Kære Brevkasse
Jeg ved egentlig ikke om `Ondt i troen` er det korrekte sted at stille dette spørgsmål, da det mere er et informativt spørgsmål end egentligt tvivlsspørgsmål, men altså nu tager jeg chancen, og stiller spørgsmålet her

Mit spørgsmål drejer om Bibelens forhold til abort. Det fundamentalistiske/ konservative kristne forhold er jeg bevidst om - man kan jo bare læse i Kristeligt Dagblad eller kigge over mod abortmodstanden i USA for at lære det at kende. Her er det ret klart, at abort bliver betragtet som noget forkert, både menneskeligt og religiøst, da det at slå (uskyldige) ihjel for det første ikke er op til mennesket, men derimod op til Gud, og for det andet fordi den politiske korrekthed der er omkring det ikke at betragte et foster som et reelt liv, ses som fejlagtigt og umoralsk.
Og det er især det sidste holdning til foster som liv vs ikke-liv jeg er interesseret i at få svar på, ifht. Bibelens holdning. Den første uoverensstemmelse ml. ikke-kristne og kristne er jo ret lige til, da man enten tror på Gud eller ej, men spørgsmålet om hvordan liv defineres, mener jeg er lidt mere flydende. Er der tekststeder i Bibelen der (direkte) omhandler abort og hvornår et liv kan siges at opstå (eller var abort ikke et tema i den tid Bibelen blev skrevet?)? Jeg mener i hvert fald der er klare gråzoner - hvorfor er der f.eks. ikke en lige så klar kristen holdning til prævention (eksempelvis p-piller), som også er med til at ødelægge det, at liv opstår? Lidt provokerende kan et argument nemlig være, at den eneste forskel ml. prævention og abort er en gradsforskel og hvornår i processen man handler, altså at det principelt er det samme. Eller er et sådant argument forkert, ifølge Bibelen?