Menu
Hvem er online
2 registrerede (Kristenliv, 1 usynlig) og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#11548 - 25/04/2003 10:31 Katekismus - de 10 bud
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej alle

Det kan være svært at kategoriserer emnerne, da de kan være omsiggribende...

Jeg har lige læst "Den store Katekismus" Her . Ganske interessant ! (Luther var unægtelig i opposition til den Katolske Kirke ) og relevant på rigtig mange områder. Da jeg selv blev konfirmeret og senere lærte jeg budene som noget der i grunden var forældet....de står jo i GAMMEL TESTAMENTE !!!!...men det er de tydeligvis ikke !

Specielt hæftede jeg mig på siden i budet om at ære din far og mor, og forældrenes rolle i at opdrage børn i at underordne sig. Er vi ikke i stand til dette er vi årsag/skyld i børns oprør mod Gud !

I mit arbejde som pædagog ser jeg dette tydeligt, børn og unge bliver mere og mere grænsesøgende, provokerende - frække i munden! Indenfor mit område taler man om "den ny børnekarakter", man HAR bemærket forandringen....men som noget positivt som vi skal tage udgangspunkt i i stedet for at begrænse, og på seminarierne skal man nu til at lære at "opdrage" - man skal simpelthen til at overtage forældrenes rolle ! men kan de det? Lærerne har samme problem, jeg har talt med adskillige, og alle som en siger det samme, børn bliver mere og mere ustyrlige osv. Vi læser om det i aviserne, hærværk, overfald, tyverier, gadebander, børns forbrug af alkohol er tårnhøjt, som noget helt nyt: voldelige pige-grupper! Flere og flere børn bliver behandlingskrævende.

Jamen er det hele konsekvens af overtrædelse af dette bud?

Det var den ene side, den anden side for at vende tilbage til budene tænker jeg at Jesus har sat os fri - løskøbte os fra lovtrældommens lænker, det er jo det jeg har lært, men "lovtrældommens lænker" omfatter vel næppe de 10 bud.

Hvad mener I ?

Med venlig hilsen

Malli

Jeg ser at der ikke rigtig sker noget med mit link, men det er denne side:

http://home1.stofanet.dk/martin.luther-dansk/index.htm

Ændret af malli (25/04/2003 10:39)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#11549 - 28/04/2003 21:22 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: malli]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Tjena Malli

Jeg har altid været meget psykologiintresseret og dermed i dette emne, jeg synes at biblen har svaret, hvis man tager det rigtigt. Ikke for at på nogen måde at prale. men siden jeg blev kristen-på det tidspunkt omend med mange fejl-så så jeg en positiv effekt i mit forhold til mine forældre og til dem der havde auoritet. Det der manglede var det rette syn, som på mange måder er forkvaklet her og nu. Mange mener at ingen skal bestemme over mig og lignende. Man kunne sige at de er satte at varetage vores interesser i Guds navn og meget andet, men det der hjalp, var at se fordelerne ved at inordne sig og at Gud ville det, men på den rette måde. Dvs. at dem der gjordte det skulle efterligne Jesus! Nogle gør og nogle ikke, men i ham ligger svaret. Også hvis man må opdrage andres børn. Så reagerer de positivt! Som jeg læste en gang:Det er bare de onde og dem uden tro,der reagerer ont over for Jesus. Så detsamme hvis nogen gør oprør da vi tilsyneladende praktiserer det fra biblen og andre slår os eller gør oprør.Dog måske ikke i så stor grad. Men teoretiskt. Josefin

Til toppen 
#11550 - 29/04/2003 09:23 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: Josefin]
malli
Bruger

Hej Josefin

Tak for din besvarelse. Det hjalp ! Ja det er det der er hensigten med budene, at vi skal ligne Kristus! Ikke i lovtrældom, for det har Jesus sat os fri af, men anvisning i en kæmpe velsignelse - 1000 generationer frem! - og for os til evig tid! Budene hænger jo MEGET godt sammen med Jesu bud (elske Gud og din næste), og han ophæver dem jo heller ikke.

Det er om at se det hele i det rette lys!!!!

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11551 - 29/04/2003 09:42 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: malli]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære Malli,

Jeg synes det er et vigtigt emne du tager op her - mange har spekulationer om netop det: "Nu, hvor Jesus har betalt for vores synder, og opfyldt loven for os,
kan vi så bare se bort fra den? - var det bare noget der stod i GT og som ikke gælder mere?"

Nej, tænk på, at Jesus sagde, at han var ikke kommet for at ophæve loven, men tværtimod for at skærpe den: F.eks. "I har hørt at der er sagt til de gamle: I må ikke bedrive hor, men jeg siger jer, at den er bare kaster et lystent blik ... osv. " Uha!

Når Jesus skærpede loven var det jo for at gøre helt klart for os, at vi ikke kan opfylde den, ingen, ikke en eneste kan. For hvis man forsynder sig bare en lille smule mod et eneste bud, så er man skyldig i dem alle, og går altså fortabt. Så er det ude med os!

Kun én kunne opfylde loven, nemlig Jesus selv, han flængede forhænget, og når vi klynger os til ham, og i tillid følger ham, så er vi inviteret med til evigt liv i Guds rige. Vi kan altså ikke blive frelst ved at følge loven, eller ved at prøve på at gøre det så godt vi nu kan, for hvis vi tror det, så mister vi nåden!. Jesus har betalt hele regningen, og hvis vi mener, at vi selv skal føje noget til, har vi ikke fuldt og helt modtaget hans gave. (Læs evt. Galaterbrevet .. "Er Jesus da død for jer forgæves .." (cit. efter min - dårlige - humommelse).

Så langt så godt: Loven er umulig af opfylde, og viser os derfor, at vores eneste mulighed er at følge Jesus, han er døren, den eneste, som har åbnet sig for os.

Men når vi har modtaget gaven, i tro, så skal vi rette os efter budene! Hvis vi har Jesus som vores frelser og vores herre, så gør vi hvad han påbyder os, og går derhen hvor han byder os gå.

Ellers anerkender vi ham jo ikke som vor herre! Ingen kan tjene to herrer, vi kan ikke samtidig vælge mammon (eller for den sags skyld os selv!) som herre.

Vi kan ikke sige "Jeg tror på Jesus, men jeg tror ikke på, at jeg skal rette mig efter, hvad han siger jeg skal gøre" - det ville jo være absurd!

Ud over det er de ti bud netop de leveregler, som fører os til det bedst mulige liv med hinanden. Gud vil os det allerbedste, også at vi får et lykkeligt liv her og nu.
Så lad os, som er kristne, følge budene, og når vi allilgevel falder i (for det gør vi) - krybe til korset og bede om tilgivelse!

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11552 - 29/04/2003 09:50 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: Josefin]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære Josefin,

Dejligt indlæg. Jeg havde ikke fået læst det før jeg svarede malli - så ville jeg ikke have mast mig indimellem og anbragt mit eget ovenover dit ..

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11553 - 29/04/2003 10:16 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: kristina52]
malli
Bruger

Hej kristina

Jeg synes i hver tilfælde at jeg fik en åbenbaring ved at læse "den store Katekismus" (den Lutherske ), læse hvad der i grunden ligger bag og netop at få det uddybet. Ganske rigtig som du siger frelser loven ikke! og vi kan som kristne heller ikke bryde loven og samtidig vandre med Herren. Men jeg har tidligere oplevet en ligegyldighed med loven - ja selv haft det. "Det gjaldt kun for jøderne"...ikke at jeg af den grund stjal og slog ihjel (øhh, måske skal jeg granske det hele igen), men de 10 bud skærper opmærksomheden på HVORNÅR vi træder ved siden af! Naturligvis var Luther af en anden tid, så nogen af metoderne er sikkert forældede...du kan jo ikke banke ærefrygt ind i dine børn, kun frygt ( ikke at jeg kan huske at han skriver dette, men ment som eksempel) - men princippet er jo sandt, hvordan skal vores børn kunne ære Gud - hvordan skal vores børn kunne underordne sig Gud, hvis de har lært at DE bestemmer i det lille hjem?

Ja, det er et vildt spændende emne - ikke særlig populært, men særdeles relevant i al den lovløshed i verden. Jeg vil frygtelig gerne vende tilbage til emnet, men skal på arbejde.

Vær velsignet.

Med kærlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11554 - 07/05/2003 21:12 Re: Katekismus - de 10 bud [Re: malli]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej alle og Malli

Ja jeg har forstået hvor nemnt det er, at ryge i den forkerte grøft..og den kristne børneopdragelsen har meget at sige, hvordan amn gør, om de får det rette forhold. Jeg ahar ikke børn selv endnu, men jeg kender mange med børn. Jeg har fået det der med "ledelsens princip" at føle både negativt og positivt i og med min baggrund, (jv) og det jeg ser fra de børn jeg omgås, er at de reagerer som regel positivt hvis man reagerer kærligt! (men bestemt) Og det var det Jesus viste! Han er kanonsmart! Det gælder også i andre forhold.. det er jo DERFOR Jesus siger at vi skal elske vor næste! Underligt nok har jeg fået øjnene op for de dybere sandheder på det sidste,.. ikke for at blære for sådan har jeg aldrig været, men fordi jeg forundres. OG:kærligheden lader sig ikke betjene men tjener! Josefin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær