Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#11264 - 22/04/2003 19:32 Døbes?
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej alle kære brødre og søstre

Som I ved har jeg jo kommet ud af jv og fået tro på Jesus og nu undrer jeg, hvis jeg skal døbes? Jeg er jo blevet døbt hos jv og jeg er også blevet døbt som barn. Gælder disse dåb? Eller skal jeg døbes igen med vand-bogstaveligt? Hvad siger I? Og i så fald hvor? Jeg vil lige sige at jv siger ikke noget da man døbes, man dykkes bare ned og så er det.. Josefin

Til toppen 
#11265 - 22/04/2003 20:22 Re: Døbes? [Re: Josefin]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej Josefin
Jeg ville sige, at du skal døbes igen. Den kristne dåb er en dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn og indebærer at treenigheden, hvis navn man døbes i, ikke modsiges i selve dåbshandlingen eller officielt af den kirke man døbes i. Hvi du skal kunne have tillid til din dåbspagt, må du døbes i faderens, Sønnesn og Helligåndens navn i en kirke, der bekender den treenige Gud. (Skriften taler godtnok også om en dåb i Jesu navn, og uden at benægte en sådan dåbs gyldighed, vil jeg dog mene, at der ikke der er tale om en dåbsformel, men en bestemmelse af dåbens indhold, og Helle treenigheden handler i Jesus. Jeg vil derfor mene, at en dåb i Faderens Sønnens og Helligåndens navn i vand er langt at foretrække.)

Jeg vil også opmuntre dig til at lade dig døbe i en kirke, der bekender sig til dåbens sakramentale indhold, altså at Gud i dåben giver frelsen. Ellers bliver dåben let ligesom hos jv blot en lydighedshandling og ikke et frelsesbad, hvor Gud virkelig giver dig sin underskrift på din frelse.

Mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11266 - 22/04/2003 21:05 Re: Døbes? [Re: Josefin]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Josefin

Jeg vil bare lige vise dig et skriftsted:

Missionsbefalingen
v16 Men de elleve disciple gik til Galilæa til det bjerg, hvor Jesus havde sat dem stævne. v17 Og da de så ham, tilbad de ham, men nogle tvivlede. v18 Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, v20 og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«(Mat.28, 16-19)

Så hvis der slet ikke er blevet sagt noget under din dåb, har man ikke adlydt Jesu befaling ! og så er denne dåb lige så meget værd som hvis du havde svømmet en tur i swimming-poolen.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#11267 - 22/04/2003 21:58 Re: Døbes? [Re: chemnitz]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kære Josefin, malli og Chemnitz !

Undskyld, men jeg tror der er noget galt her! Josefin, du er jo allerede barnedøbt!
Jeg er næsten helt sikker på, at Chemnitz har overset denne meget vigtige ting!

Jeg ved nemlig, at han, ligesom jeg selv, anser dåben i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn for gyldig. JV-dåben, uden disse ord, er jeg enig med ham, og med malli, i er betyningsløs.

Men, malli og jeg er altså ikke enige om det med barnedåben. Jeg er overbevist om, at det var Gud, der handlede, da du blev døbt, det var Hans gave til dig, og den skal ikke gøres om!

Selv om du først for nylig er kommet til frelsende kristen tro, har Guds dåbsgave ligget parat til dig alle årene. Hvis du lader dig døbe en gang til, er det det samme som mistillid til Guds dåbsgave. (Jeg ved godt at man i mange frikirker ser anderledes på den sag).

Jeg selv er også barnedøbt, og der gik mange år før jeg modtog gaven i tro, men i dag er jeg så lykkelig for, at mine forældre lod mig døbe (selv om de ikke var troende).

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11268 - 22/04/2003 22:15 Ups [Re: kristina]
chemnitz
Bruger

Tak Kristina
Det var lidt af en brøler. Jeg var lige ved at gøre mig selv til gendøber der. Ja, jeg havde helt overset det. Dåben gælder, når den er sket i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Du kan ikke lade dig gendøbe, hvis du er døbt som barn. Du er i stedet for vendt tilbage til den dåbspagt, Gud allerde har stiftet med dig. Gud befaler jo heller aldrig de frafaldne Israelitter, at de skal lade sig omskære igen, eller de, og apostlene befaler aldrig de, der er faldet ud af nåden at lade sig døbe igen. Dåben gælder i kraft af Jesu indstiftelse og ikke i kraft af os. At lade sig døbe igen, hvis man en gang er døbt i den treenige Guds navn, er at beskylde Gud for at lyve. Lige meget hvor meget vi fjerner os fra vores dåbspagt og dermed mister dens nåde, gælder den stadig fra Guds side, og vi kan altid vende tilbage til den. Gud forbliver trofast om så hvert menenske er en løgner. Ligesom vores synd heller ikke kan gøre Jesu død på korset ugyldig, kan den heller ikke gøre vores dåbspagt ugyldig. Og Ligesom vi altid kan vende tilbage til Jesus og hans død for vor skyld, sådan kan vi også altid vende tilbage til vores dåbspagt, hvor Gud gav os den nåde Jesus har vundet og hvor han erklærede os for sine børn.
En check bliver heller ikke ugyldig, hvis den er blevet væk under en seng. Det er den samme check, der gælder, når du finder den ige. Problemet er, hvis du ikke finder den, eller tror du kan lave en kopi selv. I det sidstnævnt tilfælde ville det være falskneri. Sådan kan du heller ikke lave en ny dåb. Den dåb du har fået en gang er den der gælder. Og når du nu er kommet til tro på Jesus Kristus og hans stedfortrædende lidelse og død, har du fundet din check igen. Dåben er Guds underskrift på, at checken gælder dig og tilhører dig. Smid den ikke ud ved at lade dig gendøbe, men behold den indtil Jesus kommer igen og banken åbner.

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11269 - 22/04/2003 22:27 Re: Døbes? [Re: kristina]
malli
Bruger

Kære Kristina

Josefin siger jo lige præcis at der ikke blev sagt noget ved hendes dåb ! ! ! Dette kan man vel heller ikke som 100% lutheraner mene er det rigtige? Jeg håber da ikke at det skal give yderligere anledning til diskussion om barnedåb/voksendåb/gendåb, da dette ikke kan andet end skabe yderligere forvirring.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11270 - 22/04/2003 22:32 Ups ups [Re: malli]
malli
Bruger

Jeg havde ikke lige fået det hele med "Jeg er jo blevet døbt hos jv og jeg er også blevet døbt som barn"....

Jeg talte kun ud fra dåben hos JV Sorry

Mkh

Malli

Til toppen 
#11271 - 23/04/2003 12:45 Re: Ups [Re: chemnitz]
MariaMaria
Bruger

Reg.: 22/01/2003
Sted: København

Hej chemnitz

en check kan faktisk godt udløbe.. *GG* så den er ikke så gyldig hvis du først finder den laaaang tid senere..

men heldigvis er Gud laaangt størere end en check..

Josefin, jeg blev døbt en omvendelsens dåb, selvom jeg som lille baby var blevet barnedøbt.. Så du bør selv tage stilling med dig selv og Gud, hvad du skal gøre.. og ikke hører på alle de forskellige meninger herinde fra.. Gud er Stor, og ønsker du at blive døbt fordi du elsker Jesus af hele dit hjerte og bare vil vise alle og enhver inkl Gud at du nu tilhører ham.. så vil Gud ikke beskylde dig for at du tror han lyver..

Søg Guds svar i bøn, faste og bibelen..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#11272 - 23/04/2003 13:14 Re: Ups [Re: MariaMaria]
chemnitz
Bruger

Hej Mariamaria

Det er rigtigt at sammenligningen med en check ikke holder helt.

Dit indæg illustrer meget godt den grundlæggende forskel i vores dåbssyn: "Gud er Stor, og ønsker du at blive døbt fordi du elsker Jesus af hele dit hjerte og bare vil vise alle og enhver inkl Gud at du nu tilhører ham"

Dåbens primære begrundelse ligger for mig at se hos dig i to ting: 1. Et menneske elsker Jesus af hele sit hjerte og vil vise Gud det og 2. Mennesket vil vise andre mennesker dets kærlighed til Jesus.

For mig at se er dette et meget sekundært aspekt af dåben i skriften. Der tales der igen og igen om, at det er Gud, der giver os noget der, at det er ham, der renser os der, genføder os, begraver og oprejser os med Kristus, og ikke mindst frelser os. Dåben er ikke først og frememst en bekendelseshandling overfor Gud og mennesker. Dette er den også, men kun fordi den i første omgang er noget andet og mere, nemlig Guds handling og løfte til os.

Hvis dette forsvinder og dåben blot bliver en lydigehds og bekendelseshandling, står dåben i fare for at blive det samme, som omskærelsen blev for Galatermenigheden, en lydighedshandling, der skal lægge noget til troen. Troen bliver en åndelig heltegerning og ikke den af loven sønderknus´tes fortrøstning til syndenres forladelse i Jesus Kristus givet os i dåben, som det var pinsedag og overalt, hvor apostlene kom.

Det er Jesus, der har indstiftet dåben, derfor skal vi lytte til, hvad han og hans udvalgte apostle siger om den og ikke bare følge vores eget hjerte. Vore egen hjerter er forræderiske og fulde af synd og vantro og har brug for igen og igen at bliver oplyst af skriftens klare og urokkelige ord. Det er deri livet ligger, ikke i, at følge sit eget hjerte.

Mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11273 - 23/04/2003 13:34 Re: Ups [Re: chemnitz]
MariaMaria
Bruger

Jeg skrev dette også kort, for ikke at komme ud i lige præcis denne diskution igen.. for jeg tror også på dåben er en bekendelse af troen, en omvendelsesdåb.. og ikke kun "kom lad os frelse hele verden ved at døbe babyer, så de kan blive frelst og leve i troen på at det er dåben som frelser.. og ikke jesus"...

men som sagt lad hende selv finde svaret i bibelen, og gennem Gud.. ligesom f.eks. jeg gjorde..

MariaMaria

vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft

Til toppen 
#11274 - 23/04/2003 13:56 Re: Ups [Re: MariaMaria]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Selv om du ikke vil ind i diskussionen, kommer du det alligevel når du indirekte skriver at nogen af os mener dåben frelser og ikke Jesus, for vi mener faktisk at Jesus er den der frelser, hvad vi yderligere mener er at han gør det gennem dåben og troen, og at dåben ene og alene er Guds indgriben, hvorfor der er himmelvid forskel på dit og mit dåbssyn.
Man kan så spørge hvorfor jeg og andre igen og igen behøver at markere denne forskel. Det er vi nød til, fordi at gendåb er en smerte for os, fordi vores egen dåb er så dyrebar for os at vi ikke kan sidde overhørig at andre underkender det himmelske borgerskab som dåben er, ved at gøre det til en menneskelig manifestationaf troen. Så tag os det ikke ilde op, men forstå at det smerter os dybt at den dåb vi er døbt med, og som Bibelen foreskriver, ikke er nok for jer, fordi man da fristes til at spørge, er frelsen nok?

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#11275 - 23/04/2003 14:11 Re: Ups [Re: Grev Lindgren]
MariaMaria
Bruger

Og på samme måde som vi fortolker bibelen forskelligt.. så kan jeg jo også spørge dig, om du tror at bibelen lyver, når den skriver at : kan du sige ja til at du tror på jesus af hele dit hjerte så kan du blive døbt.. er det en løgn???

og at I siger at jeg tror jesus lyver.. hvorfor skulle jeg tro han lyver, når jeg tror at der menes noget andet, end det i mener der står.. det er jo forskellige fortolkninger af barnevelsignelsen, og dåben.. så at sige at jeg tror at jesus lyver, helt ærlig tag jer da lige sammen, det er fordi vi tror der står noget forskelligt.. ikke at jeg går imod hans løfter, men jeg tror på at det betyder at jeg skal døbes sammen med mit hjerte, og ikke sammen med min Gudmor..

Godt at Gud kender mit hjerte bedst..

Maria

Til toppen 
#11276 - 23/04/2003 14:25 Re: forskellige dåbssyn [Re: MariaMaria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære MariaMaria, du har da ganske ret i, at Josefin ikke skal kan finde det endegyldige svar hos os her, altså hverken hos dig eller Chemnitz eller mig, men nu er det jo altså netop her hun har stillet sit spørgsmål, så det må vel være i orden, at vi giver vores mening til kende. Jeg synes heller ikke der er nogen god ide at finde svaret inde i sig selv, men kun i Bibelen. Det kan så være en god ide at drøfte sine spørgsmål med præster og andre bibelkyndige kristne.

Dit udsagn om, hvad vi folkekirkelige syndere mener om dåben er forvrænget og helt forkert, vil jeg lige sige. Du skriver nemlig at følgende er vores udgangspunkt:

"kom lad os frelse hele verden ved at døbe babyer, så de kan blive frelst og leve i troen på at det er dåben som frelser.. og ikke jesus"..

Ved du ikke, at vi, alle, er enige om, at vi frelses af Jesus, ved dåben, hvor vi får Helligånden som gave? Mennesket modtager gaven ved at tro på den! Hvis vi ikke modtager gaven i tro, inden vi dør, er den kun givet, men ikke modtaget, og derfor værdiløs.

Jeg synes det skaber forvirring, når du skriver om vores evangelisk-lutherske tro. Selvfølgelig er det i orden, at du skriver om din egen, anderledes, dåbsopfattelse, men din opfattelse af den folkekirkelige opfattelse er forkert, så den har jeg tilladt mig at korrigere:

Når Folkekirken taler om barnedåb er det bl.a. fordi at vi regner enhver dåb - uanset om den døbte er barn eller voksen - for en barnedåb.

Jesus sagde at vi skulle blive som børn for at komme ind i Guds rige. (se Mattæus 18:2-3). Det betyder bl.a. at vores tillid til Gud må være som et barns tillid til sine forældre. Når vi kommer til Gud må vi komme som små børn kommer til deres forældre: med vished om at vi helt og fuldt er afhængige af hans omsorg og kærlighed. Og vores tro skal være den hjælpeløse barnelige tro, som ikke selv har noget at give, men kun kan modtage.

Josefin er jo døbt! Hun er gået gennem døren, som er Jesus! Jeg er sikker på at der er jubel i himmelen, over at hun nu har pakket sin gave ud! Og mon vi ikke alle kan enes om, at Guds løfter holder - hans trofasthed varer til evig tid!
Er vi troløse, så forbliver han dog tro!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11277 - 23/04/2003 15:37 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
MariaMaria
Bruger

hej kristina..

Jeg er godt klar over hvad i tror på og hvad vi tror på, og hvor vi tror det samme.. det har vi jo været igennem en hel del gange.. at jeg skrev som jeg gjorde, var måske lidt provokerende.. og det beklager jeg.. , men det var fordi jeg lige blev beskyldt for, at dem som tror på omvendelsensdåb, tror at jesus er en løgner.. det er da ligeså provokerende..

Jo jeg er sikker på at Guds løfte holder, men hvordan vi får fat i hans løfte, det er jo det vi er uenige i.

Hvad nu hvis hun står i den situation, at hun har læst alt hvad bibelen siger om dåben, snakket med mange forskellige pastorer, men stadig ikke ved hvad hun skal tro på, da det hele modsiges, hvis hun nu ikke er sikker på at barnedåben er gyldig, fordi der står nogle ting i bibelen som siger at vi skal døbes i på vores tro.. hvad nu hvis barnedåben slet ikke er gyldig.. er det så forkert at tvivle? er det så forkert at døbes på sin omvendelse, for at være på den "sikre side".. tror du at det gør vores far i himmelen sur?? Tror du at Gud tænker, at hende der josefin, beskylder mig for at være en LØGNER????

MariaMaria

Til toppen 
#11278 - 23/04/2003 16:06 Re: Ups [Re: MariaMaria]
Katharinavb
Bruger

Reg.: 31/12/2002
Sted: århus
Hej Maria

Jo du kan tro Gud kender dit hjerte bedst men hvis det var at du selv kendte det til bunds er jeg ikke sikker på at du ville være så glad for at Gud også gjorde det. Der er nemlig intet i dit hjerte Gud kan bruge til noget mht din dåb!!

Gud har jo netop givet os dåben for at frelse os fra alt hvor synd, - bla. den synd der hedder at vi ikke elsker ham, og at vore hjerter er vendte fra ham.

Og så har jeg lige en tankerække jeg godt kunne tænke mig du lige overvejet.
Lad os sige at du kom ud i en depession om et års tid, du tænker "..de der pinsevenner har godt nok en varm kærlighed til jesus som jeg ikke forstår, hvor må Gud dog være glade for dem. Men det er han nok ikke for mig, jeg tror ikke Gud kan frelse mig når jeg ikke elsker ham mere af hele mit hjerte, for det gør jeg jo ikke!
..Gad egentlig vide om jeg faktisk gjorde det dengang jeg blev gendøbt for jo det gjorde jeg vel for da var det hele jo så nyt og Gud var så stor, men nu er han godt nok ikke meget værd for så havde jeg jo ikke siddet her og spist piller og været så sur på ham og misundelig på de andres tro, og når han ikke er stor så kan han nok heller ikke frelse mig. Min dåb var nok i virkeligheden et stort hykleri"

Et års tid efter har pillerne og teapien hjulpet du har mødt en reel og ærlig ven der med bibelen i hånd har forklaret dig at Guds frelse også gælder dig og at du godt kan være glad for det. Du tænker:" Nu er jeg virkelig glad tænk jeg er frelst fra synd og død og Jesus er virkelig opstået for mig..tænk at jeg først indser det nu!"

Mit spørgsmål lyder så efter denne lange historie ville du lade dig døbe igen igen??

Det jeg prøver at sige er at uden at have læst ret meget i bibelen så kan jeg ud fra hvad jeg ved om psykologi sige at hvis du bygger din dåb og din omvendelse på dit hjerte så kan du nå at få meget vådt hår inden du kommer hjem til Gud!

Gud har én gang for alle frelst dig, og derfor behøver du også kun at tage imod denne frelse én gang.

for øvrig var det lige så lidt din Gudmor som det var dit hjerte du blev døbt på ..det var Guds løfter kvit og frit!

sorry - det bliver du bare nødt til at acceptere!

kh Käthe!

nissebanden er ikke nissebanden uden Hr. Mortensen

Til toppen 
#11279 - 23/04/2003 16:27 Re: Ups [Re: MariaMaria]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Helt enig MariaMaria. Der skal 2 til en pagt. Enpagt kan godt laves, men har ingen betydning, hvis den ikke er lavet med/for andre end pagtens skaber.

I en barne dåb, er det andre end barnet der siger ja. Det siger de jo også selv, dem der går ind for barne dåb, for deres argumentation er at forældrene i barnets sted indgår en pagt med Gud. Altså er det ikke barnet, men forældrene .

Som MariaMaria skriver, så må du læse i Biblen og bede over det. For det er her du finder svaret og hvis du lægger mærke til nogle af de andre debater her inde omkring dåb, så vil du opdage at Biblen ikke siger at det ene er rigtigt og det andet forkert, hvilket også viser sig fra de fleste af begge siders tro/syn på det.

Hvis du vælger at barnedåben er den rigtige, så skal du jo ikke gøre noget (ikke gøre noget er en lille "dovnskab", for du har jo fået det og skal ikke traffe så meget som det mikroskopiske valg, for det har dine forældre gjort.

Hvis du vælger voksen dåben, så er du aktiv, som når du går til nadver. Denne form for dåb er en pagt direkte mellem Gud og dig. Ikke et forhold Gud, forældre og dig.

Her er jeg ikke enig med MariaMaria, når hun siger at der er for at vise andre, men det er for at vise Gud samt magter mundigheder i den åndelige verden, at du vælger at tage mod den gave Gud har givet, gennem Jesus Kristus.

Hvad end du vælger, så tror jeg ikke at Gud ser du har mistillid til Ham, for når Gud ser hen til dig, så vil Han se Jesus og ikke dig. At vi er uenige på dette område, er på et så lavt niveau hos Gud, at Han ryster på hovedet, når Hans ønske nu er at have fællesskab med os gennem Jesus Kristus dyrebare blod.

Så jeg vil slutte som MariaMaria og sige, at søg i Guds Ord, bøn og faste, så får du et svar og uanset hvad, så må du have Guds velsignelse og kærlighed, som Han har ofret for at du kan få den.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#11280 - 23/04/2003 16:42 Re: Ups [Re: Grev Lindgren]
steincke
Bruger

Du tager ganske fejl, når du siger :

hvad vi yderligere mener er at han gør det gennem dåben og troen, og at dåben ene og alene er Guds indgriben, hvorfor der er himmelvid forskel på dit og mit dåbssyn.

Det tro vi også på, som har voksendåb. Forskellen ligger i grundstenen, om forældre eller det enkelte menneske skal svare for sig selv, om det ønsker fællesskab med Gud.

Jeg forstår godt, at når nogen bliver døbt, efter at de er døbt som baby, at det er smærteligt, men vi må se det på et plan som Jesus ønsker vi skal se det, AT personen har valgt at tage mod Jesuses gave til vedkommende og at vedkommende nu, har taget foden indenfor til Kristus legme.

Lige som når nogle af vores kristne venner dør, kan vi savne dem meget, men Jesus ønsker jo at vi skal feste p.g.a. at personen nu er sammen med vor Frelser Jesus Kristus.

K.h.
Kim

Til toppen 
#11281 - 23/04/2003 16:48 Re: Ups [Re: Katharinavb]
steincke
Bruger

for øvrig var det lige så lidt din Gudmor som det var dit hjerte du blev døbt på

Nemmelig, det var Gudmoren der bliver døbt, da hun sagde JA .

K.h.
Kim

Til toppen 
#11282 - 23/04/2003 17:01 Re: Ups [Re: Katharinavb]
MariaMaria
Bruger

Nej for jeg er engang og KUN en gang blevet døbt på MIN egen tro.. så nej jeg ville ikke gendøbes, jeg tror at gendåb er forkert.. det er dig som kalder min omvendelses-troens dåb for en GENDÅB, ikke mig..

MariaMaria

Til toppen 
#11283 - 23/04/2003 17:02 Re: Ups [Re: steincke]
MariaMaria
Bruger

HAHA.. ja det var det..

MariaMaria

Til toppen 
#11284 - 23/04/2003 17:02 Re: forskellige dåbssyn [Re: MariaMaria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej MariaMaria,

.. hvad nu hvis barnedåben slet ikke er gyldig.. er det så forkert at tvivle? er det så forkert at døbes på sin omvendelse, for at være på den "sikre side".. tror du at det gør vores far i himmelen sur?? Tror du at Gud tænker, at hende der josefin, beskylder mig for at være en LØGNER????

Nej, det er aldrig forkert at tvivle. Det hører med til troen. Også vores tvivl
skal vi komme til Jesus med.

Ja, det er forkert at døbes på sin omvendelse for at være på den "sikre side", så er der ikke mere tale om tvivl, men om tro på sig selv i stedet for på Jesus.

Når man én gang er gået ind ad døren til Gud (i dåben) og man så, for at være på den sikre side, gentager det, og går gennem den dør en gang til, så synes jeg dcr er en risiko for, at man kommer udenfor igen Det hellige sakramente er så stort et under, at det underkendes alvorligt, hvis det gentages. Det er derfor præsten inden han foretager dåben i kirken, først spørger "Er barnet hjemmedøbt?".

Nej, jeg tror ikke, at vores himmelse Far bliver sur, det er mig en meget fremmed tanke.

Gud er suveræn og almægtig. Hans løfter til os holder, og derudover kan han frelse hvem han vil og hvordan han vil. Der står ingen steder skrevet, at udøbte ikke kan blive frelst, men når vi har muligheden, skal vi da følge Jesu befalinger.

Så vidt jeg kan forstå, er det ikke kun dåben vi har forskelligt syn på, men også selve troen. Min overbevisning er, at Gud skaber troen i os, og at vi på ingen måde selv kan medvirke. Bønnen for den uomvendte skal derfor være "Herre, vend mig om, så jeg bliver omvendt!"

Ikke noget med "Nu omvender jeg mig, og bliver døbt, så jeg kan blive frelst." Denne sidste bøn betyder jo, at jeg selv skulle medvirke, og selv have del i æren!.

Sådan ser jeg (og den evangelisk-lutherske kirke) på det.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11285 - 23/04/2003 17:06 Re: Ups [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

...Og det var gudmoren, der døde på korset, da hun sagde ja, og det var Gudmoren, der giver os sit legeme og blod, når vi går til nadver.......

mvh. Chemnitz

Til toppen 
#11286 - 23/04/2003 17:09 Re: Ups [Re: steincke]
MariaMaria
Bruger

Hej Kim..

Her er jeg ikke enig med MariaMaria, når hun siger at der er for at vise andre, men det er for at vise Gud samt magter mundigheder i den åndelige verden, at du vælger at tage mod den gave Gud har givet, gennem Jesus Kristus.

jeg vil lige tilføje at det er selvfølgelig for først at fremmest at vise Gud at jeg ønskede at tage imod hans gave.. men for at vise ens kærlighed står jeg frem for hele meninghede, og fortæller dem om min kærlighed til Gud.. forestil dig at du skulle vise en pige at du elskede hende.. så er det jo også et kæmpe stor kærlighedserklæring, at sende det over landsdækkende tv at du vil giftes med hende.. forstå du hvad jeg mener.. ellers kunne jeg faktisk ligeså godt være døbt af min paster i et badekar i hjemmet.. og det er der jo nogle som vælger.

MariaMaria

Til toppen 
#11287 - 23/04/2003 17:17 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
MariaMaria
Bruger

Kristina..

Sådan ser jeg (og den evangelisk-lutherske kirke) på det.

Nu ser jeg altså først og fremmest kun på bibelen, og sådan kan jeg ikke se at det hænger sammen ud fra bibelen.. vis mig hvor der står at du modtager troen i dåben, så skal jeg vise dig hvor der står at du skal døbes på din tro..

MariaMaria

Til toppen 
#11288 - 23/04/2003 17:23 Re: Ups [Re: MariaMaria]
steincke
Bruger

Hej Maria.

Jeg er enig i din fremlægning. Jeg skrev det kun for at fjerne et forkert syn, som der er lagt frem, at det er en "gernings frelse".

K.h.
Kim

Til toppen 
#11289 - 23/04/2003 17:58 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Nu forventer jeg at hovedparten af ALLE folkekirkerpræste stillinger bliver opslået som ledig.

Mener du :

Ja, det er forkert at døbes på sin omvendelse for at være på den "sikre side", så er der ikke mere tale om tvivl, men om tro på sig selv i stedet for på Jesus.

Jeg har snakket med flere der har fået deres barn døbt og alle steder, har PRÆSTEN sagt, at det er for at sikre barnet. Altså at barnet er på den "sikre side".

Nu bliver jeg nemmelig først godt og grundig forvirret.

Præsten udtaler sig som han gør. når et barn bliver døbt lige efter fødslen for sikre barnet, p.g.a. at det måske ikke overlever, og videre af samme holdning over hele landet (dog jeg kender ikke til nogle tilfælde på Bornholm og Nordjylland den sidste et lille stykke tid i nu), men det skulle ikke være noget problem at finde den holdning disse steder også.

Ikke noget med "Nu omvender jeg mig, og bliver døbt, så jeg kan blive frelst." Denne sidste bøn betyder jo, at jeg selv skulle medvirke, og selv have del i æren!.

Hvorfra kan du sige at man selv vil have æren i frelsen?
Jeg vendte om, da jeg hørte Guds Ord om sin kærlighed til mig og at Han var villig til at ofre sig. Jeg skulle selv medvirke, ja. Men Jesus siger ikke GÅ UD og fortæl de gode nyheder. Hvilket betyder at vi sætter os tilbage i lænsestolen og siger :"Gud er stor, der selv går ud og fortæller.", dog kan jeg så godt forstå at jeg aldrig har hørt fra nogen kristne (evangelisk-luterske) om de gode nyheder, for de sad jo hjemme i lænestolen og forventede det var Gud jeg skulle møde.

HALLELUJA, jeg er frelst på Jesus Kristus nåde. Jeg mødte en kristen, som gik på Jesus Ord. Fortalte de gode nyheder, så jeg vidste at jeg måtte vende om og tage imod Hans nåde. TAK HERRE.

Vi kan så bede Gud om at forme os, efter Hans vilje og lære os at se den sti Han har beredt til os.

Vi må aldrig sige til os selv, at Gud gør alt, så jeg skal ikke gøre noget, for at jeg ikke skal have æren, men Gud må tage min fod og sætte den foran den anden, så jeg kan komme ud til andre. Dette vil være konsevensen i holdningen at det er KUN Gud der arbejder. (fik lige en lille åbenbaring) Det er derfor Jesus siger: "Høsten er stor, men arbejderne få", for mange kristne, mener at de ikke skal arbejde, men at Gud arbejder istedet. (Gud arbejder alen og alle arbejderne kommer ikke = få).

K.h.
Kim

Til toppen 
#11290 - 23/04/2003 18:08 Re: Ups [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Jeg skrev :

Nemmelig, det var Gudmoren der bliver døbt, da hun sagde JA

du siger at jeg siger :

Og det var gudmoren, der døde på korset, da hun sagde ja, og det var Gudmoren, der giver os sit legeme og blod, når vi går til nadver

Jeg er godt nok forviret. Hvordan kan du få det ud af det????

Jeg har ALDRIG sagt at den der siger ja, ofre sit liv for en anden og er grundlaget for frelsen.

Det kan godt være, at du er som et ulydigt barn, der ikke vil høre efter hvad Gud siger, når Han siger GÅ. For du lægger op til at du INTET vil foretage dig, for Gud gør det hele, dåb, nadver, evangaliser (få folk til at komme til Jesus) o.s.v.

K.h.
Kim

Til toppen 
#11291 - 23/04/2003 18:37 Re: Ups [Re: MariaMaria]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej alle kære brødre og søstre!

Tak for de mange svar. Jeg begynder næsten at angre, at jeg spurgte fordi jeg vil ikke have at I bliver uvenner=), men jeg følte at det var det rigtige at gøre. Jeg blev latså døbt som baby i en helt almindelig folkekirke og der blev det selvfølgelig sagt det, derskal såsom at man døbes i Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånds navn. Hos jehovas vidner (jv) sagde de noget i retning af, hvorhvidt man anerkendte jv:s organisation, og hvorhvidt man fik tro på Jehova og ville tjene ham med organisationen. Men det sagdes separat, næsten en time før selve dåbshandlingen, der man bare blevg sænket ned.
Jeg er emellertid temmelig kendt med biblen og hvad der står og netop derfor blev jeg i tvivl hvad der var det rigtige. (Dog har jeg brug for at tage et "kursus"/alpha kursus og få frisket op og korrigere men det kommer jeg også til så snart mulighed)
Men, jeg føler at Jesus har tilgivet mig og at Hanbor i mig, som skriften lover. Så må da mit dåb som barn gælde??? Ellers kan man vel ikke have detsådan??? Derfor blev jeg også i tvivl. Jeg føler Helligåndens tilstedeværelse MEGET stærkt. Så må det da gælde???
Og HVIS jeg nu skulle vælge at døbes igen, men i min take og i mit hjerte gør det mere som et tegn indfor Ham og andre, på at jeg har omvendt mig, til trods for min barnedåb, gør jegså forkert? Hvis årsagen ikke er at jeg på nogen måde tvivler på gyldigheden af mit barnedåb, som jeg også tror gælder men jeg tror også på det andet, hvis I forstår mig ret- jeg mener, jeg tror at være døbt som barn, og som voksen kan godt gælde sammen eller separat... gør jeg så ret og er det en ret tanke? Jeg vil også passe på at sige, at I opmuntrer mig meget herinde og jeg er glad for jer-alle, Mvh. Josefin

Til toppen 
#11292 - 23/04/2003 18:38 Re: forskellige dåbssyn [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim,

(Kr.) Ja, det er forkert at døbes på sin omvendelse for at være på den "sikre side",

Hvis du læser mit indlæg i sammenhæng kan du vist godt se, at dette gælder for allerede døbte. Men selvfølgelig havde det været tydeligere, hvis jeg havde skrevet "gendøbes".

Jeg vendte om, da jeg hørte Guds Ord om sin kærlighed til mig

Ja, det gælder også for mig selv. Men jeg mener altså ikke, at omvendelsen var vores egen beslutning, men Guds alene.

Jeg skulle selv medvirke, ja. Men Jesus siger ikke GÅ UD og fortæl de gode nyheder. Hvilket betyder at vi sætter os tilbage i lænsestolen og sige :"Gud er stor, der selv går ud og fortæller.", dog kan jeg så godt forstå at jeg aldrig har hørt fra nogen kristne (evangelisk-luterske) om de gode nyheder, for de sad jo hjemme i lænestolen og forventede det var Gud jeg skulle møde.

Nej ved du nu hvad Kim? Selvfølgelig skal vi selv medvirke, vi skal GÅ UD med evangeliet, som du helt rigtigt skriver. Men den medvirken kan vi jo slet ikke lade være med, når Gud har omvendt os, vel?

Du har, desværre, nok ret i, at der er en del folkekirkefolk, som ikke er missionske,
det kan jeg godt dele din sorg over.

jeg så godt forstå at jeg aldrig har hørt fra nogen kristne (evangelisk-luterske) om de gode nyheder, for de sad jo hjemme i lænestolen og forventede det var Gud jeg skulle møde.

Det var faktisk netop folkekirkefolk, som jeg mødte, og de sad ikke i nogen lænestol. Og jeg selv sidder yderst sjældent i lænestol nu, men på min temmelig slidte kontorstol her ved computeren

Vi er godt nok uenige, men ikke helt så vildt som dit sidste indlæg giver udtryk for. Vi er fuldt og helt enige om, at vi skal gøre alt hvad vi kan for at dele det glædelige budskab med så mange som muligt.

Kim: "Det er derfor Jesus siger: "Høsten er stor, men arbejderne få"

- ja, lad os så komme afsted - hvad skal du lave i aften ??

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11293 - 23/04/2003 20:11 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina.

Vi er sikkert meget enige omkring evangalisationen. Jeg har dog svært ved at forlig mig med, at præsterne siger, det er for at beskytte barnet, hvis der skulle ske noget. Bare den sætning, gør at denne dåb er for en sikkerheds skyld. Jeg vil på ingen måde anfægte din barnedåb som absolut forkert, men den er en del af din frelse, sammen med Jesus.

Det andet er jo, at hvis det ER Gud ALENE uden OS der handler, forstået på den måde, at det er Gud der handler i dåben og omvender os. (hvis jeg forstår det på denne måde), så betyder det jo ikke noget med dåben, for Gud ALENE giver frelsen ved troen, dåben (er jo døbt i fostervandet) og at man vender om. Så vil det betyde at vi er frelst uanset hvad.

Uddybning:
Der findes eksempler gennem hele Biblen, at Gud har lovet os noget. På dette løfte gør vi mennesker det som Gud ønsker. Det vi gør, bliver velsignet af Gud, for at Hellige det Han har sat i værk. Denne cyklus er der helt fra Mosesbøgerne til Åbenbaringen. Jeg mindes ikke, at der ikke er et eneste bog/evangelie/brev, der er uden denne rækkefølge. Det betyder, at en omvendelse er, at Gud siger du/mig må omvende os. Her har vi så et valg. Vil vi? Hvis ja, så er der velsignelse, ellers får vi lov til at gå videre i synden. Vi høre Guds ord og hvilken pagt han har til os. Vi siger ja og bliver frelst, eller vi forbliver i fortabelsen o.s.v. på mange andre områder.
Gud er Hellig. Det betyder, at der er intet synd i Ham. Hvor Han er er der Helligt. Når vi går rundt og synder uden Jesus, så kan Gud ikke være det, ej heller pakken, for hvis det skulle være muligt, hvorfor siger Jesus så : "Fadder, hvorfor har Du forladt mig?" Gud forlod Jesus p.g.a. at Han havde synd på korset. Hvis Gud havde ladet pakken ligge, hvordan kunne Jesus så sige som han gjorder, for hvis pakken er der, så var Fadderen der også. Der står i Romerbrevet, at : "Jesus blod renser for alt synd. Altså er vi uden synd, men vi er syndere. Jeg ved godt, at denne lille detalje ønsker man ikke i IM (fra den tid jeg kom der), men man ønsker at ville lide under Gud, for at se nåden, i stedet for at glæde sig og prise Ham over at være i frihed fra synd, p.g.a. at den blev naglet til korset.
Gud har velsignet mig med et hjem, hvor jeg SKAL evangaliser, forstået på den måde, at jeg lejer et værelse ud, til en ikke troende og lader mig bruge af Jesus til at nå disse herlige værdifulde Guds skabninge.
Hvad jeg skal i aften. Den var værre ... nej, jeg er i en Bibel kreds, hvor vi studer og læser Biblen, for at kende Gud bedre (kærligheden) og så skal jeg være åben for hvad Gud ønsker vi skal bruge bønne aften til i morgen (har ansvaret for at det sker), men sender Gud min lejer op, for at vi skal være sammen, så er det på "tapetet"

K.h.
Kim

Til toppen 
#11294 - 23/04/2003 20:18 Re: Ups [Re: Josefin]
steincke
Bruger

Hej Josefin

Det vil være godt at tage et Alfa kursus. Jeg har hørt om dem, emn skal næsten 100 km., for at komme til et, så jeg venter til de kommer lidt tættere på. Men disse kurser skulle være rigtig gode. Hvor man frit kan stille spørgsmål og så samle sig omkring hvad Biblen siger på alle de områder man har spørgsmål.

K.h.
Kim

Til toppen 
#11295 - 23/04/2003 23:21 Re: forskellige dåbssyn [Re: MariaMaria]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Kære MariaMaria

Nu ser jeg altså først og fremmest kun på bibelen

Herligt! Så er vi da enige om det allervigtigste!

Jeg kan ikke vise dig, hvor der står at du modtager troen i dåben, for det står ingen steder, og det har jeg heller ikke sagt. Dåben er Guds gave til frelse, forudsat den modtages i tro. Denne modtagelse i tro kan skabes (af Gud) før dåben, ved dåben, eller når som helst efter dåben.

Jesus døbte ingen - han indstiftede jo først dåben efter sin opstandelse:
"Gå ud og gør alle folkeslag til mine disciple, idet i døber dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn".

Men jeg har skrevet så meget om dåben, at det hele bliver gentagelser, så jeg stopper her.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11296 - 23/04/2003 23:47 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina.

Tilgiv mig, men jeg forstår ikke når du skriver :

Dåben er Guds gave til frelse, forudsat den modtages i tro. Denne modtagelse i tro kan skabes (af Gud) før dåben, ved dåben, eller når som helst efter dåben.

Selve det du skriver her i hele citatet er der ikke så meget forvirring i, det kommer der først når du skriver dette (samme indlæg) :

han indstiftede jo først dåben efter sin opstandelse :
"Gå ud og gør alle folkeslag til mine disciple, idet i døber dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn

Med Biblens ord, siger du i anden del, at dåben må komme efter opstandelsen (frelsen/sejren), og du fortsætter videre med at citer Jesus at (læg mærke til rækkefølgen) : Gå, fortæl og døb.
Så ser vi på Biblens ord, så vil det have svært ved at kunne bekræfte det sidste i den første del du skrev.

K.h.
Kim

Til toppen 
#11297 - 24/04/2003 08:52 Re: forskellige dåbssyn [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim,

Med Biblens ord, siger du i anden del, at dåben må komme efter opstandelsen (frelsen/sejren), og du fortsætter videre med at citer Jesus at (læg mærke til rækkefølgen) : Gå, fortæl og døb.
Så ser vi på Biblens ord, så vil det have svært ved at kunne bekræfte det sidste i den første del du skrev.

Jeg forstår vist ikke rigtig din indvending. Når jeg skrev, at Jesus først gav dåbsbefalingen sammen med missionsbefalingen, altså efter sin egen død og opstandelse, så var det fordi mange har brugt som argument mod barnedåb, at Jesus i sin gerning her på jorden ikke selv døbte nogen, men kun velsignede børnene.

Det er da ikke vores dåb der må komme efter vores opstandelse (frelse/sejr)!
Det forstår jeg ikke hvad du mener med.
Jesus selv blev jo inden sin sejr, skønt han, som den eneste var uden skyld, døbt (af Johannes). Han havde sandelig brug for dåben - skulle bære alle denne verdens synder!

kristina .

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11298 - 24/04/2003 16:26 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg forstår vist ikke rigtig din indvending. Når jeg skrev, at Jesus først gav dåbsbefalingen sammen med missionsbefalingen, altså efter sin egen død og opstandelse, så var det fordi mange har brugt som argument mod barnedåb, at Jesus i sin gerning her på jorden ikke selv døbte nogen, men kun velsignede børnene.

Du sagde at dåben var før, under og efter. Hvis du ser dit indlæg igen, vil du opdage at ordet GÅ står før ordet dåb, altså ikke dåbs befalingen sammen med missionsbefalingen, MEN missionsbefalingen (GÅ) sammen med dåbs befalingen (I det I døber...)

Det er da ikke vores dåb der må komme efter vores opstandelse (frelse/sejr)!

Nej, det undrede mig også at du skrev efter dåben i indlægget før igen.

Jesus selv blev jo inden sin sejr, skønt han, som den eneste var uden skyld, døbt (af Johannes).

Det er rigtigt, at Han blev døbt af Johannes, men hvordan var Jesus liv før dåben og efter?
Jeg læser, at det var efter dåben, at Jesus begyndte at gøre alle de ting som står i evangelierne. Ind til da, var han et barn som alle andre børn, der leger o.s.v., men efter dåben gik Han ind og begyndte at rette op på tingene. (Et liv med Faderen)

K.h.
Kim

Til toppen 
#11299 - 24/04/2003 19:47 Re: forskellige dåbssyn [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, undskyld mig, men jeg er vist stadig ikke rigtig med, tror vi snakker forbi hinanden. Kun mine egne indlæg, som jeg har genlæst, forekommer mig fuldt forståelige!

Kun det sidste du skriver forstår jeg (vistnok!)

Det er rigtigt, at Han blev døbt af Johannes, men hvordan var Jesus liv før dåben og efter?
Jeg læser, at det var efter dåben, at Jesus begyndte at gøre alle de ting som står i evangelierne

Ja, sådan må det være. Jesus modtog jo Helligånden (som en due) , da han var blevet døbt.

Jeg håber du kan acceptere, at vi lader det være ved det og går ud og fejrer foråret . ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#11300 - 24/04/2003 21:58 Re: forskellige dåbssyn [Re: kristina]
steincke
Bruger

Kære Kristina.

Du er en herlig søster i Herren. Tak Jesus for det.

Det har du forstået det jeg skrev omkring Jesus dåb. Tilgengæld, at du ikke forstår det andet jeg skriver er dog trist, for jeg håbede lige her, at der var en mulighed at kunne forklare dåbssynet på en måde som du forstod.

For der hvor jeg vil hen, er at du skriver missions- og dåbs befalingen i denne rækkefølge, men samtidig siger du omkring dåben, at det Jesus siger, er i modsat rækkefølge. (dåbs- og missions befalingen).

Du har ret, lad os nyde forårs solen.

K.h.
Kim

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær