Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 4 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#118899 - 12/07/2012 23:14 Ånder og djævle
ENilsson
Bruger

Reg.: 08/10/2011
Jeg mangler en kristen erfaringsudveksling omkring fænomenet "onde" ånder og djævle.
Jeg har bestemt fået respons, når jeg har spurgt mig for, og også (når jeg har bedt om det) nogen henvisning til kristen litteratur.
Men jeg synes, at jeg overalt møder en berøringsangst.
Jesus uddrev ustandseligt "onde" ånder og talte med/til dem (på lige fod).
Jeg er ikke i tvivl om, at dæmonerne findes, at Gud har skabt dem, og at du kan bede dem væk.
Men jeg mangler et samtaleforum.

Til toppen 
#118902 - 12/07/2012 23:55 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Chuck Smith, “Christian Possession—The Scriptures Say No!” Costa Mesa, Calif.: The Word For Today, 1979

Calvary Chapel founder and pastor Chuck Smith, in answering the question as to whether a born-again Christian can be indwelt by a demon, writes:

“The proponents of this unscriptural doctrine use such terms as Christians being ‘invaded by demons’ rather than demon possessed. This is nothing more than a word game and a smoke screen to hide the scriptural weakness of their position. They also present an illogical supposition that demons can invade or control the mind or body but not the spirit. God’s Word declares that the body is a temple of the Holy Ghost who is in us.”

Eller på dansk - frit oversat smil

Calvary Chapels grundlægger og Pastor Chuck Smith, svarer på spørgsmålet om, hvorvidt en genfødt kristen kan blive besat af en dæmon:

"Tilhængerne af denne ubibelske lære bruger sådanne udtryk som at kristne er 'invaderet af dæmoner" snarere end dæmon besat. Dette er intet mere end et ordspil og et røgslør for at skjule deres synespunkts manglende bibelske belæg. De har også fremlægt en ulogisk antagelse, at dæmoner kan invadere eller kontrollere sindet eller kroppen, men ikke ånden. Guds ord erklærer, at kroppen er et tempel for Helligånden, som er i os. "

Når Guds Ånd bor i os, kan vi ikke blive besat af en ønd ånd :)o

Ændret af JONAS_PALVIG (12/07/2012 23:55)

Til toppen 
#118903 - 13/07/2012 00:08 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
ENilsson
Bruger

Tak for svar!
Men jeg kender ikke nogen onde ånder.

Ændret af tau (13/07/2012 00:58)
slåfejl rettet af ordstyrer

Til toppen 
#118904 - 13/07/2012 00:14 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra ENilsson
Tak for svar!
Men jeg kender ikke nogen ønde ånder.

Men der må være mange af dem.

Jesus siger jo, at han kan kalde på et vidst antal engle (har ikke lige en bibel ved hånden).

Og da en 1/3 del af englene faldt med Satan, så betyder det at der må være rigtigt mange faldne engle (onde ånder).

Til toppen 
#118909 - 13/07/2012 17:42 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Citeret fra ENilsson
Jeg mangler en kristen erfaringsudveksling omkring fænomenet "onde" ånder og djævle.
Jeg har bestemt fået respons, når jeg har spurgt mig for, og også (når jeg har bedt om det) nogen henvisning til kristen litteratur.
Men jeg synes, at jeg overalt møder en berøringsangst.
Jesus uddrev ustandseligt "onde" ånder og talte med/til dem (på lige fod).
Jeg er ikke i tvivl om, at dæmonerne findes, at Gud har skabt dem, og at du kan bede dem væk.
Men jeg mangler et samtaleforum.

Hej ENilsson

Jeg fandt en avisartikel om sognepræst Jørgen Jørgensens erfaringer med onde ånder.
Måske har du lyst til at læse den.

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/469811:Kirke---tro--Praest--Det-var-ikke-saadan--at-jeg-sagde-hokus-pokus

Han har i hvert fald ikke, som så mange andre, berøringsangst ..
Jeg kom til at tænke på, at berøringsangsten mange gange kan være frygt for at blive til grin?

Linket virker nok ikke, men du kan finde artiklen på k.dk.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118910 - 13/07/2012 21:53 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Tak smil
Fra debatten under artiklen hæftede jeg mig ved følgende citat fra C.S. Lewis ("Fra Helvedes Blækhus"):
"Der er to lige store – men hinanden absolut modsatte - vildfarelser, vi mennesker kan hildes i, hvad djævle angår. Den ene er at lade være at tro på, at de eksisterer. Den anden er at tro på dem og at føle en overdreven og usund interesse for dem".
Det bliver så fint sagt i Trosbekendelsen. Først: Præsten vender ryggen til Alteret, forsager Djævelen...Dernæst: Front mod Alteret. Vi tror!
Men uden for kirkerummet er det rart med et samtaleforum, og det er jo ikke altid de samme ting, der optager menighedens medlemmer. Så tak for henvisningen!

Til toppen 
#118911 - 13/07/2012 22:09 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Frygten for at være til grin - men vel også frygten for at blive slået i hartkorn med "spektakulær underholdning"?
Jeg oplevede to unge, moderne menneskers komplette forvirring, da de i deres nye landbohjem kom ud for ting,som de ikke på nogen som helst rationel måde kunne redegøre for. (Det bidrog til eftertanken, at deres treårige søn havde selvstændige oplevelser med fænomenet.)
I tilfælde med syge mennesker savner jeg nu og da, at lægevidenskaben, psykiatrien og teologien kunne gå hånd i hånd.

Til toppen 
#118912 - 13/07/2012 22:32 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
Kirkegænger
Bruger

Reg.: 29/03/2012
ENielsson skriver: "Det bliver så fint sagt i Trosbekendelsen. Først: Præsten vender ryggen til Alteret, forsager Djævelen...Dernæst: Front mod Alteret. Vi tror!"

Bare for god ordens skyld, så er "forsagelsen af Djævelen" ikke en del af Trosbekendelsen, men noget vi i den danske folkekirketradition har valgt at sige inden selve Trosbekendelsen. Når kristne fra andre lande hører dette, bliver de som regel meget overraskede.

Til toppen 
#118913 - 13/07/2012 22:48 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Citeret fra ENilsson
Frygten for at være til grin - men vel også frygten for at blive slået i hartkorn med "spektakulær underholdning"?
Jeg oplevede to unge, moderne menneskers komplette forvirring, da de i deres nye landbohjem kom ud for ting,som de ikke på nogen som helst rationel måde kunne redegøre for. (Det bidrog til eftertanken, at deres treårige søn havde selvstændige oplevelser med fænomenet.)
I tilfælde med syge mennesker savner jeg nu og da, at lægevidenskaben, psykiatrien og teologien kunne gå hånd i hånd.

Det ville glæde Thomas Teglgaard at læse!
Kender du ham? Ellers tror jeg du vil finde noget af interesse ved at google på hans navn.

Han er læge, forfatter og bibeltro kristen. Og så ved han, at dæmoner findes ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118915 - 14/07/2012 02:02 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Tak for henvisningen, ja, jeg havde læst om ham og husker også fyringen, men havde glemt navnet. Vil prøve at få fat på hans bøger.

Til toppen 
#118916 - 14/07/2012 02:03 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra ENilsson
Tak smil
Fra debatten under artiklen hæftede jeg mig ved følgende citat fra C.S. Lewis ("Fra Helvedes Blækhus"):
"Der er to lige store – men hinanden absolut modsatte - vildfarelser, vi mennesker kan hildes i, hvad djævle angår. Den ene er at lade være at tro på, at de eksisterer. Den anden er at tro på dem og at føle en overdreven og usund interesse for dem".

Det er en af de få bøger jeg har gidet læse, og jeg endte faktisk med at få meget ud af den.

Så den kan godt anbefales smil

Til toppen 
#118924 - 14/07/2012 14:50 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra ENilsson
Tak smil

Det er en af de få bøger jeg har gidet læse, og jeg endte faktisk med at få meget ud af den.

Så den kan godt anbefales smil

Også min anbefaling får den med på vejen! - og nu vi er i gang med C.S. Lewis (ham med Narnia-filmene!) vil jeg også varmt anbefale hans facinerende klassiker Det er kristendom.

Han er helt enestående i sin argumentation for Guds virkelighed og gør på en særlig måde troen let tilgængelig ved sine mange billeder, som relaterer til vores dagligliv.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118962 - 15/07/2012 21:50 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
tarni
Bruger

Reg.: 15/07/2012
spør måske lidt dumt

men hvad er en ond ånd og hvordan difinere man en ond ånd

Til toppen 
#118970 - 16/07/2012 08:20 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni
spør måske lidt dumt

En ond ånd, er en falden engel.

Før verdens begyndelse, har der været en form for oprør i "himlen".

Satan har ville gøre sig lig med Gud, og 1/3 af englene fulgte ham, og blev "smidt ud".

Nogle af dem holdes fanget, men resten af dem er idag onde ånder / dæmoner.

Det er den meget kortfattede version, men håber det gav svar smil

Til toppen 
#119026 - 17/07/2012 14:29 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej ENilsson.

Da jeg fra forskellige sider har fundet ud af, at min ordstyrerbemærkning til dig beroede på en misforståelse, vil jeg hermed give dig en undskyldning for det.
Jeg havde forstået det sådan, at din bemærkning var rettet mod en anden bruger, hvor det måske snarere har været et selvironisk indlæg (misforstår jeg igen, så ret mig gerne).
Derfor skrev jeg om en hånlig tone - og burde nok have citeret indlægget, så man kunne se, hvad det drejede sig om.

Men bemærk, at jeg ikke kaldte dig personligt for hånlig. Det var tonen alene.
Der er en væsentlig forskel på det.

Men igen: beklager misforståelsen.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#119028 - 17/07/2012 17:30 Re: Ånder og djævle [Re: AnnePande]
ENilsson
Bruger

Tak skal du ha', men der skal to til at "kommunikere", og i tilfældet her var jeg jo den ene part.
Hvis radiosenderen "knaser", kan radiomodtageren jo ikke "høre" det gode budskab uanset hensigt... Så jeg vil forsøge at formulere mig lidt bedre næste gang :-)

Til toppen 
#119029 - 17/07/2012 18:04 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej ENilsson.

Det er fint. Godt vi fik opklaret tingene. smil

Mvh. Anne.

Til toppen 
#119036 - 17/07/2012 22:22 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni
spør måske lidt dumt

En ond ånd, er en falden engel.

Før verdens begyndelse, har der været en form for oprør i "himlen".

Satan har ville gøre sig lig med Gud, og 1/3 af englene fulgte ham, og blev "smidt ud".

Nogle af dem holdes fanget, men resten af dem er idag onde ånder / dæmoner.

Det er den meget kortfattede version, men håber det gav svar smil

så præster der udriver, onde onder fra huse osv. er faktisk bare engle, der er af anden mening end præsten ?. da dette også kunne være den anden vej rundt? at tilbedet. vil ikke sige ordet. håber du forstår

Til toppen 
#119049 - 18/07/2012 00:02 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

så præster der udriver, onde onder fra huse osv. er faktisk bare engle, der er af anden mening end præsten ?. da dette også kunne være den anden vej rundt? at tilbedet. vil ikke sige ordet. håber du forstår

Exorcisme (uddrivelse af dæmoner) er bestemt en god ting, hvis det sker i Jesu navn.

Vi ved at Apostlene uddrev onde ånder / dæmoner / faldne engle. Apostlenes Gerninger 5:16

Folk der uddriver dæmoner ved dæmonisk kraft skal man holde dig væk fra.

De faldne engle / dæmoner, er ikke bare af anden mening af præsten, det er meget værre.

Vi er midt i en åndelig krig. Satan og hans engle, mod Michael (ærkeenglen) og hans engle. Vi skal huske på at Gud og Satan, er ikke ligeværdige modstandere.

Satan er en engel, og kan på ingen måde måle sig med Gud.

Satan mister sin kraft, jo længere tid han er væk fra Gud. I Åbenbaringen læser vi, at der er en unavngiven engel der binder Satan.

Det er ikke Gud der gør det, og ikke en Kerub eller ærkeengel. Det er en ganske almindelig engel.

Så Satan gik fra at være den højeste engel, til at være så svag at selv en ordinær engel kan binde ham.

Der er mennesker der tilbeder dæmoner. En type er Satanister (der er 2 typer satanister). Andre kan være teenagere der leger "Ånden i glasset".

De ting skal man holde sig væk fra.

I øvrigt mener jeg ikke, at kristne kan blive besatte, da Guds Ånd, Helligånden, han bor i os. Så de onde ånder / faldne engle, kan ikke flytte ind.

Til toppen 
#119054 - 18/07/2012 00:20 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

gør det på denne måde nemmest

"Så Satan gik fra at være den højeste engel, til at være så svag at selv en ordinær engel kan binde ham.

Der er mennesker der tilbeder dæmoner. En type er Satanister (der er 2 typer satanister). Andre kan være teenagere der leger "Ånden i glasset".

De ting skal man holde sig væk fra.

I øvrigt mener jeg ikke, at kristne kan blive besatte, da Guds Ånd, Helligånden, han bor i os. Så de onde ånder / faldne engle, kan ikke flytte ind."

er satan ikke en gud for dem der tilbeder satan?

"ånderne i glasset" er fup.

skal man holde sig væk for at afprøve grændserne? eller skal man kun tro på hvad pæsterne siger ?

det sidste du siger. de ikke kan besætte menneske. hvad er så grunde til at nogle "bliver" besat? eller flytter de bare in i huset?

Til toppen 
#119056 - 18/07/2012 00:32 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

skal man holde sig væk for at afprøve grændserne? eller skal man kun tro på hvad pæsterne siger ?

det sidste du siger. de ikke kan besætte menneske. hvad er så grunde til at nogle "bliver" besat? eller flytter de bare in i huset?

Hvis Satan er det vigtigste i deres liv, kan man godt sige han er deres gud.

Vi må bare aldrig blande Satan og Gud (JAHVEH) sammen.

Man skal ikke gøre dumme ting. Ånden i glasset er desværre ikke fup.

Man skal tro på hvad Bibelen lærer os. Og præster der udlægger Bibelen, skulle vi gerne kunne stole på.

Jeg tror på at "ikke kristne" personer kan blive besat. Så ånden helt eller delvist styrer deres bevægelser.

Hvis du læser fx Mathæus evangeliet, vil du se kendetegn på når et menneske er besat. Fx at de styrter sig i vand eller ild, eller render nøgen og vildt rundt ude i ødemarken.

Der kan være lighedstegn mellem psykiske lidelser, og besættelse.

Det er dog vigtigt at gøre klart, at man kan sagtens være psykisk syg uden at være besat.

Jeg har aldrig tænkt over om huse kan være besat.

(af andre end autonome venstreorienterede unge forstås hehe)

Til toppen 
#119058 - 18/07/2012 01:10 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Hvis Satan er det vigtigste i deres liv, kan man godt sige han er deres gud.

Vi må bare aldrig blande Satan og Gud (JAHVEH) sammen.

Man skal ikke gøre dumme ting. Ånden i glasset er desværre ikke fup.

Man skal tro på hvad Bibelen lærer os. Og præster der udlægger Bibelen, skulle vi gerne kunne stole på.

Jeg tror på at "ikke kristne" personer kan blive besat. Så ånden helt eller delvist styrer deres bevægelser.

Hvis du læser fx Mathæus evangeliet, vil du se kendetegn på når et menneske er besat. Fx at de styrter sig i vand eller ild, eller render nøgen og vildt rundt ude i ødemarken.

Der kan være lighedstegn mellem psykiske lidelser, og besættelse.

Det er dog vigtigt at gøre klart, at man kan sagtens være psykisk syg uden at være besat.

Jeg har aldrig tænkt over om huse kan være besat.

(af andre end autonome venstreorienterede unge forstås hehe)

blev glad for din første udtaelser. men derefter. smider du din mening ned over hoved på mig.

kan du give mig bevis på hvorfor ånden i glaset ikke er fup kan give dig mange imod.

sånden som jeg ved. også biblen skriver. er vi skal være åben synet. og ej hade andre ( kan ikke sige hvor og side det står. men er dette ikke grund laget for biblen? )

du bruger ej ingen tid på at prøve forstå mig. siger ikke gud kom til til dig for 5 år siden, men gør det dig til bedre menneske end mig?
hvis det tager mig 5 år at finde gud ?

respektere mine holdninger er det eneste jeg ber om. og aldrig bede mig om eller sige. sånden siger gud.

respektere i det mindste mig. på samme måde som jeg respektere dig. siger ikke din tro er forkert. men vær venlig ikke sige. jeg skal tro på det smil

"Man skal tro på hvad Bibelen lærer os. Og præster der udlægger Bibelen, skulle vi gerne kunne stole på."

Til toppen 
#119066 - 18/07/2012 10:49 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

blev glad for din første udtaelser. men derefter. smider du din mening ned over hoved på mig.

kan du give mig bevis på hvorfor ånden i glaset ikke er fup kan give dig mange imod.

sånden som jeg ved. også biblen skriver. er vi skal være åben synet. og ej hade andre ( kan ikke sige hvor og side det står. men er dette ikke grund laget for biblen? )

du bruger ej ingen tid på at prøve forstå mig. siger ikke gud kom til til dig for 5 år siden, men gør det dig til bedre menneske end mig?
hvis det tager mig 5 år at finde gud ?

respektere mine holdninger er det eneste jeg ber om. og aldrig bede mig om eller sige. sånden siger gud.

respektere i det mindste mig. på samme måde som jeg respektere dig. siger ikke din tro er forkert. men vær venlig ikke sige. jeg skal tro på det smil

"Man skal tro på hvad Bibelen lærer os. Og præster der udlægger Bibelen, skulle vi gerne kunne stole på."

Der er ting at jeg ser som fakta, på ligefor med tyngdekraften, og derfor fremfører jeg dem som fakta. Det er ikke for at støde nogen.

Det tager ikke 5 år at finde Gud. Det er et valg at man tager. At gøre Jesus til Herre i ens liv.
Når vi har valgt det, bør vi kontinuerligt forsøge at lære Gud bedre at kende. Igennem bøn og Bibelen.

Jeg respekterer dig :-) Det skal der ikke herske tvivl om.

Til toppen 
#119093 - 18/07/2012 21:26 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

[/quote]
Der er ting at jeg ser som fakta, på ligefor med tyngdekraften, og derfor fremfører jeg dem som fakta. Det er ikke for at støde nogen.

Det tager ikke 5 år at finde Gud. Det er et valg at man tager. At gøre Jesus til Herre i ens liv.
Når vi har valgt det, bør vi kontinuerligt forsøge at lære Gud bedre at kende. Igennem bøn og Bibelen.

Jeg respekterer dig :-) Det skal der ikke herske tvivl om. [/quote]

meget intresandt syntes jeg,

"Der er ting at jeg ser som fakta, på ligefor med tyngdekraften"
men hvad er grunden til dette sker?

tyndtekraften er hvis man kan sige det sånden den "hellige gral" for ateister, for det bygger over alt teori, beviser. livet osv.
derfer synters jeg det meget intresandt udtaelse.

Til toppen 
#119107 - 18/07/2012 23:06 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

tyndtekraften er hvis man kan sige det sånden den "hellige gral" for ateister, for det bygger over alt teori, beviser. livet osv.

"ligesom tyngdekraften" mente jeg.

Min pointe er at der er visse ting, der kun kan anskues fra en side.

Tyngdekraften er en af dem.

Det er dokumenteret og bevist (her ser jeg bort fra evt. undtagelser som magnetfelter osv.). Så uanset om man tror på den eller ej, findes den (tyngdekraften).

På samme måde med Gud. Gud findes - og dømmer verden - uanset om folk tror på ham eller ej.

Til toppen 
#119109 - 18/07/2012 23:13 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

"ligesom tyngdekraften" mente jeg.

Min pointe er at der er visse ting, der kun kan anskues fra en side.

Tyngdekraften er en af dem.

Det er dokumenteret og bevist (her ser jeg bort fra evt. undtagelser som magnetfelter osv.). Så uanset om man tror på den eller ej, findes den (tyngdekraften).

På samme måde med Gud. Gud findes - og dømmer verden - uanset om folk tror på ham eller ej.

hvordan kan du ikke tro på dette? da et magnetfelt. er skyld i meget i din hverdag ?

Til toppen 
#119114 - 18/07/2012 23:22 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Citeret fra tarni

hvordan kan du ikke tro på dette? da et magnetfelt. er skyld i meget i din hverdag ?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Jeg tror jo både på Gud, og på tyngdekraft. Uden sammenligning i øvrigt.

Til toppen 
#119138 - 19/07/2012 00:48 Re: Ånder og djævle [Re: JONAS_PALVIG]
tarni
Bruger

Citeret fra JONAS_PALVIG
Citeret fra tarni

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

Jeg tror jo både på Gud, og på tyngdekraft. Uden sammenligning i øvrigt.

gør dette kort..

en masse har tiltræknings kraft. dette har anden masse også ( planeter ) derfor vi har sendt maskiner ud i rummet.

det periodiske system kender du dette-
vil ikke skrive før du ved det. for giver ellers ingen mening.

jo tungnere et atom er jo mere. masse har det. = mere tyndekræft.

du vil nok sige jeg er forkert på det

men du tænker nok på det magnetiske felt. som der menes dannes af en smeltet jern kerne. dette kan dog ikke bevis om er rigtigt. men kan bevises. magnet feltet.

atomer. er hvad menesket er lavet. af.
gravity er hvordan hvores solsytem er.
magnetisem. gør vi ikke dør på jorden
induktion komfure.. er af forståelsen af atomer. som er blevet lært via magnetisme
rejsen på verdenshavne.

jeg kunne blive ved. men mindre andre folk vil høre dette. vil jeg ikke skrive det.... men kan lære der masser. hvis det er.

Til toppen 
#119152 - 19/07/2012 09:10 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej tarni

Nej tak. Café Thomas drejer sig om Jesus og Bibelens budskab. Vi vil helst ikke have indlæg, der forudsætter eller udelukkende videregiver naturvidenskabelige indsigter.

Citeret fra Debatvejledningen
Hold dig til emnet
Formålet med debatten på Café Thomas er at skabe dialog omkring Jesus Kristus. Derfor skal dit indlæg altid kunne rummes indenfor et eller flere af følgende stikord: Bibelen, tro, Gud og Jesus, kirke, kristendom og etik.

Skriv kort, klart og præcist
Hold dig til hovedpunkter og skriv i et sprog, som alle kan forstå. Fagvidenskabelige udtryk og indlæg, der forudsætter akademisk indsigt, hører ikke hjemme på Café Thomas.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#119163 - 19/07/2012 10:42 Re: Ånder og djævle [Re: tarni]
JONAS_PALVIG
Bruger

Jeg er ikke ekspert i fysik eller naturvidenskab.

Jeg påpegede alene tyngdekraften som et faktum, alle tror på. Og selvom man ikke tror på tyngdekraften, findes den alligevel.

Til toppen 
#119227 - 22/07/2012 17:25 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Måske andre også kan have udbytte:
Inden jeg nåede frem til Thomas Teglgaard, faldt jeg over Søren Kierkegaards "Begrebet Angest" fra 1844.
SK kan være svært tilgængelig, men i kapitlet "Angest for det Gode(Det dæmoniske)" er han dejligt koncis og meget nutidig.
Både i sin tilgang til beretningerne i NT og når han f.eks. beskriver, hvordan lægevidenskaben helst vil kunne forklare og kurere alt. Åbenbart også den gang ;-)

Til toppen 
#119238 - 23/07/2012 19:23 Re: Ånder og djævle [Re: ENilsson]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ENilsson,

Tak for din henvisning!

Kierkegaards "Om begrebet Angest" ligger faktisk på mit natbord (sammen med en hel masse andet to-do) og jeg er ganske enig med dig i, at hans kloge ord er svært tilgængelige.

Første gang jeg prøvede at stave mig igennem på egen hånd, gav jeg op, men i mellemtiden har jeg fået virkelig god kierkegaardsk undervisning og føler mig nu nogenlunde rustet til igen at prøve at kaste mig ud på de berømte 70.000 favne vand! smil

"Sandheden er netop dette Vovestykke, med Uendelighedens Lidenskab at vælge det objektivt Uvisse [...] Men den givne Bestemmelse af Sandhed er en Omskrivning af Tro.

Uden Risico ingen Tro. Tro er netop Modsigelsen mellem Inderlighedens uendelige Lidenskab og den objektive Uvished [...] og vil jeg bevare mig i Troen, maa jeg bestandig passe paa at jeg fastholder den objektive Uvished, at jeg, i den objektive Uvished er “paa de 70.000 Favne Vand”, og dog troer ... "

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#119241 - 24/07/2012 10:25 Re: Ånder og djævle [Re: kristina]
ENilsson
Bruger

Min Kierkegaard-udgave har heldigvis en lang, forklarende efterskrift. Den skal jeg have læst, og så SK en gang til. Men først en smutrejse over briterne Lewis og G. K. Chesterton (særligt ”Orthodoxy”, ”Fritænkeri og Rettroenhed”). Han er vand på en tørret ørkenplante smil

Til toppen 

Ordstyrer:  AnnePande, Kefas, asas, kristina, tau 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær