Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 6 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#118190 - 20/04/2012 20:10 gælder Moseloven for kristne?
Kirkegænger
Bruger

Reg.: 29/03/2012
Igennem årene har jeg lagt mærke til, at på diverse diskussionsfora har der været delte meninger om, hvor vidt Moseloven gælder for kristne - og evt. i hvilket omfang.

Nogle mener at Moseloven aldrig er blevet rigtig ophævet for kristne, mens andre siger, at det kun er De ti Bud der stadig gælder for os, og at Jesus er "opfyldelsen af loven" (mærkeligt udtryk, da jeg mener han må være opfyldelsen af profetierne i stedet). Så er der andre, måske de fleste, som siger at Det dobbelte Kærlighedsbud erstatter eller ophæver alle andre love, også De ti Bud.

Hvad er egentlig op og ned på den ting ?

m.v.h.

Ændret af Kirkeretten (20/04/2012 20:12)

Til toppen 
#118191 - 20/04/2012 21:12 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: Kirkegænger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kirkeretten

Du har ret, det er et meget omdiskuteret spørgsmål, om Moseloven gælder for kristne, eller den ikke gør.
Når det er så omdiskuteret, så tror jeg det især er fordi vi ikke ordentligt har fået formuleret, hvad Moseloven er.

Men sikkert er det, at de love, som gjaldt for oldtidens stat Israel var midlertidige og ikke gælder mere.

Herunder et forkortet og let omskrevet udsnit af en artikel fra vores svar-arkiv, som jeg håber kan danne grundlag for en videre drøftelse af emnet:

De ti bud gælder stadig i den udstrækning de ikke er bundet op på nationen Israels nationale og politiske situation, før Jesus kom, men udtrykker ånden i det tabte paradis.

Disse bud handler grundlæggende om principielle ting i menneskelivet, som de fremgår af skabelses- og syndefaldsberetningen (1. Mos. 1-3) og ikke om spiseregler, klædedragt, nationale konflikter eller told og skat, eller hvordan forbrydelser skal straffes osv.

De handler om forholdet til Gud og medmennesket i det hele taget, og de er da også delvis gentaget af Jesus og apostlene i Det Nye Testamente.

Derfor kan vi kalde Jesu etik for den paradiske lov. Han vil, at vi skal leve lige så ubekymret, kærligt og ansvarligt som Adam og Eva i Edens have.

Tredje bud (kom hviledagen i hu at du holder den hellig) er kun begrundet i skabelsen og er ikke indskærpet i NT, hvilket kan skyldes, at det blev givet til Israel og ikke til hele menneskeheden.
I hvert fald fik hverken Adam eller Noa fik dette bud,
og Paulus siger, at "Én regner den ene dag for vigtigere end andre, en anden regner alle dage for lige vigtige. Enhver skal stå fast ved sin overbevisning. (Rom. 14,5)

----

Jesus siger således ikke "De ti bud gælder stadig," men henviser til skabelsens begyndelse.
Det er denne tankegang, der ligger til grund for kristen etik, og de ti bud er kun citeret, hvor de passer ind i tankegangen: Tilbage til skabelsens begyndelse, før syndefaldet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118237 - 25/04/2012 11:20 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: Kirkegænger]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Jeg vil supplere Kristinas svar med følgende:

Det er faktisk Jesus selv, der siger, at han er "lovens opfyldelse". I begyndelsen af bjergprædiken taler Jesus om moselovens rolle, og siger:

Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. (Matt 5,17)

Jesus er altså ikke kommet for at sætte moseloven ud af kraft - faktisk kan man forstå hele bjergprædikenen som en skærpelse af de 10 bud. Der skal slet ikke så meget til for at gøre sig skyldig i ægteskabsbrud og mord, som man skulle tro. Han gør det også klart i samme afsnit, at vi har værsågode at tage loven alvorligt. Faktisk skal vi være mere retfærdige end de skriftkloge og farisæerne, der havde gjort det til en sport ikke at overtræde nogen af moselovens 617 love.

Det kan vi imidlertid ikke af egen kraft. Det er et komplet umuligt projekt. Og det er her, at Jesu ord om, at han er lovens opfyldelse - heldigvis - kommer ind i billedet. Jesus opfylder loven. På moderne dansk ville vi sige, at Jesus holder loven. Med andre ord, så opfylder Jesus lovens krav. I Romerbrevet 10,4 siger Paulus, at Jesus er "lovens ende". Fordi Jesus har opfyldt alle lovens krav, så er der ikke mere for loven at komme efter for os andre. Så Jesus gør op med loven - ikke ved at nedbryde den eller ophæve den, men ved at opfylde den.

Men: Det betyder ikke, at loven ikke spiller nogen rolle i den kristnes liv. Det er blandt andet derfor, at Jesus fremhæver det dobbelte kærlighedsbud. Det er essensen af de 10 bud, og dem skal vi iagttage. Det er det, som ofte kaldes "lovens 3. brug", nemlig at Guds lov er til praktisk vejledning for den kristnes liv. Det er en del af det at følge Kristus, at vi holder de bud, han har givet.

Kort sagt: De 10 bud er ikke afskaffet eller ophævet - men deres betydning er med Kristi mellemkomst anderledes. Loven kan ikke længere dømme en kristen; nu er de til vejledning.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#118359 - 04/05/2012 17:45 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: Kefas]
hur
Bruger

Reg.: 01/11/2011
Hej

ska vi lige få hele ordlyden med.

Om loven

v17 Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. v19 Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget. Men den, der holder det og lærer andre at gøre det, skal kaldes stor i Himmeriget. v20 For jeg siger jer: Hvis jeres retfærdighed ikke langt overgår de skriftkloges og farisæernes, kommer I slet ikke ind i Himmeriget.[color:#33FF33]
[/color]

Jeg kan ikke på nogen måde se at " en eneste tøddel " af loven er afskaffet, og logisk må vi konkludere " kommer i slet ikke ind i Himmeriget"

Med venlig hilsen

Hurungner

Til toppen 
#118362 - 04/05/2012 19:45 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: hur]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej hur

Citat:
Jeg kan ikke på nogen måde se at " en eneste tøddel " af loven er afskaffet, og logisk må vi konkludere " kommer i slet ikke ind i Himmeriget"

Lige i forbifarten:

Jesus Kristus har, som vor stedfortræder, opfyldt Guds hellige lov på vore vegne,
og hans fuldkomne retfærdighed tilregnes enhver, som tror på ham og lever i ham.

Jesus siger: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.
Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø."
(Joh. 11,25-26.)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#118364 - 04/05/2012 22:27 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: kristina]
hur
Bruger

Reg.: 01/11/2011
Hej Kristina

Næ det er da muligt at dem der tror på Jesus skal leve evigt, men når jeg læser de nedenforstående bibel citater er der noget der tyder på at vi alle skal leve evigt nogen i himlen andre i helvede.Hvilke lov brud er det Matt kap 13 v 41 taler om??? det fremstår ikke videre klart men normalt når der i biblen tales om lov er det Mose lovene.Bjergprækenen siger ret klart at loven stadigt gælder , Joh. 11,25-26 siger kun at dem der tror på Jesus vil leve evigt men intet om hvor og hvordan. Så hvis man misser sin bibel tolkning her ender man et varmt sted for evigt.

Matt kap 13 v41 Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, v42 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren.

Matt kap 25 v41 Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. v42 For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, v43 jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. v44 Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? v45 Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.

2 Tess v8 med flammende ild og bringer straf over dem, der ikke kender Gud og ikke er lydige mod evangeliet om vor Herre Jesus. v9 De skal straffes med evig undergang fjernt fra Herrens ansigt og fra hans herlighed og magt,

Johannes åbenbaring kap 14 v10 skal han også drikke Guds harmes vin, skænket ufortyndet i hans vredes bæger, og han skal pines i ild og svovl for øjnene af de hellige engle og Lammet. v11 Og røgen fra deres pinsler stiger op i evighedernes evigheder, og de har ingen hvile, hverken dag eller nat, de der tilbeder dyret og dets billede eller tager dets navn som mærke.

En anden detalje er så hvor ved i fra at de 10 bud stadig gælder når resten at moseloven er ophævet?? og en gammel traver, hvilke 10 bud? der bliver nævnt 2 forskellige i GT Moss kap 20 v3 til 17 det er de første og så udgave nr 2 Moss kap 34 v17 til 28 Hvor vi så må formode at de sidste er de gældende. Så husk ingen lasagne.

Med venlig hilsen

Hurungner

Til toppen 
#118366 - 05/05/2012 10:39 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: Kefas]
Kirkegænger
Bruger

Reg.: 29/03/2012
Hej Kefas

Jeg har læst dit svar/indlæg med interesse. Du forklarer det ret godt synes jeg.
Det jeg får ud af din forklaring, er at man med Moseloven - som med resten af Bibelen - gør klogest i ikke at tage det hele fuldstændig bogstaveligt efter sin ordlyd, for så hænger Bibelen nemlig ikke sammen. Det er jo ikke så mærkeligt, når man ved, hvordan Bibelen er blevet til gennem tiden.

Personligt har jeg det udmærket med, at man også skal bruge sin forstand til at forstå Bibelens og Kristendommens budskab - forenklede genraliseringer er manges lyst og last men bestemt ikke min.

Det kan være svært for ny-kristne og ikke-kirkevante at forstå både Bibelen og Kristendommen, men for mig giver det egentlig god mening, at det netop forholder sig sådan. Der skal altid en forklaring og en udlægning til !!

Til toppen 
#118376 - 06/05/2012 16:18 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: Kirkegænger]
NyBruger123
Bruger

Reg.: 01/05/2012
Sted: Århus
Hvordan blev hviledagen søndag for os kristne? Altså sabbaten er jo lørdag? griner

”Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer” - Jesus

Til toppen 
#118377 - 06/05/2012 17:04 Re: gælder Moseloven for kristne? [Re: NyBruger123]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej NyBruger

Citat:
Hvordan blev hviledagen søndag for os kristne? Altså sabbaten er jo lørdag? griner

Ja, sabbatten var lørdag, og er det stadig for jøderne.

Men vi kristne er fritstillede her!
Paulus skrev til menigheden i Rom (Rom. 14,5f):

Én regner den ene dag for vigtigere end andre dage, en anden regner alle dage for lige vigtige.
Enhver skal stå fast ved sin overbevisning.
Den, der lægger vægt på, hvad det er for en dag, gør det for Herren. Den, der spiser, gør det for Herren; han siger jo Gud tak. Og den, der ikke spiser, gør det for Herren og siger også Gud tak.

Og at enhver skal stå fast på sin overbevisning, skal ikke forstås sådan, at man ikke har lov til at skifte mening, men at man ikke skal lade sig presse - eller presse andre - til lægge vægt på, hvilken dag, man vil regne for hviledag.
Det kan godt tænkes at have været et stridsspørgsmål i oldkirken i de første jøde- og hedningekristne menigheder.

Men det er nu mest praktisk, at vi i samfundet kan passe vores arbejde på nogenlunde samme dage og holde fri og gå i kirke sammen.

Og søndag mener jeg er en god dag at holde hellig, fordi det var Jesu opstandelsesdag.
Desuden er det også den kristne kirkes fødselsdag, nemlig pinsedag, hvor vi fejrer Helligåndens komme.

Her er et svarpanel-svar med flere kommentarer til emnet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  AnnePande, Kefas, asas, kristina, tau 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær