Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#12135 - 19/05/2003 13:40 Om at give i kirken...
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
...i tråden om nadveren, skete det som så ofte før, at diskussionen blev ledt i en anden retning, så derfor denne tråd om at give i kirken:

Hej MariaMaria og andre,
Hvor har du ret! Heldigvis var jeg hurtig til at overgive min pengepung til Gud, men der er altså nogen der stiller sig på bagbenene og slår hælene i på dette område.

Desværre kan den gruppe der gør det, altså sagtens udgøre langt størstedelen af menigheden, hvilket desværre bevirker, at den pågældende kirke kun lige klarer den rundt med skindet på næsen, mht. til alle de regninger der er at betale.

Det betyder at det overskud der skulle være til at række ud, plante nye kirker, lave arrangementer, ja dem må man så prøve at hive ud af den lille gruppe der i forvejen giver, i stedet for at det kollektivt blev lagt ud på hele menigheden.

Desværre er det almindeligt, at i kirker på 75-100 medlemmer, er det kun 15-25 personer, at SAMTLIGE udgifter hviler på.

Når så man afholder kollekttaler hvor man forklarer hvor vigtigt det er at give i Guds hus, så sidder de samme stivnakkede,.mammonglade mennesker og fordømmer os som pengegriske i deres hjerte.

Hvis jeg skal tale for mig selv, så kan jeg sige, at da jeg lærte at give, blev jeg ligeglad med penge, på den måde at forstå, at nu er penge ikke noget jeg klynger mig til og som jeg har min sikkerhed i. Penge er et middel i den verden vi lever i, og de kan bruges til mange ting, hvilket de bestemt også gør. Det kan være rart at have mange af dem, på grund af alle de ting det sætter én i stand til at gøre, men så er det bare at spørgsmålet melder sig: Hvad vil man gøre med dem?

Hvis man ikke har lært vigtigheden af at give da man havde lidt mellem hænderne, skal man ikke tro at man vil give fordi man pludselig ejer meget. Risikoen er desværre at man klynger sig til sin rigdom, ophøjer den en gud, og ikke give pengene til de formål hvor de bliver en velsignelse...

Derfor er det faktisk også vigtigt at de retfærdige (dem der vil gøre det rigtige med pengene) får penge mellem hænderne, fremfor de uretfærdige (dem der blot vil bygge til forråd, eller bruge dem til narkotika- eller våbenhandel...)

Men desværre desværre desværre, så er penge et stort tabu i kristi legeme i Danmark...

Mvh. Carsten

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#12136 - 19/05/2003 16:22 Re: Om at give i kirken... [Re: Carsten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Carsten

"Når så man afholder kollekttaler hvor man forklarer hvor vigtigt det er at give i Guds hus, så sidder de samme stivnakkede,.mammonglade mennesker og fordømmer os som pengegriske i deres hjerte."

Sjældent har jeg da set et mere fordømmende indlæg: "stivnakkede, mammonglade" i et andet indlæg omtalte du samme personer som "parasitter"!!!
Har du overvejet at ikke alle mennesker har lige mange penge? Det kunne tænkes at en pensionist kun lige kan få det til at løbe rundt, eller den enlige mor, der skal brødføde sine børn. Købekraften er faldet i DK, mennesker svømmer ikke i penge....og de mennesker dømmer du som "parasitter"!.

Noget andet der anfægter mig er at I bruger den kostbare tid, hvor folk skulle høre et Guds ord....til kollekt-TALER!. Jeg kan lige se de sølle stakler, der sidder og vrider sig i stolen, uden penge, uden noget som helst, får forviklet sig ind i Guds hus, klamrende til det lille håb at Guds nåde måske også gælder dem. Ja så kan de høre kollekt-taler!

"Derfor er det faktisk også vigtigt at de retfærdige (dem der vil gøre det rigtige med pengene) får penge mellem hænderne, fremfor de uretfærdige (dem der blot vil bygge til forråd, eller bruge dem til narkotika- eller våbenhandel...)"

Det minder mig faktisk om en tale jeg hørte af Joyce Meyer, hvor hun sagde "Hvis I ikke giver jeres penge til mig, giver I jo bare jeres penge til Satan"! Sådan.

Derudover var det sandelig en ny definition af hvem der er retfærdig og ikke! Siden hvornår bliver vi retfærdige ved vores disponering af penge?

Mkh Malli

Ændret af malli (19/05/2003 16:27)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#12137 - 19/05/2003 16:27 Re: Om at give i kirken... [Re: Carsten]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København
hej Carsten,

ja det er virkelig pengepungen som er det sidste der bliver omvendt.. jeg har et fremragende eksempel, jeg havde en med i kirke som ikke troede på Gud eller noget som helst.. han synes rigtig godt om budskabet, og det hele med jesus og korset, men han kunne bare ikke lide det med at tale om penge, det sagde han var noget som han virkelig ikke brød sig om,.. og for mig viser det bare et skræmmende billede på hvordan man virkelig klynger sig til sin formue, men det er også klart nok, for det er jo det eneste en ikke-kristen kan måle sin værdi ud fra. Så det er selvfølgelig et ømt punkt for en der ikke har andet. Men det har hjulpet mange kristne til at indse at det er vejen til et rigere liv med Gud. (altså oplevet glæden ved at give, det er en kæmpe velsignelse)..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#12138 - 19/05/2003 16:35 Re: Om at give i kirken... [Re: malli]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej Malli, jeg forstå virkelig godt hvad du mener.. jeg kan heller ikke finde ud af om man burde vente med at betale tiende til min gæld var betalt ud, for indtil da, skylder jeg jo andre penge, og dem jeg tjener er ikke mine. Men men men, det r virkelig rigtig når jeg siger at man ikke kommer til at mangle de penge man giver i tiende, det kan godt være det lyder ulogisk da mange jo har haft matematik. men Gud vil jo ikke have at du skal sulte, og når man giver til hans rige, så bliver man velsignet tilbage. Det har jeg ihvertfald oplevet. Det hele handler om at ligge alt sin tillid over til Gud, og stole på at vi ikke skal bekymre os om det daglige brød, det har jeg lært af det.

jeg fik et billede fra Gud her i weekenden som jeg godt vil dele med jer. Faktisk startede det med et billede som en teenager fra vores kirke fik, hun så et billede hvor Gud var en ørn og var ved at dykke ned efter os kristen, og var ved at gribe fat i os nede på jorden, fordi han havde øje for os i københavn. Så mens vi bad fik jeg et billede af at ørnene(Gud) havde grebet mig og jeg hang 300 meter oppe i luften, kun i ørnens klør, og jeg kunne ikke gøre andet end at have tillid til ørnen(Gud), for hvis jeg kæmpede imod ville jeg jo falde ned og dø.

Vi skal ligge ALT vores tillid i Guds hænder, det er SÅ svært for vi vil jo mange gange gerne selv. Ligesom at vi skal ligge vores penge i Guds hænder, spørg ham, hvor meget du skal give til din kirke, og hvil i at det er Guds vilje.

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#12139 - 19/05/2003 22:08 Re: Om at give i kirken... [Re: malli]
Carsten
Bruger

Hej Malli,
Dem jeg kalder mammonglade parasitter er dem der ikke har vilje til at give...

Lad være med at skyde mig resten i skoene tak...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#12140 - 19/05/2003 23:44 Re: Om at give i kirken... [Re: malli]
Carsten
Bruger

Kære Malli,
Jeg svarer lige én gang til på dit indlæg...

Sjældent har jeg da set et mere fordømmende indlæg: "stivnakkede, mammonglade" i et andet indlæg omtalte du samme personer som "parasitter"!!!
Har du overvejet at ikke alle mennesker har lige mange penge? Det kunne tænkes at en pensionist kun lige kan få det til at løbe rundt, eller den enlige mor, der skal brødføde sine børn. Købekraften er faldet i DK, mennesker svømmer ikke i penge....og de mennesker dømmer du som "parasitter"!.

Måske jeg skulle præcisere:
De mennesker der kommer søndag efter søndag, år efter år, for at sidde på gode stole som de hengivne medlemmer har købt, under det tag som de hengive medlemmer måned efter måned betaler for, og som egentlig kun kommer for at modtage, men aldrig for at give, det er de mennesker jeg kalder for parasitter.

De har ikke tænkt sig at bidrage med noget som helst, end ikke det de kan bidrage med. Ved du hvad, de burde tage en tur til Afrika, en tur til Zimbabwe, og se dem der vitterligt intet har, og så blivet inspireret af hvordan de faktisk er i stand til at give i Guds hus. Selv en glad dansk giver, vil blive udfordret over dette.

Men ved du hvad Malli, jeg ved da godt at Guds ord siger at vi ikke skal give vrangvilligt og at Gud elsker en glad giver. Jeg savner bare flere af de glade givere, så vi som legeme bliver i stand til at gøre mere...

Derudover misforstår du mig og skriver:

"Derudover var det sandelig en ny definition af hvem der er retfærdig og ikke! Siden hvornår bliver vi retfærdige ved vores disponering af penge?"

Sikken du fik den drejet! Det var dygtigt. Jeg siger at pengene gør mere gavn i de retfærdiges hænder, fordi de bruger dem rigtigt, jeg siger ikke noget som helst om at den måde vi bruger pengene på gør os retfærdige...

Nice try though...

Nå ja, og hvorfor ikke benytte lejligheden til at trække en Guds kvindes navn igennem sølet...

Og du kaldte mit indlæg fordømmende. Malli altså...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#12141 - 20/05/2003 00:04 Re: Om at give i kirken... [Re: Carsten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Carsten

OK. Efter at have læst dit indlæg igen, kan jeg se, at jeg var for hurtig på aftrækkeren med den sidste

Jeg forstår godt hvis det kan være svært at få det hele til at "køre rundt" rent økonomisk! Nu taler jeg ikke om din menighed, Carsten. Men måske slår man nogle steder for stort brød op, og gør det hele afhængig af tiende-indtægter og gaver, der rent faktisk ikke er tilstede. På den måde bliver man jo kastet ud i både det ene og andet.

Omvendt forstår jeg også de mennesker der bliver skræmt væk af "tiende-prædikener", det er jo ikke lige det man forventer når man går i kirke - og det er da skammeligt.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#12142 - 20/05/2003 00:08 Re: Om at give i kirken... [Re: malli]
Carsten
Bruger

Hej Malli,
Ja, jeg forstår godt at de tiende-prædikerne engang mellem bliver tæerkrummende lange, men der er sjovt nok en måde at blive af med dem på...

...Nemlig hvis vi alle eller bare de fleste var glade givere!

Så ville emnet ikke fylde så meget som det desværre gør!

Jeg tror bare ikke vi kommer af med at omtale penge i kirken, fordi vi, hvad enten vi vil det eller ej, lever i et samfund hvor dette middel er uundværligt...

Mhv. Carsten

Til toppen 
#12143 - 20/05/2003 12:16 Re: Om at give i kirken... [Re: Carsten]
Anonym
Anonym

Kære Carsten..

Jeg kan kun give dig ret i at langt de fleste i Danmark, er pengenærige..

Har også tidligere prøvet at få en debat op at køre, men måtte stoppe fordi det forvandlede sig ind til en nærmest hån om penge, og at vi alle bare skulle spænge de kapitler over i bibelen der handler om penge..

Men nu til det jeg egntlig ville sige..

Du skrev at det var måske kun 10-15 % af den samlede menighed der giver (tiende, og gaver) regelmæssigt..
Dette tror jeg er fuldstændig sandt, vis det da ikke er mindre endnu...

Ang. denne lille undersøgelse har man lavet en undersøgelse i " Asambles Of God" som er en Amerikansk "forening" (faktisk den størtse set globalt) - Og man havde fundet ud af at kun 1-3 % i Denne gruppe betalte tiende.. Derudover har man fundet frem til, at hvis alle i denne organisation betalte deres tiende, ville der ikke være en eneste kirke i hele verden der ville mangle peneg... Det er skræmmende facts, når man tænker over det.

Så lad os gå imod denne udvikling der hedder " Spar så du har " og istedet begynde at gå med den udvilkling der hedder " Giv så skal der gives jer "

Til toppen 
#12144 - 20/05/2003 13:53 Re: Om at give i kirken...
Carsten
Bruger

Hej Nicolai,
Ja, det handler jo i høj grad om mentalitet...

Også når det handler om at have penge mellem hænderne som kristen:

F.eks.:
"Kun lige nok til mig selv" - er centreret om sig selv

mens det bibelske princip Paulus beskriver i 2 Korintherbrev 9:8:
"Mere end nok, så jeg i overflod kan give og velsigne andre" - ikke er centreret om sig selv...

Selvfølgelig skal man passe på at pengene ikke bliver Gud i vores liv, for bliver de det, så bliver man ikke i stand til at give, og i stedet klamrer man sig til dem og ikke til Gud...

Men for at vende tilbage til at give i kirken, så synes jeg de tal du nævner er skræmmende. Specielt at der ikke ville være nogen kirke overhovedet der ville mangle penge, hvis blot alle betalte sin tiende.

Tænk at der skal så lidt til - blot en tiendedel af vores indkomst...

Mvh. Carsten

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær