Kære du!
Hvor er det godt, at du kommer frem med din bekymring. Det er alt, alt for tungt at bære på alene.
Jeg kan ikke helt blive klar over, om din eks. ven er på opholdsstedet, fordi han har fået en dom eller fordi han er indlagt til behandling. Men uanset hvad, så har du jo ret, han kommer ud igen, og selvfølgelig tilbage til byen.
Du skriver også, at han har været voldelig overfor dig. For selve sagen, kan det godt være af betydning, om det har været noget andre, har været øjenvidne til, eller set mærkerne efter. Det jeg tænker på er, at der hvis graden har været af en meget voldsom karakter, kan blive noget med, at han kan få et tilhold. Det betyder, at han ikke må komme i nærheden af din bopæl. Men du kan jo stadig risikere, at møde ham i byen.
Som du nok kan forstå, så er der rigtig mange aspekter i dette, og mange af dem kender jeg ikke, så det er vanskeligt, at give dig noget konkret hjælp. Jeg vil derfor meget stærkt opfordre dig til, at tale med en god præst eller en kristen vejleder. Vi vil herfra meget gerne være dig behjælpelige med, at finde en sådan person. Du kan henvende dig via
personlig kontakt Samtidig vil jeg også her sige til dig, at Gud slipper dig ikke. Selvom du synes, at du har svært ved at bede, så hører Gud det suk, som du har i dit sind og hjerte (læs f.eks. Salme 57 og salme 23 i bibelen). Han kende din angst og bekymring. Også her, kan det være en rigtig god hjælp, at finde en god kristen, som du kan bede sammen med. Uanset, om man har problemer eller ej, så er det en rigtig god ting, at mødes med en anden kristen (helst af samme køn, som en selv), og bede sammen. Så dette er en opfordring både til dig, og andre, som læser dette.
Du kan også v selv ære så påvirket af det, som du gennem flere år, har oplevet, at du selv trænger til hjælp af f.eks. en psykolog. Hvis du virkelig har så ondt i dit sind, at du sover dårligt, og konstant går rundt med en knude i maven, så kan det være en rigtig god ide, at få talt med din læge.
Det vigtigste af det, jeg gerne har villet sige til dig er for det første. Jesus har lovet os, at han ikke lader os alene. For det andet, du er nødt til, at have nogen, som du kan tale med om dette, og måske endda hjælp fra en læge. Husk, det er også Gud, der har skabt lægen, og givet ham hans evner.
Med ønsket om Guds fred til dig
Jørgen Bloch