I den nu låste tråd "Et billigt grin" skrev du, som svar på nedenstående ord fra undertegnede: En kraftig medvirkende årsag til at jeg har mistet troen, er netop indtagelse af den "åndelige føde":
Oprindeligt skrevet af: kristina
Nu kan jeg jo ikke vide det, men det kunne måske være, at du fik serveret noget giftigt ..
Det kunne måske være, men i så fald er det "Guds Ord" du hermed antyder skulle være gift for undertegnede.
Oprindeligt skrevet af: tsrk55
Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.
Oprindeligt skrevet af: Kristina
Ja, det kan det. Hermed er vi tillbage i teodicé-problematikken, som kun kan løses, hvis vi omdefinerer og får en ny og sand indsigt i det begreb, vi kalder kærlighed.
Hvis problemet kun kan løses, ved at reducere det begreb vi kalder kærlighed til en tom ramme, som man så kan fylde i alt efter behov og behag, så mener jeg ikke, at man har løst noget som helst.
mvh Tom
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kristina,
I den nu låste tråd "Et billigt grin" skrev du, som svar på nedenstående ord fra undertegnede: En kraftig medvirkende årsag til at jeg har mistet troen, er netop indtagelse af den "åndelige føde":
Nu kan jeg jo ikke vide det, men det kunne måske være, at du fik serveret noget giftigt ..
Det kunne måske være, men i så fald er det "Guds Ord" du hermed antyder skulle være gift for undertegnede.
Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.
Oprindeligt skrevet af: Kristina
Ja, det kan det. Hermed er vi tillbage i teodicé-problematikken, som kun kan løses, hvis vi omdefinerer og får en ny og sand indsigt i det begreb, vi kalder kærlighed.
Hvis problemet kun kan løses, ved at reducere det begreb vi kalder kærlighed til en tom ramme, som man så kan fylde i alt efter behov og behag, så mener jeg ikke, at man har løst noget som helst.
Nu forbavser det dig nok ikke, at jeg hævder, at Guds ord ikke er gift i sig selv, men tværtimod livgivende. Men det kunne tænkes, at en eller flere forkyndere havde sovset det, du hørte, ind i livsfarlig vranglære. Det kan jeg ikke vide.
En anden mulighed er, at du bare ikke kan lide Gud, sådan som han er, og ikke ønsker at bede "ske din vilje", men foretrækker at afvise ham og følge din egen vilje.
Mht. omdefinering af begrebet kærlighed:
Det jeg foreslog var ikke at reducere, men tværtimod at finde tilbage til begrebets sande guddommelige indhold.
Kærlighed til Gud og næsten er netop ikke en tom ramme, som vi selv kan fylde ud med, hvad vi lige føler for, og hvad der passer os hver især. Ej heller med, hvad der er i overensstemmelse med den fremherskende tidsånd, som er meget anderledes end Helligånden ..
Tom til kristina: Det kunne måske være, men i så fald er det "Guds Ord" du hermed antyder skulle være gift for undertegnede.
Efter kristinas anbefaling har jeg læst Rom. kapitel 8, hvor Paulus skriver om "kød" som modsætning til "ånd". Jeg kan kun tale for mig selv, og jeg forstår udmærket, at den slags tekster (hvis det altså virkelig er Guds ord) kan virke som "gift for troen".
Nu forbavser det dig nok ikke, at jeg hævder, at Guds ord ikke er gift i sig selv, men tværtimod livgivende.
Det er heller ikke så meget "Guds Ord" i sig selv, som har medført at jeg mistede troen, men "Guds Ord" holdt op i mod de kristnes udlægning og fortolkning af teksterne.
En anden mulighed er, at du bare ikke kan lide Gud, sådan som han er, og ikke ønsker at bede "ske din vilje", men foretrækker at afvise ham og følge din egen vilje.
Nu har vi rent faktisk diskuteret dette adskillige gange inden for de sidste 10 år, og jeg har givet dig talrige eksempler på at det ikke forholder sig sådan; når du så, atter en gang, alligevel vælger totalt at se bort fra dette, kunne det så skyldes at du for længst har overbevist dig selv om at det er den eneste mulighed, og ikke blot en af flere?
Mht. omdefinering af begrebet kærlighed:
Det jeg foreslog var ikke at reducere, men tværtimod at finde tilbage til begrebets sande guddommelige indhold.
Kærlighed til Gud og næsten er netop ikke en tom ramme, som vi selv kan fylde ud med, hvad vi lige føler for, og hvad der passer os hver især. Ej heller med, hvad der er i overensstemmelse med den fremherskende tidsånd, som er meget anderledes end Helligånden ..
Så fortæl mig,venligst: Hvad er begrebet kærligheds sande guddommelige indhold?
mvh Tom
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Tom
Citat:
cit. kristina: "En anden mulighed er, at du bare ikke kan lide Gud, sådan som han er, og ikke ønsker at bede "ske din vilje", men foretrækker at afvise ham og følge din egen vilje.
Nu har vi rent faktisk diskuteret dette adskillige gange inden for de sidste 10 år, og jeg har givet dig talrige eksempler på at det ikke forholder sig sådan; når du så, atter en gang, alligevel vælger totalt at se bort fra dette, kunne det så skyldes at du for længst har overbevist dig selv om at det er den eneste mulighed, og ikke blot en af flere?
Nej! Tværtimod er jeg sikker på, at når et menneske mister/opgiver/frasiger sig troen, kan der være mange årsager. Som regel vel en kombination af flere.
Citat:
Det er heller ikke så meget "Guds Ord" i sig selv, som har medført at jeg mistede troen, men "Guds Ord" holdt op i mod de kristnes udlægning og fortolkning af teksterne.
Mht. Guds ord: - jeg tror jeg skal holde op med at bruge den term, for det er lidt uklart, hvad der lægges i udtrykket. Uden citationstegn bruges det om Bibelen, men det bruges også om Jesus Kristus selv som Guds åbenbarede ord: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Citat:
Så fortæl mig,venligst: Hvad er begrebet kærligheds sande guddommelige indhold?
Det har jeg skrevet en hel masse om i mangfoldige indlæg, men ultrakort og ufuldstændigt er kærlighed at ville tjene og ikke herske.
Se f.eks. begyndelsen af Filipperbrevet:
[..] Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus, han, som havde Guds skikkelse, regnede det ikke for et rov at være lige med Gud, men gav afkald på det, tog en tjeners skikkelse på ...
Altså er sand kærlighed vilje, beslutning og handling til næstens gavn og Guds glæde og har ikke, i hvert fald ikke kun, noget med vores varierende følelsesliv at gøre.
Nej! Tværtimod er jeg sikker på, at når et menneske mister/opgiver/frasiger sig troen, kan der være mange årsager. Som regel vel en kombination af flere.
Jeg har i så fald svært ved at forstå, hvorfor du så kommer med alle mulige andre mulige årsagsforklaringer, end dem som jeg ved tidligere lejligheder har fremført over for dig.
Mht. Guds ord: - jeg tror jeg skal holde op med at bruge den term, for det er lidt uklart, hvad der lægges i udtrykket. Uden citationstegn bruges det om Bibelen , men det bruges også om Jesus Kristus selv som Guds åbenbarede ord: I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Det første tror jeg godt at du bør glemme alt om. Du har nemlig ved en tidligere lejlighed, for år tilbage, forsøgt dig med det samme, og det holdt ikke i mange timer.
Og så er det selvfølgelig Bibelen jeg hentyder til med betegnelsen "Guds Ord". Hvad er hensigten med at linke til "Vejen gennem Bibelen"?
mvh Tom
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Tom
Citat:
cit. kristina " Nej! Tværtimod er jeg sikker på, at når et menneske mister/opgiver/frasiger sig troen, kan der være mange årsager. Som regel vel en kombination af flere. "
Jeg har i så fald svært ved at forstå, hvorfor du så kommer med alle mulige andre mulige årsagsforklaringer, end dem som jeg ved tidligere lejligheder har fremført over for dig.
Jeg er imponeret over din hukommelse! Jeg har nok glemt, hvad du tidligere har fremført så. Kunne du bære over med mig og gentage, eller evt. stikke mig et link?
Citat:
Hvad er hensigten med at linke til "Vejen gennem Bibelen"?
Jeg forsømmer ingen lejlighed til at komme med lidt Bibel-PR ! - og så tror jeg, at kommentarerne i "Vejen gennem Bibelen" er bedre end dem, jeg selv kan præstere ..
Det er der ingen grund til, jeg mener at kunne huske, at den har været bedre end den er nu.
Jeg har nok glemt, hvad du tidligere har fremført så. Kunne du bære over med mig og gentage, eller evt. stikke mig et link?
Jeg bærer gerne over med dig, men da jeg samtidig ikke tror at din interesse i mine svar stikker særlig dybt, så ser jeg ingen grund til at gentage mig selv, eller forsyne dig med eventuelle links hvis indhold du sikkert glemmer igen.
Jeg forsømmer ingen lejlighed til at komme med lidt Bibel-PR ! - og så tror jeg, at kommentarerne i "Vejen gennem Bibelen" er bedre end dem, jeg selv kan præstere ..
I så fald har du nok selv mere gavn af "Vejen gennem Bibelen" end undertegnede. Jeg har ikke set deres side før, men jeg har for år tilbage lyttet meget til de lokale kristne radiokanaler, Radio Rema og KKR, og der har jeg stiftet bekendtskab med "Vejen gennem Bibelen", og jeg kan stadig høre Skydstoftes stemme for mit indre øre.
mvh Tom
kristina
Ordstyrer
Bruger
Citat:
.. men da jeg samtidig ikke tror at din interesse i mine svar stikker særlig dybt, så ser jeg ingen grund til at gentage mig selv, eller forsyne dig med eventuelle links hvis indhold du sikkert glemmer igen.
Helt i orden, Tom, så vil jeg da bare ryste støvet - eller isklumperne - af mine gamle støvler og gå videre .. (Matt. 10,13)
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej kristina,
Helt i orden, Tom, så vil jeg da bare ryste støvet - eller isklumperne - af mine gamle støvler og gå videre .. (Matt. 10,13)
Så må tiden jo vise hvor meget tåleligere det kommer til at gå dem fra Sodoma og Gommora, end det kommer til at gå for mig. (Matt. 10,14)
Nu må jeg så med bøjet hovede bede både Gud og dig om tilgivelse for hele to ting:
1) Min ovenstående bitre bemærkning. Den blev skrevet i et øjebliks mismod og trækkes hermed tilbage. Jeg vil ikke give op og lade armene synke, men vil bevare håbet. Så længe der er håb, er der liv!
2) Mht. mit link til Vejen gennem Bibelen - jeg troede jeg havde linket til denneher version , men det havde jeg så ikke ... (Ikke at jeg regner med, at det gør den store forskel for dig .. )
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej LarsBj
Citat:
cit. kristina: "Nu må jeg så med bøjet hovede bede både Gud og dig om tilgivelse for hele to ting: [...]
Det er jo nok en klog taktik: Matt 10.16.
Nej, LarsBj, herudi tager du ganske fejl. Lad os lige læse bibelcitatet i sin sammenhæng: v.16: Se, jeg sender jer ud som får blandt ulve. Vær derfor snilde som slanger og enfoldige som duer. v17 Tag jer i agt for mennesker! De skal udlevere jer til domstolene og piske jer i deres synagoger, v18 og I vil blive stillet for statholdere og konger på grund af mig, som et vidnesbyrd for dem og for hedningerne. v19 Men når de udleverer jer, så vær ikke bekymrede for, hvordan I skal tale, eller hvad I skal sige; for det skal blive givet jer i samme stund, hvad I skal sige. v20 For det er ikke jer, der taler, men det er jeres faders ånd, som taler gennem jer.
Som du ser, taler Jesus her til de disciple, der blev udsendt for at udbrede evangeliet i en tid, hvor de risikerede livet. Mange af dem led martyrdøden.
Kristenforfølgelser forekommer også den dag i dag - faktisk værre end nogensinde - (www.forfulgt.dk), men ikke i her i vores forkælede land, hvor vi har religionsfrihed.
Desuden er jeg ikke taktiker. Den kompetance har jeg ikke, og ønsker mig den heller ikke.
Nu må jeg så med bøjet hovede bede både Gud og dig om tilgivelse for hele to ting:
1) Min ovenstående bitre bemærkning. Den blev skrevet i et øjebliks mismod og trækkes hermed tilbage. Jeg vil ikke give op og lade armene synke, men vil bevare håbet. Så længe der er håb, er der liv!
Som det forhåbentlig fremgik af det afsluttende smil i mit indæg, så er der no hard feelings herfra.
2) Mht. mit link til Vejen gennem Bibelen - jeg troede jeg havde linket til Denne her , men det havde jeg så ikke ... (Ikke at jeg regner med, at det gør den store forskel for dig .. )
Næh,nogen større forskel gør det næppe.
mvh Tom
bliver forundret på hvad det for dig ser ud til vi har gang i herinde, siden du citerer sådan et afsnit af Bibelen?
Mvh. tau
Hvorfor det; det er jo udsendelsetalen til missionærer? Vi var jo i gang med Matt 10. De to foregående indlæg refererede til vers 14 og 15, så vers 16 lå lige til højrebenet.
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton