1 registrerede (tau) og
9
gæster online.
|
2628 Brugere
23 Fora
7487 Tråde
119639 Indlæg |
|
#119298 - 29/07/2012 18:29
Trompeter i himlen?
|
Bruger
Reg.: 24/05/2011
|
Det sidste års tid er der hørt underlige lyder ud over hele jorden som om det var trompeter fra himlen. I bibelen står der jo blandt andet om engle der vil blæse i deres trompeter i de sidste dage. Derfor er der også kristne der tror at disse lyde kan være dette der sker. Se denne video Strange sounds heard worldwide de første 3. min er lidt kedelige. (Der er rigtig mange flere videoer på youtube hvis du søger) Videnskaben siger det er jordens magnetfelt der laver disse lyder. Så spørger jeg hvorfor er det så kun nu det sidste år vi høre disse lyder over hele jorden. Et svar jeg har hørt på dette er : fordi jordens syd og nordpoler er ved at skifter plads. Men jeg har læst at dette måske også kan være rigtigt men at det skete sidst for over 300.000 år siden, så lyder underligt. Der er selvfølgelig også den mulighed at alle de videoerne er fake. Men jeg ved ikke meget om dette emne og vil gerne høre jeres mening, hvad tror du dette fænomen er?
Ændret af SørenK (29/07/2012 19:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119299 - 29/07/2012 19:57
Re: Trompeter i himlen?
[Re: SørenK]
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Det sidste års tid er der hørt underlige lyder ud over hele jorden som om det var trompeter fra himlen. (Der er rigtig mange flere videoer på youtube hvis du søger)
Ja, det er et interessant fænomen. Jeg fandt denne på youtubemvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#119300 - 29/07/2012 20:08
|
Bruger
Reg.: 01/01/2011
|
Hej det lyder godt nok specielt, har set dit lille video klip
Men det er nu lidt sjovt det altid er i usa sådan nogle fænomener opstår. Det kunne nu vær sjover vis det skette midt over københavn der bor der en del flere ateister der ikke tænker over at gud findes.
Måske er det snyd med de trompet lyde. eller også er de sande.
Men det aller vigtiste er vi skal som kristne være beredt på at jesus kommer igen en gang. og ind til da skal vi være i sær fortælle om hvor vigtigt det er at kende jesus kristus så vi kan stå rende over for gud på dommens dag. Når vi har jesus som vores herre i livet er vi på det vindene hold og vi vil så gerne havde så mange med som overhovdet muligt.
Vh Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#119301 - 29/07/2012 21:11
|
Bruger
Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
|
Videnskaben siger det er jordens magnetfelt der laver disse lyder. Så spørger jeg hvorfor er det så kun nu det sidste år vi høre disse lyder over hele jorden. Et svar jeg har hørt på dette er : fordi jordens syd og nordpoler er ved at skifter plads. Men jeg har læst at dette måske også kan være rigtigt men at det skete sidst for over 300.000 år siden, så lyder underligt.
Jeg føler i hvert fald af verden er klar til Jesu' genkomst. Vi ved at trængselstiderne bliver fyldt med naturkatastrofer, og de sidste 50 år, er der en voldsom stigning i naturkatastrofer. En interessánt ting ved nordpolens bevægelse. Er at hvis Jorden skulle være så gammel, som nogle tror, så ville nordpolen slet ikke have ligget på "nordpolen". Så jeg er sikker på at lydene i hvert fald ikke lød for 300.000 år siden (da jorden kun er omkring 6.000 år gammel). Hvem skulle i øvrigt have belæg for at slynge det tal ud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#119302 - 29/07/2012 21:35
[Re: JONAS_PALVIG]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Vi ved at trængselstiderne bliver fyldt med naturkatastrofer, og de sidste 50 år, er der en voldsom stigning i naturkatastrofer.
En interessánt ting ved nordpolens bevægelse. Er at hvis Jorden skulle være så gammel, som nogle tror, så ville nordpolen slet ikke have ligget på "nordpolen". Har du noget belæg for at fremkomme med ovenstående påstande? mvh Tom
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#119303 - 29/07/2012 22:14
|
Bruger
|
Så jeg er sikker på at lydene i hvert fald ikke lød for 300.000 år siden (da jorden kun er omkring 6.000 år gammel).
Hvem skulle i øvrigt have belæg for at slynge det tal ud? Ja jeg så en lang seriøs udsendelse om dette emne på tv i sidste uge, men har selvfølgelig glemt hvad den hed. Denne udsendelse fortale om hvordan vores magnetfeltet virker og beskytter os mod solstorme og at man har fundet huller i magnetfeltet. men det er ret så intresandt, også fordi at i solen sover i 10 år og i det 11 år kommer der så nogle voldsomme solstorme som kan øddelægge satelitter ovs. og 2012 er et sådant år, så hvis jordens magnetfelt ikke virker som det skal kan det sidste ende betyde at disse udbrud kan ramme jorden. Vi kan se det som nordlys. Nord er faktisk 10grader mere mod øst en dit compass viser og det flytter sig stadig. Se denne video fra 1.10 inde Men du nøjes med dette link http://www.wisegeek.com/what-is-a-pole-shift.htmhvor der bla. står In the past 15 million years scientists found pole shifts occurred four times every 1 million yearsThough this averages out to once every 250,000 years, switches do not occur at regular intervals
Ændret af SørenK (29/07/2012 22:35)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119304 - 29/07/2012 22:29
|
Bruger
|
En interessánt ting ved nordpolens bevægelse. Er at hvis Jorden skulle være så gammel, som nogle tror, så ville nordpolen slet ikke have ligget på "nordpolen".
Baserer du da din mening om jordens alder på naturvidenskab???? mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#119305 - 29/07/2012 22:49
[Re: TClynhans]
|
Bruger
|
Men det er nu lidt sjovt det altid er i usa sådan nogle fænomener opstår. Det kunne nu vær sjover vis det skette midt over københavn der bor der en del flere ateister der ikke tænker over at gud findes.
For det første så findes mange tusinde flere ateister i USA end der gør i København. For det andet så skal der nok mere til at få Københavns "ateister" til at tænke på om Gud findes end mystiske "trompetlyde". mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#119306 - 29/07/2012 23:12
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære alle - se lige Debatvejledningen: Fagvidenskabelige udtryk og indlæg, der forudsætter akademisk indsigt, hører ikke hjemme på Café Thomas.
Jeg håber I kan nå at bringe debatten tilbage på sporet (Jesu genkomst) - væk fra både videnskabelige og "videnskabelige" endetidsteorier, så vi kan undgå trådlukning. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119307 - 29/07/2012 23:12
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
For det andet så skal der nok mere til at få Københavns "ateister" til at tænke på om Gud findes end mystiske "trompetlyde". Netop! Jeg har det selv sådan, at Jesus og hans ord, som gengivet i evangelierne, er en mægtig inspirationskilde selv uden religiøs iklædning, alene som litterær kilde. Der er jo for eksempel nogen, der ser et socialt/politisk budskab om en mere retfærdig verden og lige fordeling af ressourcerne på jorden i jesus. Jeg har altid syntes, at ordene om at elske sin næste, at tilgive og at betragte alle medmennesker som lige værdige (selv om det i mange sammenhænge gik fløjten senere) er til efterlevelse også for os ikke-troende. Men vil man have os over på troens side til de guddommelige personifikationer osv., er det nu nok ikke lige pseudovidenskabelig hokus-pokus og elefantlyde fra himmelen, man skal hive op af hatten! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#119308 - 30/07/2012 00:07
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
En interessánt ting ved nordpolens bevægelse. Er at hvis Jorden skulle være så gammel, som nogle tror, så ville nordpolen slet ikke have ligget på "nordpolen".
Baserer du da din mening om jordens alder på naturvidenskab???? mvh LarsBj Ja - der er ingen beviser på at jorden er over 6.000 år gammel. Alt der daterer jorden ældrer er cirkelargumentation. "Vi ved at fossilet er 6. mio år gammelt, fordi det er fundet i et 6. mio år gammelt jordlag""Men hvordan ved vi at jordlaget er 6. mio år gammelt?""Det ved vi, fordi der er fundet et 6. mio år gammelt fossil i det."
|
|
Til toppen
|
|
|
#119309 - 30/07/2012 00:11
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kære alle - se lige Debatvejledningen: Fagvidenskabelige udtryk og indlæg, der forudsætter akademisk indsigt, hører ikke hjemme på Café Thomas.
Jeg håber I kan nå at bringe debatten tilbage på sporet (Jesu genkomst) - væk fra både videnskabelige og "videnskabelige" endetidsteorier, så vi kan undgå trådlukning. kristina Det kan jo være svært, hvis man kun må bruge argumenter som en 6-årig kan forholde sig til. Det bør være muligt at føre en meningsudveksling basseret på almindelige ordvalg, suppleret med de nødvendige ord. Det er jo ikke alle ord der er synonymer for. Hvis man ikke må bruge de nødvendige argumenter, så bliver det jo påstand mod påstand, hvilket ikke rigtigt fører videre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#119310 - 30/07/2012 00:28
|
Bruger
|
Ok tilbage til emnet, så er der som sagt kristne der tror på dette fænomen, se denne video hvor en kristen tv kanal taler om emnet. Sounds out of heaven
|
|
Til toppen
|
|
|
#119346 - 30/07/2012 09:41
|
Bruger
|
Baserer du da din mening om jordens alder på naturvidenskab???? "Men hvordan ved vi at jordlaget er 6. mio år gammelt?""Det ved vi, fordi der er fundet et 6. mio år gammelt fossil i det." Jeg vil ikke diskutere det her, men gerne andetsteds. Jeg kan dog fortælle dig, at det ikke er sådan, man gør, for så ville det ganske rigtigt være cirkelargumenter. Det, som konstant overrasker mig, er den enorme mistillid til naturvidenskab og dens metode (som vi ser den udførtpå de statslige universiteter), der et eller andet sted podes ind i mange kristne. Det er altså ikke godt for samtalen, og jeg ville ønske, man kunne se, at det ikke er "farligt" for troen at (også) tro på de naturvidenskabelige landvindinger fra de seneste 200 år. Selv en fundamentalistisk islamisk stat som Iran har kunnet indpasse geologisk viden i deres system: Deres universiteter anvender geologisk state-of-the-art-viden i bl.a. deres olieefterforskning, og det indebærer en anerkendelse af geologien, som i l a a a n g tid har kunnet fortælle, at de 6000 år er en BIBELSK tro, ikke en naturvidenskabelig. Det sniger sig jo også ind her om trompeter fra himmelen, for hvis man ikke kan tro på naturvidenskabelig metode, kan man jo ikke blive enige om en måde at undersøge, om der findes naturlige forklaringer. Bibelens gud har det jo med ikke at tale direkte til mennesker (mere?). mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#119347 - 30/07/2012 10:25
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
hej LarsBj!
"Det, som konstant overrasker mig, er den enorme mistillid til naturvidenskab og dens metode (som vi ser den udførtpå de statslige universiteter), der et eller andet sted podes ind i mange kristne," skriver du.
Det er vel i lige så høj grad naturvidenskaben selv, der er årsag til denne mistillid, i og med at naturvidenskaben insisterer på, at den kan bortforklare Gud. Naturvidenskaben beskriver sig selv om naturalistisk. Men dermed bevæger den sig fra naturvidenskab til religiøs filosofi, der ikke er naturvidenskabens område. Hvis videnskaben kunne holde sig inden for sit eget område, tror jeg ikke, der ville være nogen konflikt med teologien.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#119350 - 30/07/2012 18:49
|
Bruger
|
Hej ja jeg tror på jesus kommer igen en gang som bibelen guds ord fortæller os.
hvornår det sker det hved kun gud ik engang sønden. vi lever stadigvæk i nådens tid hvor det er muligt at vende om og komme til jesus så en nødvendighed at vi bliver hved med at fortælle vores venner og fjender den endeste vej der er at gå for at bilve frelst er gennem jesus. Der er ingen naturvideskablige måde at komme til jesus på. Man må tage et valg her i livet om man vil komme til ham eller ej det er et frit valg det har gud selv givet os. Men som gud siger til os genenem bibelen som han har gjort altid der er en fortabelse og en frelse så der er to veje ud af det her liv fortabelse eller frelse og igen kun genem jesu blod er der frelse for han døde for din og min synderes skyl. Men der er mange der har valgt nej til at havde jesus i deres liv og det er en kataosrofe af en anden verden for de mennesker vis ikke de vender om inden de går bort af naturlige årager, eller når jesus kommer igen.
Vh Thomas
Ændret af TClynhans (30/07/2012 19:17)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119352 - 30/07/2012 19:16
|
Bruger
|
Hej Larsbj hvad islamister fra Iran siger at man godt kan regne med naturvdenskaben siger kommer ikke som nogen overrakelse for mig. De kender ikke bibelens gud det er en ting og der med heller ikke jesus verdens frelsere. Og ja jeg hved godt du vil sige at det også er katoliker der anderkender den naturvidenskablige udvikling, men det er nødvendig vis ikke alle katoliker der tror på det. Men det gør det ikke mere sandt af den grund at der nogle af dem der siger det det går i mod det som står i bibelen nemlig skabelses beretningen. jeg har også et andet eksempel som det at nogle præster og biskoper siger det i orden at vie homoseksuele som går direkte i mod guds ord. Og der med heller ikke føre frem til jesus som jo er en global nødvendeighed for frelse for hver enkelt menneske. Og ja jeg hved godt at de præster der siger det er i orden at vie homoseksuele også er lutherske kristne, hvad jeg også selv er men igen det gør det ikke mere sandt af den grund at de selv laver deres egne forstilinger om gud. ja jeg hved godt det sidste er uden for emnet. Men som sagt et eksempel på når man ikke ønsker at lytte til gud som alle dage har og er altids næreværende.
VH Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#119354 - 30/07/2012 19:32
[Re: hoeg]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg, du skriver til LarsBj: "Det, som konstant overrasker mig, er den enorme mistillid til naturvidenskab og dens metode (som vi ser den udførtpå de statslige universiteter), der et eller andet sted podes ind i mange kristne," skriver du.
Det er vel i lige så høj grad naturvidenskaben selv, der er årsag til denne mistillid, i og med at naturvidenskaben insisterer på, at den kan bortforklare Gud. Naturvidenskaben beskriver sig selv om naturalistisk. Men dermed bevæger den sig fra naturvidenskab til religiøs filosofi, der ikke er naturvidenskabens område. Hvis videnskaben kunne holde sig inden for sit eget område, tror jeg ikke, der ville være nogen konflikt med teologien. Det er vi ikke enige om. Jeg har aldrig hørt om, at naturvidenskaben insisterer på at bortforklare Gud. Naturvidenskaben beskæftiger sig med alene med naturvidenskab, og arbejder inden for den videnskabelige metode, som jeg ikke kender meget til, men ikke har fundet nogen grund til at have mistillid til og ikke regner for antikristelig. Den fungerer jo da i hvert fald udmærket, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan vi skulle klare os uden. Men jeg tror på alt, hvad der fremgår af Bibelen! Også at vi er i de sidste tider lige nu! Og ja, vi ér i de sidste dage, oven i købet i den sidste time, for det står i 1. Joh 2,18! Og det påsser perfekt på vores tid her i 2012 - det kan vi jo se af de mange endetidstegn! Vi må så bare huske, at samme udsagn passede lige så perfekt på Jesu tid, hvor der var lige så mange tegn. Så jeg tror, at de sidste tider/dage/timer begyndte, da Jesus kom til verden for ca 2000 år siden, og at sådan bliver det ved, indtil Jesus kommer igen. Og hvornår gør han så det? Det véd jeg ikke. Men da jeg regner Bibelen for Guds ord, véd jeg at han kommer, og at det sker i den time, vi ikke venter! (Matt. 24,44). Der står også skrevet, at vi altid skal se efter tegnene for ikke at glemme, og altid holde os rede! Derfor synes jeg. det er meningsløst at forsøge på at finde frem til et tidspunkt, som ifølge vores Bibel er skjult for os. Når jeg siger klart ja til, at vi er i de sidste tider, så hænger det sammen med at Guds tidsregning ikke er magen til vores. Peter skrev jo nemlig i 2. Pet. 3: Dette ene må I ikke glemme, mine kære, at for Herren er én dag som tusind år, og tusind år som én dag. Lidt kryptisk - men det afskærer os fra at finde frem til et facit ved at kalkulere - dividere - multiplicere. Og så vil jeg også lige sige, at i alle de år jeg har været med her i Café Thomas, har jeg ikke en eneste gang oplevet, at der er kommet noget godt eller sandt ud af det, når kristne leder efter fejl og mangler i videnskaben og prøver at rette dem og protestere imod dem. Forresten tror jeg heller ikke, at der er ret mange kristne, som er optaget af den øvelse - men ok, nogle er der jo ... Jeg vil foreslå, at vi her i Café Thomas går over til at debattere, hvad der sker med os, når Jesus kommer igen. og at vi holder helt op med de forgæves forsøg på at tidsbestemme begivenheden. Jesus siger nemlig selv: Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal ikke forgå. Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlen eller Sønnen, men kun Faderen.Og som med fremtiden, således også med fortiden - lige fra den første skabelsesdag! Det tror jeg - og venter tålmodigt på Herrens dag, når verdenshistorien er slut, og vi når frem til det evige nu, hinsides denne verdens tidslinje. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119356 - 30/07/2012 20:36
|
Bruger
Reg.: 08/10/2011
|
En skribent spurgte mig, om Jehovas Vidner selv mener, at de er kristne. Mit svar: "Ja ( - sådan som jeg får det at vide). Men JVs medlemmer er vist lige så forskellige som andre. En påstand, som jeg har fået afkræftet, er, at JV skulle være "styret" fra USA / JVs medlemsblad Vagttårnet. Jeg har hos JV mødt de forskelligste personer. Jeg har været til to af deres åbne møder. Det ene var et rabaldermøde med tordentale og helvedesild og græmmelse... Det andet var et familietræf, hvor ordstyreren bad vidnerne hver især - de af dem, som ellers havde noget at fortælle - om at meddele praktiske erfaringer fra dagliglivet. Ung og gammel rakte hånden op og generede sig IKKE. Heller ikke de 12-13-årige. Stille og roligt fortalte de om deres møder med andre mennesker. Småbørn rendte rundt i forsamlingen og legede imens. Der var ikke brug for billedbibelbøger. Det kunne jeg godt lide, selv om jeg af andre årsager aldrig kan blive medlem af JV. Hvilket jeg har fortalt dem, og hvilket ikke forhindrer de gode mennesker i at indbyde mig til ting, som de mener måtte have min interesse."
|
|
Til toppen
|
|
|
#119357 - 30/07/2012 21:01
Re: hvad vil det sige at være kristen?
[Re: ENilsson]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ENilsson
Jeg mener ikke, vi må dømme om, eller have nogen mening om, hvem der er kristen, og hvem der ikke er. Det ved kun Gud.
Men jeg synes det er helt i orden at forsøge at få klarhed over, hvad det vil sige at være kristen.
Her er mit bud: Kristen er den, som hører Jesus Kristus til. Dvs enhver som tror på ham som sin Herre og Frelser - den eneste vej til det evige liv i det kommende Paradis.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119358 - 30/07/2012 21:14
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Søren
Jeg har ikke hørt disse lyde.
Har du?
Jeg har ikke før denne tråd hørt om disse lyde.
Kan det tænkes, de kun findes på YouTube?
hilsen matthias
"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#119359 - 30/07/2012 21:41
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Hej tsrk55
Du siger du er ateist hvad du sikkert er, når du selv siger det, det vil jeg ikke modsige dig.
Men en ting forstår jeg ikke hvorfor bruge så meget energi på hele tiden at overbevise dig selv om at gud ikke findes. Når han nu har skabt dig i sit billede hvilket han har. Perfekt som du/vi alle er. Jeg hved ikke om du har læst lidt i bibelen eller ej. Du har i hvert fald trufet et valg ind til videre at du ikke ønsker at høre jesus til håber det ændre sig.
Er det fordi du syntes kristne er dumme at de har taget det valg at komme til jesus, som er verdens frelsere?Vilket han er. Eller er det fordi du selv er kommet i tvivel om det valg at være ateist er rigtig?. At du vil bruge tid på at debattere på en kristen hjemmeside som man må sige jesusnet er
Vh Thomas
Ændret af TClynhans (30/07/2012 22:12)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119360 - 30/07/2012 22:07
|
Bruger
|
hej kristina!
"Jeg har aldrig hørt om, at naturvidenskaben insisterer på at bortforklare Gud," skriver du.
Det er jeg enig i, naturvidenskaben i sig selv har ikke til opgave hverken at bevise eller modbevise Gud. Min formulering var misvisende. Men du har sikkert hørt om Richard Dawkins og andre såkaldte militante ateister, der henviser til evolutionsteorien og anden naturvidenskab for at bortforklare Gud. Du skriver, at "... i alle de år jeg har været med her i Café Thomas, har jeg ikke en eneste gang oplevet, at der er kommet noget godt eller sandt ud af det, når kristne leder efter fejl og mangler i videnskaben og prøver at rette dem og protestere imod dem."
Så vidt jeg husker, har der ikke været nogen debattører her på stedet, der har forsøgt at finde fejl og mangler i videnskabelige forskningsresultater.
Mener du, at kristne skal lade være med at protestere, når ateister og naturalister (Dawkins for eksempel) anvender, eller rettere misbruger, naturvidenskabelige teorier til at bortforklare Gud..?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#119361 - 30/07/2012 22:53
En religiøs bevægelses budskab
|
Bruger
Sted: Danmark
|
En skribent spurgte mig, om Jehovas Vidner selv mener, at de er kristne. Mit svar: "Ja ( - sådan som jeg får det at vide). Men JVs medlemmer er vist lige så forskellige som andre. En påstand, som jeg har fået afkræftet, er, at JV skulle være "styret" fra USA / JVs medlemsblad Vagttårnet. Jeg har hos JV mødt de forskelligste personer. Jeg har været til to af deres åbne møder. Det ene var et rabaldermøde med tordentale og helvedesild og græmmelse... Det andet var et familietræf, hvor ordstyreren bad vidnerne hver især - de af dem, som ellers havde noget at fortælle - om at meddele praktiske erfaringer fra dagliglivet. Ung og gammel rakte hånden op og generede sig IKKE. Heller ikke de 12-13-årige. Stille og roligt fortalte de om deres møder med andre mennesker. Småbørn rendte rundt i forsamlingen og legede imens. Der var ikke brug for billedbibelbøger. Det kunne jeg godt lide, selv om jeg af andre årsager aldrig kan blive medlem af JV. Hvilket jeg har fortalt dem, og hvilket ikke forhindrer de gode mennesker i at indbyde mig til ting, som de mener måtte have min interesse." Jeg forstår ikke hvad dit indlæg har med trådens emne "Trompeter i himlen?" at gøre. Bortset fra det så vil jeg sige, at man sandsynligvis vil finde både interessante, spændende og opbyggende ting i en hvilkensomhelst religiøs bevægelse eller sekt. Det er jo ikke for ingenting at folk er medlem og bibeholder deres medlemskab. Selvfølgelig vil de vedblive med at indbyde dig til ting, som de mener måtte have din interesse. Det er en missionerende bevægelse. Medlemmerne vil altid være interesseret i at videregive netop deres budskab til andre da de selv sagt selv tror på dette budskabs vigtighed. Men derudover må man jo sige at de tydeligvis laver nogle ting som du godt kan lide, og så er det selvfølgelig rigtigt at der kan være noget der kunne have din interesse. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#119362 - 31/07/2012 03:04
[Re: TClynhans]
|
Bruger
|
Hej Thomas, Men en ting forstår jeg ikke hvorfor bruge så meget energi på hele tiden at overbevise dig selv om at gud ikke findes. Det har du ganske misforstået; jeg bruger ingen tid eller energi på at overbevise mig selv om at Gud ikke findes. Jeg hved ikke om du har læst lidt i bibelen eller ej. Du har i hvert fald trufet et valg ind til videre at du ikke ønsker at høre jesus til håber det ændre sig. Jeg har læst- og læser fortfarende meget i Bibelen. Er det fordi du syntes kristne er dumme at de har taget det valg at komme til jesus, som er verdens frelsere?Vilket han er. Eller er det fordi du selv er kommet i tvivel om det valg at være ateist er rigtig?. At du vil bruge tid på at debattere på en kristen hjemmeside som man må sige jesusnet er Sådan nogle som mig mvh Tom
|
|
Til toppen
|
|
|
#119363 - 31/07/2012 08:55
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Mener du, at kristne skal lade være med at protestere, når ateister og naturalister (Dawkins for eksempel) anvender, eller rettere misbruger, naturvidenskabelige teorier til at bortforklare Gud..? Hvordan protestere? Skrive læserbreve? Eller sende Dawkins en mail? Hvad andre skal gøre, ved jeg ikke. Selv har jeg ikke tænkt mig at protestere. (Se Romerbrevet 12,14-21!) Men jeg fortæller glad og gerne hvem/hvad jeg selv tror på og strør om mig med Guds ord, selv om jeg godt ved, at en stor del af det falder på klippegrund. (Se Jesu lignelse om sædemanden i Matt. 13,5-9.) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119364 - 31/07/2012 10:39
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj Jeg har det selv sådan, at Jesus og hans ord, som gengivet i evangelierne, er en mægtig inspirationskilde selv uden religiøs iklædning, alene som litterær kilde. Det er vi naturligvis enige om. Og jeg vil tilføje, at jeg opfatter kristendommen som et radikalt brud med det, vi kalder religiøsitet. Kristendommen er naturligvis klassificeret som en religion blandt andre religioner, men ene af alle handler den i udgangspunktet ikke om, hvordan vi mennesker skal gebærde os for at behage en eller flere guder for at blive belønnet - eller i hvert fald undgå at blive straffet. Kristendommen er faktisk, lige omvendt, en meget "jordisk" tro - med hovedvægten på, hvad Gud har gjort, og ikke hvad vi mennesker skal, men ikke kan, gøre i egen kraft. Gud blev menneske som os og udvirkede sine undere, og også på den nye jord skal vi være mennesker sammen med ham - mennesker af kød og blod, men renset for alt ondt. Ingen sorg, skrig eller pine (Åb.21,4) Der står ganske vist skrevet, at når Jesus kommer igen for at gøre alting nyt, så så vil det blive med magt og megen herlighed, og han skal sende sine engle ud med høj basunklang (nok ingen trompeterende elefanter  ), som der står i den prægtige billedbog kaldet Åbenbaringsbogen. Jeg fandt lige en gammel artikel om emnet Jesustro eller religiøsitet. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119367 - 31/07/2012 11:37
|
Bruger
|
En skribent spurgte mig, om Jehovas Vidner selv mener, at de er kristne. Mit svar: "Ja Anerkender de Jesus som Gud? Deri ligger nemlig en væsentlig forskel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#119369 - 31/07/2012 13:05
[Re: matthias]
|
Bruger
|
Hej Søren
Jeg har ikke hørt disse lyde.
Har du?
Jeg har ikke før denne tråd hørt om disse lyde.
Kan det tænkes, de kun findes på YouTube?
hilsen matthias Hej Matthias Nej jeg har ikke selv hørt disse lyde og jo det kan da godt være det kun findes på youtube, men har du set hvor mange video'er der er? Jeg tror ikke de er fake, men det kan godt være der er en narturlig forklaring på fænomenet men har ikke hørt en, har du? Faktisk er jeg selv i tvil om hvad jeg skal tro om dette, og nætop derfor ville jeg gerne høre andres mening. Og om der var nogen der havde hørt om en anden forklaring på dette fænomen. Der sker dog mange andre mærkelige ting rundt omkring i verden feks. alle de fugle der uden grund ligeplusselig falder døde ned fra himlen, og straks bruger folk der tror på ufo'er, det til deres teorier osv. Så man skal da være skeptisk og bestemt ikke tro på alt man høre eller læser. Men at tro på gud er vel også at tro på ikke videnskablige ting som engle og Jesus der stod op fra de døde.
Ændret af SørenK (31/07/2012 13:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119371 - 31/07/2012 14:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej SørenK Men at tro på gud er vel også at tro på ikke videnskablige ting som engle og Jesus der stod op fra de døde. Enig! Guds undere kan ikke bevises videnskabeligt. Hvis de kunne, var de ikke undere ! Men jomfrufødslen, Jesu opstandelse og himmelfart, bespisningen af 5000 mænd med 2 fisk og tre brød og mange mange andre ting, som ikke kan lade sig gøre, men som skete alligevel, er beskrevet i Guds ord - Bibelen - som jeg regner for vejviseren til Kristus. De kolossale mængder af mystiske ting og sager, som der ikke står noget om i Bibelen, tror jeg ikke på. For enten finder man ud af, at de ikke er spor mystiske alligevel, men at der er en naturlig forklaring på fænomenerne, eller også er de fup og svindel. Eller det, der er værre .. I hvert fald vil jeg ikke fordybe mig i dem. Jeg tror nemlig, at alt, hvad vi har brug for at vide til vor frelse og mere til, står i Bibelen, og at der ikke er nogen grund til at spilde tid på underlige lyde. Med mindre man lige er i lydforsknings-branchen. kristina
Ændret af kristina (31/07/2012 17:09)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119373 - 31/07/2012 18:33
|
Bruger
|
Hej Om det er himmelske trompeter man kan høre som bibelen taler om, Eller det er et naturligt forklarlig fænomen som nogen siger det er eller bare snyd og bedrag nogle af vidoerne virkede meget useriøse af dem jeg så. Ændre ikke på at jesus kommer igen en gang. Men vi hved alle samme at jesus ikke er kommet igen inu. Men vi hved det sker en gang. Og når det sker er det ikke snyd så er der ingen som helst der er i tvivl. Så det handler om at havde billeten i orden til den dag verdens historien stopper for det gør den der, og den endeste måde man kan få indløst sin billet til den evige frelse er gennem jesus kristus.
Vh Thomas
|
|
Til toppen
|
|
|
#119374 - 31/07/2012 19:03
|
Bruger
|
"Hvordan protestere? Skrive læserbreve? Eller sende Dawkins en mail? Hvad andre skal gøre, ved jeg ikke. Selv har jeg ikke tænkt mig at protestere." (Se Romerbrevet 12,14-21!)
hej kristina!
Mener du (og Paulus) dermed, at den verdenskendte forsvarer for evangeliet, Dr. William Lane Craig (for eksempel), skal undlade at forsvare den kristne tro ved at protestere mod den ateistiske propaganda..? Indgår der ikke et væsentligt element af missionsvirksomhed, når Craig under stor opmærksomhed stiller op til debat og dermed protesterer mod ateismen..? Mission i sig selv kan vanskeligt være andet end en protest mod eksisterende livsanskuelser og religiøsitet. Og hvad med for eksempel Henrik Højlund, formand for Luthersk evangelisk Netværk..? Skal Højlund undlade at protestere mod homo-ritualet og tie stille med henvisning til Paulus i ovennævnte kapitel 12..? Så vidt jeg forstår dit indlæg skal Henrik Højlund altså ophøre med at protestere og i stedet: "velsign(e) dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke.", som Paulus skriver.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#119376 - 31/07/2012 20:22
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Jeg synes ikke rigtig du læser, hvad jeg skriver? Du spurgte mig, om jeg mente, at kristne skal lade være med at protestere, " når ateister og naturalister anvender, eller rettere misbruger, naturvidenskabelige teorier til at bortforklare Gud.." Og jeg svarede med et modspørgsmål: "Hvordan protestere?" Jeg skrev også, at jeg ikke véd, hvad andre skal gøre, men at jeg ikke selv har planer om at protestere. Det er jeg nemlig slet ikke klædt på til, for jeg er ikke videnskabeligt orienteret og vil ikke blande mig i noget, jeg ikke har forstand på. Mission i sig selv kan vanskeligt være andet end en protest mod eksisterende livsanskuelser og religiøsitet. Det kan det da sagtens! Mission er at forkynde evangeliet: at gøre Jesus kendt! I missionsbefalingen står der ikke noget om, at vi skal protestere, der står at Jesus siger: Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«Så jeg protesterer ikke mod ateismen. Men jeg har både mundligt og skriftligt protesteret mod brug af det nye vielsesritual i folkekirken, som du også nævner. Det véd jeg nemlig noget om: at det ikke er i overensstemmelse med kirkens trosgrundlag: Bibel og bekendelsesskrifter. Det sidste du skriver, nemlig en stump af et Paulus-citat, vil jeg sige ja til: Vi skal velsigne, og ikke forbande, dem, der forfølger os! Selvfølgelig da! Du får lige hele dette vægtige,vigtige citat - det er fra Romerbrevet 12,14ff: Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed.
Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab.
Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119380 - 31/07/2012 23:48
|
Bruger
|
"Så jeg protesterer ikke mod ateismen."
hej kristina!
OK, jeg forstår, da protester mod ateisme kræver specialviden om naturvidenskab etc. Men du protesterer altså gerne mod kristne tilhængere af homo-ritualet, da du på det område har tilstrækkelig viden. Hvad så med gudsfornægtere..? Her må jeg gå ud fra, at du også vil undlade at protestere, idet Paulus skriver: "Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab." Med andre ord skal kristne ikke dømme nogen. Derfor skal kristne også undlade at protestere mod nogen, hverken ateister, gudsfornægtere, tilhængere af homofile vielse, vranglærere, Jehovas Vidner, mormoner etc. Begrundelsen må være, at kristne ifølge Paulus "ikke kan stole på egen klogskab." Jeg kunne godt ønske at vide noget mere om, hvordan Paulus-udsagnet (nedenfor) skal forstås. Indtil videre har jeg derfor fabrikeret min egen forståelse af denne tekst.
Med venlig hilsen hoeg
Romerbrevet 12,14ff: Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende. Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer.
Ændret af hoeg (31/07/2012 23:53)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119381 - 01/08/2012 00:18
|
Bruger
|
"Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab." Når vi fordømmer ting - fx. Homosexualitet, utroskab m.m., så går vi (jeg) det ud fra Bibelen. Det er med andre ord ikke med vores egen klogskab - men med Guds ord. Jeg behøver ikke filosofere for at vide at utugt er forkert. der kan jeg bare slå op i Bibelen. Det gør en forskel for mig - når vi skelner mellem hhv. vores og Guds visdom.
|
|
Til toppen
|
|
|
#119382 - 01/08/2012 00:42
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Søren Nej jeg har ikke selv hørt disse lyde og jo det kan da godt være det kun findes på youtube, men har du set hvor mange video'er der er? Jeg tror ikke de er fake, men det kan godt være der er en narturlig forklaring på fænomenet men har ikke hørt en, har du? Faktisk er jeg selv i tvil om hvad jeg skal tro om dette, og nætop derfor ville jeg gerne høre andres mening. Og om der var nogen der havde hørt om en anden forklaring på dette fænomen. Hvis dette fænomen havde været virkeligt, ville jeg forvente at have hørt om det første gang fra andre (og mere seriøse) kilder end JesusNet. Derfor har jeg svært ved at tage det alvorligt. For at gentage: Jeg har ikke selv hørt disse lyde, du har heller ikke, og ingen, vi kender, har. Vi kan finde videoer på YouYube, der påstår at registrere dem, men vi kan finde alt muligt sludder og vrøvl på YouTube, ikke sandt? Der sker dog mange andre mærkelige ting rundt omkring i verden feks. alle de fugle der uden grund ligeplusselig falder døde ned fra himlen, og straks bruger folk der tror på ufo'er, det til deres teorier osv. Så man skal da være skeptisk og bestemt ikke tro på alt man høre eller læser. Hvis du nu selv ville forsøge at komme til bunds i disse fugledødsfald, og evt få en naturlig forklaring, hvordan ville du så bære dig ad? Når du er kommet med dit bud, så vil jeg forsøge at fortælle, hvordan jeg selv ville gøre. hilsen matthias
"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther
|
|
Til toppen
|
|
|
#119383 - 01/08/2012 04:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg Men du protesterer altså gerne mod kristne tilhængere af homo-ritualet, da du på det område har tilstrækkelig viden. Nej, det gør jeg heller ikke! Jeg skal ikke protestere ikke imod mennesker. Det, jeg argumenterer imod, er, som sagt (og blot som et enkelt eksempel) indførelse i folkekirken af et ritual, som ikke er i overensstemmelse med folkekirkens grundlag. . Med andre ord skal kristne ikke dømme nogen. Derfor skal kristne også undlade at protestere mod nogen, hverken ateister, gudsfornægtere, tilhængere af homofile vielse, vranglærere, Jehovas Vidner, mormoner etc. Netop! Lige præcis! Heller ikke vrang lærere skal vi dømme; vi skal bedømme deres lære (bemærk forskellen) og holde os til sandheden. Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? (cit. Jesus) Så med mindre vi tilhører dommerstanden, skal vi kristne ikke dømme vores medmennesker. Det har vi ikke mandat til - det er ikke vores bord. Vi er ikke sendt ud for at kæmpe imod nogen, men for som lys og salt i verden at forkynde evangeliet om syndernes forladelse i Kristus og gøre det gode. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119385 - 01/08/2012 10:05
|
Bruger
|
Palvig skriver: "Når vi fordømmer ting - fx. Homosexualitet, utroskab m.m., så går vi (jeg) det ud fra Bibelen. Det er med andre ord ikke med vores egen klogskab - men med Guds ord."
hej Palvig!
OK - det forstås. Man må altså gerne fordømme og protestere mod for eksempel ateismen forstået som en fordømmelse eller protest, der rettes mod budskabet eller sagen. Men protesten må altså ikke rettes mod personer, der betegner sig selv som ateister for dermed dømmer man personer. Dermed kan jeg konstatere at du er uenig i udsagnet: Man må ikke protestere mod ateismen...? kristina skriver: "Så jeg protesterer ikke mod ateismen."
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (01/08/2012 10:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#119386 - 01/08/2012 10:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Palvig skriver: "Når vi fordømmer ting - fx. Homosexualitet, utroskab m.m., så går vi (jeg) det ud fra Bibelen. Det er med andre ord ikke med vores egen klogskab - men med Guds ord."
hej Palvig!
OK - det forstås. Man må altså gerne fordømme og protestere mod for eksempel ateismen forstået som en fordømmelse eller protest, der rettes mod budskabet eller sagen. Men protesten må altså ikke rettes mod personer, der betegner sig selv som ateister for dermed dømmer man personer. Dermed kan jeg konstatere at du er uenig i udsagnet: Man må ikke protestere mod ateismen...? kristina skriver: "Så jeg protesterer ikke mod ateismen." Hvem er kommet med udsagnet "Man må ikke protestere mod ateismen"? Jeg har i hvert fald ikke. Her i Danmark er det heldigvis tilladt med lovlige midler at protestere mod hvad som helst. Hvad "man" må, og hvad jeg selv bruger min tid på, er ikke det samme. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119393 - 01/08/2012 12:43
|
Bruger
Sted: Danmark
|
"Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab." Når vi fordømmer ting - fx. Homosexualitet, utroskab m.m., så går vi (jeg) det ud fra Bibelen. Det er med andre ord ikke med vores egen klogskab - men med Guds ord. Eftersom du har valgt at forstå bibelen netop på den måde er det i allerhøjeste grad din egen beslutning og dermed din klogskab der er på spil. Jeg er imidlertid enig i at den menneskelige klogskab kan komme til kort og dine bestræbelser på at søge videre end denne klogskab er klare nok og en sådan bestræbelse er så afgjort både vigtig og prisværdig. Jeg behøver ikke filosofere for at vide at utugt er forkert. der kan jeg bare slå op i Bibelen.
Det gør en forskel for mig - når vi skelner mellem hhv. vores og Guds visdom. Du har i dette indlæg gjort fint rede for den menneskelige visdom, der drejer sig om at følge bibelen ud fra den måde man mener den skal forstås, samtidig med at du har peget på vigtigheden i at komme udover ens egen næsetip for nu at sige det på den måde. At søge guds visdom er at søge noget som ofte bedst forklares i poetiske vendinger, hvilket vil sige at det egentlig slet ikke forklares i intellektuel forstand, men snarere åbenbares i en slags åndelig aha-oplevelse. Samtidig er det godt at have en sans for sund fornuft og sans for omsorg for både sig selv og andre. Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#119399 - 01/08/2012 19:45
|
Bruger
|
Hvad "man" må, og hvad jeg selv bruger min tid på, er ikke det samme.
hej kristina!
Jeg beklager misforståelsen, idet jeg kom til at forveksle din personlige manglende interesse for at modsige ateismen som et udtryk for, hvordan du mener, at kristne generelt skal forholde sig til den ateistiske propaganda mod den kristne tro. I samme indlæg henviser du til Romerbrevet 12, 14-21, hvilket i høj grad var en medvirkende årsag til misforståelsen. Det er dog ikke lykkedes for mig at finde ud af, hvad der kan være din begrundelse for at henvise til denne tekst. At du ikke vil svare på mine spørgsmål vedrørende William Lane Craig efterlader ligeledes det indtryk, at du er modstander af at modsige/protestere mod ateismen. Med henvisning til missionsbefalingen skriver du senere efter ny linje og uden bisætninger: Så jeg protesterer ikke mod ateismen. Jeg har svært ved at se sammenhængen, men det kan skyldes, at jeg mangler "troens øje". Men jeg er da glad for, at jeg efter flere spørgsmål efterhånden fandt frem til det centrale budskab: Kristne må ikke fordømme mennesker, men gerne fordømme budskaber og propaganda til fordel for ateisme, vranglære, homo-ritual, etc. Med andre ord skal man gå efter bolden, ikke manden. Det ville selvfølgelig være mindre forvirrende og meget mere overskueligt, hvis det centrale budskab var blevet formuleret på et tidligt tidspunkt.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#119400 - 01/08/2012 20:27
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej hoeg, Men jeg er da glad for, at jeg efter flere spørgsmål efterhånden fandt frem til det centrale budskab: Kristne må ikke fordømme mennesker, men gerne fordømme budskaber og propaganda til fordel for ateisme, vranglære, homo-ritual, etc. Med andre ord skal man gå efter bolden, ikke manden. Det ville selvfølgelig være mindre forvirrende og meget mere overskueligt, hvis det centrale budskab var blevet formuleret på et tidligt tidspunkt. Sad du seriøst og troede at kristina mente, man skal gå efter manden og ikke kun bolden? Mvh. tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#119404 - 01/08/2012 22:57
[Re: tau]
|
Bruger
|
"Sad du seriøst og troede at kristina mente, man skal gå efter manden og ikke kun bolden?"
hej tau!
Nej, desværre kom manden og bolden-analogien alt for sent på banen. Analogien er udmærket til at klargøre det centrale budskab. Men det var ikke klart for mig og derfor blev jeg forvirret.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#119430 - 03/08/2012 21:35
Re: En religiøs bevægelses budskab
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Ja vi missionerer jo alle. Hvad jeg hæfter mig ved, er, at omverdenens "fordomme" om JV ikke altid holder vand. Det hed sig i min ungdom (I andre kan have andre oplevelser), at JV havde pligt til at troppe op hos relevante hedninge tre gange; så havde de gjort deres og kunne gå andre missionsveje. Sådan har de aldrig opført sig over for mig. Jeg husker vore diskussioner og private møder med glæde. Det var min far (folkekirkemand + Luthersk Mission), der fik mig til at indse det fuldkomment ubegavede i, at min præst indledte min konfirmationsforberedelse med at gøre stort og tykt grin med JV via div. anekdoter og skrive " Jehovas Vidner - Svindel!" med kridtbogstaver hen over sin skoletavle. Morale: Sig din mening, og hold det 8. bud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#119451 - 04/08/2012 18:19
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ENilsson
Er vi ikke enige om, at der i alle religioner og alle tros- og "ikke-tros"-retninger (kristne og alle andre) er mennesker, som er lovlydige samfundsborgere - finke og rare og gode at få en kop kaffe og en snak med, når lejlighed byder sig?
Og at der også i samtlige religioner og trosretninger er usympatiske personer, som vi ikke kan lide, og som vi bestemt ikke synes hører til i det gode selskab: Kriminelle af enhver art - mordere, pædofile, landsforræddere, tyve og røvere? Og fx. den præst, som du skriver om, og som ikke slap godt fra sin konfirmand-undervisning.
Når jeg nævner det, er det for at pointere, at vi skal være varsomme med at smide barnet (måske endda Jesusbarnet?) ud med badevandet, når vi konfronteres med erklæret kristne, som vi ikke kan lide.
Afgørende kan ikke være hvordan mennesker opfører sig (de kan have deres grunde, som vi ikke kender) men om deres trosgrundlag er Sandhed eller løgn. Om det er Kristus og ham alene. Om de bygger på klippegrund eller på sand. (Matt. 7,24-26).
Og hvordan finder vi nu ud af, hvad vi skal tro? Det finder vi ikke selv ud af, for det kan vi ikke!
Men vi kan bede Gud sende sin Ånd og vise os de veje, som han forud har lagt til rette for hver af os at vandre i. Den bøn må være en bøn efter Guds hjerte - jfr. Ef.2 8-10:
For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af. For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#119452 - 04/08/2012 20:36
|
Bruger
|
Tak! Jeg mangler en jordisk bås, hvor vi alle (også "de unævnelige" iblandt os) er mennesker og kan dele en undren. Pædofile, tyveknægte og min gamle konfirmandpræst er uden for mit eget erfaringsområde (og selvfølgelig ikke uden for min bøn.) C.S. Lewis forsvarer de første, G.K.Chesterton de andre og jeg selv den tredje. Vi handler dog, de allerfleste af os, i den bedste mening. Har du en mulighed for at re-sende det link, du tidligere sendte vedr. bibelcitater?
|
|
Til toppen
|
|
|
#119454 - 04/08/2012 20:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Har du en mulighed for at re-sende det link, du tidligere sendte vedr. bibelcitater? Jeg ved ikke rigtig hvilket indlæg du tænker på, men hvis du klikker på min blå profil -> se indlæg, så kommer de frem i kronologisk rækkefølge, og så kan du måske selv finde det? Ellers send mig en pm! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|