Jeg har brug for at finde information om den Katolske kirke i Europa i 800-tallet. Oplysninger om hvordan den var organiseret, hvad man troede og tænkte, og mere af samme slags.
Jeg har naturligvis 'Googlet' emnet, og har fundet lidt - men ikke meget. Har også taget kontakt til den Katolske kirke i Danmark, men det har heller ikke givet noget.
Mon der er nogen her der kan henvise til bøger og artikler om emnet?
Mvh
Buzz
Hej,
Må man få at høre, hvad du skal bruge det til? Almindelig interesse eller evt. en skole/gymnasie/universitets-opgave?
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan være til megen hjælp - men måske lidt.
Omkring hvad de troede på, så var de trosbekendelser kirken stadig den dag i dag tror på vedtaget på kirkemøder allerede før 800-tallet, så selve "kernen" i troen (bl.a. treenigheden, Jesus guddommelighed osv.) var den samme dengang som i dag.
Men 800-tallet er før Den katolske kirke og den Ortodokse kirke brød endeligt med hinanden. Men der var allerede en del uoverensstemmelser mellem østlig og vestlig kristendom. Både praktisk og teologisk. Hvis du f.eks. skal skrive en opgave, var det måske noget at sætte fokus på, for de konflikter viser, hvad den vestlige/katolske kirke mente.
Det betyder også, at hvis vi definerer hele kirken (den senere katolske og den senere ortodokse) som "den katolske kirke", så var organiseringen mindre klar end idag, da de østlige kirker ikke så Paven som højt hævet over deres egne biskopper (idag er der jo ret stor enighed i den katolske kirke om, at Paven er øverst i hierarkiet).
Andet omkring organisering, så var det først i 1000-tallet, at man begyndte at vælge paver gennem et "kardinal-råd" - før det havde kejseren stor indflydelse på, hvem der blev pave. De verdslige myndigheder havde også stor indflydelse på udpegning af andre såsom biskopper (hvilket kunne føre til, at man kunne "købe" en biskop-stilling...)
Alt i alt var organiseringen altså mere løs og mindre centraliseret og mindre styret fra Rom, end den er i dag.
Wikipedia har meget om emnet (på engelsk), og wikipedia giver jo kildehenvisninger, så det var måske et sted at lede efter litteratur at læse?