et tip (som måske er velkendt mange steder...?) som jeg oplevede ved en helbredelsesmesse for nylig:
Når man i kirken beder Fader vor i kor, kan man rejse sig (menigheden), og tage hinanden i hænderne mens man beder den bøn som Jesus har lært os.
Gud sidder klar og lytter - som altid - men man får også en speciel "effekt" ud af at være i fysisk kontakt med sine medkristne i menigheden, når man beder netop denne bøn. Præcis denne bøn, bør ikke være en bøn der i praksis bliver til Fader MIN, der findes jo tonsvis af gode bønner som er til ens personlige forhold til Gud.
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Må nok indrømme at jeg slet ikke bryder mig om den bøn, og derfor ikke beder med, så hold dig fra mine hænder!
Når menigheden sidder/står og fremsiger dette mantra ledes mine tanker hen på noget jeg ikke bryder mig om, hvorfor jeg konsekvent ikke aktivt tage del i dette - for mig - sygelige ritual
Ændret af Lord Ðean (21/04/200316:43)
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
#11188 - 21/04/200316:59Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
[Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym
Kære Dean
velkommen til at afvise mit forslag. Det er bare helt i orden, selvfølgelig er det!
MEN du kalder Fader Vor for et mantra, og et sygeligt ritual.
Det er Gudsbespottelse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tag lige og styr dit sprogbrug!!!!!! Jesus er lige gået i døden for dig, og så kalder du Hans bedeanvisning for et mantra!?????????
#11189 - 21/04/200317:18Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
Lord Dean
Bruger
JA jeg kalder Fader Vor for en mantra... i hvert fald på den måde det anvendes på...! Det er blot en remse folk fyre af for at slippe for selv at skulle formulere en bøn. Den er sikkert meget teologiske korrekt formuleret, men jeg er nok mere til bønner som folk har hjertet mere med i. Derfor er jeg også modstander af den slags "standard-bønner".
#11190 - 21/04/200317:26Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
Anonym
Anonym
Hej Dean
okay. Du kan kritisere anvendelsen, men ikke selve bønnen. Det er fair nok.
Men har du spurgt kristne hvorfor de beder Fader vor ? De kristne du påstår, er for dovne til selv at formulere en bøn. Har du talt med dem ?
Hvis du ikke har, så synes jeg du skal holde igen med at komme med sådan nogen grove anklager, når du ikke kan underbygge dem på nogen måde.
Et mantra kan også være godt. Det bruger man meget i Østkirken (Orthodokse katolske Kirke), fx. har de Jesus-bønnen som er meditativ:
Man sidder i en behagelig stilling, og slapper af, og så når man indånder siger man: Herre Jesus Krisus.. Ved udånding siger man: Forbarm Dig over mig...
Sådan bliver man ved så længe man har lyst/brug for det. Fx. 15 minutter. Det kan man gøre hvor som helst og når som helst. Det er smart!
Det er en stor hjælp for mange mennesker at bede på denne måde. Har du ellers hørt om kontemplativ bøn ? Rosenkransen er en sådan bøn. En masse gentagelser og meditationer over Jesu liv, og så derigennem kan Gud tale til én imens man beder, hvor man er særligt nær og lydhør for Ham.
Jeg synes nok du undervurderer effekten af disse bedemetoder, og jeg bliver ked af at høre dem omtalt på en grim måde, og nedgjort, af en som tilsyneladende ikke selv anvender dem. Og derfor ikke har erfaring med dem...????
#11191 - 21/04/200318:39Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Lord Dean
Nu synes jeg lige du skal klappe hesten. Du skriver: "JA jeg kalder Fader Vor for en mantra... i hvert fald på den måde det anvendes på...! Det er blot en remse folk fyre af for at slippe for selv at skulle formulere en bøn. "
Hvor ved du det fra ?
"Den er sikkert meget teologiske korrekt formuleret, men jeg er nok mere til bønner som folk har hjertet mere med i. "
Ja det var den bøn Jesus videregav til sine efterfølgere, det står klart og tydeligt i Guds Ord (Mat. 6,9) Derfor betyder lige netop den bøn noget specielt for mig. Den bliver ikke mindre speciel af at min afdøde far bad den for mig da jeg var helt lille. Så jeg kan godt bede fadervor OG have hjertet med....eller rettere jeg HAR hjertet med, ellers ville jeg jo bare lade munden løbe. At mennesker beder en anden type bønner er ingen garanti for hjertets tilstand....med lidt øvelse kan man jo sige en masse fantastisk der lyder godt - UDEN hjertet er med, du kan ikke vide det !.
"Og når I beder, må I ikke være som hyklerne, der ynder at stå og bede i synagoger og på gadehjørner for at vise sig for mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. v6 Men når du vil bede, så gå ind i dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
v7 Når I beder, så lad ikke munden løbe, som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord. v8 Dem må I ikke ligne. Jeres fader ved, hvad I trænger til, endnu før I beder ham om det."
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Jamen kære Dean, tænker du slet ikke på hvem der har lært os den bøn, som du ikke kan lide? Det er jo Jesus selv! Og det er bestemt ikke noget "mantra"!
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
Lord Dean
Bruger
Det er ikke én bøn som Jesus har lært os... det er en bøn som er stykket sammen af ting fra flere af hans prædiker. Så at sige det er en bøn han har lært os, det synes jeg måske liiige er at overdrive lidt...
Og når jeg siger bønnen bruges som en mantra - som jeg også skrev - så skyldes at sådan oplever JEG det...
Undskyld Dean, men nu vrøvler du altså, her er Jesu egne ord:
Derfor skal I bede således: Vor Fader, du som er i himlene! Helliget blive dit navn, v10 komme dit rige, ske din vilje som i himlen således også på jorden; v11 giv os i dag vort daglige brød, v12 og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere, v13 og led os ikke ind i fristelse, men fri os fra det onde. For dit er Riget og magten og æren i evighed! Amen.
Og hvordan DU oplever ANDRES oplevelser .. altså helt ærligt .. hvad er det for særlige evner du har siden du mener at kunne det
kristina
*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24
OK Dean, jeg kan godt forstå at du ikke synes der "sker" så meget, når du hører nogen sidde stille og mumle i kor.
Men, det handler vel ikke så meget om vores private oplevelser? Du synes at det på en eller anden måde er bedre at vi er kreative og kombinerer vores egne bønner, end at se på hvordan Jesus klart har sagt, at vi skal bede?
Hvis du læser i evangeliet, (Matt. 6,9-13) så er det jo faktisk et direkte påbud fra Jesus at bede Fadervor. Prøv at tænke på indholdet af de syv bønner der står:
De tre første handler om Gud, hans navn, hans rige og hans vilje.
De sidste fire bønner handler om alt hvad vi mennesker har brug for at bede om: vores elementære legemlige behov, syndernes forladelse og frelsen fra den/det onde.
Til sidst lovprisning: "Dit er riget, magten og æren i evighed!"
kristina
Fader vor, er jo også en fin bøn at bede i en menighed, hvor der er så mange forskellige mennesker tilstede. og så er det jo den enkelte som står og ber, som har et problem hvis hjertet ikke er med.. men sådan er det jo også hvis en Paster står og ber sin ejen bøn for menigheden, og en eller anden bare står med foldede hænder og tænker på opvasken derhjemme.. Altså hvor hjertet er ved kun den enkelte og Gud.. Det kan du Lord Dean ikke udtale dig om..
Jeg har også en rigtig god pinse-bror, som har fået en rosenkrans, og ber sine ejne bønner inkl. fader vor, og andre som han selv har formuleret.. men ber de samme igen og igen.. og det har faktisk hjulpet ham meget, med disciplinen i sit bønneliv.. Så det er meget forskelligt fra person til person, hvordan ens bønneliv er.
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
Lord Dean
Bruger
Det kan også blot opfattes som en model for hvorledes en bøn skal bygges op...
Når jeg synes der skal et mere personligt præg over bønnerne, så skyldes det, at jeg mener de derved bliver mere nærværende og mere er udtryk for det ting vi er os bevidste omkring. Jeg mener ikke det menneskelige sind er så statisk at det altid er klogt at bruge den samme bøn.
Men det er MIN holdning/oplevelse... I andre kan så mener noget andet... og fred være med det...
Hej Dean, ja, jeg synes da vi har nærmet os hinanden en lille smule her. Jeg synes nemlig heller ikke, at vi "kun" skal bede Fadervor - vi har da nok alle noget personligt at takke for og bede om. Altså bare ikke i stedet for, men foruden
kristina
Jeg synes ikke at hverken den ene eller den anden måde, at bede på, er forkert... Og hvis man nu har et eller andet problem i den forbindelse, som Lord Dean, kan man jo sige det som man vil, Gud tvinger ingen, Jesu bøn er et eksempel. Fordi disciplene spurgte Ham, hvis Han kunne lære dem, at bede. Med fokus på lære. Hvad med, at slå dem sammen? Jeg beder på mange måder. Nogle gange bruger jeg bare "Fader Vor". Andre gange bruger jeg "Fader Vor" og så uddyber jeg så at der kommer "flere spontane detaljer" med i det, noget jeg oplever virkningsfuldt. Andre gange koncentrerer jeg mig om kun et emne. Jeg har ikke noget emod nogen metode, alle er jo en måde at snakke med Gud på. Jeg har såmænd overvejet, at skaffe en rosenkrans, bare for at prøve noget andet. Hvorhen skaffer man det? Josefin
#11202 - 08/05/200322:47Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
[Re: Josefin]
Anonym
Anonym
Hej Josefin,
Rosenkranse kan du købe hos Gråbrødrene i Roskilde. Frederiksborgvej 11. De har der en bogcafe som er åben 13-16.45. De fås også hos Stenobutikken i Vesterbrogade i Kbh. Tror nok også du kan få en ved henvendelse til en katolsk præst...det var sådan jeg fik min første Rosenkrans.
Alle metoder er gode for at kunne nærme sig Gud mener jeg. Selv er jeg meget spontan i det. Men, er der nogle bedeformer der ikke har med Gud at gøre? Er der nogle, man skal passe på med? Godt få det afklaret! Josefin
Bøn er din komunikation med Gud, og hvis du beder med hjertet, eller bruger lovsange, salmer, eller fadervor, ellr andre bønner som stemmer overens med bibelens ord, og dit eget hjerte, så er det ikke noget som helst forkert i det.. Så længe du beder til Gud i Jesus Kristus navn..
MariaMaria
vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft
#11205 - 20/05/200311:37Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
[Re: MariaMaria]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej MariaMaria
Du skriver: "med bibelens ord og dit eget hjerte": Nu håber jeg ikke du synes jeg er for perniffen. Men vi kan være der hvor vi slet ikke kan mærke noget - eksempelvis ved anfægtelse. Ja, vi kan være dér hvor vi føler vi bare lirer et eller andet af, fordi vores hjerte er fyldt med sorg, tvivl eller andet. Mener du så vi lige så godt kan stoppe med at bede, fordi hjertet ikke er med?
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
Næ det har jeg godt nok prøvet, og så bliver mine bønner bare et skrig om at Gud må hjælpe mig ind til ham igen.. men ja jeg stopper med at Tilbede for jeg har ikke hjertet med mig, og det føles bare forkert, så vil jeg heller bruge tid til at "Græde sammen med Gud" for at komme tilbage til ham.. men det er bare min egen erfaring, jeg siger ikke at sådan skal man gøre, eller sådan må man ikke gører..
MariaMaria
#11208 - 21/05/200322:51Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
ærten
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Undskyld mig altså lige et øjeblik
Så vidt jeg ved er det jo da Jesus himself, der har lært os denne vidunderlige bøn, men han har da ikke sagt noget om det med rosenkransen... vel ? Jeg siger ikke det her for at gøre nar, men jeg har aldrig rigtigt forstået, hvor den sådan rent bibelsk kommer ind i billedet.
Når vi til indledning netop siger Vor Fader, så er det jo netop fordi, vi er børn, der må komme til vores far uden nogen former for omsvøb, det være sig rosenkranse eller lignende.
#11209 - 17/06/200323:20Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
Jacob
Bruger
Reg.: 24/10/2001
Sted: Kokkedal, Danmark
Nu har jeg siddet og læst de forgående indlæg. Jeg blev selv lidt forbavset over dit indlæg. Det kunne godt uden denne nye forklaring som du nu her er kommet med virke bespottende. Men nu har du fat i en væsentlig ting. Fader Vor brugt som en remse, uden omtanke kan godt betragtes som et mantra.
MEN bønnen i sig selv, som vor frelser og forløser Jesus selv har givet os er en fantastisk bøn. Her kan vi, de dage hvor vi syntes det er svært at bede være sikker på, at få det hele med. Men uden at vide, hvad det er vi beder om kan det være lige meget.
Her vil jeg gerne anbefale en fantastisk god andagsbog, godt nok for børn, men voksne kan også få meget ud af at læse i den. Den hedder "Nu skal vi læse" af Birgitte Kjær, udgivet på Dansk Kuthersk Forlag. Den gennemgår Fader Vor, på en god måde. Men det gør Luthers lille Katekismus også.
Men jeg nyder at afslutte en børn med Fader Vor. Jeg kunne da godt tænke mig at prøve Søster B´s forslag sammen med andre Kristne som ved, hvad de gør. Det kan jeg ikke se nogen hindring i. Men bønne må ALDIG blive en remse. For så er bønne blevet til trældom. Men et liv med Gud uden bøn er som et ægteskab uden kommunikation. Og så går ægteskabet i stykker, det samme kan Gudsforholdet. Men da det ikke er vore præstationer, der frelser, men Guds nåde alene, er der håb også i de golde tider, hvor der er stille fra os til Gud. Han glemmer os aldrig, men vi er i vor natur, programeret til at ville glemme Ham og kunne selv.
#11210 - 18/06/200312:52Re: Fader vor - et mantra og et sygt ritual?????
[Re: Jacob]
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Shalom:o)
Tænk at en bøn kan vække en debat som denne:o)....
Når jeg siger Fadervor, plejer jeg at sige et vers af gangen og tænke over hvad jeg siger... forholde mig til det... sætte billeder og forståelse på hvad jeg mener med det jeg siger....