Kære dig!
Tak for dit spørgsmål. Det er jo meget kort, og derfor er det umuligt, at vide, hvad der ligger bag dine tanker. Alligevel synes jeg, at det er et meget relevant spørgsmål. Måske fordi, jeg har kendt det i mit eget liv.
Svaret på spørgsmålet er faktisk lige så enkelt, som spørgsmålet er kort: NEJ.
Hjernevask er en proces, som mennesker kan blive udsat for. Det kan desværre også ske i afarter af kristne kirker (så betegner vi dem ofte som sekteriske) Det fordre som oftest meget stærke personligheder som ledere, og ofte gennemgår man en proces, hvor man fratages muligheden for at tænke selv. Det er derfor altid vigtigt, at være på vagt, hvis vi møder en menighed, hvor det er forbudt, at stille kritiske spørgsmål.
Det kan nemlig forekomme, at det at stille kritiske spørgsmål, betragtes som oprør imod Gud. Mange af os, kender netop til angsten for, at gøre oprør mod Gud. Men bibelen lærer os, at vi ikke, blot fordi et menneske siger det, skal bøje os for det. Vi skal prøve al forkyndelse, og se efter, om det stemmer med Bibelens vidnesbyrd.
Så længe vi i den kristne menighed har lov til, at spørge: Hvor har du det fra, eller hvad begrunder du dette med, og vi samtidig har mulighed for, selv at granske i bibelen, om det så også forholder sig sådan, så har vi frihed, og ikke hjernevaskede. (Læs gerne Ap.G. 17, 10-13)
Det er derfor også vigtigt, at du stiller dig selv spørgsmålet: Tror jeg, fordi jeg selv har erkendt, at Jesus er min frelser?
Vi bliver ikke alle ført den samme vej til Jesus. Nogle er vokset op med kristne forældre, og har lært fra barnsben at tro på Jesus. Vi er andre, som først senere i livet mødte Jesus. Ja, jeg har mødt flere, som først erkendte Jesus som deres frelser sent i livet, og her tænker jeg på mennesker, jeg har mødt, som har været både over 70 og 80 år gamle, men som helt klart har været ved deres fulde fem.
Må Jesus, som har kaldet dig til at være hans barn, også bevare dig i en sand tro på ham!
Jørgen
Ændret af Bloch (09/12/2010 09:34)
Jørgen Bloch