2 registrerede (Kristenliv, 1 usynlig) og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg |
|
#11561 - 26/04/2003 15:59
Sex før ægteskabet
|
Bruger
Reg.: 26/04/2003
Sted: Århus
|
Hvorfor må vi kristne ikke gå i seng med andre, før vi er gift?
Vi må ikke begå hor, men det gør man da heller ik hvis man går i seng sammen med en man elsker, og det sker en gang. Hvis jeg gik i seng sammen med min kæreste (er 15 år, så jeg har ikke tænkt mig at blive gift med hende foreløbig) Hvad er der galt i det? Så længe jeg elsker hende!
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11562 - 26/04/2003 16:43
Re: Sex før ægteskabet
[Re: Emil]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Spot Ret enkelt sagt er sex udenfor ægteskabet synd. Ved at synde er du ikke længere under Guds velsignelse, og er således sårbar overfor angreb fra Modstanderen. Du giver ved at synde plads for Satan. Tro mig det er sandt ! En verdslig (ikke-kristen) vil næppe opleve den store forskel, men for en kristen der lever under Nåden sker der lyn-hurtigt konsekvenser. Jeg har syndet efter jeg blev kristen  og aldrig har jeg oplevet noget lignende - uro, hjertebanken, søvnløshed...totalt kaos. Det var først da jeg omvendte mig og bad om tilgivelse at jeg fik fred !. Jeg har en anden kristen veninde, der har oplevet nøjagtig det samme. Det handler ikke om dine følelser, eller om det kun sker een gang. Der er meget mere i det. Gud velsigner ægteskabet. Biblen sammenligner ægteskabet med Kristus og Kirken. Der er en sammenhæng mellem ægteskaberne bestående af mand/kvinde og kirken/Jesus. De påvirker gensidigt hinanden ! Ved at styrke ægteskaberne styrker man Kirken (og dermed Gudsriget) OMVENDT.....utugt nedbryder kirken og Gudsriget. Det er det der er Satans strategi - prøv at se hvilken magt sex-industrien har fået? Med venlig hilsen Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#11563 - 26/04/2003 17:54
[Re: malli]
|
Bruger
|
Er jeg ikke helt enig med dig i. Men hvad så med den her. Hvis jeg går i seng med min kæreste nu, og det hele ender med at vi bliver gift. Så efter din vurdering, så de år fra jeg har været sammen med hende, til jeg bliver gift, vil jeg ha begået synd. Men hvad så når jeg bliver gift? Skal jeg så leve i uro i de år inden ægteskabet, og så når jeg bliver gift så bliver det hele godt igen. For hvis jeg har været i seng med den samme, som jeg senere bliver gift med, kan der ikke være nogen forskel. Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11564 - 26/04/2003 18:29
|
Bruger
|
Hej igen Emil
Synden er gældende indtil vi får bedt om tilgivelse ! " Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed. " (1. Joh. 1.9)
Men øh det er jo ikke carte-blanche til at synde bevidst med det formål at man så altid kan bede om tilgivelse, for det ved Gud.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#11565 - 26/04/2003 19:00
|
Bruger
|
Jamen hvorfor er sex så en synd? Det er jo en naturlig ting, og man begår jo ikke hor hvis man går i seng med en man elsker.
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11566 - 26/04/2003 19:28
|
Bruger
Reg.: 14/03/2003
|
Kære Emil,
Du har ret i at sex er en naturlig ting. Der er bare det ved det, at den menneskelige natur er syndig og fører til elendighed - det må vi se i øjnene.
Men Gud har givet os sine bud (sex hører hjemme i ægteskabet, og kun der) fordi han i sin kærlighed vil os det godt. Han vil beskytte ægteskabet, fordi han ved, at kun i ægteskabet kan mand og kvinde få et trygt og lykkeligt liv med hinanden.
Al anden sex fører før eller senere til sorg, bekymring, jalousi, utryghed og al mulig anden elendighed. Prøv at se dig omkring blandt venner og bekendte, så vil du nok få øje på en masse problemer allerede!
Jeg kan sagtens forstå at du, så ung som du er, synes at det er forfærdeligt hårdt at skulle vente .. men .. du skulle bare vide hvor gerne jeg selv ville leve mit liv om, så kan du tro jeg ville have ventet !
Kender du det gamle ord "Det bødes der for i mange år, som kun var en stakket glæde .. "
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#11567 - 26/04/2003 21:01
|
Anonym
Anonym
|
Hej Emil
sex er ikke en synd. Sex er en gave fra Gud, som vi har fået for at nyde den i ægteskabet. Sex udenfor ægteskab er en synd, mener mange kristne. Det bygger vistnok på et skriftsted:
1. Mosebog kap. 2 vers 24. Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.
Med venlig hilsen søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11568 - 27/04/2003 12:24
[Re: kristina52]
|
Bruger
|
Hej Kristina Tak for dit indlæg, det var godt at høre de ord fra en som selv har prøvet det, og virkelig fortrudt det. Du har helt ret i det med min omgangskreds. Det hænger måske os lidt sammen med, at dem jeg går mest sammen med, ikke er kristne. Jeg har dog en del kristne venner, men de bor bare et godt stykke væk fra mig, så jeg ser dem ikke så ofte, som mine andre ikke kristne venner. Jeg ved ikke selv om jeg er i stand til at sige nej, hvis jeg en dag skulle komme ud for at skulle stå imellem valgene, at gå i seng med kæresten, eller at sige nej. Jeg håber selv (hvilket jeg også går ud fra) at jeg kan sige nej. Ellers vil jeg også blive meget skuffet over mig selv. Men endnu engang tak for dit indlæg.
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11569 - 27/04/2003 13:18
|
Bruger
|
Kære Emil,
Tak for dit indlæg, som jeg blev så glad for at læse. Jeg vil folde mine hænder og bede om, at Gud vil skænke dig masser af livsglæde, og også styrke til at klare hvad du har sat dig for at gennemføre her. Og at din kristne tro må smitte dine ikke-kristne venner!
Ingen af os kommer igennem livet uden modgang og problemer og anfægtelser - men det er godt at vide, at uanset hvad der sker, så er vi i Herrens stærke, kærlige hænder.
"Kast al jeres bekymring på Herren, for han har omsorg for jer". (1.Pet. 5,7)
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
|
|
Til toppen
|
|
|
#11570 - 27/04/2003 13:21
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#11571 - 27/04/2003 22:13
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
Hej Emil! Ved ikke om diskussioner er slut, eller om jeg lige kan nå at få et ord med Emil nu er du 15 år!, det betyder at du rent juridisk er herre over din egenkrop, altså at du er gammel nok til at tænke selv!. Det er en stor frihed, og med den kommer et ansvar!, ikke et ansvar overfor gud, men overfor dig selv! Det er måske muligt at biblen ikke bifalder sex udenfor ægteskabet!, men hvad er vigtigst?, en 2000 år gammel bog, eller DIN EGEN MENING!, tænk før du handler, og gør det der føles rigtigt!, men lad være med at føle skyld, fordi det du mener er rigtigt ikke stemmer ens med normerne i en 2000 år gammel bog! På biblens tid gav det meget mere mening at vente til efter ægteskab, da man ikke havde samme præventionsmidler som idag!, men et argument er stadig gyldigt!, hvor meget føler du for din kæreste?, er du sikker på at det er hende der har gjort sig fortjent til en af de største oplevelser i dit liv? Hermed har jeg ikke opfordret dig til at gå i seng med din kærest - men hvis du gør så husk lige duvednok  ), blot til ikke at ligge under for andre menneskers mening om hvordan livet skal leves!, Du skal heller ikke forkaste religion, blot huske at du er lige så god til at tolke dens budskab som alle os andre!, De fleste kristne tror de har patent på biblens ord!, men det er blot et levn for feudualtiden, nu er vi gået over til at tænke selv! Jeg kender en ikke-kristen der ikke går i seng med nogen, før hun bliver gift!; alene fordi hun gerne vil give netop den gave til sin udkårne, det er et eller andet sted en smuk tanke  Held og Lykke mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#11572 - 28/04/2003 00:02
[Re: vsågerneforstå]
|
Bruger
|
Hej Lars Jeg er glad for at du gider at deltage i min lille debat. Du for mig virkelig til at stillet et kæmpe spørgsmålstegn ang dette!  For hvis jeg gør hvad jeg selv har lyst til, så vil jeg nok gerne gå i seng med hende. For jeg elsker hende virkelig. Men hvis jeg begår en stor synd jeg gør, er det så det vær? Min fætter gik i seng med sin kæreste for ca 1 år siden. Vi snakkede om det, og han havde det som om alle havde sagt til ham, at han ikke skulle gøre det. Så da han gjorde det, havde han fortrudt det så endeligt meget. Så jeg ved ikke hvad jeg vil. Som sagt jeg er teenager, og mine hormoner er på sit højeste. Og de påvirker mig til at ha lysten til sex, men hvad hvis det nu ik er det jeg vil?
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11573 - 28/04/2003 12:14
|
Bruger
Reg.: 22/01/2003
Sted: København
|
Hej Spot..
det er jo klart at det er det som du har lyst til, at gå i seng med din kæreste.. men der er intet godt i kødet, som bibelen siger.. og du vil komme ud for MANGE angreb, hvor du bliver "lokket" til at gå i seng med din kæreste, eller hvor du ligepludselig ser det som noget helt legalt også i forhold til Gud.. MEN lad dig ikke nare, tro mig, jeg kender alt til det.. det er satan som kommer med sine løgne og prøver at få dig til at se det "gode" i at gøre det..
da jeg var på din alder gik jeg på en kristen friskole, og en af mine klassekammerater, som jeg så rigtig meget op til, fordi han virkelig havde Gud i sit liv, sagde pludselig en dag, at der ikke stod nogle steder i bibelen at man ikke måtte have sex før ægteskabet, og vups det slugte jeg råt, fordi jeg ikke kendte bibelen, så jeg troede på det, fordi ham gutten var virkelig beton kristen. Men av mand.. se her 7 år efter, blev jeg kristen og omvendt, og det er nok den største smerte i mit liv som jeg har taget med mig fra min ugudelige fortid, at jeg ikke er jomfru mere, og at jeg ikke kan give min mand den gave.. Du fortryder det bitterligt hvis du gør det, det er det eneste råd jeg kan give dig med på vejen..
Jeg vil bede for at du finder din stryke hos Gud, og får styrken til at sige fra. Jeg er selv i et forhold nu, og kæper selv med fristelsen.. så vi kan jo bede for hinanden..
Gud velsigne dig.
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#11574 - 28/04/2003 14:17
[Re: MariaMaria]
|
Bruger
|
Tak for dit indlæg, det er godt endnu engang at høre de ord fra en som selv har været i den situation, og senere har fortrudt det inderligt. Jeg tror jeg er ved at blive godt afklaret med det her, men der er stadig et par spørgsmål jeg ikke er så sikre på.
Du siger at du fortryder at du ikke kan give din mand den gave. Men er det ikke en gave nok i sig selv, at give den man elsker din kærlighed? Kærligheden er da meget vigtigere end ens mødom.
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11575 - 28/04/2003 15:56
|
Bruger
|
Kære Emil, nu blander jeg mig lige igen. (Jeg er helt enig med MariaMaria her) Du skriver:
Kærligheden er da meget vigtigere end ens mødom.
Det har du ret i, helt og aldeles. Ingen tvivl om det, det er ikke den lille sag det handler om.
MEN: Hvis "mødommen" er intakt - jeg sætter gåseøjne om, fordi det på en måde også kan gælde for en mand, der aldrig har været i seng med nogen anden end den for livet eneste ene - SÅ giver man sin elskede den gave, at han/hun slipper for mistanker om sammenligning (synes han/hun nu at jeg er lige så dejlig som ham/hende den første - eller den anden - eller ... ?
Når to mennesker er har fundet sammen og vil dele hele livet med hinanden, så er det en særlig vigtig brudegave at ingen af dem har erfaringer andetsteds fra, men kan gå i gang med at udforske, og tænke på hinanden, og kun på hinanden, også når det gælder den dejlige gave fra Gud, som det er at blive "ét kød" ! Det er nok derfor Guds ord siger, at "hvad Gud har sammenføjet må mennesker ikke adskille".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11576 - 28/04/2003 18:32
|
Bruger
|
Daus igen Kristina Det er helt i orden at du blander dig!  Jeg kan godt forstå dit synspunkt på det med at man kan evt. komme til at tænke på om man er bedre end partnerens "andre" elskere. Men hvorfor mener du at erfaringen er så vigtig?  Når jeg en dag kommer til at ligge der med min kone, så vil jeg da ikke tænke på om hun har mere erfaring end mig. Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11577 - 28/04/2003 18:38
|
Bruger
|
Sad lige og tænkte på noget.
Hvis jeg går i seng med min kæreste, og faktisk ikke fortryder det, fordi det var en god oplevelse. Vil gud så "straffe" mig pga. at det jeg har gjort? Selvom jeg faktisk har haft en kanon oplevelse med en jeg elsker. Så kan man da ikke kalde gud for en retfærdig gud!
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11578 - 28/04/2003 19:26
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
Hej Igen... Tillader mig lige at komme med lidt livsfilofi  PAS PÅ!, mange herinde har forlængst opgivet at tænke selv, og blot holde hovedet så langt nede i biblen, at den fjerner deres udsyn til resten af verden! Sidst gud var her var 2000 år siden!, hvad han mente dengang, er et tolkningspørgsmål, selvom mange tillader sig at tage patent på en tolkning af biblen!, skal man ikke blindt følge dem!, forhold dig kritisk, og gør det der føles rigtigt og logisk, det skylder du dig selv!, det er for tidligt i en alder af 15 år at leve efter en bog! Mange af de kristne der argumenterer for overholdelse af biblens ord, har et utroligt snævert syn på livet, de truer med smerte og alverdens ulykker, hvis ikke man holder sig på dydens smalle sti, men de glemmer her hvad livet handler om!. Kaster du dig ud i seksualiteten vil det uden tvivl komme til at betyde bitterhed, jalousi etc. men er det grund til at lade vær????? Når du engang er mæt af dage, og skal evaluerer dit liv, så siges det at du kun kommer til at fortryde det du ikke fik gjort!, er du bange for smerte er du bange for selve livet!, det er bedre at opleve for meget end for lidt! et hjerte uden smerte er et tomt hjerte! godt gammelt mundheld  , men det er kloge ord!, hvis du skal lære af livet skal du have alle dets facetter med!, personlig udvikling kræver at man af og til er ude hvor man ikke kan bunde, slår det dig ikke ihjel, gør det dig stærkere!. Før jeg havde min første kæreste, kunne jeg sagtens indse at jalousi var forfærdeligt, men jeg forstod det først efter at have prøvet det!, det var frygteligt, men det gav visdom og oplevelse, jeg vil nødig undvære mine kærestesorger den dag idag At turde, er at miste fodfæstet et øjeblik, ikke at turde, er at miste livet! er du bange for gud?, så synes jeg de kristne der har præsenteret ham for dig skulle skamme sig!, fordi de lever deres liv i frygt synes jeg ikke du skal gøre det! Men inden du nu kaster dig ud i det!, hvorfor har du så travlt, sæt dig ned og tænk over tingene!, der er ingen grund til at stresse, så hellere tage sig tid og vælge rigtigt.! - husk at mødommen er en engangsforestilling mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#11579 - 28/04/2003 19:57
[Re: vsågerneforstå]
|
Bruger
|
Hej Lars Jeg må sige at du sætter mig mange spørgsmålstegn ved det her. Jeg ved ikke engang selv hvad jeg vil. Jeg vil gerne vente til jeg er afklaret med det. Som jeg fortalte om i et tidsligere indlæg: Da min fætter gik i seng med sin kæreste, fortrød han det inderligt bagefter. Han havde det som om alle havde sagt til ham, at han ikke skulle gøre det. Jeg føler ikke selv jeg er klar til at gå i seng med kæresten nu, men hvis det en dag skulle ske, så frygter jeg at jeg virkelig vil kommer til at fortryde det. Som nogle af de andre i de tidligere indlæg, fortalte om.
Hvorfor frygte sin egen gud, som kun vil det bedste for sine børn?
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11580 - 28/04/2003 20:39
|
Anonym
Anonym
|
Hej Emil
det er også dét, at man synes at det kunne være fedt, hvis man KUN havde været sammen med sin mand/kone, og ikke andre. Det er da nemlig en lidt spøjs tanke, at ens mand/kone har været sammen med et en anden kvinde/mand. Synes du ikke ?
Her er et par ord som er fra en katolsk serie, ordene er sagt af en nonne som skal fortælle teenagere om hvorfor man bør vente med sex til man er gift. Teksten viser, at det ikke er fordi Gud vil være kedelig og streng, men fordi sex er en ubeskrivelig smuk gave, som skal nydes med en man har forpligtet sig til at være hos altid, og ikke med en som man endnu kun kommer sammen med, og altså kan gå fra igen.
About chastity: "Imagine a girl you love. You love her more than you can say. And you understand each other. And you share every thought you have, with one another. And she loves you so much, that she vows to make you the center of her life, and you vow the same to her, forever.
And you´ve entered each others lives so deeply, that you enter each others bodies, passionately. And the two of you become one. And your bodies as hungry as they are for one another, are also hungry for life. And you become like Gods. For your bodies joined, they make new life. That´s what God wants. "
|
|
Til toppen
|
|
|
#11581 - 28/04/2003 21:53
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
Hej Spot! Du skriver: Jeg føler ikke selv jeg er klar til at gå i seng med kæresten nu, men hvis det en dag skulle ske, så frygter jeg at jeg virkelig vil kommer til at fortryde det. Som nogle af de andre i de tidligere indlæg, fortalte om. Selvom jeg ikke er kristen, men fra Krishnabevægelsen, så vil jeg alligevel prøve at argumentere for, hvorfor sex kan være farligt. Jeg er sikker på, at selvom disse argumenter har deres udspring i de Vediske tekster, så er de almengyldige og bestemt brugbare for andre troende. Jeg vil argumentere for, at kødelige begær er modsætningen til kærlighed. I de Vediske skrifter er ren kærlighed bl.a defineret på følgende måde:
Fuldstændig uselvisk, uafbrudt hengiven tjeneste til den elskede uden forventning om gengældelse
Det første symptom på kærlighed er ahaituki: Der er ingen materiel årsag for vores tjeneste til vores elskede. Man har absolut ingen selviske motiver med sin tjeneste til sin elskede.
Det andet symptom er apratihata: Når man elsker en person rent, så tjener man altid denne person. På intet tidpunkt kommer ens egen nydelse ind i betragtninger.
Baseret på ovenstående an vi derfor se, at hvis vi skal elske Gud, så må vi være 100% uselviske, aldrig afbrude vores hengivne tjeneste til Ham og aldrig forvente nogen igen af Ham.
Det bliver nu meget let at se, hvorfor kødelige begær er en modsætning for udviklingen af ens kærlighed til Gud. Så snart vi har et ønske om at tilfredstille os selv, så betyder det, at vi ikke har ren kærlighed til Gud, og jo flere selviske ønsker vi har, jo mindre kærlighed kan vi have til Gud - og andre.
Du vil måske argumentere, at sex mellem to der elsker hinanden er ren kærlighed. Men lad os være realistiske; lever du op til ovenstående forklaring af kærlighed i forhold til din kæreste? Har du slet ingen selviske begær i forbindelse med jeres forhold? Vi ved alle, hvordan vores mere dyriske instinkter kan styre os og lade os finde på alle mulige undskyldninger for at retfærdiggøre, at vi gør dit og dat, selvom det står i vores skrifter, at vi ikke skal. I Vedaerne er det beskrevet, hvordan vi bliver indviklet i vores egne begær:
Jeg håber, du kan engelsk godt nok til at læse dette. Ellers vil jeg gerne oversætte det for dig:
While contemplating the objects of the senses, a person develops attachment for them, and from such attachment lust develops, and from lust anger arises. From anger, delusion arises, and from delusion bewilderment of memory. When memory is bewildered, intelligence is lost, and when intelligence is lost, one falls down again into the material pool.
Når vi tænker på eller ser en smuk pige, fx vores kæreste, så udvikler vi en følelsesmæssigt reaktion, en følelsesmæssig tilknytning. Vi synes og føler: "hun er dejlig!" Og vi ønsker at gøre denne følelsesmæssige tilknytning større. Fra denne følelsesmæssige tilknytning udvikler vi lyst eller begær: Fx "jeg må have hende!" eller "Bare jeg dog kunne få hende" eller "hende vil jeg gerne have sex med!" Fra denne lyst kommer vrede. Ikke altid. Men hvis vores lyst eller begær ikke bliver tilfredstillet, så bliver vi kede af det, frustrerede og til sidst kommer vreden. Når vi er vrede, så mister vi fornemmelsen for, hvordan virkeligheden er, og vi ser alt i lyset af vores egen selviske nydelse: "Fx Hun er også bare dum, fordi hun ikke vil have mig!" Og enhver kan høre, at denne tankegang er i modstrid med Guds ønske om, hvordan vi skal tænke og behandle andre. Når vi bliver overrumplede af vrede, så mister vi vores åndelige hukommelse. Vi kan ikke længere huske Gud, fordi vi har så tralvt med os selv. Jo flere selviske begær vi har, jo større er chancen for, at vi bliver frustrede og vrede, og derfor vil glemme Gud. Når vi glemmer Gud, så ryger vores åndelige intelligens, og vi kan ikke længere forstå Gud.
Ovenstående udvikling sker selvfølgelig ikke altid med ét, men er en gradvis udvikling over mange år, hvor man gradvist bliver mere og mere optaget af sine egne selviske begær for til sidst at have så mange, at man ikke længere har øjne for, at kærlighed til Gud og andre betyder, at vi ikke ønsker at tilfredstille os selv.
Nogle vil måske sige, at de bare vil gøre det én gang. Én gang kan da ikke skade. Men vi ved alle, at når vi har prøvet noget, der føles lækkert én gang, så ønsker vi at prøve igen, og det er meget sværere at afholde sig fra noget, som man synes er lækkert, end fra noget, som man ikke har prøvet. Hvis man godt kan lide noget, men ved det er bedst at afholde sig fra det, så er det en kamp mod en selv. Tænk på folk der ryger, eller spiser for meget usund mad. At tilfredstille sine selviske begær er som at hælde benzin på et bål. Det bliver større og varmere. På samme måde vil dine begær efter sex blive større og brænde mere intenst, hvis du har sex. Og husk, jo større dine egne selviske begær er, jo mindre er du i stand til at elske andre. Du kan teste, hvor selvisk en person er ved at spørge denne: "Hvad ville du gøre, hvis du fik at vide, at du aldrig mere kunne have sex?"
Konklusionen er, at for at udvikle sin kærlighed til Gud og andre, så må vi først og fremmest lære ikke at blive styret af vores egne selviske begær og lyster. Dette kan gøres ved at engagere sig selv i noget, der er bedre end kropslig nydelse, nemlig åndelig nydelse. Åndelig nydelse består i at tjene Gud. I den Vediske litteratur står der, at man fx kan tjene Gud ved at høre om Gud, fremsige Guds hellige navne, tilbede Gud, ofre ting til Gud, tjene dem som Gud har kære, og ultimativt set ofre sig selv til Gud i ren kærlighed. Og I kristne har også mange aktiviter, som er en tjeneste til Gud.
Mit forslag til dig er derfor, at du intensiverer dine åndelige aktiviteter og tibedelse af Gud i stedet for at lade dine seksuelle begær overtage kontrollen med dit liv. Bekæmp dine selviske begær ved at overgive dig mere og mere til Gud.
I Krishnabevægelsen lever vi cølibat, dog med den undtagelse at sex er tilladt i ægteskab og kun for at få børn og opdrage disse til at elske Gud. Mange siger, at sex er naturligt, og at vi derfor roligt kan dyrke det, som vi vil, men vi skal tænke på, at hvis vi vil have naturlig sex, så er den naturlige konsekvens børn. Derfor er prævention unaturligt. Vedaerne siger derfor, at man bør gifte sig og have sex for at få børn og ellers afholde sig fra det. Sex i ægteskab for at få børn og opdrage disse til at elske Gud er i følge Vedaerne en tjeneste til Gud, ja faktisk siger Krishna, at Han ER sådan guddommelig sex: "Jeg er sexliv, der ikke er i uoverensstemmelse med de religiøse principper."
Jeg håber, at du kan bruge dette til noget. Hvis du har spørgsmål, så vil jeg gerne prøve at besvare dem.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11582 - 28/04/2003 22:40
|
Bruger
|
Kære alle
Jeg er blevet godt afklaret med dette, og jeg vil sige tak til alle som har skrevet. Det har været dejligt at høre folks meninger, og holdninger til dette.
Tak
Emil Ellerbek
PS. Theological jeg kunne godt bruge dit indlæg, og jeg forstod det hele! Tak
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11584 - 28/04/2003 23:24
|
Bruger
|
Kære Emil!
Det er jeg glad for at høre. Tak fordi du ville tage tiden til at læse det.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11585 - 28/04/2003 23:26
[Re: Ajita]
|
Bruger
|
Føj hvor er der mange stavefejl. Det må I undskylde.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11586 - 29/04/2003 09:06
Re: Krishna / Kristus
|
Bruger
|
Hej Theo, Tak også fra mig for din redegørelse om hvad Vedaerne siger. Du har fuldstændig ret i, at meget af det er almengyldligt. Den del af det, som tydeligt markerer forskellen til den kristne tro er at læse her:
I den Vediske litteratur står der, at man fx kan tjene Gud ved at høre om Gud, fremsige Guds hellige navne, tilbede Gud, ofre ting til Gud ...... og ultimativt set ofre sig selv til Gud i ren kærlighed.
Vi mener nemlig ikke, at vi kan ofre noget til Gud, slet ingenting. Alt er hans i forvejen, han har skabt universet og os, med krop og sjæl, og vores tro er, at på dommens dag skal vi alle opstå, også legemligt, med det ved du jo nok at vi tror.
Nej, Gudstjeneste, for os, er ikke at vi tjener Gud (ved kirkegang, sakramenter, bønner), men lige omvendt: at Gud tjener os, og i sin grænseløse kærlighed giver os sig selv.
Det vi kan, og skal, gøre er at elske og tjene vores medmennesker. "Hvad I har gjort mod en af mine mindste har I gjort mod mig .."
Til Gud har vi, ifølge den kristne tro, slet intet andet at give end vores tomme, modtagende hænder.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11589 - 29/04/2003 17:32
|
Bruger
|
Hej Kristina! Du siger, at kristne ikke skal tjene Gud, men det er ikke, hvad Biblen siger: "Du skal frygte Herren din Gud, ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sværge." [5. Mos 6.13] "Og nu, Israel, hvad andet kræver Herren din Gud af dig, end at du skal frygte Herren din Gud, vandre ad alle hans veje og elske ham og tjene Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl" [5. Mos 10.12] "Du undlod at tjene Herren din Gud med glæde og af hjertens lyst, fordi du havde rigeligt af alt; v48 derfor skal du trælle for den fjende, Herren sender imod dig, under sult, tørst og nøgenhed og mangel på alt; han vil lægge et jernåg på nakken af dig, til han får dig tilintetgjort." [5. Mos. 28.47] Jesus siger: "Da svarede Jesus ham: »Vig bort, Satan! For der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.< [Matt 4.10] "Men Jesus svarede ham: »Der står skrevet: ›Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.‹" [Luk 4.8] "Lad os derfor takke for, at vi får et rige, der ikke kan rokkes, og med tak tjene Gud, som det er hans vilje, i gudsfrygt og ærefrygt" [Hebr. 12.28] Ovenstående var bare ganske få udpluk fra Biblen. Når dette er sagt, så skal det alligevel pointeres, at Gud er almægtig, Gud er alt, og derfor kan vi i den forstand ikke give Gud noget, ej heller har Gud brug for noget. Men ud af sin uendelige kærlighed til os, lader Gud os tjene Ham. Ligesom en far der tager imod sin lille søns tilbud om at hjælpe ham med at lægge fliser. Faren har ikke brug for det, men det glæder ham alligevel. Det er en form for kærlighedsudveksling mellem far og søn. [Eksemplet er inspireret af Søster B  ] Gud er alt. Derfor ejer Gud alt. Eftersom Gud ejer alt, så kan vi ikke bare tage noget af Guds ejendom og bruge det til opfyldelsen af vores egne selviske begær. Det kaldes tyveri. Derfor bør vi ofre det tilbage til Gud og sige: "Kære Gud! Jeg ved, dette er dit, og jeg vil derfor bede dig om, at lade mig bruge dette i din tjeneste." I Vedaerne er der detaljerede beskrivelser af, hvad og hvordan man kan og skal ofre ting til Gud. Gud tager heller bare imod den ting, vi ofrer. Den ejer Han jo allerede. Men Han tager imod den hengivenhed og kærlighed, hvormed vi ofrer det. Vi ofrer altså ikke til Gud, fordi vi mener, at Han har brug for det, men som et udtryk for vores kærlighed. Vi skal huske, at selvom det i virkeligheden er Gud, der gør alt for os, så skal vi ikke se Ham som vores stik-i-rend-dreng. Det er os, der er de underordnede, og vi skal gøre, hvad Han vil have, vi skal gøre, når Han vil have det. Dette er vores evige tjeneste og pligt. Det er vores egentlige identitet: At være fuldstændigt overgivne instrumenter for Gud. Vi skal gøre vores ønsker identiske med Guds ønsker, og dette skal ske ved frivillig overgivelse - ved indsigten i at det er det eneste rigtige og gode. Så fik jeg vist sagt, hvad jeg havde på hjerte. Jeg ved godt, at mange kristne gerne vil fremhæve Kristendommen som værende hævet over alle andre religioner, men jeg vil anbefale, at disse kristne studerer disse andre religioner tilbundsgående, inden de drager forhastede konklusioner. Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11590 - 29/04/2003 17:50
|
Bruger
|
Hej Søster B! Man kan fx. ofre en dags gøremål til Gud, sådan at alt hvad man gør må være til Ham, og for Ham. Præcist! Dette er perfektionen af menneskelivet. Vi skal konstant - hvert sekund - handle så vi tjener Gud ved at være Hans instrument. Dette er perfektionen af vores eksistens. Vi skal tilsidesætte alle selviske ønsker, og gøre hvad Gud vil, vi skal gøre. Krishna siger:
yat karosi yad asnasi yaj juhosi dadasi yat yat tapasyasi kaunteya tat kurusva mad-arpanam
O son of Kunti, all that you do, all that you eat, all that you offer and give away, as well as all austerities that you may perform, should be done as an offering unto Me.
og
brahmany adhaya karmani sangam tyaktva karoti yah lipyate na sa papena padma-patram ivambhasa
One who performs his duty without attachment, surrendering the results unto the Supreme God, is not affected by sinful action, as the lotus leaf is untouched by water.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11591 - 29/04/2003 19:10
|
Bruger
|
Kære Theo, Tak for dit indlæg. Jeg kender jo godt de bibelcitaqter du nævner, men måden at tjene Gud på er jo netop at tjene vores medmennesker, måske fik jeg ikke forklaret det rigtigt.
Jeg ved godt, at mange kristne gerne vil fremhæve Kristendommen som værende hævet over alle andre religioner, men jeg vil anbefale, at disse kristne studerer disse andre religioner tilbundsgående, inden de drager forhastede konklusioner.
.
Det er nok ikke helt rigtigt at sige, at vi fremhæver kristendommen som værende "hævet over" alle andre religioner, men at det er vores overbevisning, at det er den absolut eneste sande tro, og at alle andre veje er blindveje, der fører til fortabelse.
Jesus Kristus er døren til evigt fællesskab med Gud, Jesus og ingen anden er Vejen og Sandheden og Livet. Der er ingen andre muligheder. Sådan er vores tro.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11592 - 29/04/2003 22:32
|
Bruger
|
Kære Theo Jo flere gange jeg læser dit indlæg bliver jeg mere og mere i tvivl, om jeg overhoved vil være kristen. Der er så meget at overholde. Det har altid ligger til familien at kristendommen var en del af os, eftersom min far er præst. Så det er bare som om det er en selvfølge at være kristen. En anden ting er at jeg slet ikke føler at Gud er med i min hverdag. Jeg har bedt for det, og jeg ved snart ikke hvor mange gange jeg har gjort det. Jeg syntes bare ikke der sker noget. Nu ved jeg jo selvfølgelig heller ikke hvad jeg regner med at der skulle ske. Jeg har bare altid bedt for at han må vise sig for mig, og det føler jeg aldrig er sket. Hvordan er I overbevidst om at det er Gud I vil følge? Hvorfor ikke bare leve livet, med fest og farver, og tage tingene som de kommer? Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11593 - 29/04/2003 22:57
|
Bruger
|
Kære Spot Bare lige for en ordens skyld, Theo er ikke kristen - og dette har han nu heller ikke påstået  I den kristne tro er sex ikke noget der skal undgåes, men er en gave mellem et ægtepar - og ikke kun med det formål at få børn ! Nu har du læst en masse om at sex før ægteskabet er synd, og det er det også. Hvad du end beslutter dig for, skal du vide at Jesus elsker dig uanset hvad. Han elsker dig uanset om du tror på ham eller ej. Han elsker dig selvom du forkaster ham. Han gav sit liv for din skyld! Glem ALDRIG det. Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#11594 - 30/04/2003 01:13
|
Anonym
Anonym
|
</font><blockquote></font><hr /> Theological skrev: Baseret på ovenstående an vi derfor se, at hvis vi skal elske Gud, så må vi være 100% uselviske, aldrig afbrude vores hengivne tjeneste til Ham og aldrig forvente nogen igen af Ham.
Jeg synes du vender tingene på hovedet. Hvordan skulle vi mennesker kunne tjene Gud, i betydningen gøre noget for Gud? Det mener jeg ikke vi kan, men vi kan bede Gud hjælpe os med at gøre det rigtige for hinanden, tjene hinanden om du vil.
Jeg mener - det er Gud der gør noget for os. Og jeg mener at vi kan forvente alt godt af Gud, men intet ondt. Gud skal vi ikke bede til, men vi kan bede Gud om hjælp.
Jeg har i øvrigt med interesse læst dine indlæg om Vedaerne og fundet mange rigtige tanker i dem. Men at det skulle være specielt gavnligt at leve i cølibat tror jeg ikke du får Gud til hverken at skrive under på eller kræve.
På det punkt tror jeg Vedaerne er menneskeligt og ikke guddommeligt inspireret.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#11595 - 30/04/2003 05:43
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro! Vedaerne er ikke Guddommeligt inspirerede, men Gudommeligt åbenbaret. Der er en stor forskel. Se mit svar til Kristina Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11596 - 30/04/2003 11:06
|
Bruger
|
Hey spot.. du er en af de rigtige heldige som er "født til kristendommen".. altså vokset op i troen.. og det skal du altså ikke tage fejl af.. det er bare den største gave man kan tænke sig..
At du ikke kan se eller mærke Gud.. nej for når du bliver omvendt, så er det ligesom at komme ind i lyset, du kan bare se Gud, og mærke hans nærvær, men så begynder du at vokse med Gud, du lære ham bedre at kende, og jo mere du lære ham at kende, jo mørkere virker det, for du kan ALDRIG lære Gud at kende, han bliver bare større og større for dig. At du føler han ikke er der, kan også være et tegn på at du ikke er i det første stadie, men gået ind i de næste, hvor man ikke længer mærker Gud hele tiden, men kun en gang i mellem.. og det er jo ikke fordi vi skal søge efter at kunne mærke Guds nærvær.. nej vi skal bare holde os til Gud, han er der altdi uanset om du kan mærke det eller ej.. Du skal ikke bygge din tro på beviser.. altså du må ikke udæske Herren din Gud, du må ikke sætte ham på prøve og sådan. Men det er vigtigt at du ikke tror at Gud har forladt dig.. det har han ikke, jeg tror han er dig meget nær, især i disse tider, hvor du kæmper med store spørgsmål i dit liv..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
|
|
Til toppen
|
|
|
#11597 - 30/04/2003 11:20
|
Bruger
|
Hmm..
Hej Søster B
det med at ofre.. det mener jeg også er vigtigt. Jeg mener at er der nogle ting i vores hverdag, som vi sætter højre end Gud, så skal vi ofre det, eller faste fra det.. ligesom jeg mener at faste mange gange er en god ting, især ved vigtige bønnesvar. Jeg ved ikke om det var det du mente. Men klart jeg tror da også at det glæder Gud at vi oftre nogle dage til ham.. og det er ikke for at opnå noget at jeg mener man bør gøre det, men kun for at glæde Gud..
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#11598 - 30/04/2003 13:53
|
Bruger
|
Hej MariaMaria
Jeg føler bare ikke nogen grund til at følge ham, hvis jeg ikke kan mærke han er omkring mig. Jeg ved ikke om du forstår hvad jeg mener!?
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11599 - 30/04/2003 13:56
|
Bruger
|
Hej Malli
Jeg ved godt han ikke er kristen, og det os mere i heltaget. Alle de regler man skal forholde sig til!
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11600 - 30/04/2003 15:37
Kristne regler ...?
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Emil
Du skriver at du synes der er så meget i kristendommen der skal "overholdes". Det er både rigtigt og forkert.
Det er rigtigt på den måde at jeg som kristen ikke kan lade 2 og 4 være lige. Mao: der er noget der er rigtigt og noget der er forkert, og det ønsker jeg at indrette mit liv efter. Dels fordi jeg ved at det er Guds vilje og ham ønsker jeg at tjene og ære, og dels fordi jeg tillige er overbevist om at det også er det menneskeligt mest sunde og fornuftige for et godt og meningsfyldt liv.
Men det er forkert på den måde at kristendommen skulle rumme et særligt strengt sæt af leveregler. Det er ikke tilfældet. Bibelens bud og formaninger svarer grundlæggende til hvad også vores samvittighed fortæller os. Fx: du må ikke lyve eller stjæle. Det behøver vi ikke at være kristne for at forstå og se det fornuftige i. Det samme gælder også det der her har været talt om vedr. sex. Det er grundlæggende sund fornuft og ansvarlighed der er tale om - mere end det er religiøse love og ritualer.
Når jeg tænker på Bibelens bud og regler, så oplever jeg dem mest som rettesnore og hjælp til at gøre det som jeg helt grundlæggende også ved er det rigtige. Bibelen fortæller mig blot at det også er Guds vilje og at hans vilje faktisk stemmer godt med min og andres sunde fornuft og samvittighed.
Jeg vil gerne om du kan fortælle mig hvilke af Jesu bud og anbefalinger som du synes strider imod din samvittighed og sunde fornuft. Hvor synes du at kristendommens regler er for strenge - og hvorfor?
Du skriver også at du ikke synes Gud er med i din hverdag. Til dette må jeg blot spørge dig: Hvor meget plads giver du Gud i dit liv? Hvad ønsker du ham med i? Gud tiltvinger sig jo ikke adgang til vores liv, men banker pænt på og venter på at der bliver lukket op. Har du kun døren på klem eller lukker du op på vid gab?
Jeg tror - og jeg oplever selv - at min erfaring med at Gud er med i min hverdag, den står og falder i høj grad med hvor meget jeg selv giver Gud plads til at være her. Hvis ikke jeg bevidst og aktivt holder døren åben for ham, så falder den lige så stille i og Gud bliver så at sige væk. At leve i troen på Gud er noget jeg hele tiden må leve aktivt i.
Endelig spørger du: Hvordan er I overbevidst om at det er Gud I vil følge? Hvorfor ikke bare leve livet, med fest og farver, og tage tingene som de kommer?
For det første så kan jeg ikke undvære Gud. Jeg er overbevist om at uden troen på Gud så går jeg glip af det evige liv, og det ønsker jeg på ingen måde. Dertil kommer at jeg har en dyb og grundlæggende overbevisning om at dette med Gud er sandt. At Bibelen taler sandt og at Guds vilje og tanker med mit og alle andres liv er udtryk for ægte kærlighed og retfærdighed.
Hvorfor ikke bare leve livet, med fest og farver, og tage tingene som de kommer? Jamen, sådan synes jeg faktisk på mange måder jeg lever. Jeg elsker at leve, jeg elsker fest og farver og jeg synes selv at jeg tager tingene som de kommer. Min kristne tro udelukker ikke dette. Tværtimod, så giver den mig en tryghed til at leve livet i fulde drag.
Men hvis du med "fest og farver", mener løssluppenhed og uansvarlighed, så må jeg sige, at det er virkelig ikke det jeg ønsker. Måske i et kort anfald af ubetænksomhed, men ellers ikke. Jeg mener livet er for kort og for værdifuldt til at blive ødslet bort i øjebliksnydelser og selviskhed, som blot giver tømmermænd og en dårlig smag i munden. Jeg ønsker at satse mit liv på noget der holder og bærer og som gør verden bedre - både for mig selv og for andre mennesker.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11601 - 30/04/2003 17:05
Vi kan umuligt være Guds “underordnede”
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: Vi skal huske, at selvom det i virkeligheden er Gud, der gør alt for os, så skal vi ikke se Ham som vores stik-i-rend-dreng. Det er os, der er de underordnede, og vi skal gøre, hvad Han vil have, vi skal gøre, når Han vil have det. Dette er vores evige tjeneste og pligt. Det er vores egentlige identitet: At være fuldstændigt overgivne instrumenter for Gud. Vi skal gøre vores ønsker identiske med Guds ønsker, og dette skal ske ved frivillig overgivelse - ved indsigten i at det er det eneste rigtige og gode.
Jeg mener ikke vi på nogen måde kan være “Guds underordnede” i den betydning du lægger i dette udtryk. Dette er i hvert fald i klar modstrid med at Gud har givet os en personlig fri vilje.
Begge dele kan ikke være rigtigt!
Derfor kan det heller ikke være rigtigt at Gud forlanger at “vi skal gøre hvad Han vil have vi skal gøre når Han vil have det”, endsige at Gud pålægger os “evig tjeneste og pligt” (overfor Gud).
Af samme grund, altså vores gudgivne frie vilje, er det også ulogisk at Gud skulle ønske at vi er “fuldstændigt overgivne instrumenter for Gud” og at vi skal “gøre vore ønsker identiske med Guds ønsker”.
For dermed ville Gud jo netop fuldstændigt eliminere vores frie vilje og selvstændige personlighed.
Gud har vel ikke givet enhver af os en personlig frie vilje, blot for at "belønne" os ved at tage den fra os igen, således som den logiske konsekvens af dit synspunkt (eller din tro) ville være?
Det giver langt bedre mening at Gud har givet os, hver især, en umistelig personlig fri vilje for at vi, hver især, skal udvikle vores egen personlige unikke identitet, både uafhængigt af Gud, men også sammen med Gud og måske endda side om side med Gud.
Til gengæld tror jeg du har ret i at Gud gør alt for (at hjælpe) os frem mod dette mål, men uden at dette på nogen måde gør Gud til vores “stik-i-rend-dreng”.
Selv om vi formentlig aldrig når frem til at blive ligestillede med Gud i kærlighed og styrke, så tror jeg det er Guds mening at dele sin kærlighed og styrke med os så langt det overhovedet er muligt; måske ikke kun menneskeligt muligt, men måske i sidste ende måske endda guddommeligt muligt.
Hvis Gud besidder “alt det bedste” og ønsker os “alt det bedste”, så følger heraf at Gud vil dele “alt det bedste” med os.
Kan det være anderledes?
|
|
Til toppen
|
|
|
#11602 - 30/04/2003 17:51
|
Anonym
Anonym
|
Hej MariaMaria det jeg mente var ofringen af det Hellige Lam i Messen. Naturligvis er I også interesserede i at leve for Gud, det er skam ikke kun katolikker  kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11603 - 30/04/2003 18:34
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Søs er det sådan det skal forstås, at det er jer der ofrer det hellige lam i messen ? Hvordan foregår det?
Det er en meget fremmed, faktisk gammeltestamentelig før-Kristus-tankegang for mig. Det er jo lammet = Jesus der har ofret sig for os, for vores synder, og ikke omvendt ?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11604 - 30/04/2003 19:06
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Hej Spot,
Jo flere gange jeg læser dit indlæg bliver jeg mere og mere i tvivl, om jeg overhoved vil være kristen. Der er så meget at overholde
Rigtigt - Det er godt nok underligt at en gud skaber dig med behov og lyster som du ikke engang må udleve. Og med flere og flere slags religiøse der blander sig i debatten så må du da snart spørge dig selv om du overhovedet vil være et menneske. Så mange regler. Så mange ting som ikke giver mening. Vores slægtninge, dyrene, har ihvertfald ikke dens slags problemer at kæmpe med. Men hvorfor skulle en gud skabe dig med drifter og derefter kræve, med en pistol for din pande - at du skal ignorere dem?
Måske skulle du istedet stille spørgsmålstegn ved at tro på en gud i det hele taget. Ihvert fald den slags gud som først skaber de store linier og derefter fitler med ting i småtingsafdelingen. Mon ikke, hvis gud findes, at han har skabt dig som du burde være?
Forskellige kulturer har op gennem tiderne har forskellige normer for hvad der er rigtigt og forkert seksuel adfærd. De har også haft forskellige guder. Kan det tænkes at begge dele i virkeligheden er menneskers måde at arrangere sig på end en guds evigt-sande forordninger?
Det har altid ligger til familien at kristendommen var en del af os, eftersom min far er præst. Så det er bare som om det er en selvfølge at være kristen.
Og hvis du havde været født i iran, havde måske du drøftet disse samme problemer, med muslimer. Mennesker tror ofte på det de har lært fra barnsben. Det er en vane.
En anden ting er at jeg slet ikke føler at Gud er med i min hverdag. Jeg har bedt for det, og jeg ved snart ikke hvor mange gange jeg har gjort det. Jeg syntes bare ikke der sker noget. Nu ved jeg jo selvfølgelig heller ikke hvad jeg regner med at der skulle ske. Jeg har bare altid bedt for at han må vise sig for mig, og det føler jeg aldrig er sket.
Hvilke af disse muligheder virker mest sandsynlige, spot:
1. Gud skabte dig med drifter. Du må ikke give efter for disse drifter før du har mumlet nogle ord i en kirke. Og nu vil gud hverken vise sig for dig, eller svare dig når du spørger ham om noget. Men han vil gerne straffe dig hvis du ikke adlyder.
2. Mennesker skabte disse regler, i en guds navn, for at sikre sig social kontrol over nogle potente adfærdmønstre.
Hvorfor ikke bare leve livet, med fest og farver, og tage tingene som de kommer
God ide! Husk at beskytte dig og din kæreste.
Forvent at sex vil forstærke og skabe både positive og negative følelser. Forvent at sex bliver bedre med tiden. Forvent skyldfølelse fordi du et-eller-andet sted føler du ikke lever op til kristne regler for accepteret seksueladfærd, men du skal ikke dvæle ved dette. Det forsvinder efterhånden. Forvent (megen) uro på hjemmefronten, hvis dine forældre ikke ser på dit sexliv som du selv gør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#11605 - 30/04/2003 22:22
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Ja..altså..og vi kommer også selv..vi "ofrer" os..giver os selv..giver vores liv til at tjene Gud. Gud ofrer sig selv, men vi frembærer dette hellige offer i Messen. forstår du ? mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11606 - 30/04/2003 22:23
Re: Vi kan umuligt være Guds “underordnede”
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro!
Hvis du havde taget dig tid til at læse mit indlæg omhyggeligt, så ville du have faldet over følgende:
Vi skal gøre vores ønsker identiske med Guds ønsker, og dette skal ske ved frivillig overgivelse...
Når jeg skriver, at vi skal gøre sådan og sådan, så mener jeg, hvis vi vil opnå kærlighed til Gud. Det er det krav, som Gud stiller: "Hvis I vil nyde mit selskab, så er det på disse præmisser, og hvis I ikke vil, så fint, så kan I "more" jer i denne materielle verden, hvor I kan prøve at få alle jeres selviske ønsker opfyldt." Jeg har ikke sagt, at Gud pålægger os noget, eller forlanger at vi skal handle efter Hans ønske. Hvis Han ville have os til det, så havde Han jo bare gjort os til Hans slaver. Men faktum er, at Gud sætter betingelserne for, hvad man skal gøre, hvis man vil have et kærlighedsfuldt forhold til Ham. I Bhagavad-gita siger Krishna, Gud:
bhaktya mam abhijanati yavan yas casmi tattvatah tato mam tattvato jnatva visate tad-anantaram
"One can Me as I am, as the Supreme Personality of Godhead, only by devotional service. And when one is in full consciousness of Me such devotion, he can enter into the kingdom of God."
Krishna sætter altså betingelsen: "Hvis du vil entre mit kongerige, så skal du være min hengivne."
Af samme grund, altså vores gudgivne frie vilje, er det også ulogisk at Gud skulle ønske at vi er “fuldstændigt overgivne instrumenter for Gud” og at vi skal “gøre vore ønsker identiske med Guds ønsker”.
Nej, tværtimod. Dette er perfektionen af den frie vilje. Den frie vilje er netop skabt, så vi kan bruge den til at overgive os fuldstændigt til Gud med. Dette er ren kærlighed, som jeg tidligere har beskrevet. Derudover er det den eneste måde, hvorpå vi kan blive virkeligt lykkelige, for hvordan kan man være lykkelig, når ens ønske er anderledes end Guds?
Gud har vel ikke givet enhver af os en personlig frie vilje, blot for at "belønne" os ved at tage den fra os igen, således som den logiske konsekvens af dit synspunkt (eller din tro) ville være?
Gud giver os fri vilje, for at vi selv kan vælge at elske Ham. Hvis vi ikke selv valgte det, så kunne der ikke være tale om kærlighed. Så perfektionen af den frie vilje er at vælge at elske Gud, hvilket er den højeste tjeneste til Ham. Når jeg siger "tjene Gud," så mener jeg tjene i ren kærlighed. I denne verden er det tætteste, vi kommer ren kærlighed den kærlighed en mor kan have til sit barn. Den er praktisk talt uselvisk.
Det giver langt bedre mening at Gud har givet os, hver især, en umistelig personlig fri vilje for at vi, hver især, skal udvikle vores egen personlige unikke identitet, både uafhængigt af Gud, men også sammen med Gud og måske endda side om side med Gud.
Vores identitet er allerede givet på forhånd. Den er nitya, evig. Det eneste vi kan vælge er, om vi vil elske Gud eller ej. Længere går den frie vilje ikke. At have sin seperate selvstændige identitet og frivilligt indgå i et personligt kærlighedsfuldt forhold til Gud, hvor man ofrer sig 100%, og Gud også ofrer sig 100%, kaldes ren kærlighed og er perfektionen af vores eksistens. Der er ikke mere at opnå end dette.
Bortset fra ovenstående, så er jeg enig med dig.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11607 - 30/04/2003 23:17
Vedaerne og Bibelen....fællestræk.
|
Anonym
Anonym
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#11608 - 01/05/2003 08:47
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: Vi skal gøre vores ønsker identiske med Guds ønsker, og dette skal ske ved frivillig overgivelse...
Jeg har et opklarende spørgsmål.
Når denne frivillige overgivelse til Gud har fundet sted, eksisterer vi da fortsat som selvstændige personligheder med individuelle egenskaber og ønsker til vores nye tilværelse i Guds rige?
Vil vi også i Guds rige have frihed til at træffe vore egne personlige valg, f.eks. mellem forskellige muligheder for personlig udvikling og fremgang?
Og har vi efter overgivelsen til Gud fortsat vores fulde frihed til at vælge at vende tilbage til den materielle verden og “more” os der?
Theological skrev: Vores identitet er allerede givet på forhånd. Den er nitya, evig. Det eneste vi kan vælge er, om vi vil elske Gud eller ej. Længere går den frie vilje ikke. At have sin seperate selvstændige identitet og frivilligt indgå i et personligt kærlighedsfuldt forhold til Gud, hvor man ofrer sig 100%, og Gud også ofrer sig 100%, kaldes ren kærlighed og er perfektionen af vores eksistens. Der er ikke mere at opnå end dette.
Jeg har sikkert misforstået dig.
Men som jeg læser dette, smelter vi ved overgivelsen sammen med Gud og opgiver, ofrer så at sige vores selvstændige personlighed i foreningen med Gud og bliver en del af Gud? Men bevarer alligevel vores identitet som er evig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#11609 - 01/05/2003 09:00
Re: Vedaerne og Bibelen....fællestræk.
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: Gud giver os fri vilje, for at vi selv kan vælge at elske Ham. Hvis vi ikke selv valgte det, så kunne der ikke være tale om kærlighed. Så perfektionen af den frie vilje er at vælge at elske Gud, hvilket er den højeste tjeneste til Ham. Når jeg siger "tjene Gud," så mener jeg tjene i ren kærlighed. I denne verden er det tætteste, vi kommer ren kærlighed den kærlighed en mor kan have til sit barn. Den er praktisk talt uselvisk.
Søster B skrev: Fantastisk. Hvorfor er der så mange fællestræk mellem Vedaerne og Bibelen ???
Hvis jeg har forstået Theological ret, så er Vedaerne mere fuldkomne end både bibelen og koranen der henvender sig til mindre udviklede "sjæle".
Ifølge Hare Krishna startede Gud med at give os den fuldkomne viden (Vedaerne), for dernæst at give os Jesu knap så fuldkomne viden og siden Koranen som er et niveau lavere end Jesu lære.
Du må rette mig, Theological, hvis jeg har misforstået det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#11610 - 01/05/2003 12:36
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro! Jeg blev meget oplivet af dine intelligente spørgsmål. Når denne frivillige overgivelse til Gud har fundet sted, eksisterer vi da fortsat som selvstændige personligheder med individuelle egenskaber og ønsker til vores nye tilværelse i Guds rige? Ja, netop! Det er hele humlen med det. Det kunne ikke siges mere præcist. Vil vi også i Guds rige have frihed til at træffe vore egne personlige valg, f.eks. mellem forskellige muligheder for personlig udvikling og fremgang? Ja, det kan vi. Men som jeg læser dette, smelter vi ved overgivelsen sammen med Gud og opgiver, ofrer så at sige vores selvstændige personlighed i foreningen med Gud og bliver en del af Gud? Men bevarer alligevel vores identitet som er evig? Ja, så har du misforstået. Vi er den diametrale modsætning til og modstandere af filosofien om, at vi smelter sammen med Gud, der kaldes mayavada filosofi. Lad mig illustrere med et par citater fra Bhagavad-gita, Som Den Er:
Never was there a time when I did not exist, nor you, nor all these kings; nor in the future shall any of us cease to be.
For the soul there is never birth nor death. Nor, having once been, does he ever cease to be. He is unborn, eternal, ever-existing, undying and primeval. He is not slain when the body is slain.
The soul can never be cut into pieces by any weapon, nor can he be burned by fire, nor moistened by water, nor withered by the wind. This individual soul is unbreakable and insoluble, and can be neither burned nor dried. He is everlasting, all-pervading, unchangeable, immovable and eternally the same.
I hele den vediske litteratur siges det, at sjælen er evig, og at vi er individuelle, selvstændige levende væsner altid. Vores enhed med Gud er kvalitativ, ikke kvantitativ. Vi har de samme kvaliteter som Gud, men i begrænset omfang, mens Gud har dem i ubegrænset omfang. Fx ligesom et vandmolekyle i forhold til havet, en solstråle i forhold til solen, en flamme i forhold til ilden etc. Fx kan et menneske være barmhjertigt, men dog kun i begrænset omfang. Kun Gud kan være ubegrænset barmhjertig. Det er det, der menes med, at vi er skabt i Guds billede.
Jeg håber, dette opklarede dit spørgsmål.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11611 - 01/05/2003 12:48
|
Bruger
|
Kære Søster B! Der er mange fællestræk både mellem Islam, Kristendommen og Vedaerne. Det er der fordi, Gud giver forskellige religiøse systemer til mennesker på forskellige niveauer af både åndelig og materiel intelligens. Men målet, filosofien og mange af midlerne i disse religioner er ens. Du skal afgøre, hvilket niveau du er på og vælge dit religiøse system derefter.  Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11612 - 01/05/2003 12:59
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro!
Vi ser, at Gud gennem tiderne giver forskellige religiøse systemer til forskellige mennesker, der er på forskellige niveauer af både åndelig og materiel intelligens. Gud står bag den Vediske viden, Buddhismen, Kristendommen, Islam - ja, faktisk har Han inspireret alle religioner og livsfilosofier. hvoraf de bedste tre er den Vediske viden, der er den mest ophøjede. Derefter kommer Jesu lære, der bygger meget på kærlighed. Derefter Islam der er meget regelbundet - men faktisk kan man finde det samme i Koranen som i Jesu lære. Det er bare pakket lidt mere ind. Alle disse tre religiøse processer har samme mål: kærlighed til Gud Men vi kan se, at de mennesker, der praktiserer dem, er på forskellige niveauer. Dette kan man se på de instrukser, der gives i skrifterne. Både Jesus og Mohammed fortalte, at de ikke kunne fortælle alt. Der var åndelig viden, som de ikke kunne give.
Man skal afgøre, hvilken åndelig platform man er på og vælge sin religion derefter.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11613 - 01/05/2003 13:43
Er sjælen evig - uden undtagelse
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: I hele den vediske litteratur siges det, at sjælen er evig, og at vi er individuelle, selvstændige levende væsner altid.
Kære Theological
Tak for dine anerkendende ord om kvaliteten af mine spørgsmål og især for dit, synes jeg, prisværdigt klare og tydelige svar.
Jeg har dog et supplerende spørgsmål om vores evige, individuelle og selvstændige sjæl i relation til den frie vilje.
Hvis nu et menneske, en sjæl, skulle finde på at bruge sin frihed til at bede Gud om at blive udslettet og fastholder dette ønske, vil Gud så opfylde sjælens ønske?
Gives der med andre ord en sådan undtagelse fra reglen om “at sjælen er evig, og at vi er individuelle, selvstændige levende væsner altid” .
Og så svarede du ikke på dette spørgsmål i mit forrige indlæg:
Har vi efter overgivelsen til Gud fortsat vores fulde frihed til at vælge at vende tilbage til den materielle verden og “more” os der?
|
|
Til toppen
|
|
|
#11614 - 01/05/2003 16:38
[Re: void]
|
Bruger
|
Jeg er ikke i tvivl om at Gud findes, jeg er kun itvivl om jeg har lyst til at følge ham!
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11615 - 01/05/2003 16:59
Re: Kristne regler ...?
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Netmissionæren
Jeg mener selv at jeg har åbnet døren så meget som jeg kan, eftersom at jeg har sagt ja til gud op til flere gange. Jeg forventer en forandring. Når man høre vidnesbyrd om når folk har fået gud ind i deres liv. Sådan vil jeg gerne ha det. Virkelig ha oplevet gud, og det føler jeg ikke jeg har.
Når jeg siger fest og farver mener jeg bla. at kunne drikke. Mange kristne mener at der er ukristeligt at drikke. Jeg drikker selv, og jeg har den holdning at jeg drikker ikke mere end jeg selv kan styre. Hvorfor har nogen noget imod det?
Ang. det med at nævne nogle bud som strider imod mig. Der er der at elske sin næste. Ja, men vi nu sætter os ind Peter Lundin sagen. Hvordan vil du tilgive en sådan psykopat som har parteret din familie? Det syntes jeg ikke der er logik i overhoved. Ville du kunne tilgive Peter?
Emil
Mvh. Emil Ellerbek
|
|
Til toppen
|
|
|
#11616 - 01/05/2003 17:22
|
Anonym
Anonym
|
Emil skrev: Jeg er ikke i tvivl om at Gud findes, jeg er kun itvivl om jeg har lyst til at følge ham!
Jeg er i tvivl om Gud findes. Jeg mener ikke det er menneskeligt muligt at vide det. Men jeg tror Gud findes, og hvis Gud findes og har skabt alting, inklusive dig og mig, så er jeg ikke i tvivl om at jeg har lyst til at følge Gud.
Personligt forsøger jeg, med skiftende held, at rette mig efter samvittigheden. Jeg tror det er den sikreste rettesnor for os. For jeg tror samvittigheden er Guds stemme.
Forvent ikke mirakler eller at Gud viser sig for dig, men spørg din samvittighed hver gang du er i tvivl om du er på vej til at gøre det rigtige eller det forkerte.
Samvittigheden svarer altid når vi spørger den. Og også når vi ikke spørger den fordi vi egentlig ikke bryder os om det svar vi godt ved den vil give os.
Samvittigheden er Guds "stemme", tror jeg. Hvis jeg har ret, så har Gud sikkert talt til dig masser af gange. Og du har ikke altid haft lyst til at følge Guds råd, måske heller ikke altid gjort det.
Men bagefter har du altid været lidt træt af det hvis du ikke gjorde det?
Eksempelvis tror jeg du får bøvl med samvittigheden hvis du går i seng med en pige som er forelsket i dig, men som du godt ved du ikke ville have med at gøre hvis ikke det lige var fordi du havde lyst til sex.
Har jeg ikke ret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#11617 - 01/05/2003 17:27
|
Bruger
|
Hej Spot,
jeg forstår godt hvad du mener, men jeg forstår ikke hvad det er du vil have af Gud?? Han har givet dig det dyrebareste for hele dit liv.. Frelsen! Jeg ved at Gud har planer for dit liv, store planer.. ligemeget hvad du gør, også selvom du falder i synd, så husk at Gud ønsker kun det bedste for dig.. Hvad ville du gøre og hvordan ville du leve, hvis Jesus kom tilbage om en uge? Frelsen har du fået, pas på den, den er dyrebar, måske kommer Jesus og henter dig hjem om en uge, men kun hvis du ikke smider frelsen fra dig.. Husk det.
MariaMaria
|
|
Til toppen
|
|
|
#11618 - 01/05/2003 20:29
|
Anonym
Anonym
|
Hej Theo,
Man skal afgøre, hvilken åndelig platform man er på og vælge sin religion derefter.
Vil det sige, at du som Krishnabevidst, er adskillige inkarnationer tættere på at vende tilbage til Guds rige, end jeg som kristen er ? Vil jeg skulle forstå hele kristendommen, og dernæst forstå de vediske skrifter ? Eller kan man tage en "genvej", og gå fra kristendommen til Guds rige..?
kh søster B (som ikke ved om vi egentlig må snakke så meget om Krishna..det HEDDER jo JESUSnet.dk)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11619 - 01/05/2003 20:58
Re: Er sjælen evig - uden undtagelse
|
Bruger
|
Kære Vagn Bro!
Du spørger:
Hvis nu et menneske, en sjæl, skulle finde på at bruge sin frihed til at bede Gud om at blive udslettet og fastholder dette ønske, vil Gud så opfylde sjælens ønske?
Nej. Årsagen er, at en sådan sindstilstand er en sygdom. Hvis en person er sindsyg og vil dræbe sig selv, skal vi så hjælpe ham med dette, eller skal vi forsøge at kurere hans sindslidelse? Gennem karmaloven kurerer Gud gradvist mennesket for dets sindslidelse, således at det gradvist vågner op til sin oprindelige, konstitutionelle åndelige identitet og bevidsthed. I denne position vil sjælen ikke ønske at blive udslettet. Det er simpelthen imod dens lykkesøgende natur.
Har vi efter overgivelsen til Gud fortsat vores fulde frihed til at vælge at vende tilbage til den materielle verden og “more” os der?
Ja!
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11620 - 01/05/2003 21:05
|
Bruger
|
Kære Søster B!
Vil det sige, at du som Krishnabevidst, er adskillige inkarnationer tættere på at vende tilbage til Guds rige, end jeg som kristen er ?
Ikke nødvendigvis. For det første kan det gøres på ét liv. For det andet kan det være, at du bare ikke har stiftet bekendtskab med Krishnabevidsthed i dette liv endnu, og derfor tager Kristendommen.
Vil jeg skulle forstå hele kristendommen, og dernæst forstå de vediske skrifter ?
Du behøver intet andet end Vedaerne. Du kan gå direkte til essensen af Vedaerne, til Vedanta, der betyder "konklusionen på al viden." Men du kan også gå omvejen, men den er usikker. I Vedaerne er der forskellige typer yoga for forskellige typer mennesker, alt efter deres niveau, men vi kan gå direkte til den højeste yoga, bhakti-yoga, der betyder "at forbinde sig med Gud via hengivenhed og kærlighed" med det samme.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11621 - 01/05/2003 21:33
Re: Er sjælen evig - uden undtagelse
|
Anonym
Anonym
|
Kære Theological
Tak for dit klare, præcise svar.
|
|
Til toppen
|
|
|
#11622 - 01/05/2003 23:04
|
Anonym
Anonym
|
Kære Theo,
For det andet kan det være, at du bare ikke har stiftet bekendtskab med Krishnabevidsthed i dette liv endnu, og derfor tager Kristendommen.
Næ du. Jeg er et dummehoved, som ikke fatter en brik af alt det som står i Vedaerne. Jeg forstår en smule af de du forklarer, men kaste mig ud i det på egen hånd, ville være som satan læser Bibelen.
Nej, jeg må hellere holde mig til Pixibogen...Bibelen. (en spøg, blot)
Jeg tror jo selvfølgelig at Bibelen rummer sandheden, og alt alt hvad man smider ned på den, som ikke klistrer til den, er noget som har "skudt forbi" målet. MEN, jeg må sige, at vedaerne tilsyneladende rummer stof som Bibelen ku beriges af. Fx. udspecificeringen af hvad kærlighed er. Om ikke andet, kunne det da sætte nogle tanker i gang.
Kan du (evt i privaten) skrive lidt om vedaernes yogaformer ? Det lyder da spændende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#11623 - 01/05/2003 23:39
|
Bruger
|
Hej Emil
Du skriver: "Når jeg siger fest og farver mener jeg bla. at kunne drikke. Mange kristne mener at der er ukristeligt at drikke. Jeg drikker selv, og jeg har den holdning at jeg drikker ikke mere end jeg selv kan styre. Hvorfor har nogen noget imod det?"
Har du nogensinde oplevet en oplagt mulighed for at kunne komme til at vidne om Jesus....og så derefter ærgret dig gul og grøn fordi du ikke var 100% klarhjernet (pga alkohol)? Gud KUNNE have brugt dig, en sjæl KUNNE være blevet frelst...men du kunne pludselig ikke huske Ordet, du leder og søger i din hukommelse men VÆK er det !
Som du måske ved har drukkenbolde ikke adgang til Herrens forsamling. Det gælder selvfølgelig ikke for dig, for du kan jo styre det.......men hvad med din bedste kammerat, kan han? Kan det være at du endda bidrager med at han kommer i et voldsomt misbrug?
Derudover står der i bibelen "vær ædru og våg for Djævelen går rundt som en brølende løve og sluger det han kan". I verden kan du tydeligt se det: slåskampe, mord, skænderier, børn glemmes og forsømmes fordi forældrene er fulde, spirituskørsel med døden til følge osv osv Langt, langt langt hovedparten af disse mennesker er fornuftige godhjertede mennesker...........de er bare ikke ædru !
"Ang. det med at nævne nogle bud som strider imod mig. Der er der at elske sin næste. Ja, men vi nu sætter os ind Peter Lundin sagen. Hvordan vil du tilgive en sådan psykopat som har parteret din familie? Det syntes jeg ikke der er logik i overhoved. Ville du kunne tilgive "
Nå nu skal jeg kunne svare på Asbjørns vegne. Men jeg vil sige, at spørgsmålet ikke er om vi KAN tilgive, for det skal vi. Hvis vi på nogen måde ønsker at Gud skal kunne tilgive vores synder, skal vi selv tilgive. Da jeg selv har overtrådt samtlige 10 bud KAN jeg ikke "kaste den første sten". Jeg har ikke dræbt med mine hænder, men jeg har dræbt med ord, jeg har såret og været ondskabsfuld. Hvis jeg sammenligner mig selv med Peter Lundin har jeg måske været en helgen, det samme har du. Men hvis vi sammenligner os med Jesus, har vi været nogle små sataner. Ja sammenligner vi os med Jesus, vil kontrasten mellem ham og os være ENDNU større end mellem Peter Lundin og os ! ! !
Hvem tror du Gud sammenligner os med? Tror du så ikke at vi allesammen har brug for Guds tilgivelse? Jeg gør !
Med kærlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#11624 - 01/05/2003 23:44
|
Anonym
Anonym
|
Hej Emil jeg tror bestemt at vi gerne må drikke. Vi bør dog ikke drikke os fulde, som Malli også skriver. Men men men, Jesus lavede selv vand til vin, og der viste Han bl.a. at vin er en nydelsesting, som gerne må indtages blot af denne grund. Desuden er jo også nadveren vin..ikke ?  Bare fordi nogen ikke kan stoppe inden de blir fulde og platte, behøver du ikke afholde dig fra at drikke. Enhver må gøre op med sig selv, om man kan styre sit alkoholforbrug eller ej. Som Malli, respekterer jeg også de som ikke vil drikke, af religiøse eller andre årsager. MEN, de skal ikke sige at jeg fx. er ukristen når jeg drikker - det må stå for deres egen regning, at de ikke vil drikke. Mine motiver kender kun jeg, og Gud. Ikke de. God vind med det projekt  kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11625 - 02/05/2003 21:56
Kun Bibelens Gud er en retfærdig Gud
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
kære Theological!
Du skriver, "at indgå i et personligt kærlighedsfuldt forhold til Gud, hvor man ofrer sig 100 procent, og Gud også ofrer sig 100 procent, kaldes ren kærlighed og er perfektionen af vores eksistens". Det kan ikke være Bibelens Gud, du her beskriver. Bibelens Gud ofrer sig ikke, men ønsker alene at give og frelse. Bibelens Gud er en retfærdig Gud, der ikke kræver, at nogen ofrer sig mere eller mindre. Bibelens Gud kræver kun, at mennesker tror på Ham og frelsen i Jesus Kristus. Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11626 - 02/05/2003 22:35
Re: Kun Bibelens Gud er en retfærdig Gud
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Davs Hoeg!
Det kan ikke være Bibelens Gud, du her beskriver. Bibelens Gud ofrer sig ikke, men ønsker alene at give og frelse. Bibelens Gud er en retfærdig Gud, der ikke kræver, at nogen ofrer sig mere eller mindre. Bibelens Gud kræver kun, at mennesker tror på Ham og frelsen i Jesus Kristus.
Gud ofrer alt for os. Han giver os både materielle og åndelige fornødenheder, Han vil gøre alt for sine hengivne, og Han kræver, at man udviser hengivenhed og kærlighed overfor Ham, hvis man vil indgå i et personligt kærlighedsfuldt forhold til Ham. At tro på Gud betyder, at man ofrer sig for Ham, dvs. gør alt hvad Han vil, man skal gøre. Dette er den Almægtige Guds betingelser, og eftersom disse betingelser er ens for alle, så er der ikke tale om uretfærdighed.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11627 - 03/05/2003 08:31
|
Bruger
|
Kære Theo,
Jeg vil bare nævne, at ifølge kristendommen er der ikke bare en størrelsesmæssig, men en principiel, fundamental forskel mellem skaberen og hans skabninger, mellem Gud og mennesker.
Evangeliet er, at det eneste vi har at komme til Gud med, er vores tomme, modtagende hænder og vores bøn om tilgivelse.
Men jeg ved jo godt, at din tro er en anden.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11628 - 03/05/2003 09:19
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Jeg vil bare nævne, at ifølge kristendommen er der ikke bare en størrelsesmæssig, men en principiel, fundamental forskel mellem skaberen og hans skabninger, mellem Gud og mennesker.
Det er der sandelig også ifølge Vedaerne. Gud er ubegrænset både kvalitativt og kvantitativt, mens vi er begrænsede både kvalitativt og kvantitativt.
Og det er også rigtigt, at det eneste vi har at komme til Gud med er vores tomme hænder, men hvis Gud siger, at vi skal gøre dette eller hint, så gør vi det som en tjeneste til Ham. Fx ved jeg, at der i Biblen er en missionsbefaling, ikke sandt?
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11629 - 03/05/2003 09:32
|
Anonym
Anonym
|
Godmorgen Theo  må jeg lige spørge: Tror du, at vejen tilbage til Gud kan gå gennem Jesus Kristus for de kristne, og gennem andre veje for andre ? Eller tror du, at Bibelen blot er Guds måde, at skabe en vej til et højere åndeligt bevidsthedsniveau for mennesker som passer hertil ? Hvis ja til det første spørgsmål, hvorfor bliver du så ikke kristen, så du kan tage den nemme vej, i stedet for den langt sværere og mere krævende (både fysisk/behovsmæssigt, mentalt og åndeligt) vej via Vedaernes foreskrifter og anvisninger ? mvh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11630 - 03/05/2003 10:38
|
Bruger
|
Godmorgen Søster B!
Tror du, at vejen tilbage til Gud kan gå gennem Jesus Kristus for de kristne, og gennem andre veje for andre ?
Jeg tror, at vejen gennem Jesus, Mohammed og Vedaerne essentielt set er den samme. Den eneste forskel er lidt tilpasning i forhold til tid, sted, omstændigheder og publikums forståelsesniveau.
Dog mener jeg, at Jesu lære er blevet fordrejet i en sådan grad, at det er meget svært at finde mennesker der rent faktisk følger Jesus.
Før man kan entre Guds rige, må man igennem den erkendelse af Gud, som findes i Vedaerne. Så kristne og muslimer er på vej op ad yoga-stigen, men de er åbenbart ikke parate til at forstå Vedaerne. Men som jeg skrev, så må man bedømme, hvilket åndeligt niveau man er på og vælge sine skrifter derefter.
Hvis ja til det første spørgsmål, hvorfor bliver du så ikke kristen, så du kan tage den nemme vej, i stedet for den langt sværere og mere krævende (både fysisk/behovsmæssigt, mentalt og åndeligt) vej via Vedaernes foreskrifter og anvisninger ?
Jeg mener, at Jesus og Mohammed gav de præliminære stadier til praktisering af åndelig videnskab - en slags introduktionskursus. Hvis man følger Jesus eller Mohammed, så vil man gradvist blive i stand til at udføre den Vediske videnskab, som er et must, hvis man vil tilbage til Gud. Jesus og Mohammed gav altså kun viden, som var et forstadie til den dybere viden, der findes i Vedaerne.
Der er altså ingen lette veje. Gud er ikke letkøbt. Vi skal vise, at vi elsker Ham.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11631 - 03/05/2003 13:34
|
Anonym
Anonym
|
Kære Theo, tak for det ærlige svar. Jeg forstod det. *piiiiiiiiift klaaaaaaaaappe*
Dog mener jeg, at Jesu lære er blevet fordrejet i en sådan grad, at det er meget svært at finde mennesker der rent faktisk følger Jesus.
HALLØJSA. 
Hvis man følger Jesus eller Mohammed, så vil man gradvist blive i stand til at udføre den Vediske videnskab, som er et must, hvis man vil tilbage til Gud.
Æv. Jeg vil ikke følge andre end Jesus K. For jeg tror på Ham, som Frelseren. - as you know.. 
Der er altså ingen lette veje. Gud er ikke letkøbt. Vi skal vise, at vi elsker Ham.
Øh jam...jeg tror nu godt at selv dummehoveder som jeg selv, kan komme i Himlen uden at være superåndelig, på den måde som du er i stand til, via Vedaerne. Men så er vi tilbage ved startstregen. Tak for svarene, Theo. Altid en fornøjelse.
Kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11632 - 04/05/2003 00:09
|
Bruger
|
Theo skriver:
hvis Gud siger, at vi skal gøre dette eller hint, så gør vi det som en tjeneste til Ham. Fx ved jeg, at der i Biblen er en missionsbefaling, ikke sandt?
Sandt nok. Men opfyldelse af missionsbefalingen - og alle de andre bud - er en tjeneste for vores medskabninger, ikke et offer til Gud. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11633 - 04/05/2003 01:01
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina jeg gør det ikke kun for menneskers skyld, men også for Guds. kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11634 - 04/05/2003 10:15
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Det er vist din egen fortolkning. Det er klart en handling, der er gjort af kærlighed til Gud - og dermed selvfølgelig også for dine medmennesker, da de er individuelle dele af Gud. Dette er også tjeneste. Gud er Herren, vi er tjenerne.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11635 - 04/05/2003 14:46
|
Bruger
|
Det er vist din egen fortolkning. Det er klart en handling, der er gjort af kærlighed til Gud - og dermed selvfølgelig også for dine medmennesker, da de er individuelle dele af Gud. Dette er også tjeneste. Gud er Herren, vi er tjenerne.
Ja, vist er det min egen fortolkning, og min egen erfaring, som naturligvis er anderledes end din, da vi jo har hver sin tro. Gud er skaberen, og mine medmennesker er hans skabninger, lige som jeg selv er en skabning.
Skabningerne er ikke "individuelle dele af Gud", men adskilt fra Gud, som er hellig. . At leve sit liv retfærdiggjort og dermed iklædt Kristus er - stadig ifølge min fortolikning - ikke det samme som at være "en individuel del af Gud".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11636 - 04/05/2003 21:09
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Skabningerne er ikke "individuelle dele af Gud", men adskilt fra Gud, som er hellig. . At leve sit liv retfærdiggjort og dermed iklædt Kristus er - stadig ifølge min fortolikning - ikke det samme som at være "en individuel del af Gud".
I Vedaerne finder vi filosofien acintya-bhedabheda-tattva, der betyder, at Krishna på én gang er ét med og samtidig forskellig fra sin skabelse. Krishna er ét med sin skabelse på den måde, at den er skabt af Hans energier. Og den er forskellig i og med, at den eksisterer adskilt fra Guds egentlige personlighed. Vi er både ét med Gud og forskellige fra Gud, ligesom solstrålerne på én gang er ét med og forskellige fra solen, og ligesom en dråbe vand fra havet på én gang er ét med og forskellig fra havet. Vi [sjælen] er altså ét med Gud i kvalitet, men forskellig fra Gud i kvantitet. Vi er begrænsede, mens Gud er ubegrænset, men både Gud og vi består af ånd.
Hvis du fastholder, at vi KUN er adskilt fra Gud, så opstår der problemer. Fx så kan kan Gud ikke være ubegrænset og allestedsnærværende i et sådant scenarie.
Så vi er en individuel, selvstændig, fragmentarisk del af Gud, hvis formål er at give nydelse til Gud.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11637 - 05/05/2003 11:46
Ja til Gud
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Kære Emil
Du skriver: Jeg mener selv at jeg har åbnet døren så meget som jeg kan, eftersom at jeg har sagt ja til gud op til flere gange. Jeg forventer en forandring. Når man høre vidnesbyrd om når folk har fået gud ind i deres liv. Sådan vil jeg gerne ha det. Virkelig ha oplevet gud, og det føler jeg ikke jeg har.
Hvis du virkelig ønsker at Gud skal være den der styrer og leder dit liv, så er der ingen tvivl om at han også vil gøre det. Men somme tider (ofte) sker der det at vi har helt bestemte forventninger til Gud som kan stå i vejen for det som Gud selv vil gøre. Du ønsker at "opleve" Gud på samme måde som du har hørt nogle bestemte andre fortælle om det. Men på den måde kan du stirre dig så blind på disse bestemte oplevelser at du helt overser hvad Gud ellers gør for dig om med dig.
Det er dejligt at du vil holde døren åben for Gud. Men Gud kan komme til os på mange måder og ikke nødvendigvis på den måde som vi forestiller os og måske helst vil.
Du skriver: Når jeg siger fest og farver mener jeg bla. at kunne drikke. Mange kristne mener at der er ukristeligt at drikke. Jeg drikker selv, og jeg har den holdning at jeg drikker ikke mere end jeg selv kan styre. Hvorfor har nogen noget imod det?
Hvis du vitterligt ikke drikker mere end at du er helt klar og kan både tale og opføre dig fornuftigt, så er der ikke noget forkert i det. Problemet er bare at det kan du som regel ikke selv vurdere!
Du skriver: Ang. det med at nævne nogle bud som strider imod mig. Der er der at elske sin næste. Ja, men vi nu sætter os ind Peter Lundin sagen. Hvordan vil du tilgive en sådan psykopat som har parteret din familie? Det syntes jeg ikke der er logik i overhoved. Ville du kunne tilgive Peter?
Det ville helt sikkert være svært, men hvis han virkelig ønskede tilgivelse og oprigtigt angrede hvad han havde gjort, så ville jeg ikke kunne gøre andet end at tilgive ham. Bitterhed og vrede er langt mere ødelæggende end noget andet. Men nu er Peter Lundin ikke min næste, så derfor er det eksempel slet ikke relevant. Min næste er de mennesker som jeg har med at gøre og som på een eller anden måde er en del af mit liv. Fx naboer, kammerater i skole eller på arbejde osv.
Det undrer mig at du nævner lige netop kærlighedsbudet som det du ikke kan affinde dig med. Selv de fleste ikke-kristne vil være enige om at netop næstekærlighedsbudet er noget af det fineste og rigtigste ved kristendommen. At kærligheden og dermed tilgivelsen og omsorgen for hinanden er den vigtigste og stærkeste relation mellem mennesker.
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11638 - 06/05/2003 07:12
|
Bruger
|
Kære Theological!
Det må nødvendigvis føre til uretfærdighed, at troen på Gud betyder, at "man ofrer sig for Ham, det vil sige gøre alt hvad han vil, man skal gøre", som du skriver. Bibelens Gud kræver ingen ofre. Der er en Himmel til forskel. Kristne skal alene ære og frygte Gud og tro på frelsen ved Jesus Kristen. Hvis Bibelens Gud krævede ofre, ville det være slut med lighed, frihed og retfærdighed. En Gud, der kræver ofre, skaber konkurrence mellem de troene. Det gælder jo om at være bedst rustet til at yde ofre. Dermed opstår uretfærdighed og undertrykkelse.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11639 - 06/05/2003 09:54
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg
Bibelens Gud vil gerne have ofre, fordi Han ser på den gode vilje der ligger bag. Som en far siger ja til at sin søn vil hjælpe med havearbejdet, selvom det er minimalt hvad sønnens lille, gule plastikskovl kan udrette. Sådan siger Gud ja tak til vores ofre til Ham, selvom vi reelt kommer med tomme hænder, som man siger. Som Theo også har sagt tidligere.
Kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11640 - 06/05/2003 13:30
|
Bruger
|
Hej Hoeg!
Det må nødvendigvis føre til uretfærdighed, at troen på Gud betyder, at "man ofrer sig for Ham, det vil sige gøre alt hvad han vil, man skal gøre", som du skriver.
og
Gud krævede ofre, ville det være slut med lighed, frihed og retfærdighed. En Gud, der kræver ofre, skaber konkurrence mellem de troene. Det gælder jo om at være bedst rustet til at yde ofre. Dermed opstår uretfærdighed og undertrykkelse.
Det er jo noget værre vrøvl, eftersom Gud netop forlanger, at et af vores ofre er, at vi opgiver selvisk konkurrence, uretfærdighed og undertrykkelse.
Bibelens Gud kræver ingen ofre.
Det passer jo ikke. Hvad er det, vi ser i GT?
Kærlighed kan ikke eksistere, hvis man ikke er villig til at gøre alt for den elskede, og dette er netop perfektionen af at ofre sig.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11641 - 06/05/2003 16:00
Bibelens Gud kræver ingen ofre
|
Bruger
|
Kære Theological
Jødernes tempel var ganske rigtigt et offersted, men det var en kult, jøderne havde fundet på eller arvet fra andre religioner. Bibelens Gud gav jøderne de 10 bud. Her står der intet om, at vi skal ofre til Gud. Ved syndefaldet blev menneskene Djævelens gidsler. Men Gud elsker sine mennesker så højt, at Han inkarnerede sig i Jesus Kristus, døde på korset og opstod fra de døde. Han gik i gidslernes sted for at udfri os fra Den Onde. Gud har ikke ofret sig for menneskene, men Han har besejret døden og Djævelen ved at dele vore vilkår. Det er ikke Guds vilje, at "kærlighed kun kan eksistere, hvis man er villig til at gøre alt for den elskede, og dette er netop perfektionen af at ofre sig", som du skriver. Vi skal ære og frygte Bibelens Gud og tro på frelsen ved Jesus Kristus. Det kræver ingen ofre, åndelige øvelser, teologisk specialviden eller særlig ekspertice. Når vi tror på Bibelens Gud, giver Han os meget mere, end vi har behov for. Ja, vi får så mange gode gaver, at vi kan udbetale en omfattende bistandshjælp til mennesker, der undertrykkes og lider nød som følge af dominerende ikke-kristne religioner. Det er ikke, som du skriver, "noget værre vrøvl", men en kendsgerning, du kan observere.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11642 - 06/05/2003 17:00
Bibelens Gud kræver ingen ofre
|
Bruger
|
Kære Søster B!
Det med sønnens lille, gule plastikskovl, der kun kan udrette så lidt, er et meget smukt billede. Men jeg mener ikke, Bibelen giver dækning for, at Gud gerne vil have ofre, "selv om vi reelt kommer med tomme hænder". Vi skal frygte og ære Bibelens Gud og tro på frelsen ved Jesus Kristus og vi skal elske vores næste som os selv. Så enkelt er det. Bibelens Gud kræver heller ikke, at skal tilegne os bestemte færdigheder, viden eller indsigt. Religioner, der kræver den slags, fører ikke noget godt med sig. Det er jo også, hvad vi kan iagttage i vores omverden. I lande og samfund, hvor ikke-kristne religioner er dominerende, lider befolkningerne under udbytning, uretfærdighed, ulighed, undertrykkelse, sygdomme, fattigdom, nød og tidlig død.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11643 - 06/05/2003 17:05
Re: Bibelens Gud kræver ingen ofre
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Hoeg skrev:
Når vi tror på Bibelens Gud, giver Han os meget mere, end vi har behov for. Ja, vi får så mange gode gaver, at vi kan udbetale en omfattende bistandshjælp til mennesker, der undertrykkes og lider nød som følge af dominerende ikke-kristne religioner. Det er ikke, som du skriver, "noget værre vrøvl", men en kendsgerning, du kan observere
Hvis denne rigdom og efterfølgende "godgørenhed" mod de stakkels, uvidende hedninge efter din opfattelse skyldes vores tro på Gud, så har troen krævet ofre så det basker!! Du glemmer, at en stor del af den vestlige verdens rigdom skyldes tidligere tiders (og vi skal ikke forfærdeligt mange år tilbage for at finde eksempler) forbrydelser mod "den tredje verden" bestående af (bl.a.) slaveri, mord, etniske udryddelser, plyndringer, tyverier, voldtægter, røverier, svig, svigt, løgne, besættelser, kup, tvangsomvendelser, børnearbejde, biologisk krigsførelse, krænkelse af religiøse rettigheder, og småting som vold og fuldskab på hellige områder. Flere af disse gerninger ville i dag blive betegnet som "forbrydelse mod menneskeheden". Det er bl.a. efterveerne af dette, der gør store dele af verden så usikker og fattig den dag i dag. Jeg tvivler på, det er gode gaver, givet for vort fromme liv!
(For mere viden om nogle af vor civilisations mørke sider kan anbefales "Congo, formoder jeg" af Peter Tygesen, Centrum 2002. Den handler om vestens effektive nedbrydning af et velfungerende og rigt (hedensk og "sort"!) kongedømme og dannelsen af det skandaløse kolonirige "Congo" op til Kabilas fald)
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#11644 - 06/05/2003 19:40
|
Bruger
|
Bibelens Gud gav jøderne de 10 bud. Her står der intet om, at vi skal ofre til Gud.
Vi skal ikke ofre dyr, som Jøderne gjorde. Men vi skal ofre vores kærlighed og kærlige handlinger til Gud.
Det er sjovt, som du betragter Gud som din stik-i-rend-dreng. Du er åbenbart for fin til at ville tjene Ham, men det er dit problem. I Biblen står der gentagne gange, at vi skal tjene Ham. Dette har jeg citeret i tidligere indlæg.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11645 - 06/05/2003 19:40
|
Anonym
Anonym
|
Halløj..
jo, Bibelens Gud krævede ofre i GT. Allerede Kain og Abel gjorde dette.
Kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11646 - 06/05/2003 19:42
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa her i landet var der også sult, nød, sygdom, social skævhed osv. indtil for få årtier siden. Da DK har været kristent i 1000 år (ik?), så....synes jeg ikke man kan sige, at kristendommen har bragt goderne med sig. Det er snarere socialdemokraterne som har det. (erkender venstrekvinden) kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11647 - 06/05/2003 19:44
|
Bruger
|
Forresten!
Når vi tror på Bibelens Gud, giver Han os meget mere, end vi har behov for. Ja, vi får så mange gode gaver, at vi kan udbetale en omfattende bistandshjælp til mennesker, der undertrykkes og lider nød som følge af dominerende ikke-kristne religioner. Det er ikke, som du skriver, "noget værre vrøvl", men en kendsgerning, du kan observere.
Dette er åbenbart så langt som din kærlighed til Gud går! Du tilbeder Ham kun for at få opfyldt dine materielle begær. Men dette er fup-religion. Vi skal ikke have en forretningsforbindelse med Gud, men en kærlighedsforbindelse, og kærlighed er ikke mulig uden fuldstændigt uselvisk, uafbrudt hengiven, kærlighedsfuld tjeneste.
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#11648 - 06/05/2003 20:00
|
Anonym
Anonym
|
Rigtigt. Jeg synes også det der med at "fordi vi er kristne, så får vi velstand og velfærd" er noget værre byttebytte-købmand.
Glem ikke, at Gud lader sin sol stå op over både gode og onde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#11649 - 07/05/2003 07:11
|
Bruger
|
Kære Theological!
Det er ubibelsk, at "vi skal ofre vores kærlighed og kærlige handlinger til Gud", som du skriver. Det er kun ikke-kristne guddomme, der kræver den slags. Bibelens Gud ønsker, at vi skal elske vores næste som os selv. Kun på den måde kan vi tjene Bibelens Gud. Der er rigeligt at gøre, og vi ved hver især, hvem der er vores næste. Du skriver: "Det er sjovt, som du betragter Gud som din strik-i-rend-dreng". Jeg forstår ikke rigtigt, hvor du vil hen? Jo, jeg mener da, at Gud ikke alene har skabt alt, men også opretholder alt, herunder selvfølgelig også vores fysiske verden. Hvis Gud skruede en anelse på værdierne for naturkonstanterne, ville Universet i samme øjeblik gå til grunde i et inferno af kerneprocesser.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11650 - 07/05/2003 07:16
|
Bruger
|
kære Søster B!
Ja, det var da godt, vi fik socialdemokratiet, når det ikke hjalp med 1.000 år med kristendommen… Men jeg tror altså mere på Gud end socialdemokratiet. Hvorfor har Gud så tilladt al den lidelse her og mange andre steder? Det kan vi ikke forklare. Ingen kan se Gud i kortene. Det nærmeste, vi kan komme, er Bibelens oplysning om, at Djævelen er denne Verdens fyrste. Gud vil, at alle mennesker skal modtage Guds gode gaver. Men syndefaldet og Djævelen hindrer, at det kan ske.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11651 - 07/05/2003 19:00
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg
præcis. Gud er ikke kommet for at skabe velstand og velfærd. Han er kommet for at frelse.
Grunden til at Gud tillader nød og elendighed i den 3. verden, er IKKE IKKE IKKE (undskyld) at de ikke er kristne. Det er fordi, at Gud lader mennesker behandle hinanden som de med deres frie vilje ønsker. Vi er skabt til at elske, men kan vælge at lade være. Ellers var der slet ikke tale om ægte kærlighed.
kh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11652 - 08/05/2003 14:56
Lever hedninge dårligere end kristne?
|
Bruger
|
Hoeg skrev: "I lande og samfund, hvor ikke-kristne religioner er dominerende, lider befolkningerne under udbytning, uretfærdighed, ulighed, undertrykkelse, sygdomme, fattigdom, nød og tidlig død" Du bliver ved! I det katolske Irland døde mere end 1 mio. kristne under den store hungersnød i 1840'erne. De fleste i øvrigt katolikker. Skulle vi have omvendt alle disse stakler til den anglikanske kirke? Herremændene der styrede landet ind i katastrofen tilhørte jo denne kirke! Heller ikke i dag er kristendom en garanti for et langt, rigt liv: Zimbabwe har 75% tilhængere af en kristen holdning. Den forventede livslængde i 2002 var 36.5 år. 60% var under fattigdomsgrænsen (1999). I Ægypten er 96% sunnimuslimer, her er den forventede livslængde hele 64.05 år (2002), men kun 23% var under fattigdomsgrænsen i 95/96. I Marokko (98.7% muslimer) er den forventede livslægnde 69 år (2002) mens kun 19% (1999) er under fattigdomsgrænsen. I Mexico (95% kristne) lever folk lidt længere, forventet 72 år, mens hele 40% (2002) lever under fattigdomsgrænsen. (fra CIA factbook) Man kan blive kristen af mange grunde, men livsforsikringen gælder ikke på denne jord!  mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#11653 - 08/05/2003 16:40
Re: Lever hedninge dårligere end kristne?
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Hej Lars Bj Det er nok lidt svært at stille det helt sort/hvidt op, men her er altså en artikel der påstår at levende tro giver længere liv her Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#11654 - 08/05/2003 16:51
|
Bruger
|
Hej Malli, Sjov artikel. Nu drejer den undersøgelse, du henviser til, sig ikke om, hvilken tro man har, men om tro over for ateisme. Jeg tror ikke, der er nogen grund til at tro, at sammensætningen af troende i Zimbabwe og Ægypten er forskellig mellem de to lande.
Din henvisning dækker altså ikke sammenligning af FORSKELLIGE trossamfund, som er det, jeg beskriver.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#11655 - 08/05/2003 18:53
|
Bruger
|
Hej Lars Bj Nåehh jeg syntes bare lige du skulle se den  Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#11656 - 08/05/2003 19:41
|
Bruger
|
kære LarsBj!
Ja, du har ret, vore nærmeste forfædre her i Vesteuropa er nogle slyngler. Mener du, at vi af den grund skal blive skamfulde og indstille bistandshjælpen..? Det, du skriver, anfægter ikke, at det er de vesteuropæiske, demokratiske og gamle kristne lande, der udbetaler den forholdsvis største bistandshjælp. En tilsvarende bistandshjælp ville næppe blive udbetalt af rige, ikke-demokratiske lande, hvor ikke-kristne religioner dominerer. Jeg kender i al fald ingen eksempler på det. Rigdommen i de nuværende velfærdsstater kan næppe tilskrives tidligere tiders kolonipolitik. Tværtimod er der eksempler på, at kolonipolikken har givet underskud. Men den nuværende landbrugspolitik i EU og USA er uden tvivl skadelig for landbruget i de fattige lande.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11657 - 08/05/2003 20:13
|
Bruger
|
kære LarsBj!
De eksempler, du nævner, modbeviser ikke min påstand om, at "befolkningerne lider under udbytning, uretfærdighed, ulighed, undertrykkelse, sygdomme, fattigdom, nød og tidlig død i lande med ikke-demokratiske regimer, der domineres af ikke-kristne religioner". Jeg påstår ikke, at en (fortrinsvis) kristen befolkning i kraft af religion og fromhed er beskyttet mod ulykker, der påføres af krig, sygdomme, naturkatastrofer og forbryderiske regimer (for eksempel Zimbabwe). De lidelser og den ufrihed, en stor del af verdens befolkninger er underkastet, må ikke opfattes som en guddommelig straf. Gud ønsker at give gode gaver til alle mennesker. Men alle får ikke del i disse gaver. Den teologiske forklaring herpå må være, at Satan blev denne Verdens Fyrste som følge af syndefaldet.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11658 - 09/05/2003 08:44
Om andre religioner over for kristendom
|
Bruger
|
Kære Ove, Du beskylder visse lande for at være fattige og udemokratiske p.g.a. deres manglende kristendom. Dette er uholdbart. De er fattige, fordi 1) vi har stjålet deres rigdomme og i visse tilfælde befolkninger 2) vi undertrykker dem millitært og økonomisk og 3) vores såkaldte bistandshjælp ofte er mere til gavn for vore egne industrier end for landene selv. De er udemokratiske først og fremmest af tre ovenstående grunde, og ydermere ikke har kunnet nå at give befolkningerne den nødvendige økonomiske interesse og dermed uddannelse i at være demokratisk. Alle lande, der skifter fra landbrugslande til lande med en stor mellemklasse, vil indføre en eller anden form for demokrati. Måske ikke vores, men en form, der passer til dem. Man kan nemlig ikke have en mellemklasse uden økonomisk frihed, og man kan ikke (på længere sigt) have økonomisk frihed uden demokrati. Selv i Kina ses denne udvikling på trods af, at magthaverne selvfølgelig kæmper imod med næb og kløer. I Vesteuropa voksede demokratiet netop ud af den nyskabte borgerstand i 1800-tallet.
Kristendom indeholder selvfølgelig en morallære, og den er jeg ikke imod. Men andre religioner kan have en morallære, der er lige så berettiget. Vi har ret til at være stolte over vores religion; men vi skal ikke blindt hakke på andres.
Og med hensyn til bistandshjælp til fattige lande har jeg noteret mig, at der er en øget forståelse for at give "hjælp til selvhjælp" i stedet for de prestigiøse projekter, der oftest ikke gavnede på længere sigt. Den udvikling glæder jeg mig til at følge, for selvfølgelig skal vi hjælpe de fattigste lande til mere velfærd. Om ikke af andre grunde, så fordi det er i vores egen interesse.
Jeg håber, du holder op med dine påstande om, at kristendom er lig med demokrati, frihed, moralsk overlegenhed osv, og at andre religioner fører til fattigdom, ufrihed og umoral. De påstande har ikke hold i realiteterne.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#11659 - 09/05/2003 10:48
|
Bruger
|
Kære Ove, Du tager et øjebliksbillede af verden og laver en lov af det.
Mine eksempler viser, at "befolkningerne lider under udbytning, uretfærdighed, ulighed, undertrykkelse, sygdomme, fattigdom, nød og tidlig død i lande med såvel demokratiske som ikke-demokratiske regimer, der domineres af kristne religioner". Mine eksempler viser, at det ikke har noget med religion at gøre. At "Satan" ikke ser sig for god til at pine kristne også! Hvis du ikke kan se det, benægter du fakta.
Mine eksempler viser, at du ikke skal påstå, at lande per definition klarer sig dårligere som ikke-kristne end kristne.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#11660 - 10/05/2003 21:50
Kun kristendomme kan forenes med moderne demokrati
|
Bruger
|
Kære LarsBj!
Du skriver, at jeg skal holde op med mine påstande om, at "kristendom er lig med demokrati, frihed, moralsk overlegenhed". Det er ikke, hvad jeg har påstået. Det, jeg påpeger, er ganske enkelt, at det moderne demokrati med frihed og retfærdighed for alle først er opstået i gamle kristne lande i Vesteuropa. Endvidere gør jeg opmærksom på, at dette demokrati udspringer af det kristne bud om næstekærlighed. Det er almen viden, du kan få enhver historiker, kristen eller ikke-kristen, til at skrive under på. Du skriver, at "i vesteuropa voksede demokratiet netop ud af den nyskabte borgerstand i 1800-tallet". Ja, men det var jo netop en fortrinsvis kristen borgerstand. Det store flertal af oplyste borgere, kristne og ikke-kristne, i de nuværende vesteuropæiske lande ville næppe give afkald på det moderne demokrati, vi kender. Det er jo også velkendt, at mange mennesker i vores islamiske nabolande i Afrika og Mellemøsten har et stort ønske om at blive borgere i Vesteuropa (flygte til et EU-land). Man kan også se på sagen om demokrati og religion ved at spørge: Hvilken af de betydende religioner er bedst egnet til borgere i demokratiske samfund med frihed og retfærdighed for alle? Jødedommen med dens øje-for-øje og tand-for-tand politik duer ikke rigtigt. Vi ser jo spiralen af vold mellem israelerne og palæstinenserne. Islam, der er en lovreligion, kan også dårligt forenes med et moderne demokrati. Skal vi for eksempel ophæve kvindernes ligeberettigelse? Skal vi at hugge hånden af biltyve og andre forbrydere? Den slags er utænkeligt for moderne oplyste og humant indstillede mennesker, både kristne og ikke-kristne. Sagen er, at det kun er kristendommen, der kan forenes med det moderne demokrati med ytringsfrihed, oplysning, frihed og retfærdighed for alle.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11661 - 12/05/2003 08:52
Re: Om andre religioner over for kristendom
|
Bruger
|
Hej Lars Bj Du skriver: "Jeg håber, du holder op med dine påstande om, at kristendom er lig med demokrati, frihed, moralsk overlegenhed osv, og at andre religioner fører til fattigdom, ufrihed og umoral. " Helt ueffen har kristendommen nu ikke været, da vores velfærdsstat har udgangspunkt i netop kristendommen. Man kan faktisk drage en lige linje fra de første kristne, der tog sig af de svage og fattige frem til nutiden. Selvom kristendommen kan være en privatsag udmønter den sig i nogle handlinger; det var faktisk denne kærlighed til medmennesket (i form af gode gerninger) der gjorde kristendommen attraktiv, står der i artiklen. http://www.kristeligt-dagblad.dk/tema:fid=100004400:aid=42558Det har vel heller ikke været uden betydning, at deres tro var så stærk, at når de blev henrettet (Nero brugte bl.a. de kristne som lamper, ved at overhælde dem med olie og antænde med ild, og der skulle således dannes en hel alle! af kristne) ja, så SANG de! Med kærlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|