk er det hvad menigheden faktisk handler om. Menighed kommer af det græske eklesia som betyder at kalde til samling om Gud. Altså er lovprisning i lyset af historien om kobberslangen, at syndere samles om ser hen til Kristi kors, se dwet er et glædens evangelie man kan leve på. Se hen til Kristus og hans stedfortrædende gerning.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#12423 - 18/06/2003 14:39 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: steincke]
Pente Costal
Bruger

Jeg kan kun være enig..

Amen..

mvh. evagelist af Guds nåde
Pente Costal

Til toppen 
#12424 - 18/06/2003 23:02 Re: Herre! Jeg vil gøre mit liv til en lovsang om dig [Re: Grev Lindgren]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tak, Lindgren, for din forklaring, som jeg er fuldstændig enig i.

Jeg havde bare ikke lige tænkt, at det at se hen til Jesus (kobberslangen) kunne opfattes som en egentlig lovsang, og jeg forestillede mig, at du måske havde noget andet i tankerne ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær