Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#117567 - 31/01/2012 21:38 Re: Jesus Kristus er vor Herre! [Re: kristina]
tros
Bruger

Reg.: 23/05/2002
Citat:
Kristen tro forudsætter erkendelse af en helt anden verden end den rationelle, nemlig den åndelige verden, som ganske rigtig, set gennem rationelle briller, er et paradoks.
Den omvendte verden, så at sige.

Det er for nemt at henvise til 'den åndelige verden' som noget eksistentielt.

Hvad er din 'erkendelse' andet end en indbildning, en selvsuggereret tilstand?

Planeten Jorden fylder næppe så meget som en nanostørrelse i universet, som er et af de for mennesker totalt ubegribelige fænomen.

Skulle en påstået gud mon have 'forvildet' sig ned i dette ekstremt ubetydelige sandskorn, have udvalgt en endnu mindre del (Israel) og der give sig til kende gennem en søn (undfanget ved noget hokus pokus af en ånd)?

Der skal en stor indbildningskraft til for at kapere dette.

Enfin, hvis frygt, angst, usikkerhed er mægtigt dominerende, da søges der psykologisk set en forsikring – men den gør menneskelig hensynsfuld aktivitet slap og afsporet.

Derfor er al religionsdyrkelse en trussel mod mennesket.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#117568 - 01/02/2012 04:15 Re: Stand-up hvad for noget? [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej kristina,

Oprindeligt skrevet af: Kristina
Vi mister ikke troen, hvis vi gerne vil bevare den.

Nu har du, mig bekendt ikke nogen personlige erfaringer med at miste troen, men det har jeg, og det er ikke helt så simpelt som du gerne vil have det til at fremstå som.

Oprindeligt skrevet af: kristina
Og hvis vi gerne vil dét, så beder vi Gud om hjælp, når vi anfægtes, og vi sørger for at få åndelig føde ved Ordet og sakramenterne.

Troen kan dø, hvis den ikke får næring. Lige som vi mister vores fysiske liv, hvis vi holder op med at spise og drikke.

Jeg har fortalt dig det ved tidligere lejligheder, men gentager gerne: En kraftig medvirkende årsag til at jeg har mistet troen, er netop indtagelse af den "åndelige føde".

Men det var nu ikke det som var min pointe, men derimod at Ånden tilsyneladende ikke foretager sig andet end blot at være tilstede, den gør intet for at forhindre at troen mistes, men konstaterer det blot, for så derefter at forlade personen.

Oprindeligt skrevet af: kristina
Et listigt spørgsmål, tror jeg!
Som slangens fristelse i Edens have: "Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt."

Hvis du i fuld alvor sammenligner mit spørgsmål med slangens fristelse i Edens have, så mener jeg at du er dybt urimelig.
Det er ikke mig som frister, det er derimod dig som ikke kan modstå fristelsen om at blive som Gud.

Oprindeligt skrevet af: Kristina
Om det fremtidige evige liv på den nye jord kan vi læse i Åbenbaringsbogen, hvor Kristus i ord og billeder viser Johannes, hvad der skal ske med Guds folk:

Ikke blot viser han hvad der skal ske med Guds folk, han viser også hvad der skak ske med "de andre". Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.

mvh Tom

Ændret af tsrk55 (01/02/2012 04:17)

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#117569 - 01/02/2012 09:22 Re: Stand-up hvad for noget? [Re: hoeg]
Kefas

Administrator
Bruger

Sted: Århus
Oprindeligt skrevet af: hoeg
Det kan nemt ske, at jeg tager fejl, da jeg ikke har nogen færdigsyet opfattelse af kristendommen, eller troen om man vil. Det, jeg mente, var (er?), at den almægtige Gud altid en treenig gud. Hvis jøder og muslimer tror på, at de tilbeder en almægtig gud, så tilbeder de i realiteten også Kristus.
Det må være læren om treenighed, der her åbner for en dimension af universalisme, som normalt forkastes af kristne.

Det mener jeg er en kortslutning At der kun findes én sand Gud medfører ikke pr. automatik, at det så må være ham muslimer og jøder tilbeder, blot fordi der er fællestræk. Der er en smule Erasmus Montanus over logikken bag det ræsonnement: En sten kan ikke flyve. Det kan mor heller ikke. Derofr må mor må jo være en sten. Men det er hun naturligvis ikke - selv om mor og stenen deler én egenskab, så er de evigt forskellige. På samme måde: Selv om jøder og muslimer siger, at deres gud er almægtig, så betyder det ikke, at han også er treenig.

Hvad vil en kristen missionær svare, hvis en uciviliseret regnskovs-indianer oplyser, at han og hans folk tilbeder ”den store ånd”, der hersker over alt og alle..? Vil missionæren svare: Fint, min ven, vi tror også på den store ånd, men vi kalder ham Kristus.? Eller vil missionæren svare, at indianerne er afgudsdyrkere..?

Det kommer an på, hvad indianeren ellers siger om "den store ånd" - det er bestemt ikke givet, at det går an at knytte kristentroen til en naturlig religion, der kan indeholde mange elementer (mana, shamanisme, totemisme for nu blot at nævne et par mulige problemer). Jeg mener også, at denne form for kontekstualisme ikke altid har vist sig heldig, fordi modtagerne har fået et vrangbillede af kristentroen. Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at naturfolk på en eller anden måde har fået en erfaring af den levende Gud, men det går ikke an at regne med, at fordi de fx tilbeder en fetich, så må det være den treenige Gud.

For resten mener jeg ikke, at det er relevant i forhold til det aktuelle spørgsmål - jøder og muslimer har konkret, eftertrykkeligt og konsekvent afvist, at Kristus er Gud. Derfor har de også afvist den Gud, som Jesus åbenbarer.

Som lægmandslæser oplever jeg ofte Bibel-tekster som en buffet, hvor man efter egen smag kan sammensætte det måltid, der passer bedst til egen smag.
Ja, dét er tydeligt nok - pas på du ikke blive fejlernæret.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#117570 - 01/02/2012 09:25 Tråden lukkes i dag [Re: Kefas]
Kefas

Administrator
Bruger

Sted: Århus
Vi er nået over de 100 indlæg (og debatten har også bredt sig i meget forskellige retninger), så vi vil lukke tråden i løbet af dagen - ellers vil vi opfordre til at fortsætte debatten i nye tråde.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#117571 - 01/02/2012 09:26 Re: Stand-up hvad for noget? [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tom
Tak for dit seriøse svar.

Citat:
Nu har du, mig bekendt ikke nogen personlige erfaringer med at miste troen, men det har jeg, og det er ikke helt så simpelt som du gerne vil have det til at fremstå som.

Enig, det er ikke altid så simpelt. Det er det for nogle af os, men bestemt ikke for os alle.
Og jeg erkender, at jeg har haft, og af og til stadig har, mine egne personlige kampe ..

Citat:
En kraftig medvirkende årsag til at jeg har mistet troen, er netop indtagelse af den "åndelige føde".

Nu kan jeg jo ikke vide det, men det kunne måske være, at du fik serveret noget giftigt ..

Citat:
cit. kristina: Et listigt spørgsmål, tror jeg!
Som slangens fristelse i Edens have: "Men Gud ved, at den dag I spiser af den, bliver jeres øjne åbnet, så I bliver som Gud og kan kende godt og ondt."

Hvis du i fuld alvor sammenligner mit spørgsmål med slangens fristelse i Edens have, så mener jeg at du er dybt urimelig.
Det er ikke mig som frister, det er derimod dig som ikke kan modstå fristelsen om at blive som Gud.

Jeg beklager, at jeg misforstod dit spørgsmål, og fik svaret på en måde, som du så misforstod.
Det var slet ikke sådan jeg mente - jeg troede at dit spørgsmål var en retorisk fælde.

Citat:
Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.

Ja, det kan det.
Hermed er vi tillbage i teodicé-problematikken, som kun kan løses, hvis vi omdefinerer
og får en ny og sand indsigt i det begreb, vi kalder kærlighed.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#117572 - 01/02/2012 15:44 Re: Stand-up hvad for noget? [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
Tom: Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.
kristina: Ja, det kan det. Hermed er vi tillbage i teodicé-problematikken, som kun kan løses, hvis vi omdefinerer

Det, Tom påpeger, har vist ikke noget at gøre med teodicé-problemet. Det er mere et spørgsmål om fortolkning af forskellige bibeltekster om frelsen ved Jesu genkomst: Er frelsen en straffeekspedition eller en genoprettelse af de skader, synden har påført mennesker..?

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#117573 - 01/02/2012 19:21 Re: Stand-up hvad for noget? [Re: hoeg]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tom: Det kan være svært at tro at Åbenbaringen er skrevet af den samme som påstår at Gud er kærlighed.
kristina: Ja, det kan det. Hermed er vi tillbage i teodicé-problematikken, som kun kan løses, hvis vi omdefinerer

Det, Tom påpeger, har vist ikke noget at gøre med teodicé-problemet. Det er mere et spørgsmål om fortolkning af forskellige bibeltekster om frelsen ved Jesu genkomst: Er frelsen en straffeekspedition eller en genoprettelse af de skader, synden har påført mennesker..?

Frelsen er ikke en straffeekspedition, det kan du ikke finde bibelsk belæg for at tro.

Forsoningen - eller genoprettelsen af Gud/menneske relationen - fandt sted på Golgatha, og enhver, som holder sig til Jesus Kristus som sin Frelser og Befrier lever under Hans beskyttelse, som med sit eget dyrebare blod har betalt og gjort fyldest for alle synderes synder.

Jesus siger: Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Men det står enhver frit for at afvise Hans fremstrakte frelserhånd og evigt forblive under Guds vrede over synden.
Guds nåde og syndsforladelse er en gave, som vi frit kan vælge at modtage, eller afvise.

5. Mos. 30,19:
Jeg har stillet dig over for livet og døden, velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet -

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  AnnePande, Kefas, asas, kristina, tau 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær