Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#117585 - 06/02/2012 17:24 Evolusjonsteorien
Fredrik33
Bruger

Reg.: 31/03/2009
Hvilke bøker om evolusjon leser dere nå? Selv leser jeg en bok om kirkefedrene.

På forhånd takk!

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#117587 - 06/02/2012 19:34 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
Fredrik33
Bruger

Når jeg er ferdig med den skal jeg begynne på "Evolutionens ikoner" av Jonathan Wells.

Til toppen 
#117597 - 07/02/2012 16:35 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Oprindeligt skrevet af: Fredrik33
Når jeg er ferdig med den skal jeg begynne på "Evolutionens ikoner" av Jonathan Wells.

Jeg vil anbefale dig at springe den over. Jeg kender ham som ikke ærlig i sine argumenter, så derfor er det ligegyldigt, hvad han skriver. Der findes mange spændende aktiviteter, man kan foretage sig i stedet som at læse "Hvor er Prik" (kendt børnebog; (han lå i kurven)).

Selv er jeg ved at læse en engelsk bog om møl, hvor historien om Birkemåleren gennemgås. Wells har trvalt med at nedgøre den, men sandheden er langt mere interessant, og den står i Michal Majerus' bog: "Moths".

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#117603 - 07/02/2012 21:04 Re: Evolusjonsteorien [Re: LarsBj]
Fredrik33
Bruger

Det er fordi du har et syn enn det står i boka. Ikke noe annet enn det.

Til toppen 
#117604 - 07/02/2012 22:04 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
LarsBj
Bruger

Det er fordi du har et syn enn det står i boka. Ikke noe annet enn det.

Det kan man jo altid påstå, men jeg vil sige, at det ikke er rigtigt. Det finder du ud af, hvis du kontrollerer hans oplysninger og lægger grundigt mærke til hans argumentationsform.

Du kan jo melde tilbage, når du har læst bogen.

Men alternativt vil jeg da anbefale anden litteratur, såsom "Darwin eller Intelligent Design", forlaget Anis, 2007.

Eller man kan kaste sig over en "eksposition til Nordpolen".

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#117606 - 08/02/2012 12:47 Re: Evolusjonsteorien [Re: LarsBj]
Fredrik33
Bruger

Du har fått en privat beskjed som du ikke har svart på og hva synes hoeg om "Evolutionens ikoner" hvis du har lest den?

Til toppen 
#117607 - 08/02/2012 12:53 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
Fredrik33
Bruger

Kanksje du ikke har sett det. Jeg lurer på hva du mener med at du har fjernet deg fra samtalen?

Til toppen 
#117609 - 08/02/2012 16:16 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
LarsBj
Bruger

Kanksje du ikke har sett det. Jeg lurer på hva du mener med at du har fjernet deg fra samtalen?

Er der besked til mig?

Jeg har ikke fået beskeder i lang tid.

Jeg har ikke læst "Evolutionens Ikoner". Jeg kender Wells argumenter fra anden side, og jeg finder ham ikke så troværdig*), at han får lov at optage min tid. Det giver dårlig stemning at læse nogen, man er næsten sikker på, er uærlig.

Jeg synes som nævnt, at man i stedet kan få god inspiration til "det gode liv" ved at læse A.A. Milnes værker, f.eks. interessante spil.

mvh
LarsBj

*) Bare det, at han angiveligt er medlem af Moon-bevægelsen skulle give én bange anelser.

Isaac Newton

Til toppen 
#117610 - 08/02/2012 17:01 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Fredrik

Mht Jonatan Wells vil jeg give LarsBj ret - også jeg vil fraråde dig at bruge tid på hans bog.

Medlemmer af Moon-bevægelsen bør hverken kristne eller andre tage alvorligt.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#117611 - 08/02/2012 17:08 Re: Evolusjonsteorien [Re: kristina]
Fredrik33
Bruger

Moon-bevegelsen tror jeg ikke er bra, men han kan ha noe fornuftig å si om evolusjon for det. ORIGO har oversatt den til dansk og anbefaler den også. Hva mener hoeg?

Til toppen 
#117612 - 08/02/2012 18:18 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Moon-bevegelsen tror jeg ikke er bra, men han kan ha noe fornuftig å si om evolusjon for det. ORIGO har oversatt den til dansk og anbefaler den også. Hva mener hoeg?

Du har ret, Fredrik, når jeg ikke har læst bogen, kan jeg kan ikke tillade mig at gå ud fra, at han ikke kan have noget fornuftigt at sige om andre emner end kristentroen.

Når jeg alligevel frarådede, skyldes det, at jeg ikke selv ville løbe risikoen for at spilde noget af den mig tilmålte, kostbare tid.
Hver gang man læser en bog, som ikke er umagen værd, er der en god og opbyggelig bog, som man ikke får læst!

Det bliver man mere og mere bevidst om, jo ældre man bliver ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#117613 - 08/02/2012 22:51 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
"Moon-bevegelsen tror jeg ikke er bra, men han kan ha noe fornuftig å si om evolusjon for det. ORIGO har oversatt den til dansk og anbefaler den også. Hva mener hoeg?"

hej Fredrik!

Jeg har læst Evolutionens Ikoner "forfra og bagfra", og ja, jeg ejer den danske udgave, som for tiden er lånt ud til en bekendt, der professionelt arbejder med molekylærbiologi. Vedkommende betegner bogen som en øjenåbner.

Det, der kan undre, er den darwinistiske kritik af Evolutionens Ikoner. Bogen nedgøres gang på gang, men det er sædvanligvis fra folk, der ikke har læst bogen.

Mærkeligt nok hører man aldrig nogen konkret kritik af Wells argumenter. Årsagen er ganske enkel, at der ikke findes noget konkret/faktuelt, darwinisterne kan anføre mod argumenterne i Evolutionens Ikoner.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#117614 - 08/02/2012 23:10 Re: Evolusjonsteorien [Re: hoeg]
LarsBj
Bruger

Oprindeligt skrevet af: hoeg
Årsagen er ganske enkel, at der ikke findes noget konkret/faktuelt, darwinisterne kan anføre mod argumenterne i Evolutionens Ikoner.

Er hans kritik af Birkemåleren som eksempel på naturlig selektion med i bogen? Eller er det hældt i papirkurven, hvor det hører hjemme?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#117615 - 08/02/2012 23:29 Re: Evolusjonsteorien [Re: hoeg]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej hoeg

Oprindeligt skrevet af: hoeg
Mærkeligt nok hører man aldrig nogen konkret kritik af Wells argumenter.

Nu kan det, at man aldrig hører noget jo have andre årsager, end at intet bliver sagt.

En ganske kort googlesøgning ledte til dette:

Icons of Obfuscation

Det kan godt være, Matzkes kritik af bogen ikke tilfredsstiller dig, men at sige, at

Citat:
[å]rsagen er ganske enkel, at der ikke findes noget konkret/faktuelt, darwinisterne kan anføre mod argumenterne i Evolutionens Ikoner

er efter min mening en noget flot påstand.
For at retfærdiggøre den, skal du vel kunne tilbagevise Matzkes kritik?

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#117616 - 08/02/2012 23:58 Re: Evolusjonsteorien [Re: Fredrik33]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Fredrik

Husk at læse Wells som du sikkert læser alle andre bøger: Med de kritiske briller på!

Jeg har kun læst 1 bog om evolution fra ende til anden: Darwin's "Om arternes Oprindelse" (på engelsk). Den kan anbefales, om ikke andet, så fordi den er godt skrevet og giver en god fornemmelse af den tid, det er skrevet i. Den kan findes gratis på nettet.

Men jeg har læst en del andet om emnet.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#117620 - 09/02/2012 09:47 Tråden lukkes [Re: Fredrik33]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Vi har allerede tidligere på Café Thomas diskuteret birkemåleren, Wells og relaterede emner ad nauseam. Og det er et emne, der ikke rigtig har noget at gøre på JesusNet.dk i forvejen, så der er ingen grund til at gentage debatten. Det ben er gnavet.

Det er fint med debatter om Bibelens fortælling om verdens skabelse, men meta-debatter om evolutionsteorien og bøger om evolutionsteorien hører ikke hjemme på JesusNet.dk.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  AnnePande, Kefas, asas, kristina, tau 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær