Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 1 gæster online.

Statistik
2620 Brugere
23 Fora
7469 Tråde
119518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#118956 - 15/07/2012 15:30 er der mange kristne danskere?
tarni
Bruger

Reg.: 15/07/2012
jeg tror faktisk at de kristne danskere er hvis man kan sige det en minoritet her i danmark, dog ingen tvivl om at danmark er kristent land, men holdningen til kristendommen er bare ændret sig rigtigt meget.

hvor mange af alle dem der bliver gift i kirkene, har været til gudstjæneste inde for de sidste 6 måneder ?

bliver man konfimeret, for troens skyld eller for ikke føle sig uden for klassen?,
jeg selv var ikke døbt og blev det ved min konfirmation, for mig betød det intet, for at være ærlig.
betaler stadig til folkekirken via skatten, har ikke tænkt mig at melde mig ud, men burde nok. grunden til jeg ikke har valgt det, er alene af den grund at det er stor del af. dansk historie.
og elsker landet her,

og en anden ting det er sku temligt trist.
når man fx googler "danske kristne hjemmesider" er der ikke mange hits, vs "danske Muslimske hjemmesider"

tror for at være ærlig at kristendommen er ved at være en ud død race

"mener ikke at danmark ikke forbliver kristen, men jeg tror bare at der kommer flere og flere, som mig, som er #kristen" for landets skyld, jeg er ateist. men støtter kristendommen, men tror ikke på den.

Til toppen 
#118957 - 15/07/2012 18:28 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tarni - velkommen her!

Hvor mange kristne danskere? - jo hvis vi ser rent statistisk på det, så er det antallet af medlemmer af folkekirken, og medlemmer er alle døbte, indtil de eventuelt melder sig ud.

Så du tæller med, selv om du er ateist! smil

Antallet af medlemmer er dalende. I 1999 var 85,4% af befolkningen medlemmer, i 2009 kun 81,5, og i dag er tallet sikkert endnu lavere.

Ja, man kan godt sige, at Danmark på en måde et kristent land, men det kan jo diskuteres, om et land kan være kristent.
Egentlig er det vel kun personer, der kan være kristne, dvs. bekende sig til troen på Kristus?

Og hvor mange vi så er af dem, er umuligt at sige. Vi kender jo kun hinanden på ydersiden.

Jeg er glad for at læse, at du holder af Danmark og har valgt at forblive medlem af folkekirken for at være en del af landets historie, selv om du ikke er troende.

Selv var jeg desværre mere troløs og meldte mig i sin tid ud, dels for at spare lidt penge og dels fordi jeg ikke brugte kirken til noget, da jeg ikke regnede mig for kristen.

Men nogle år senere meldte jeg mig ind igen, og nu er jeg rigtig glad for den del af kirken, hvor jeg selv rent trosmæssigt hører hjemme, og jeg ville forfærdelig nødig undvære hverken gudstjenester, bibelundervisning eller det kristne fællesskab.

Jeg er enig med dig i, at kristendommen er på retur i vores del af verden, men globalt ser det helt anderledes ud. I Asien og Afrika stormer kristendommen frem som en steppebrand.
Også - og især! - der hvor kristne forfølges!

Her er et link til Åbne Døres hjemmeside, som bringer en liste over de 50 lande, hvor troen koster mest. (Nordkorea står øverst på listen - det land er verdens værste sted at være kristen ..)

Men f.eks. i Kina, bygger kristne kinesere to nye kirker om dagen!
Det er mærkeligt at tænke på, at de første kristne missionærer var i Kina længe før Ansgar kom til Danmark, men at det er først i de senere år, der virkelig er vækkelse. Og den vækst kommer ikke udefra, men er vokset ud af det kolossale lands egen kultur.

Mange kristne levede i skjul under Mao-tidens forfølgelser, men nu er en kæmpestor kirkevækst tydelig næsten overalt.
Der er stor mangel på både kirker og præster, og mange steder medbringer folk klapstole og sidder ude i det fri, fordi kirkerne er stuvende fulde, og døre og vinduer åbnes, så alle kan følge med ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118959 - 15/07/2012 20:11 Re: er der mange kristne danskere? [Re: kristina]
tarni
Bruger

tak for et fornuftigt svar.

der er dog punkter jeg ikke er enig med dig i. men kan som ateist jo aldrig være enig i alt. som en troende smil for jeg stiller for mange spørsmåls ting ved alle ting heh smil

vil lige sige jeg har brugt de seneste måneder til at debatere¨på forskellige religiøse sider muslimske - jødiske - budhisike osv, dette er dog første kristne side, da jeg fundet det meget svært at finde et sted hvor man kan debatere ting og ikke bare blive oplyst om biblens og den gerninger ( danske sider )

som udgangs punk er et land som danmark hvor største delen er på parpir kristen, men ej, faktisk er det. dette gør landet til et kristent land.

Danmark er et multikulturalt. og multi religøs land. da vi på ingen måder forbyder andres måder at tro på. dog hvis du spøre folk i danmark hvilken religion er der i danmark. og de fleste vil svare Kristendom,

dog såre det mig. og gør mig rigtig trist, da vores efter min mening, burde have været danmarks religion dog aldrig rigtig anerkendt som en, Den nordiske mytologi. jeg kender del kristne folk, der slet ikke ved hvordan kristendomme kom til danmark. og det er der jeg bliver meget ateist. for jeg sørger viden om alt, jeg stiller mig ikke bare tilfreds med, at "gud skabte jorden, og solen så kom lyset" ikke helt rigtigt, men min point er, jeg stiller spørsmål ved

hvis gud skabte jorden, hvor kom gud så fra, for der må være grund til han ville skabe den. men hvis der ikke var en grund til det. hvorfor så gøre det.

anden ting der såre mig dybt, er at vi "danskere" hvis man kan sige det, går mer op i at sige at muslimer hader vesten = kristne = danmark,
men det er kun meget få der går op i landets historie.

hvor mange folk der nu gider bruge tid på læse mine dumme holdninger.
ved at, i england er der byer der har danske navne, nogle vejnavne har endog æ - ø - å i det, dog england, ikke officelt har de bokstaver.

eller i usa er der by der hedder Solvang som er "dansk"

kan i svare mig på hvorfor christianity kom til danmark?

du udtaler dig om at der bliver bygget 2 kristne kirker hver dag, kan du ikke sende mig en link. eller sige hvor du har grundlag for sige dette, har søgt lidt på nettet og kan intet finde som understøtter denne påstand, og da jeg har del venner i hong kong. og ude omkring i kina, ringet jeg til nogle af dem for at høre om denne påstand er sand.
( ringet dog kun til 3 af mine venner i hong kong- De blev ikke glade havde lige glemt at det var +7 timers tids zone og ikke -7 hehe )

og du pointere selv lige det jeg hader ved religion
"Mange kristne levede i skjul under Mao-tidens forfølgelser, men nu er en kæmpestor kirkevækst tydelig næsten overalt.
Der er stor mangel på både kirker og præster, og mange steder medbringer folk klapstole og sidder ude i det fri, fordi kirkerne er stuvende fulde, og døre og vinduer åbnes, så alle kan følge med
..
"

du snakker intet om alle de kirker, der kun er en i hver søndag, og mange gange gider præsten slet ikke gå ind i kirken for præsten ved at der ikke kommer nogle.

Undskyld hvis jeg er lidt grov, på nogle måder, eller nogle føler sig lidt stødt. om min holdninger,

men jeg siger tingne lige ud, som jeg forventer at få et rigtigt svar fra de troende folk. ( kan måske høres jeg har debateret meget religion og holdninger. på andre tros sider )

Til toppen 
#118965 - 15/07/2012 22:36 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej tarni

Jeg synes ikke, du er spor grov, tværtimod er det spændende at læse om alle de tanker du sidder med, og sundt og godt er det også, at du er videbegærlig og stiller mange spørgsmål.

Men jeg kan faktisk ikke rigtig finde ud af, hvad vi er uenige om? (Hvis det er noget du har fundet i andre af mine indlæg, er der helt sikkert masser!)

Det var måske forkert af mig at begynde at skrive om Kina, men det var fordi du skrev, at kristendommen vist var ved at uddø, og det er den som sagt ikke på verdensplan, tværtimod.

Det jeg véd om Kina har jeg fra nogle venner, som var derude for et par år siden og har fortalt om deres oplevelser.
Og så snuppede jeg også lidt info her.

Kristendommen er verdens største religion. Her er nogle cirkatal, også for de andre store religioner:

Kristendom: 2.1 milliarder
Islam: 1.5 milliard
Hinduisme: 900 millioner
Traditionel kinesisk religion: 394 millioner
Buddhisme: 376 millioner
Sikhisme: 23 millioner
Jødedom: 14 millioner
- og så er der ca. 1.1 milliard ikke-religiøse.

Du har mange spørgsmål, men det bliver nok uoverskueligt, hvis vi skal debattere mere end ét ad gangen.

Hellere mange korte indlæg med et enkelt emne i hver end lange indlæg, som der nok alligevel ikke er ret mange der kan overkomme at læse.
Hvad siger du til det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118967 - 16/07/2012 08:08 Re: er der mange kristne danskere? [Re: kristina]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Citeret fra kristina

Hvor mange kristne danskere? - jo hvis vi ser rent statistisk på det, så er det antallet af medlemmer af folkekirken, og medlemmer er alle døbte, indtil de eventuelt melder sig ud.

Øhh.... what?

Så jeg er ikke kristen, fordi jeg ikke ønsker at have lod og del i folkekirkens vildspor. Det er trist.

Og kan man ikke være kristen, uden at være døbt. Det er der flere der bliver kede af. Især røveren på korset, som Jesus lovede relse. Men han blev måske lige døbt mens han hang der?

En statistik over kristne, der indeholder atheister, er da komplet ligegyldig.

Til toppen 
#118973 - 16/07/2012 09:24 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas - -

Rolig nu! smil
Jeg skrev jo netop, at det var umuligt at sige, hvor mange kristne, der er, og at det kun er de officielle, statistiske tal, vi kender.

Måske er der mange flere, måske er der færre.
Det er selvfølgelig ikke muligt, at undersøge hver enkelts tro eller ikke-tro, det er en sag mellem Gud og os, hver især.

Det kan godt være, at du synes, at statistikken er ligegyldig,
men mon ikke den alligevel giver et fingerpeg?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118977 - 16/07/2012 12:47 Re: er der mange kristne danskere? [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Reg.: 08/10/2011
Den giver bestemt et fingerpeg, og vi ved jo da, at menneskeheden er mangfoldig.
Jeg kan ikke lade være med at citere følgende, hentet fra et andet debatforum, om den store, amerikanske skuespiller W.C.Fields:
"Det forlyder, at W.C. Fields - der var erklæret ateist - på sit dødsleje blev set bladrende i Biblen. En af vennerne spurgte forundret:
- W.C. Du er da ateist?! Hvorfor læser du i Biblen?"
- Jeg leder efter et smuthul, min dreng."

Til toppen 
#118989 - 16/07/2012 19:47 Re: er der mange kristne danskere? [Re: ENilsson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Citeret fra ENilsson
Den giver bestemt et fingerpeg, og vi ved jo da, at menneskeheden er mangfoldig.
Jeg kan ikke lade være med at citere følgende, hentet fra et andet debatforum, om den store, amerikanske skuespiller W.C.Fields:
"Det forlyder, at W.C. Fields - der var erklæret ateist - på sit dødsleje blev set bladrende i Biblen. En af vennerne spurgte forundret:
- W.C. Du er da ateist?! Hvorfor læser du i Biblen?"
- Jeg leder efter et smuthul, min dreng."

hæ - ja - stakkels Fields, det minder mig om Luthers sjælekamp.

Håber, at også Fields opdagede, at der ikke ér nogen smuthuller, og at han heller ikke havde brug for sådan et -
da døren til Paradiset ikke binder, men er lige til at åbne.
Selv for os med svage kræfter.

Og tænk, at der er et ubegrænset antal fribilletter ..
(Åb. 3,20)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118993 - 16/07/2012 21:26 Re: er der mange kristne danskere? [Re: kristina]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra kristina
Hej Jonas - -

Rolig nu! smil
Jeg skrev jo netop, at det var umuligt at sige, hvor mange kristne, der er, og at det kun er de officielle, statistiske tal, vi kender.

Det er selvfølgelig ikke muligt, at undersøge hver enkelts tro eller ikke-tro, det er en sag mellem Gud og os, hver især.

kristina

Du skrev trådstarter talte med i kristne, selvom vedkommende er atheist.

Det er jo dybt useriøst.

Kristne er født på ny.

En måde at tælle hvor mange kristne der er i DK, er at tælle alle faste kirkegængere. Det må give et nogenlunde fingerpeg.

Her taler vi alle krikeretninger, frasorteret div. sekter som Mormoner og Jehovas vidner.

Mit bud er, at vi el er 5,6 mio mennesker i DK, og de 600.000 vel er af muslimsk afstamning efterhånden.

Jeg tror i hvert fald jeg skal møde 100 mennesker, for at møde en der er kristen.

Det giver så 50.000 kristne i Danmark. Mon ikke det passer meget godt med antallet af aktive kirkegængere. Selmom det da ville være dejlgt hvis tallet var højere.

Til toppen 
#118994 - 16/07/2012 22:36 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
Kirkegænger
Bruger

Reg.: 29/03/2012
Jonas Palvig skriver:

"Kristne er født på ny.
Mit bud er, at vi el er 5,6 mio mennesker i DK, og de 600.000 vel er af muslimsk afstamning efterhånden.
Jeg tror i hvert fald jeg skal møde 100 mennesker, for at møde en der er kristen.
Det giver så 50.000 kristne i Danmark. Mon ikke det passer meget godt med antallet af aktive kirkegængere. Selmom det da ville være dejlgt hvis tallet var højere."

Du går sandelig meget op i tal. Er det så nødvendigt at beregne hvem der er inde og hvem der er ude ?
Hvad med dig selv, er du selv blandt de "rigtige" ?

Ændret af Kirkegænger (16/07/2012 23:26)

Til toppen 
#118995 - 16/07/2012 23:37 Re: er der mange kristne danskere? [Re: Kirkegænger]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra Kirkegænger

Du går sandelig meget op i tal. Er det så nødvendigt at beregne hvem der er inde og hvem der er ude ?

Nu var det ikke mig der startede tråden. Jeg har blot påpeget at Kristinas opstilling muligvis (formentlig) ikke er retvisende.

Citeret fra Kirkegænger

Ja :-) Det er snart 5 år siden jeg blev kristen, og overgav mit liv fuldt til Jesus.

Til toppen 
#119015 - 17/07/2012 09:04 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
ENilsson
Bruger

De "rigtige" ?

Til toppen 
#119027 - 17/07/2012 15:39 Re: er der mange kristne danskere? [Re: ENilsson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ENilsson
edit. tilføjelse: og hej Jonas

- jeg tror ikke, der findes en eneste "rigtig" kristen!

Jeg tror, at kristne er de, som véd, at de er "forkerte", og som derfor har brug for Jesus.

Jesus omgav sig i hvert fald ikke med retfærdige. "De raske har ikke brug for læge", sagde han.
Han tog sig af landsforrædderne, de prostituerede, de spedalske og de fremmede - han hjalp dem og helbredte dem for deres sygdomme.

Og jo bedre de lærte ham at kende og elske, jo mere blev de klar over, at de var syndere.
Og at det blev de ved med at være, selv om de bestræbte sig af alle kræfter på at være ham lydig.

Uanset hvad: Vi må ikke dømme.
Vi må hverken i ord eller tanker dømme noget medmenneske ude af Guds rige - eller for den sags skyld inde i det!

Vi véd kun, at kristne er de, som tilhører Kristus, den eneste retfærdige, og derfor lever i hans fuldkomne retfærdighed.

Og hvem det så er, det véd kun han, som kender hjerterne. Han kender os bedre, end vi kender os selv.

Om vi er kristne eller ej, dvs. om vi med rette kan kalde os kristne, det kan ikke aflæses af vores kirkegang, bibellæsning, evt. gode og fromme gerninger eller levevis i øvrigt ..

Vi er alle syndere, så skellet kan ikke gå mellem mellem små og store, men mellem tilgivne og ikke tilgivne ...

kristina

Ændret af kristina (17/07/2012 17:42)

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#119032 - 17/07/2012 22:02 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas, du spurgte om man ikke kan blive frelst uden at være døbt. Det var nok et retorisk spørgsmål, for røveren på korset ved siden af Jesus fik jo sit herlige paradisløfte uden at være døbt.

Gud har ikke forpligtet sig til ikke at gøre mere, end han har lovet! - men har på den anden side heller ikke lovet det.

Og når vi nu har Guds meget klare løfte om, at den i]døbte,[/i] troende bliver frelst, så mener jeg der er al god grund til at døbe, når det er muligt.

Det fremgår mange steder i NT, at hvis man falder bort fra troen på Jesus, så falder man ud af nåden og fortabt.
Men "Den, der tror og bliver døbt, skal frelses (Mark 16,16).

NT har flere stærke u-misforståelige ord om dåben som den måde, hvorpå Gud griber frelsende ind i den enkeltes liv:

"Eller ved I ikke, at alle vi, som er blevet døbt til Kristus Jesus, er døbt til hans død? Vi blev altså begravet sammen med ham ved dåben til døden, for at også vi, sådan som Kristus blev oprejst fra de døde ved Faderens herlighed, skal leve et nyt liv." ( Rom 6,3f).

Det vand [Noas arks .. ] er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse,(1. Pet. 3,20)

Han frelste ... os, ikke fordi vi havde gjort retfærdige gerninger, men fordi han er barmhjertig; det gjorde han ved det bad, der genføder og fornyer ved Helligånden, som han i rigt mål udgød over os ved Jesus Kristus, vor frelser" (Tit 3,5).

Dåben genføder og fornyer os altså ved Helligånden.
Så jeg regner dåben for et sakramente. En hellig handling: Guds suveræne indgriben og ufortjente gave.

Som skrevet står: Ved ordet og vandet ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#119033 - 17/07/2012 22:05 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra kristina

Øhh.... what?

Så jeg er ikke kristen, fordi jeg ikke ønsker at have lod og del i folkekirkens vildspor. Det er trist.

Og kan man ikke være kristen, uden at være døbt. Det er der flere der bliver kede af. Især røveren på korset, som Jesus lovede relse. Men han blev måske lige døbt mens han hang der?

En statistik over kristne, der indeholder atheister, er da komplet ligegyldig.

dette var lige, det jeg ville have svar på.

men må jeg spørge dig, hvis du ej, er medlem af folkekirken?, vil du da evt. blive gift i en, eller begravet der ?

husk jeg er her kun for at blive klogere. som sagt. jeg er ateist.
og ved kun hvad jeg har fået lært i skolen, og kirken.
så enlighten me. pls

Til toppen 
#119034 - 17/07/2012 22:11 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra kristina
Hej Jonas - -

Rolig nu! smil

kristina

Du skrev trådstarter talte med i kristne, selvom vedkommende er atheist.

Det er jo dybt useriøst.

Kristne er født på ny.

En måde at tælle hvor mange kristne der er i DK, er at tælle alle faste kirkegængere. Det må give et nogenlunde fingerpeg.

Her taler vi alle krikeretninger, frasorteret div. sekter som Mormoner og Jehovas vidner.

Det giver så 50.000 kristne i Danmark. Mon ikke det passer meget godt med antallet af aktive kirkegængere. Selmom det da ville være dejlgt hvis tallet var højere.

kom lige her ned på jorden igen, hvor kunne jeg ellers få svar på mine spørsmål, hvis dette ikke bliver henvist til kristne. hvis jeg havde skrevet det "offtopic" var der ikke mange mange der gad læse det, men hvis du føler dig offended af det, kan jeg sku ikke gøre andet end bede tilgive mig... så tilgiver jeg dig. for at ikke forstå jeg kun er her, på at prøve at forstå hvad folks holdning, er men det var måske en fejl kan jeg se.!

Til toppen 
#119035 - 17/07/2012 22:16 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra Kirkegænger

Nu var det ikke mig der startede tråden. Jeg har blot påpeget at Kristinas opstilling muligvis (formentlig) ikke er retvisende.

Citeret fra Kirkegænger

Ja :-) Det er snart 5 år siden jeg blev kristen, og overgav mit liv fuldt til Jesus.

er du stolt over dette? hvad var du før????

du nedgøre, som om jeg ikke er værdig som dig.

jeg er utroligt stolt over, jeg a atheist. og jeg må sige.
tror lidt mere, på thor og odin, men dette er også en del af den kristendommes historie. så jeg håber du kan denne. part.

fatter stadig ikke du er så fjentlig. over for mig, men hvis det er denne typer jeg bliver ved med at møde. så, har det sku pointed ud for mig kristendommen ikke er værd. at prøve at forstå

Til toppen 
#119041 - 17/07/2012 23:18 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

men må jeg spørge dig, hvis du ej, er medlem af folkekirken?, vil du da evt. blive gift i en, eller begravet der ?

så enlighten me. pls

Jeg har ikke nogen kæreste, så det med at blive gift ligger ikke lige for smil

Jeg har ikke overvejet det før nu, og det er nok også en beslutning som en evt. brud gerne vil være med til at træffe.

Men hvis det kræver medlemsskab er det ikke muligt at blive gift i kirken.
Men der er jo gode frikirker, hvor man kan blive gift, og det behøver jo ikke at være i en kirkebygning.

Brylluppet betyder jo principelt at man står frem for Gud og for mennesker (menigheden bl.a.), men det behøver ikke at være i en særlig bygning.

Isralitterne blev, så vidst jeg husker, gift på åben gade.

Til toppen 
#119042 - 17/07/2012 23:20 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

kom lige her ned på jorden igen, hvor kunne jeg ellers få svar på mine spørsmål, hvis dette ikke bliver henvist til kristne. hvis jeg havde skrevet det "offtopic" var der ikke mange mange der gad læse det, men hvis du føler dig offended af det, kan jeg sku ikke gøre andet end bede tilgive mig... så tilgiver jeg dig. for at ikke forstå jeg kun er her, på at prøve at forstå hvad folks holdning, er men det var måske en fejl kan jeg se.!

Jeg tror du har misforstået mig.

Jeg er uenig i at Kristina tæller Atheister med i en opgørelse over kristne. Det (opgørelsen) er useriøst.

Jeg synes dine spørgsmål er fine, og vil meget gerne svare :-)

Til toppen 
#119043 - 17/07/2012 23:29 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

tror lidt mere, på thor og odin, men dette er også en del af den kristendommes historie. så jeg håber du kan denne. part.

fatter stadig ikke du er så fjentlig. over for mig, men hvis det er denne typer jeg bliver ved med at møde. så, har det sku pointed ud for mig kristendommen ikke er værd. at prøve at forstå

Før var jeg ikke kristen, og var min egen gud. Nu lever jeg for Jesus, og han er min Gud.

Jeg ønsker bestemt ikke at nedgøre dig. På ingen måde.

Det jeg har forsøgt at pointere, er at der er folk der kalder sig kristne, men ikke er det.
Forstået på den måde, at kun Jesus kan se folks hjerter, og ved om de inderst inde er kristne.

Hvis du har en Bibel, så prøv at læs Mathæus 7:21-23

Det fortæller at der ved dommedag, vil være en gruppe mennesker, der kalder sig kristne, men efter Jesu' målestok er de ikke kristne.
Det kommer ikke an på om man kommer i kirke hver søndag osv. Jesus ser på hjertet.
Så Jesus sorterer dem fra, trods de selv siger de er kristne.

I øvrigt ser jeg ingen sammenhæng mellem kristendom og Odin og Thor. Tvært imod.

Til toppen 
#119048 - 17/07/2012 23:58 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

så enlighten me. pls

Jeg har ikke nogen kæreste, så det med at blive gift ligger ikke lige for smil

Jeg har ikke overvejet det før nu, og det er nok også en beslutning som en evt. brud gerne vil være med til at træffe.

Men hvis det kræver medlemsskab er det ikke muligt at blive gift i kirken.
Men der er jo gode frikirker, hvor man kan blive gift, og det behøver jo ikke at være i en kirkebygning.

Brylluppet betyder jo principelt at man står frem for Gud og for mennesker (menigheden bl.a.), men det behøver ikke at være i en særlig bygning.

Isralitterne blev, så vidst jeg husker, gift på åben gade.

kan meget bedre lide denne calm tone du giver nu smil

jeg stiller bare spørsmål ved.

jeg er ateist som du selv har skrevet flere gange smil
jeg betaler til folke kirken, da det vores land. verdens ældste flag. verdens ældste kongerige, og historien gjorde, sånden at vi blev convertet fra vores mytologi. til kristne.

derfor undre det mig at mig som ateist. betaler. og en kristen ikke vil. nu føler jeg mig rigtigt dum panderynken

endvidre siger du i en af de andre post vi har debateret ved. at vi skal følge den lovgivning der er i danmark. er er lovgivningen at man betaler til folke kirkeninden man melder sig ud jeg støtter din tro, men ønsker måske bare du også støtter dit lands historie smil

eneste måde jeg kan finde mine forfædre er i kirkebøgerne. er dette virklig noget du vil give afkald på`? hvis du får en søn der vil vide noget om sin familie? ( de vil ikke nægte dig det. men har ret til det ) vil det så ikke være utroligt spændene for dig at følge dit stamtræ med din søm rundt omkring kirkerne i danmark ?

selv om jeg er ateist. og ved jeg har nogle mørke familie. ville det da være mit bedste. fantasi , at finde mine rødder. forskellige kirger. besøge hvor familen blev gift osv.

Til toppen 
#119050 - 18/07/2012 00:02 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Før var jeg ikke kristen, og var min egen gud. Nu lever jeg for Jesus, og han er min Gud.

Jeg ønsker bestemt ikke at nedgøre dig. På ingen måde.

Det jeg har forsøgt at pointere, er at der er folk der kalder sig kristne, men ikke er det.
Forstået på den måde, at kun Jesus kan se folks hjerter, og ved om de inderst inde er kristne.

Hvis du har en Bibel, så prøv at læs Mathæus 7:21-23

Det fortæller at der ved dommedag, vil være en gruppe mennesker, der kalder sig kristne, men efter Jesu' målestok er de ikke kristne.
Det kommer ikke an på om man kommer i kirke hver søndag osv. Jesus ser på hjertet.
Så Jesus sorterer dem fra, trods de selv siger de er kristne.

I øvrigt ser jeg ingen sammenhæng mellem kristendom og Odin og Thor. Tvært imod.

kan man være sin egen gud. eller var man naiv?
noget havde du troet på. ellers var du fortabt. forældre eller syg god ven?

jeg var fortabt. ude i noget med ..... men det var ikke gud. men ven der frelste mig.

tror ikke på person som jesus/gud. da jeg har set så meget.
vil ikke skrive det her. hvis i vil ha forklaring. kan i smide mig besked. da det jeg oplevet ved ej om er værdig til at blive skrevet her

Til toppen 
#119051 - 18/07/2012 00:11 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

jeg betaler til folke kirken, da det vores land. verdens ældste flag. verdens ældste kongerige, og historien gjorde, sånden at vi blev convertet fra vores mytologi. til kristne.

derfor undre det mig at mig som ateist. betaler. og en kristen ikke vil. nu føler jeg mig rigtigt dum panderynken

Folk har forskellige grunde til at være en del af folkekirken. Det respekterer jeg, og jeg anerkender at folkekirken fortsat rummer en del troende kristne.

Personligt mener jeg at folkekirken som helhed, er "syg", og at der sker forkerte ting, som jeg ikke vil være en del af.

Derudover finder jeg folkekirken lidt "stift". En præst der går i underligt tøj, meget formelt stillet op, og salmer er ikke lige min stil.

Jeg er kan bedre lide frikirkerne, hvor præsterne går i almindeligt tøj, og der er et mix af salmer og mere rytmiske lovsange.

Det er dog vigtigt at det ikke er formen der er afgørende, men hvorvidt Bibelen udlægges.

Jeg skiftede fra en kirke med utrolig god stemning og lovsang, til en kirke hvor der var mere vægt på salmer osv. Men i den "stive" kirke, var der bedre forkyndelse.

Citeret fra tarni

endvidre siger du i en af de andre post vi har debateret ved. at vi skal følge den lovgivning der er i danmark. er er lovgivningen at man betaler til folke kirkeninden man melder sig ud jeg støtter din tro, men ønsker måske bare du også støtter dit lands historie smil

eneste måde jeg kan finde mine forfædre er i kirkebøgerne. er dette virklig noget du vil give afkald på`? hvis du får en søn der vil vide noget om sin familie? ( de vil ikke nægte dig det. men har ret til det ) vil det så ikke være utroligt spændene for dig at følge dit stamtræ med din søm rundt omkring kirkerne i danmark ?

selv om jeg er ateist. og ved jeg har nogle mørke familie. ville det da være mit bedste. fantasi , at finde mine rødder. forskellige kirger. besøge hvor familen blev gift osv.

Det er jo også at følge lovgivningen at melde sig ud. Hvis man skulle betale, ville jeg også betale.

Jeg går ikke ret meget op i slægstforskning. Dog har jeg et stamtræ der får en del generationer tilbage. Jeg har en søn, men han er kun 4 ½, så der går nok nogle år før han vil studere slægten.

Til toppen 
#119052 - 18/07/2012 00:15 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

kan man være sin egen gud. eller var man naiv?
noget havde du troet på. ellers var du fortabt. forældre eller syg god ven?

jeg var fortabt. ude i noget med ..... men det var ikke gud. men ven der frelste mig.

tror ikke på person som jesus/gud. da jeg har set så meget.
vil ikke skrive det her. hvis i vil ha forklaring. kan i smide mig besked. da det jeg oplevet ved ej om er værdig til at blive skrevet her

Ordet "gud" betyder "det vigtigste i ens liv".

Jeg (mit eget ego / egoismen) var det vigtigste i mit liv. Derfor var jeg mig egen Gud.
Ikke noget med at jeg tilbad mig selv officielt. Jeg levede bare kun for mine egne interesser.

Jeg var fortabt, i den forstand, at jeg var på vej til evig fortabelse.

Man kan have det rigtigt svært, og det er dejligt hvis man har en ven der kan trække en op af et "sort hul".

Jeg vil gerne høre din forklaring på en besked smil

Til toppen 
#119053 - 18/07/2012 00:15 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Folk har forskellige grunde til at være en del af folkekirken. Det respekterer jeg, og jeg anerkender at folkekirken fortsat rummer en del troende kristne.

Personligt mener jeg at folkekirken som helhed, er "syg", og at der sker forkerte ting, som jeg ikke vil være en del af.

Derudover finder jeg folkekirken lidt "stift". En præst der går i underligt tøj, meget formelt stillet op, og salmer er ikke lige min stil.

Jeg er kan bedre lide frikirkerne, hvor præsterne går i almindeligt tøj, og der er et mix af salmer og mere rytmiske lovsange.

Det er dog vigtigt at det ikke er formen der er afgørende, men hvorvidt Bibelen udlægges.

Jeg skiftede fra en kirke med utrolig god stemning og lovsang, til en kirke hvor der var mere vægt på salmer osv. Men i den "stive" kirke, var der bedre forkyndelse.

Citeret fra tarni

Det er jo også at følge lovgivningen at melde sig ud. Hvis man skulle betale, ville jeg også betale.

Jeg går ikke ret meget op i slægstforskning. Dog har jeg et stamtræ der får en del generationer tilbage. Jeg har en søn, men han er kun 4 ½, så der går nok nogle år før han vil studere slægten.

du lyder lidt mere ateist end du selv tror, vil jeg mene.
du har vel nogle sletninge. på kirken????

har du tænkt den tanke. at når du har meldt dig ud. er det faktisk en ateist. der betaler. for dine sletninge. at have et pænt gravsted? ( hvad del kirke skat går til )

siger ikke du skal melde dig ind. men hvorfor ikke? det er så lav. del.
er du klar over du betaler mere i U-lands bistand over skatten ind i kirkeskat?

Til toppen 
#119055 - 18/07/2012 00:25 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

har du tænkt den tanke. at når du har meldt dig ud. er det faktisk en ateist. der betaler. for dine sletninge. at have et pænt gravsted? ( hvad del kirke skat går til )

Vi (familien) har købt gravstederne og betalt penge for det. Så det er bestemt ikke gratis.

Tror man køber (lejer) dem for en 20'årig periode.

Derefter kan man forlænge, men det koster x-antal kr. Så føler ikke jeg får noget foræret.

Jeg er aldrig blevet spurgt om jeg vil betale u-lands bistand, eller hvad jeg ellers vil betale over mine skattepenge. Men kirkeskatten slipper jeg for :-)

Til toppen 
#119059 - 18/07/2012 01:21 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Vi (familien) har købt gravstederne og betalt penge for det. Så det er bestemt ikke gratis.

Tror man køber (lejer) dem for en 20'årig periode.

Derefter kan man forlænge, men det koster x-antal kr. Så føler ikke jeg får noget foræret.

Jeg er aldrig blevet spurgt om jeg vil betale u-lands bistand, eller hvad jeg ellers vil betale over mine skattepenge. Men kirkeskatten slipper jeg for :-)

ja intet i danmark er grartis,, men hvirfor ikke betale til vores hitorie? jeg vil vise dig en link der måske kan ændre din holding
også grund til jeg stadig, betaler til. kirken. for. dette. er vores historie, og jeg betaler gerne de 2000kr for dig. hvis du melder dig. bare for at. også betale til dem der ikke har noget navn under dem vi har tabt i krig. og passer. deres gravpladser. dette skal du også huske. at det er frihedskæmpere under ww2.

DONT SEE THIS ONE IF YOU WONT GET MAD!!
SE IKKE DENNE VIDEO HVIS DU IKKE VIL BLIVE SUR!!

http://www.youtube.com/watch?v=8tdt1TjsW...mp;feature=plcp
(video er dog meldt til rigs politiet.)

Til toppen 
#119067 - 18/07/2012 10:51 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

ja intet i danmark er grartis,, men hvirfor ikke betale til vores hitorie?

Jeg mener, at jeg kan bruge pengene bedre.

Fx ved at støtte forfulgte kristne igennem Åbne Døre og andre organisationer.

Til toppen 
#119091 - 18/07/2012 21:07 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

er et meneske liv ikke lige værdsat?

vi burde støtte der hvor vi kan.

var dette ikke grunden til jesus to sig af de spedalske ??

Til toppen 
#119103 - 18/07/2012 23:01 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni
er et meneske liv ikke lige værdsat?

vi burde støtte der hvor vi kan.

var dette ikke grunden til jesus to sig af de spedalske ??

Helt enig i at vi skal støtte hvor vi kan.

Jeg har dog begrænsede økonomiske midler, og må derfor prioritere.

Det er mere vigtigt at redde folk fra evig fortabelse (helvede), end fra sult o.l.

Det er bedre at leve kummerligt på jorden, og så blive frelst, end at leve godt på jorden og gå fortabt.

Til toppen 
#119108 - 18/07/2012 23:08 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

forstår dig ikke.

du har 100 kr, og der står 3 børn du kan vælge mellem?

ene fortabt?. anden ved du dør hvis du ikke gør nøget. den 3 ved du. at han bliver slået og pint hvis han ikke kommer hjem med nogle penge. som det har været i hans 14 år-
hvilken hjalp du.

Til toppen 
#119118 - 18/07/2012 23:26 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni
forstår dig ikke.

ene fortabt?. anden ved du dør hvis du ikke gør nøget. den 3 ved du. at han bliver slået og pint hvis han ikke kommer hjem med nogle penge. som det har været i hans 14 år-
hvilken hjalp du.

Det er jo hypotetisk.

Og da jeg ikke kender deres Gudsforhold, ved jeg jo ikke hvem der evt. ville blive frelst.

Men jeg mener det er mere vigtigt at støtte Åbne døre, end fx Røde kors.

Har dog ikke nogen indvendinger i at andre støtter Røde kors.

Til toppen 
#119121 - 18/07/2012 23:34 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni
forstår dig ikke.

hvilken hjalp du.

Det er jo hypotetisk.

Og da jeg ikke kender deres Gudsforhold, ved jeg jo ikke hvem der evt. ville blive frelst.

Men jeg mener det er mere vigtigt at støtte Åbne døre, end fx Røde kors.

Har dog ikke nogen indvendinger i at andre støtter Røde kors.

se der er vi ikke ens. men dog anyway.
du vil have grund til at hjælpe!!! og vil hjælpe den "rigtige"

som jeg ser det. er der par muligheder.

give dem alle, lige penge. og føle du har gjort det rigtige.

eller vælge at lade den ene dø. og dele med de 2 andre.

eller vælge at lade den ene dø. og den som som ikke bliver "frelst". uden penge. men derimod. hjalp den du ved har familie og ville hjælpe dem.... dette havde jeg valgt.

og jeg skrev intet om religion. for du ville have valgt denne person.
ville prøve se om du kunne tage et et ansvar/action, selv om du ikke havde din religion at støtte op om

Til toppen 
#119127 - 18/07/2012 23:45 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

eller vælge at lade den ene dø. og den som som ikke bliver "frelst". uden penge. men derimod. hjalp den du ved har familie og ville hjælpe dem.... dette havde jeg valgt.

ville prøve se om du kunne tage et et ansvar/action, selv om du ikke havde din religion at støtte op om

Hvis jeg mødte dem alle 3 personligt, ville der jo være lejlighed til at fortælle evangeliet til alle 3, og fordele pengene efter hvem der manglede mest. :-)

Til toppen 
#119137 - 19/07/2012 00:38 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Hvis jeg mødte dem alle 3 personligt, ville der jo være lejlighed til at fortælle evangeliet til alle 3, og fordele pengene efter hvem der manglede mest. :-)

tjaa lev i din evige skyklap, og aldrig gør hvad du føler for.

det jeg savner for dig er melidenhed. fra andre menesker dette har du ikke.

du føler dig bedre end os andre. og føler dig værdig. til at bestemme over vores liv. pga du "5 år siden så lyset"

men du har ej fortalt. hvordan dit liv var inden lyset.

i det mindste kan jeg vælge en der kan leve uden tænke på deres bagrund. du vil heller have alle 3 dør. for bange for at vælge det forkert valg!!!!!!!!!!!

Til toppen 
#119161 - 19/07/2012 10:37 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

tjaa lev i din evige skyklap, og aldrig gør hvad du føler for.

det jeg savner for dig er melidenhed. fra andre menesker dette har du ikke.

du føler dig bedre end os andre. og føler dig værdig. til at bestemme over vores liv. pga du "5 år siden så lyset"

men du har ej fortalt. hvordan dit liv var inden lyset.

i det mindste kan jeg vælge en der kan leve uden tænke på deres bagrund. du vil heller have alle 3 dør. for bange for at vælge det forkert valg!!!!!!!!!!!

Jeg føler mig bestemt ikke bedre end andre.

Medlidenhed kan jo fx. måles ud fra hvem der har det største problem.

Det var dit eget hypotetiske eksempel.

Jeg mener blot ikke, at døden i dette liv, er det værste der kan indtræffe for et menneske.

Du dømmer mig for manglende medlidenhed, uden du ved noget om hvor meget jeg gør for andre mennesker.

Til toppen 
#119202 - 20/07/2012 17:15 Re: er der mange kristne danskere? [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG

Jeg føler mig bestemt ikke bedre end andre.

Medlidenhed kan jo fx. måles ud fra hvem der har det største problem.

Det var dit eget hypotetiske eksempel.

Jeg mener blot ikke, at døden i dette liv, er det værste der kan indtræffe for et menneske.

Du dømmer mig for manglende medlidenhed, uden du ved noget om hvor meget jeg gør for andre mennesker.

hypotetiske eksempel yep, dette er det, man ved aldrig hvordan man reagere. før man er i det.

btw, jeg føler du dømmer mig som ikke ligeværdig, med nogle af dine reply til mig smil da jeg er ateist.

Til toppen 
#119255 - 25/07/2012 15:35 Re: er der mange kristne danskere? [Re: tarni]
ENilsson
Bruger

Tarni, du er da ikke ateist. Hvem har bildt dig det ind?
Jonas har jo ret, giv hjælp - hvis du kan - til dén, som mangler mest (ud fra dit synspunkt).

Til toppen 

Ordstyrer:  AnnePande, Kefas, asas, kristina, tau 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær