Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#12112 - 17/05/2003 15:20 Dåben igen igen
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Cafe
Jeg mangler stadigvæk en bibelsk begrundelse for at benægte barnedåbens gyldighed og dåbens frelsende og genfødende virkning. Jeg har hørt, at det skulle være ligetil, men biblen siger for mig at se klokkeklart, at børn skal døbes, og jeg mangler stadigvæk en bibelsk begrundelse for det modsatte.
Her er mine argumenter:

1. Mennesket er af naturen en synder, så det fra Adams fald fra fødslen er vendt bort fra Gud og gør synd og fra fødslen er under Guds vrede og dom og behøver hans tilgivelse.
skriftbegrundelse: Ef 2,3: "Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre.´" 1mos 6,5: "Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt." Joh 3,6: " Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd." salme 51,7: "I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig." 1 Mos 8,21: "Da Herren indåndede den liflige duft, sagde han til sig selv: »Jeg vil aldrig mere forbande jorden på grund af menneskene, som kun vil det onde fra ungdommen af. Jeg vil aldrig mere udrydde alt levende, sådan som jeg nu har gjort." Matt 15,19: "Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser." Rom 5,12: "Derfor: Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker, fordi alle syndede" Rom 5,18-19: "Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker. v19 For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed."

2. Dåben frelser fra synden(ikke uden troen), genføder og fornyer ved Helligånden, renser fra synden, iklæder Kristi retfrædighed.
Titus 3,4-7: "Men da Guds, vor frelsers, godhed og kærlighed til mennesker blev åbenbaret, v5 frelste han os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, v6 som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser, v7 for at vi, gjort retfærdige ved hans nåde, i håbet skulle blive arvinger til evigt liv" Ef 5,25-27: " Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den v26 for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, v27 for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri." 1Pet 3,21: " Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse," Joh 3,5: "Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige." ApGer 2,38: "»Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave." Gal 3,27: " Alle I, der er døbt til Kristus, har jo iklædt jer Kristus."

3. Dåben afløser omskærelsen i GT som også gav og beseglede frelsen til mennesker og som skete på børn ottendedagen efter deres fødsel, selvom Abraham som nyomvendt blev omskåret som voksen: Kol 2,11-12: "I ham blev I også omskåret, ikke med hånden, men ved at aflægge det syndige legeme, ved omskærelse til Kristus, v12 da I blev begravet sammen med ham i dåben, og i den blev I også oprejst sammen med ham ved troen på Guds kraft, der oprejste ham fra de døde." Rom 4,11: " Omskærelsen fik han som et tegn og som et segl på den retfærdighed ved tro, som han havde, inden han blev omskåret, for at han skulle være fader til alle de uomskårne, som tror, for at retfærdigheden også skal tilregnes dem;"

4. børn tror ikke af naturen, men Gud kan skabe troen i dem:Matth 19,13-15 " Så bar de nogle små børn til Jesus, for at han skulle lægge hænderne på dem og bede; disciplene truede ad dem, v14 men Jesus sagde: »Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig, for Himmeriget er deres.« v15 Og han lagde hænderne på dem og gik derfra." v. 14 bør oversættes Himemriget hører sådanne til. Det er altså ikke børnenes af naturen, men de har brug for at komme til Jesus. Han siger ikke: lad dem lege i fred, himmeriget er alligevel deres. ApGer 2,38-39: "Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. v39 For løftet gælder jer og jeres børn og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på." Lukas 1,39-45, hvor Johannes døberen bliver fyldt af Helligånden i moders liv: " I de dage brød Maria op og skyndte sig til en by i Judæas bjergland; v40 hun gik ind i Zakarias' hus og hilste Elisabeth. v41 Da Elisabeth hørte Marias hilsen, sprang barnet i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden v42 og råbte med høj røst: »Velsignet er du blandt kvinder, og velsignet dit livs frugt! v43 Hvordan kan det forundes mig, at min Herres mor kommer til mig? v44 For da lyden af din hilsen nåede mine ører, sprang barnet i mig af fryd. v45 Salig er hun, som troede; for det, som er talt til hende af Herren, skal gå i opfyldelse.«"

5. Der blev døbt børn på NT-tid. ApGer 16,15: " Da hun og hendes husstand var blevet døbt, indbød hun os: »Hvis I anser mig for at være tro mod Herren, så kom ind i mit hus og bliv dér.« Hun nødte os til det." ApGer 16,33: " I denne sene nattetime tog han dem med og vaskede deres sår, og umiddelbart efter blev han selv og alle i hans hus døbt." ApGer 18,8: " Men synagogeforstanderen Krispus og alle i hans hus kom til tro på Herren. Også mange af korintherne hørte og troede og blev døbt."

mvh. Chemnitz

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#12113 - 17/05/2003 15:31 Re: Dåben igen igen [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Chemnitz

Jeg ved det godt, men vil ikke svare på det .

Glimrende indlæg ! ! !

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#12114 - 17/05/2003 21:30 Re: Dåben igen igen [Re: chemnitz]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
- her er en god link til skrifter af Luther om dåben og artikler om et luthersk dåbssyn til de, lutheranere som ikke lutheranere, der vil vide mere:
http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/id1.htm

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#12115 - 20/05/2003 12:32 Re: Dåben igen igen [Re: malli]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej alle

Spørgsmålet er så, hvad dersker med det barn, der ikke ha troende forældre uden bare gør som alle plejer, døber og så færdig? Et barn som ikke skænkr Gud en tanke? Hvad sker det med den? Og i mit tilfælde, som barnedøbt, ja, jeg ser det som gyldigt. Men, jeg har funderet over et omvendelsesdåb. Kan det være forkert? Josefin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær