2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#1215 - 19/12/2001 01:14
Tro hvad og hvorledes
|
Bruger
Reg.: 19/12/2001
Sted: Randers/Danmark
|
Jeg har set mange der lige stiller tro med formodninger. Så vidt jeg ved så er tro faktisk nærmere viden end det er formodning - jævnfør Hebræerne 11:1. For mig er det et rimeligt godt bevis på at tro ikke er noget diffust.
Hvad skal man så gøre når man har fået tro? Ifølge Romerne 10:13-15 og Mattæus 28:19-20 får jeg det til at man ligesom Jehovas Vidner er nødt til at gå ud til folk for at fortælle dem om Guds hensigter. Nu ved jeg at der er mange her der ikke er Jehovas Vidner og derfor måske ikke gør som dem, men er de helt galt på den eller er vi bare for sløve?
- Salme 139:14 Endnu et eksempel på at Bibelen har ret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1216 - 19/12/2001 08:24
Re: Tro hvad og hvorledes
[Re: Stercus]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2001
|
Hej Stercus
med hensyn til Jehovas Vidners måde at evangelisee på, så er det for dit vedkommende vel et spøgsmål om metoder. Når evangeliske kristne kristiserer JV, så er det ikke (i hvert fald ikke for mit vedkommende) på gund af deres fokyndelses- eller missionerings-metoder, men på grund af indholdet i deres vidnesbyrd/forkyndelse.
Jo, måske har du ret i at vi kristne er for sløve - derfor må vi bede om vækkelse!
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#1218 - 19/12/2001 10:21
[Re: Jón]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Jón, jeg er delvis enig med dig. Mht JV er jeg selv meget kritisk OGSÅ over
for deres måde at forkynde deres budskab på. De melder nemlig ikke klart ud,
men udgiver sig for at være kristne for at få os i tale.
Mht missionsbefalingen: Joh, vi er nok sløve. Men jeg tror ikke ALLE kristne skal ud
og missionere. Det er vi en del, der ikke rigtig duer til. Og der skal jo også være
nogen til at lave kaffe og alt det andet, man kan føle sig kaldet til ? TILSAMMEN
er vi Jesu Kristi legeme, så nogle, men ikke alle, må være mund og mæle, tror jeg - -
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1219 - 19/12/2001 13:55
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 13/12/2001
|
Hej Kristina
Jo, det var nok heller ikke helt rigtig det jeg skrev, jeg mener også, at JV måske bruger nogen forkerte metoder engang imellem, men det gør vi kristne jo også! Hovedkritikken af dem, går på deres trosindhold - deres dogmatik!
Vi har forskellige nådegaver! Enig! Men vi er alle sammen lys og salt, i kraft af at vi er kristne - det kommer bare til udtryk på forskellige måder.
mvh Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#1221 - 05/01/2002 17:55
Et mysterium
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Stercus
Vi kommer nok ikke udenom at den kristne tro i bund og grund er lidt af et mysterium. Det er svært at definere den præcist og det skyldes vel at troen først og fremmest handler om et personligt forhold mellem Gud og det enkelte menneske. Derfor er det ligeså svært at definere troen som det er at definere forholdet mellem dig og din bedste ven eller fx dine forældre.
Du henviser selv til Hebræerbrevet 11,1 som siger: "Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses." Her defineres troen dels som en overbevisning - altså noget der har med viden og erkendelse at gøre og dels som tillid - noget der mere går i retning af venskab og kærlighed.
Andre steder i Bibelen tales der meget om at troen kendes på sine frugter, altså på sammenhængen mellem troen og troens gerninger. Dvs. at troen også har at gøre med vores aktivitet og vore handlinger. Troen handler altså ligeså meget om at gøre som om at høre (Jakobs Brev 1,22f)
Endelig taler Bibelen også om troen som et valg. Troen kommer ikke af sig selv, men er et resultat af et aktvt og selvstændigt valg som jeg må gøre i forholdet til Gud. Jesus sagde ofte: Følg mig. (Se fx Lukasevangeliet 18,22-23). At tro på Jesus er at *følge ham*, dvs. være hans discipel og tage ved lære af ham.
At "gå ud i alverden" er een af de måder som troen viser sig på, men det kan gøres på mange andre måder end de, JV bruger.
Jeg håber dette besvarer lidt af dit spørgsmål.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1222 - 12/01/2002 16:04
Re: Et mysterium
[Re: asas]
|
Bruger
|
Mener du dermed at Bibelen modsiger sig selv eller er der bare tale om flere afskygninger af troen?
Ved at følge Jesus skal man vel også forkynde, det var jo det han var kendt for. Du skriver selv at troen kendes på sine frugter og vores handlinger i den sammenhæng ligger der vel også at man forkynder - udover at man er god ved andre og altid handler i overensstemmelse med Guds Ord.
Tak det har besvaret mit spørgsmål, men det rejste nogle flere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1223 - 12/01/2002 16:13
[Re: Katolikken]
|
Bruger
|
Foruden tror Jehovas vidner at Jesus er en engel og ikke Gud selv
Det er forkert - så meget ved jeg dog. JV tror at Jesus er Guds søn og han er er en ånd (på samme måde som Gud/Jehova er det). Bibelen siger heller intet om en treenig Gud, jeg læste at en kardinal havde udtalt at det var noget man havde fra andre religioner.
Bortset fra det, så vil jeg gerne vide hvorfor du siger at Gud er i vort hjerte - der står blandt andet at end ikke Jorden kan rumme Ham (ikke citeret direkte).
P.S. Jeg snakkede lige med et JV og han viste mig Daniel 2:44, Mattæus 6:9-11 og Åbenbaringen 21:3-5 - det er da et frelsesbudskab også om hvad Guds rige vil gøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1224 - 12/01/2002 16:16
[Re: void]
|
Bruger
|
Jeg kan ikke se at jeg har postet i et forkert indlæg og jeg kunne ikke se at andre havde spurgt om det samme som mig - i hvert fald ikke i samme hensigt.
Hvis jeg ønsker et hurtigt svar ville jeg heller ikke kunne nå at læse alt andet, dertil er forummet bygget forkert op og dertil er postene forlange. Jesus henviste jo hellere ikke til at det havde han allerede sagt - for eksempel når disciplene diskutterede hvem af dem der var den største.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1225 - 12/01/2002 16:46
[Re: kristina]
|
Bruger
|
De melder nemlig ikke klart ud, men udgiver sig for at være kristne for at få os i tale.
Nu ved jeg ikke hvad du mener definitionen af en kristen er, men hvis det er en der tror på Jesus og hans budskab, så er JV'er det også.
Nå men det var egentlig ikke det jeg ville tale om. Hvis man ser på Moses så siger han at han ikke kan tale, Guds svar til er ikke at han så bliver fri, men at Aron skal hjælpe ham. I 2. Krønikebog 16:23-25 siger David at folket skal forkynde om Gud og hans gerninger, de var Guds indviede folk så hvis de skal skal vi vel også. Der er heller ingen af de steder hvor Jesus siger at hans disciple skal gå ud fra hus til hus at han nævner ikke at det kun er dem der har lyst.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1226 - 13/01/2002 22:46
|
Bruger
|
Jamen hov, du kunne være mere specifik hvis du havde læst ordentligt på lektien.
Ok, undskyld det har jeg så gjort nu.
Se Ezekiel 3:18,19 - uha uha. Så får vi ellers vores sag for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1227 - 14/01/2002 12:15
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Stercus
Nej, jeg mener ikke Bibelen modsiger sig selv. Blot har troen en karakter som ikke kan defineres helt eentydigt. Det er nok ikke helt forkert at kalde det afskygninger af troen.
Jeg er enig med dig i at een af troens frugter er at vi som disciple skal være med til at forkynde budskabet videre. Det kan vi gøre på mange måde - både gennem ord og handlinger. Vi skal ikke alle være prædikanter eller stå på gadehjørnerne og dele flyveblade ud. Men alle kristne har et ansvar for at være et kristent vidne overfor sin omgangskreds.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#1228 - 14/01/2002 13:12
[Re: asas]
|
Bruger
|
Så er vi vist enige. Det var jo meget godt at få slået det fast.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1229 - 16/01/2002 02:29
|
Bruger
Reg.: 14/12/2001
Sted: København S.
|
Jeg synes du skal spørge dit JV næste gang hvordan det lige er det forholder sig med forholdet mellem erke englen Michael og Jesus.
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1230 - 16/01/2002 02:53
|
Bruger
|
Lidt firkantet kan man sige at "Kristne" det er dem som tilsluter sig Den Nicænokonstantinopolitanske- trosbekendelse. (det må du nok slå op på biblioteket hvis du ønsker at læse den selv) Der udover er der en del meget gamle kirke samfund (næstorianerne, Thomas kirken, syrisk koptiske kirke osv) som ikke oficielt har tilsluttet sig nicæno- bekendelsen. Normalt ville man nok regne disse for kristne kirker alligevel, (Selvom det til tider hæftigt debateres). Ud over det har vi så en del nyere kirke samfund som af principielle grunde ikke tilslutter sig nogen dogmatisk bekendelse. (adventistkirken er vel egentlig den eneste, som på grund af sin størrelsen bør nævnes). .Alle Disse kirker er at betegne som "Kristne".
Så kommer vi til dem som stadig er en smule ubestæmmelige. her skal nævnes : livets ord, Det så berømte faderhus, og måske Bibel trænings centrene. Alle tilhører de den ultra højre orienterede conservative fløj, grænsende til fundamentalisme, som ville kalde Tros bevægelsen. Trosbevægelsen er problematisk fordi den bevæger sig på grænsen af hvad paulus undervisning i romerbrevet kan holde til.
Til sidst kommer så dem som har en så divagerende dogmatik, at vi bliver nødt til at betegne dem som noget andet end kristne. I denne gruppe finder vi: Jehovas Vidner, Mormonerne, Tongil bevægelsen osv.
MVH.
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1233 - 18/01/2002 18:35
Mysterium og mysterrier?!?
|
Bruger
|
Du bliver nød til at foklare Hvad et Mysterium i katolsk tradition betyder. Det er ikke et begreb vi andre normalt bruger Pæter.
MVH.
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1234 - 20/01/2002 20:23
|
Bruger
Reg.: 28/10/2001
Sted: København
|
Jo vist, Gud er større end vort hjerte - og selvfølgelig rummer himlenes himle ham ikke.
Og dog har han valgt at lade sig føde - som et lille barn midt iblandt os. Han har valgt at tage bolig i det skrøbeligste, for at vi skulle kende ham.
Derfor bor Gud hos os. Han troner i det højeste i al sin majestæt. Og han bor i dit og mit hjerte, hvis vi lukker ham ind.
Jesus Kristus er forskellen, bindeleddet, broen til Gud. Og Jesus selv har indbudt os til at være et med Gud. Hvis vi tager imod det tilbud, så bor den almægtige, evige Gud i sandhed i vore små, bitte hjerter.
Mvh
Kevin
|
|
Til toppen
|
|
|
#1237 - 29/01/2002 15:35
Re: Mysterium og mysterrier?!?
|
Bruger
|
Jo, men er det ikke sådan at man i katolsk kalder alle 9 sakramenter for myserier?! Eukaristens/Nadverens ellementer (brød/vin) bliver i hvert fald kaldt for mysterie ikke?!?
J.
|
|
Til toppen
|
|
|
#1238 - 30/01/2002 13:36
Re: Mysterium og mysterrier?!?
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Hvis vi i stedet for mysterium sagde ordet på dansk, så bliver det til hemmelighed.
Det hemmelige, som vi tror på.
Paulus bruger udtrykket flere gange, bl a i 1. kor 2, hvor han siger, at han forkyndte Gud hemmelighed.
Og spørger man katolikker, hvad troens mysterium betyder, så bør man høre menighedssvaret, som følger, når præsten fra alteret siger 'Troens Mysterium'. Nemlig: Vi forkynder din død, vi priser din opstandelse, og vi forventer dit komme i herlighed. Og det er selvsagt Jesus, der er 'du' i den sætning.
Mysteriet - eller hemmeligheden - er Guds frelsesplan, som både er åbenbaret og mystisk. Åbenbaret ved troen i vore hjerter og uforståelig, hvis man bruger almindelig hverdagslogik..
Gør det ikke mere mystisk end nødvendigt. Jesu død og opstandelse og hans forventede genkomst er allerede mystisk nok for dem, der ikke tror :-)
Ændret af Eva (30/01/2002 13:37)
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
|