Hej alle kære brødre og søstre,
På det seneste og efter at haveset nyheder og funderet, har jeg tænkt over det med "Babylon den store".Jeg læste noget i en bog der fik mig at tænke yderligere. (På vej til Guds fremtid-Per Flacke´)
Her kommer et lille uddrag: " Babyloniseringen af vor natur er for alvor kommet igang. Vort ordforråd er nok et andet end Johannes´ Åbenbarings, men selve sagen indeholder forbavsende lighedspunkter. Der, hvor Johannes taler om kvinden, som var kldt i purpur og skarlagen og lyste af guld og ædelsten og perler, taler vi om forbrugersamfundet. Det er et samfund, der ikke nøjes med at tilfredsstille sine grundlæggende behov for et godt liv. "
" Tidens nye Gud er levestandarden. Underholdningskulturen kommer i højsædet. Lysterne tager magten sammen med karrieresamfundet, klatresamfundet"..
"Hvornår er vores moralske evne og vilje så reduceret, at jordens skæbne er beseglet? ... På dette punkt kommer Guds formaninger ind med sstor tyngde. >Jesus talte om mammon, dvs. jordisk ejendom, som mennesket tiltrækkes af på en sådan måde, at det indfanges og drages bort fra Gud:"Ingen kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon". (Matt 6,24)
"I den store Katekismus berører Martin Luther dette emne i forklaringen til det første bud:Du må ikke have andre guder end mig. Han skriver:"Jeg siger altså, at det, som dit hjerte hænger ved og stoler på, det er også din egentlige Gud... Der er mange, som mener, at de har Gud og nok af alle ting, når de bare har penge og gods, og stoler på og bryster sig af det med en sådan stolthed og sikkerhed, at de ikke tager sig af noget som helst. Se, sådanne mennesker har også en gud, og han hedder Mammon, dvs. penge og gods, som man sætter hjertets lid til. Dette er den almindeligste afgud på jorden... På samme måde er det dem, som håber og stoler på deres lærdom, klogskab, magt, popularitet, venner og slægtninge, og på æren-de har også en gud, men ikke den eneste, rette Gud".
Det syntes jeg var tankevækkende. For også JEG kan jokke i det. Nøj, hvor let det er, at komme ind i tankebanen "Idag skal jeg gøre det og det og købe det og det" og du skynder afsted. Og sætter dig mageligt i sofaen. Og det uanset jeg ladrigharværet den, der sætter disse ting på et højt prioritetsliste! Den bluf har man gennemskuet. Og alligevel! Det viser at vi skal passe på! Og det er ALLE ting, der kommer FØR Gud! Hvad som helst! Nuvil jeg så høre jeres synspunkter på sagen. KH. Josefin