Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#11885 - 07/05/2003 22:18 Jeg tog fejl !
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej alle her!

Jeg har været en ivrig fortaler for gendåb her på debatten. Men efter at have gennempløjet bibelen på kryds og tværs er det gået op for mig, at dette er FORKERT.

Jeg forstår nu, at dåben har afløst jødernes omskærelse. For de nye mennesker der kom til jødedommen, var det en selvfølge at de som voksne blev omskåret. Men de børn, der var i jødedommen, blev jo omskåret som små !

På samme måde gælder det for kristendommen, og når der i bibelen næsten udelukkende er voksne, der bliver døbt er det fordi de først på dette tidspunkt er kommet til tro. Men for de børn, der ER i kristendommen er det således ikke forkert at blive døbt. Dette gik lige så langsomt op for mig.

Noget andet er at jeg kom i tvivl om jeg overhovedet var gendøbt efter Jesu befaling "i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn" (panik-panik).

Men derudover taler bibelen faktisk om EN (1) dåb

" Jeg, der er fange for Herrens skyld, formaner jer da til at leve, så det svarer til det kald, I fik, v2 med al ydmyghed og mildhed, med tålmodighed, så I bærer over med hinanden i kærlighed v3 og stræber efter at fastholde Åndens enhed med fredens bånd: v4 ét legeme og én ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; v5 én Herre, én tro, én dåb; v6 én Gud og alles fader, som er over alle, gennem alle og i alle." (Ef. 4, 1-6)

én Herre, én tro, én dåb ! Her måtte jeg så bøje mig for Guds Ord (selvom det var svært), og bede om tilgivelse for min egenrådighed .....og derpå hvile i min barnedåb.

Dette har jeg gjort overfor Gud, og vil gøre det samme overfor jer. Jeg vil bede om tilgivelse for at have vildført og bragt ikke-bibelsk lære ind i debatterne.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#11886 - 07/05/2003 22:46 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli

tillykke med dit reviderede syn på sagen. Det er meget, meget flot at du tager Guds ord til dig, og erkender din fejltagelse. Både overfor Ham og overfor mennesker.

Jeg ønsker for dig, at du fra nu af må mærke den velsignelse der ligger i, at hvile i Guds løfter ved din (barne)dåb.

Kærlig hilsen
søster B

Til toppen 
#11887 - 08/05/2003 00:33 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Malli,

Du siger at hvis man kom ind i jødedommen som voksen, så blev man ligeledes omskåret.

Hvad hvis ikke jødiske forældre omskærer sit barn, og giver det en ikke jødisk opdragelse - er dette barn så jødisk? Nej...

Således var min barnedåb. Jeg blev døbt af ikke-kristne forældre, og fik en ikke kristen opdragelse. Gjorde dette mg til kristen? Havde dette omskåret mit hjerte?

Nej! Da jeg kom til at tro, blev ønsket om at blive døbt på denne tro stærk, og jeg vidste at det var jeg nødt til at gøre, og dette mener jeg ikke er ubibelsk...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#11888 - 08/05/2003 00:51 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære malli !

Det er meget længe siden jeg har læst noget jeg blev så jublende glad for som netop dette!

Til lykke og velsignelse kære malli ! Dette er en rigtig stor dag - og tak fordi du
ville dele det med os

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11889 - 08/05/2003 11:06 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Kære Malli

Det er stærkt at læse og det glæder mig at opleve at Bibelen igen og igen kan flytte hegnspæle i vores liv. Tillykke med det, Malli.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#11890 - 08/05/2003 12:32 Re: Jeg tog fejl ! [Re: Carsten]
malli
Bruger

Hej Carsten

"Hvad hvis ikke jødiske forældre omskærer sit barn, og giver det en ikke jødisk opdragelse - er dette barn så jødisk? Nej..." Nej, men barnet kan af gode grunde ikke blive omskåret flere gange!

Jeg synes at bibelen taler sit eget sprog "een dåb", at du så lægger vægt på andre steder i bibelen er så dit valg, jeg kan kun fortælle hvad jeg selv oplevede.

Mkh Malli

Til toppen 
#11891 - 08/05/2003 12:34 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej Malli
Mange tak for dit vidnesbyrd. Det er dejligt og vigtigt at høre, at Guds ord virkelig taler og kan flytte holdninger, netop fordi det taler klart om tingene. Det kan lære os (mig selv inklusiv) at være ydmyge overfor biblen og søge dens mening i klare skriftudsagn og lade den tale for sig selv og så også virkelig stole på, at den siger noget om de lærepunkter vi er uenige om indenfor kristenheden.

Jeg takker Gud for, at du har fundet tilbage til din barnedåb. Herren er sen til vrede og rig på troskab og din barnedåb gælder stadig -heller ikke en gendåb kan rokke ved den, så du har intet at frygte.

Din i Herren
Chemnitz

Til toppen 
#11892 - 08/05/2003 12:42 Re: Jeg tog fejl ! [Re: asas]
malli
Bruger

Hej Asbjørn

Ja det var unægtelig en hegnspæl. Jeg var så sikker på at jeg havde gjort det rigtige, men Ordet viste noget andet!

Efter at jeg har besluttet at holde mig til min barnedåbs nåde, samt bedt om tilgivelse, følte jeg det som 20 kilo blev taget fra mine skuldre. Jeg følte virkelig Guds FRED og nåde, ja jeg lå som et lille barn i Guds store trygge hånd. Og det var pragtfuldt, det var stærkt!

Mkh Malli

Til toppen 
#11893 - 08/05/2003 12:44 Re: Jeg tog fejl ! [Re: Carsten]
chemnitz
Bruger

Hej Carsten
Prøv at læse det gamle testamentes historiske bøger. At det jødiske folk faldt fra og dyrkede andre Guder og dermed blev "ikke-mit-folk" dvs. ikke-jøder var nærmest mere reglen end undtagelsen. Alligevel befaler profterne aldrig at de jøder, der atter vendte om til Herren skulle omskæres igen, selvom deres frafald netop fra deres omskærelsespagt havde gjort dem som uomskårne. Det var den selvsamme omskærelsespagt de skulle vende tilbage til for det var i den de fik et segl på den retfærdighed de havde ved troen.

Selvom du lever i et frafaldent folk, hvor dåben ikke forvaltes ret, så bekendende ateister og hedninger kan føre deres børn til dåb uden at forpligte sig til nogen som helst oplæring, rokker det ikke ved Guds løfter, ligesom det ikke rokkede ved folkets omskærelse. Dåben bliver ikke til gavn, hvis troen ikke næres gennem Guds ord og dermed dør, og derfor skal man ikke døbe børn, hvor forældrene ikke vil lade dem oplære. Men Dåbens gyldighed er ikke afhængig af denne oplæring, det er dens gavn og rette brug, der er det.

Når jøderne vendte om til herren smed de deres afguder ud, begyndte at dyrke Herren, høre hans ord ofre til ham og begyndte at fejre påske igen. Selvom de måske var omskårne på ottendedagen af forældre, der dyrkede Ashera eller Baal. Ligeledes er det et menneske må gøre, som kommer til tro på Jesu stedfortrædende fyldestgørelse, at lade sig oplære i kristendommens grundsandhede(det, der manglede), høre Guds ord i prædiken, undervisning og bibellæsning, dyrke Gud, modtage syndernes forladelse gennem tilsigelse (jvf. ofringerne) og den Hellige Nadver (jvf. påskemåltidet).

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11894 - 08/05/2003 12:48 Re: Jeg tog fejl ! [Re: chemnitz]
malli
Bruger

Hej Chemnitz

Guds Ord ER virkelig levende - og jeg er bare så glad !

Vi ses på søndag

Mkh Malli

Til toppen 
#11895 - 08/05/2003 12:50 Re: Jeg tog fejl !
malli
Bruger

Kære Søs B

Mange tak!

Mkh Malli

Til toppen 
#11896 - 08/05/2003 12:58 Re: Jeg tog fejl ! [Re: kristina52]
malli
Bruger

Kære Kristina

Tak og selvtak. Jegt føler det faktisk også selv som noget stort. Jeg er i højere grad blevet afklaret med at det ikke er MIG, der skal gøre andet end tage imod i tro. Men det er Gud, der gennem dåbspagten handler! Dette er en væsentlig forskel, og her VED jeg at jeg er døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn !

Mkh Malli

Til toppen 
#11897 - 08/05/2003 13:12 Re: Jeg tog fejl ! [Re: chemnitz]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Chemnitz,
Du lægger vægten på et løfte, hvor jeg lægger vægten på om mit hjerte var omskåret eller ej.

Jeg ved med sikkerhed at mit hjerte ikke var omskåret ved min barnedåb. Hvordan kan jeg være sikker på det. Mit hjerte bar ikke vidnesbyrd om dette. Hvis jeg var blevet fysisk omskåret som barn ville min krop selvfølgelig bære dette synlige bevis, men jeg er ked af at sige det, men mit hjertes overflod - det der kom ud af min mund de første 30 år af mit liv, bar tydeligt præg af et uomskåret hjerte...

Hvordan i øvrigt med pigebørnene. Hvis dåben afløser omskærelsen, skal pigebørn så ikke døbes? Eller...?

Mvh. Carsten

Til toppen 
#11898 - 08/05/2003 15:06 Re: Jeg tog fejl ! [Re: Carsten]
chemnitz
Bruger

hej Carsten

Du kan ikke vide, om dit hjerte blev omskåret ved din barnedåb. Du blev senere som en uomskåret, fodi du ikke blev oplært i troen og den dermedd døde ud.
At du kna se i dit hjerte, at du var uomskåret, er det bedste bevis på, at du uden Guds nåde fra fødsel af er en synder, der er under Guds vrede og dom og ikke magter i egen kraft at gøre noget som helst til din salighed. Derfor behøvede du også dåbens nåde allerde fra fødslen af. Og du behøvede oplæring med Guds ord, så du kunne holdes fast i den nåde. Det var der svigtet skete, og arvesynden blev åbenabret i hele sin vederstyggelighed. Selv som troende og omskåret i hjertet, synder vi stadigvæk og mærker vore onde hjerter og vores behov for syndernes forladelse for Kristi skyld, den syndsforladelse som han har tilsagt os og givet os i dåben, i sit ord og i nadveren.

hvad angår pigebørnene så er der kun det at sige, at piger i GT ikke skulle omskæres, mens piger i NT skal omskæres. At opstille menneskelige loigske konklusioner rokker ikke ved Guds ord, som entydigt siger, at dåben har afløst omskærelsen, kol 2.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11899 - 08/05/2003 15:10 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
chemnitz
Bruger

hej malli
Jeg glæder mig med dig. Det er virkelig dejligt at læse din glæde over din dåbspagt. Og jeg glæder mig til at møde dig på søndag.

Kh. Magnus

Til toppen 
#11900 - 08/05/2003 15:10 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Hej Malli!

Jeg synes det er stærkt og smukt at kunne sige at man tager fejl.
Og det vil jeg bestemt også rose dig for.
Og det kan man kun lære af.
Ligesom Jesus siger:den der ydmyger sig selv skal ophøjes.
Jeg ser også straks at det er sket at rosen er haglet ned over dig.
Om du tager fejl om det ene eller andet med hensyn til dåben vil jeg ikke blande mig i.
Selv føler jeg det kan være bedre at sige at man er uvidende om visse ting.
Men jeg tvivler på der er noget galt i at man bliver døbt en ekstra gang, hvis man føler sig i tvivl om barnedåbens gyldighed.
Det johannes sagde i forbindelse med vanddåben var at: Jeg døber jer med vand til omvendelse og at ethvert træ der ikke bærer god frugt skal hugges om og kastes i ilden.
Noget af det vigtige består vel i at man ønsker at vende om til Gud og prøver at handle ret og selvfølgelig tror på Jesus og ønsker at følge ham, og er ydmyg nok til at tage mod Guds hjælp.
En dåb til omvendelse og en pagt med Gud som jeg forstår samt et billede på helligåndens dåb.

Jesus er den der giver sandheden, og den der ikke fejler i tale er et fuldkomment menneske og kan tøjle hele sit legme,som Jakob skriver i sit brev.
Selv Jakob siger at de Alle begår mange fejl.

Herrens ord er rene,sølv, der er lutret i diglen i jorden,
renset syv gange(Sl 12.7).

(ord10.19):Med mange ord kan overtrædelse ikke undgås, den, der sparer på sine ord, handler klogt.

Men det er godt at bruge tid på Gud og vinde sjæle, men hellere få lutrede ord som er pålidelige end mange som ikke er tror jeg.
Mon ikke de fleste har fejlet i debatten på en eller anden måde eller andet steds.
Det der er stærkt er at turde indrømme det og ydmyge sig selv. Det kræver meget mere styrke end krampagtigt at holde fast i sin egen mening for at have ret.
For det burde ikke være vigtigt hvem der har ret, men hvad der er ret til alles gavn.

Handlingen synes jeg er stærk uanset om du det er rigtigt eller forkert det du er kommet frem til hvad jeg helst vil lade være med at kommentere
Og det jeg har skrevet skal også læses med forbehold for min uvidenhed.
Velsignet være Jeusus der giver Guds rene ord.

Kærlig hilsen Mikael

Til toppen 
#11901 - 08/05/2003 18:57 Re: Jeg tog fejl ! [Re: mikael kromann]
malli
Bruger

Kære Mikael Kromann

Nu får jeg jo snart røde ører af al den ståhej. Tak for ordene, men æren er Guds !

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11902 - 08/05/2003 19:47 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Malli.

Endnu en i rækken af dem, der gerne vil ønske hjertelig tillykke med din genopdagede barnedåb! Og tak for dit vidnesbyrd.
Jeg har selv oplevet en lignende genopdagelse - dvs. jeg er aldrig blevet gendøbt, men kom engang i en voksendøbende kirke (pinse).
De fortalte mig om deres dåbssyn, at barnedåben ingen betydning havde, var ubibelsk, spædbørn kunne jo ikke tro mv. Jeg troede på forklaringen og havde dette dåbssyn i nogle år, regnede ikke min barnedåb for at have betydning, men var heller ikke sikker på, at det var rigtigt at blive døbt igen (måske, når jeg flyttede hjemmefra?).
Jeg prøvede at læse argumenter for og imod, men syntes ikke, jeg blev klogere af det. Så jeg tænkte, nå, dåben er nok ikke så vigtig alligevel.
Vendepunktet kom en dag, hvor jeg fandt en bog om dåben : Livets Vand af Flemming Baatz Kristensen. (Credo Forlag). Endnu en bog i mængden, tænkte jeg, men købte den alligevel med hjem.
Det viste sig, at den åbnede mine øjne for nogle ting, jeg kun sjældent - eller aldrig - havde hørt nævnt i debatten. Hvad var det for noget med, at børn ikke kunne tro, når Herren Jesus selv siger, at de kan tage imod Guds rige ? Og at det rige kommer man ind i ved at blive født på ny ved vand og Ånd? Og hvad med de spædes omskærelse? Og hvad med det, at "af spædes og diendes mund har du beredt dig lovsang"?
Jo ... mon ikke jeg lige så stille turde begynde at tro på, at min dåb 19/3-1978 var den begivenhed, hvor Gud gjorde mig til sit barn, vaskede mig ren for synden og indpodede mig i Kristus? Jo, efter endnu en gennemlæsning af bogen samt bøn og eftertanke vovede jeg det.
I dag takker jeg Gud for min dåb, at jeg kan stole på, at jeg er hans barn, og at hans løfte står fast på trods af min syndighed. Det kommer ikke an på min beslutning, men på Guds løfte.
Førnævnte bog er hermed varmt anbefalet både til dig og til alle andre, der læser med.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#11903 - 09/05/2003 10:55 Re: Jeg tog fejl ! [Re: malli]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej brødre og søstre i Kristus

Mens jeg læste Mallis indlæg, begyndte jeg at nynne en sang inde i mig selv. I får lige S.J. Stones sang om Kirken:

Guds kirkes grund alene
er Kristus, Gud og mand;
den er ej byg't af stene,
men skabt ved ord og vand

af ham, som kom at vinde
på jord sin himmelbrud
og gav sit blod for hende
at fri af trældom ud.

Den er endnu den samme,
har fælles kendingsråb
i hver en folkestamme:
én drot, én tro, én dåb.
Ét helligt navn den ærer,
ét brød den lever af,
ét håb i hu den bærer,
én nåde Gud den gav.

Lad fjenderne kun bramme
og smile med foragt,
når splid vil kirken lamme
og krænke Herrens pagt;
Guds folk dog vagter sætter
og spejder natten lang;
snart vendes tårenætter
til morgengry med sang-

I ringe kår, i trængsel,
i kampens tummel hed,
den venter her med længsel
fuldendelse og fred.
Den beder Gud at virke
det syn, den hårdt attrår,
da Herrens sejrskirke
sin sabbatshvile får.

Ét er den allerede
med dig treenig' Gud,
og fælles, alt hernede,
med dem, som gik forud.
Dem kvæger alt din hvile,
vi færdes end på jord;
Gud, hjælp os hen at ile,
hvor du i lyset bor.

Kærlig hilsen

Missio

Til toppen 
#11904 - 09/05/2003 13:25 Re: Jeg tog fejl ! [Re: missio]
malli
Bruger

Hej Missio

Hvor var det da en pragtfuld sang. Den skal printes ud og synges ved anfægtelse.

Mange tak.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær