Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#111131 - 27/07/2010 22:36 Re: frelse og fortabelse [Re: hoeg]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej hoeg,

hvor på Nikolajs hjemmeside finder du hans prædikener? Det link du skrev, viser bare et foto af parret samt deres ønskeseddel og et enkelt bibelcitat.

Nå, men udover det:

I Matthæus kap. 25 vers. 46 står der :
Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«

Uanset hvad du mener om placeringen af teksten i Bibelen, hvad er det så ved de ord, du ikke godtager eller forstår?

Evig straf. Længere oppe står der evig pine.

Uanset hvor meget lignelse eller symbolik, har jeg ikke fantasi til at forestille mig andet, end at helvede ikke er noget rart sted.
Uanset om det er satan, dæmoner, eller mennesker, det er bestemt for.

Hvad mener du at der menes i det nævnte skriftsted?

Mvh. tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#111136 - 28/07/2010 04:05 Re: Jesus og Abraham [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej kristina!

Oprindeligt skrevet af: kristina
Du er sandelig en udfordring!
Godt så - jeg sætter stor pris på kvalificeret modspil! smil

Jeg håber at det er det jeg skriver og ikke min person du finder udfordrende. smil

Men jeg tror desværre ikke at vi når frem til nogen form for enighed her, da vi taler forbi hinanden, som så ofte før.
hvor jeg fokuserer udelukkende på Ordspr. 8:22, fokuserer du mere på Joh. 1, hvilket jo tildels skyldes at du tolker GT gennem NT; og det er bl.a. det jeg hentyder til når jeg påstår at kristne insisterer på at tvinge en bestemt tolkning ned over teksten.Det er telogien og dogmatikken som kommer til at bestemme din læsning af GT´s tekster, og som forhindrer dig i at læse teksten på dens egne betingelser.

Oprindeligt skrevet af: tsrk55
Hvad det sidste du citerer fra Lundes angår, så siger det at jøderne ikke har fattet hvad deres egen tro og hvad deres egne skrifter går ud på. Den køber jeg ikke.

Paulus blev som bekendt omvendt fra sin farisæriske/jødiske tro til Kristus, men det indebærer da ikke, at jøderne ikke kender deres egne skrifter og ikke véd, hvad de selv tror på.

Paulus skrifter er groft sagt en lang påstand om at hans jødiske
"trosfæller" ikke havde forstået deres egne skrifter, i modsætning til Paulus.

Da jeg er kristen, kan jeg naturligvis kun være enig med de messianske jøder og ikke med dem, der afviser Kristus som deres Messias.
Hvis han ikke er jødernes Messias, er han heller ikke verdens frelser ..

Alle jøder er pr definintion "messianske"; dem som du kalder
messianske jøder er jøder som er konverteret til kristendommen, og dermed ikke længere at betragte som jøder.

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#111137 - 28/07/2010 08:23 Re: frelse og fortabelse [Re: kristina]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
kristina:
Det må vi nok leve med, men for mig gør det meningsudvekslingen meget anstrengende, især da det trods mange forsøg stadig er uklart for mig, hvad vi er enige/uenige om. Det er muligvis bare mig, men jeg sidder med en "goddag mand / økseskaft"-fornemmelse.

hej kristina!

Det er ikke min mening af optræde som 'goddag mand/økseskaft'. Det er vel ikke i sig selv et formål at blive enige/uenige, men at udveksle synspunkter.

For en tvivlende og anfægtet og til tider vantro (undertegnede) er det overraskende at opdage, at der ved fordomsfri læsning af verdensdommen også er stor trøst at hente i denne tekst, der ofte opfattes som rædselsvækkende. Jesus stiller ikke spørgsmål til troen. Han dømmer alene ud fra, om mennesker har vist barmhjertighed (!) Altså vil de sikkert utallige barmhjertige, men ikke-troende, i følge teksten blive frelst (de kendte ikke Jesus). Det er da trøstende ord for en tvivlende og anfægtet.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#111138 - 28/07/2010 08:28 Re: frelse og fortabelse [Re: tau]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
hvor på Nikolajs hjemmeside finder du hans prædikener? Det link du skrev, viser bare et foto af parret samt deres ønskeseddel og et enkelt bibelcitat.

hej tau!

Se sidste sætning under forsidebilledet: "For at læse nogle af Nikolajs prædikener, klik her."

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#111141 - 28/07/2010 12:23 Re: frelse og fortabelse [Re: hoeg]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej hoeg

du glemte at svare på mit spørgsmål om Matthæus ordene af Jesus.

Tak for info om hjemmesiden!

Og - jeg kan se der er flere debattører, som skriver til dig lige nu, så hvis ikke du magter at svare på det spørgsmål jeg stillede, er det helt i orden. Jeg tænkte bare at du måske havde overset eller glemt at svare.

Mvh. tau smil

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#111145 - 28/07/2010 14:31 Re: Jesus og Abraham [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Tom!

Citat:
Jeg håber at det er det jeg skriver og ikke min person du finder udfordrende.

Det er naturligvis det du skriver! Jeg kender dig jo kun fra dine indlæg!

Citat:
Men jeg tror desværre ikke at vi når frem til nogen form for enighed her, da vi taler forbi hinanden, som så ofte før.
hvor jeg fokuserer udelukkende på Ordspr. 8:22, fokuserer du mere på Joh. 1, hvilket jo tildels skyldes at du tolker GT gennem NT

Nej, vi bliver næppe enige, men så længe vi ikke misforstår hinandens udtalelser, og ved hvad vi er uenige om, er det allerede en del, synes jeg ..

Citat:
Det er telogien og dogmatikken som kommer til at bestemme din læsning af GT´s tekster, og som forhindrer dig i at læse teksten på dens egne betingelser.

På en måde har du ret. Jeg tror helt overordnet, at GT udfoldes i NT, og at Jesus er hovedpersonen i begge testamenter.

Og jeg læser ikke løsrevne bibelcitater uden hensyntagen til hvad der står i hele resten af skriften.
Den klassiske tolkningsregel, som jeg bestræber mig på at følge, går ud på enten at at tolke de uklare, flertydige skriftsteder i lyset af de klare - eller at lægge dem hen på hylden til uafklarede sager ..

Citat:
cit. kristina: "Paulus blev som bekendt omvendt fra sin farisæriske/jødiske tro til Kristus, men det indebærer da ikke, at jøderne ikke kender deres egne skrifter og ikke véd, hvad de selv tror på"

Paulus skrifter er groft sagt en lang påstand om at hans jødiske
"trosfæller" ikke havde forstået deres egne skrifter, i modsætning til Paulus.

Ja, enig!
Paulus og alle vi andre kristne tror, at de ortodokse jøder tror forkert, men de fleste jøder ved da vist stadigvæk godt, hvad de selv tror på!

Citat:
Alle jøder er pr definintion "messianske"; dem som du kalder messianske jøder er jøder som er konverteret til kristendommen, og dermed ikke længere at betragte som jøder.

Det kommer an på, hvem der definerer!
De Kristus-troende jøder (som vi kristne kalder de messianske) og de ortodokse jøder er uenige med hinanden om, hvad det vil sige at være jøde.

Er vi ikke enige om, at det både kan betegne noget religiøst, noget etnisk og noget kulturelt?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#111149 - 28/07/2010 17:09 Re: Jesus og Abraham [Re: kristina]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej kristina!

tsrk55:
Det er telogien og dogmatikken som kommer til at bestemme din læsning af GT´s tekster, og som forhindrer dig i at læse teksten på dens egne betingelser.

kristina:
På en måde har du ret. Jeg tror helt overordnet, at GT udfoldes i NT, og at Jesus er hovedpersonen i begge testamenter.

Nu har vi tidligere haft en diskusion om netop dette at Jesus skulle være hovedpersonen i både GT og NT, og den endte ud i at du erkendte at du havde rodet dig i noget som du ikke kunne overskue eller gøre rede for; og da jeg ikke tror at dette har ændret sig, vil jeg lade det ligge.

kristina:
Og jeg læser ikke løsrevne bibelcitater uden hensyntagen til hvad der står i hele resten af skriften.

Nej, du læser ikke løsrevne GT-citater uden hensyntagen til hvad der står i NT. smil

kristina:
Paulus og alle vi andre kristne tror, at de ortodokse jøder tror forkert, men de fleste jøder ved da vist stadigvæk godt, hvad de selv tror på!

Jeg har ikke skrevet at jøderne ikke ved hvad de selv tror på, men der imod: "Hvad det sidste du citerer fra Lundes angår, så siger det at jøderne ikke har fattet hvad deres egen tro og hvad deres egne skrifter går ud på." Og med dette mener jeg det samme som du selv skriver, nemlig at de "tror forkert".

tsrk55:
Alle jøder er pr definintion "messianske"; dem som du kalder messianske jøder er jøder som er konverteret til kristendommen, og dermed ikke længere at betragte som jøder.

kristina:
Det kommer an på, hvem der definerer!
De Kristus-troende jøder (som vi kristne kalder de messianske) og de ortodokse jøder er uenige med hinanden om, hvad det vil sige at være jøde.

Svaret på spørgsmålet om hvad som er "sand" kristendom er også afhængigt af hvem der definerer. Hvis jeg nu spørger en mormon om hvad "sand" kristendom er, vil du så mene at jeg ville få et fyldestgørende og sandt kristent svar på mit spørgsmål?

kristina:
Er vi ikke enige om, at det både kan betegne noget religiøst, noget etnisk og noget kulturelt?

Jo da, men her og nu er det for mig at se kun det religiøse som er relevant.

mvh Tom

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#111151 - 28/07/2010 20:23 Re: Jesus og Abraham [Re: tsrk55]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Tom

Citat:
Nu har vi tidligere haft en diskusion om netop dette at Jesus skulle være hovedpersonen i både GT og NT, og den endte ud i at du erkendte at du havde rodet dig i noget som du ikke kunne overskue eller gøre rede for; og da jeg ikke tror at dette har ændret sig, vil jeg lade det ligge.

OK! Jeg har nu ingen problemer med at overskue det for mit eget vedkommende, men jeg kan ikke gøre rede for det på en måde, som du og andre ikke-kristne kan have glæde af.

Citat:
kristina:
"Og jeg læser ikke løsrevne bibelcitater uden hensyntagen til hvad der står i hele resten af skriften."

Nej, du læser ikke løsrevne GT-citater uden hensyntagen til hvad der står i NT.

- og ej heller løsrevne NT-citater uden hensyntagen til hvad der i øvrigt står i NT - og i GT. Der er masser af krydshenvisninger, og jo mere jeg fordyber mig i teksterne, jo mere hænger hele Bibelen sammen for mig.

Citat:
Svaret på spørgsmålet om hvad som er "sand" kristendom er også afhængigt af hvem der definerer. Hvis jeg nu spørger en mormon om hvad "sand" kristendom er, vil du så mene at jeg ville få et fyldestgørende og sandt kristent svar på mit spørgsmål?

Nej!
Men hvis du spørger mig, så får du et sandt, kristent svar!
Dog næppe fyldestgørende.
Hvis det var fyldestgørende, ville det nemlig indebære, at du blev omvendt til kristen tro.

Citat:
kristina:
"Er vi ikke enige om, at det både kan betegne noget religiøst, noget etnisk og noget kulturelt? "

Jo da, men her og nu er det for mig at se kun det religiøse som er relevant.

Ja ok. Og her mener jeg, vi må tage til efterretning, hvad de etniske jøder, som er kommet til tro på Jesus som deres Messias, er i deres egen selvforståelse, nemlig jøder.

Dette uanset de ortodokse jøder, som bekender sig til jødedommen, frakender de messianske jøder jødenavnet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#111152 - 28/07/2010 20:31 Trådlukning [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Som sagt så gjort: Tråden lukkes.

Men fortsæt gerne de debatter, der er gang i her, i nye tråde.

Nye emner er også meget velkomne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær