Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#11844 - 03/05/2003 22:45 Spørg før du dømmer.
Anonym
Anonym

Hej café

se en lille artikel : http://jesusnet.dk/art/list.php?id=300

Kunne man mon komme i dialog med skribenten ? Jeg gad godt vide, hvad for et kloster det var. (orden) Jeg gad også godt vide, om skribenten fik spurgt klosterets beboere, om hvorfor Mariaalteret var fyldt med blomster, og Jesusalteret ikke var.

Måske var Jesus alteret tomt for blomster, fordi man netop havde smidt de visne blomster ud..

Hvad så med de slukkede pærer ? Tja, jeg ved det ikke. Måske havde de været tændt så længe, at de var gået ud. Måske var det Langfredag..
Der kan være mange grunde.

Skribenten kalder Mariafromheden for "noget man selv har fundet på", og tillægger klosterets beboere at de har gjort Maria til "en halvgud".
Tak for kaffe.
Man behøver ikke straks tro det værste. Det var bare det jeg ville sige.

kh søster B

Ændret af Søster B (03/05/2003 22:46)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#11845 - 04/05/2003 02:21 Re: Spørg før du dømmer.
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
Vigtig pointe Søster!!!!

kan i øvrigt godt lide gode gamle Frans' udsagn i dit moto vi bruger det selv som slogan i Ung Oase på vores nye NOISE-projekt.....

Gud velsigne dig helt vildt!!!!
-serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#11846 - 04/05/2003 08:42 Re: Spørg før du dømmer.
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Søs B

Jeg har læst artiklen. Men for mig at se er det for såvidt underordnet hvor mange eller få plastic-blomster og lys der er det ene sted frem for det andet.

Det der nok springer i øjnene på mig er dette at der er et "Jesus-alter" og et "Maria-alter". Dette set i lyset at de ti buds "Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. ".........

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om man ligefrem har "lavet et gudebillede", men det var måske værd at tænke over...fremfor antallet af blomster og lys.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#11847 - 04/05/2003 13:29 Re: Spørg før du dømmer. [Re: serner]
Anonym
Anonym

Hej Serner

hvor blev jeg glad for din støtte til min pointe. For fair nok, vel kan vi være uenige om hvad der foregik i klosteret, og uenige om en masse andet, men bare vi er enige om, at vi bør spørge og undersøge og prøve at forstå, før vi dømmer.

FEDT, at I bruger st. Francis´ ord!!!!!!!!!!

Herren være med dig også!!

Kærlig hilsen
søster B

Til toppen 
#11848 - 04/05/2003 13:33 Re: Spørg før du dømmer. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli

du skal vide, hvad forskellen på et alter til Maria og et til Jesus er.

Alteret for Jesus, er "offerpladsen", der hvor Han giver sig selv for os i det Hellige Sakramente. Der hvor Han kommer til os, i brødets og vinens skikkelse. Der hvor vi smager Ham og ser Ham og mærker Ham.

Alteret for Maria, er et sted hvor vi fysisk kan se en statue af hende, som gør det lettere at samle tankerne, mens man beder hende om forbøn.

Det er altså ingenlunde det samme.
Et gudebillede er det bestemt ikke. (som du heller ikke sagde, men bare nævnte i en tanke) Maria er dækket af en blå kappe, blå som symboliserer Menneske. VI blander ikke begreberne.

God søndag.
søster B

Til toppen 
#11849 - 04/05/2003 14:25 Re: Spørg før du dømmer.
malli
Bruger

Hej Søs B

"Alteret for Jesus, er "offerpladsen", der hvor Han giver sig selv for os i det Hellige Sakramente. Der hvor Han kommer til os, i brødets og vinens skikkelse. Der hvor vi smager Ham og ser Ham og mærker Ham."

Ja der er jeg nok stået af, for jeg mener at Jesus er død (og opstanden) een gang for alle, og skal derfor ikke "ofres" en gang i ugen (ja det er vist den gængse protestantiske opfattelse).

Mkh Malli

Til toppen 
#11850 - 04/05/2003 15:03 Re: Nadverforståelse [Re: malli]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Hej malli og Søs B, jeg blander mig lige;

Malli skriver:

for jeg mener at Jesus er død (og opstanden) een gang for alle, og skal derfor ikke "ofres" en gang i ugen (ja det er vist den gængse protestantiske opfattelse).

Den protestantiske opfattelse er ikke at Jesus ofres, man at han giver sig selv til os. Hvis vi tænker "ofres" - så er det jo nærmest noget som sker med ham, og ikke noget han selv giver?

Jeg synes jeg er enig med Søs her, undtagen det med ordet "Offerplads" - jeg mener ikke det er et offer, men en gave. Fra Jesus til os, som vil modtage hans legeme og blod til "ihukommelse af ham (dvs. til styrkelse i troen, mener jeg) og til syndernes forladelse".

Det skal ikke forstås sådan at der sker en partering af Jesus - han er jo, og
forbliver, grænseløst til stede midt iblandt os. Sådan mener jeg det skal forstås.

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11851 - 04/05/2003 15:18 Re: Spørg før du dømmer. [Re: malli]
Anonym
Anonym

Hej Malli
du skrev:

Ja der er jeg nok stået af, for jeg mener at Jesus er død (og opstanden) een gang for alle, og skal derfor ikke "ofres" en gang i ugen (ja det er vist den gængse protestantiske opfattelse).

Malli, jeg forklarede såmænd blot, hvad Jesus alteret betyder i den katolske Kirke og klostrene!

kh søster B

Til toppen 
#11852 - 04/05/2003 16:09 Re: Nadverforståelse [Re: kristina52]
malli
Bruger

Hej Kristina

Du skriver: "Den protestantiske opfattelse er ikke at Jesus ofres, man at han giver sig selv til os. Hvis vi tænker "ofres" - så er det jo nærmest noget som sker med ham, og ikke noget han selv giver? " Øh ja det er det jeg mener. Han HAR ofret sig, men jeg får den opfattelse at man på katolsk hold ofrer Jesus hver gang ved nadver, det er så det jeg ikke kan få til at stemme nogen steder (det skal jeg måske heller ikke)

Mkh Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær