0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7152 Tråde
116396 Indlæg |
|
#11080 - 15/04/2003 09:07
LUK.18,8.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
Anonym
Anonym
|
Kære Hoeg, godmorgen  Nu fik du mig gevaldigt op ad stolen!!!!!!!!!!!!!  Demokrati, velstand og kristendom hører ikke naturligt sammen, det vil jeg sige. De lande i Vesten er RIGE, og de lande sydpå og østpå er IKKE...hvorfor...fordi man har koloniseret og plyndret dem for deres værdier. Selv i dag ejes diamantminer i Afrika af vestlige firmaer. Bare ET eksempel, du kender dem selv.. Ja, kristne gør meget for at hjælpe, men manglede også bare, ovenpå den grumme historie de har bag sig!!!!!!!!!!! Undertrykkelsen som har fundet sted, har ikke kun været fra andre religioner end kristendommen. Jeg vil lade Theo svare på det med om man må gribe ind i en fattigs liv, med fare for at ødelægge dennes karmaproces. Umiddelbart lyder det jo ondt. Men det var også ondt da Kirken brændte mennesker af, fordi den mente at de var onde.. En religions frugter viser desværre IKKE altid om den er sand. Ingen vil jo heller påstå, at der kun findes gode, kærlige mennesker indenfor den kristne verden.. Mht. den velstand som er blevet os i Vesten til gode og gavn, så er jeg som sagt uenig med dig i, at det skulle være vores kristenhed som har medført alt det gode. Snarere mener jeg, at det er resultatet af mange års plyndringstogter og kolonisering af andre kulturer. Og i dag er vi gode, kristne, demokrater ikke specielt gode til at dele ud af det vi har. Vi sidder stadig på 75% af godset, selvom vi kun er 20% af jordens befolkning. (har nogen de eksakte tal ?) Men cirka.. Denne artikel synes jeg maner til eftertanke: De sidste mange hundrede år har verden været præget af, at det kristne kontinent Europa satte dagsordenen og, mere eller mindre kristent - ofte mindre, - behandlede resten af verden efter forgodtbefindende, - uden smålige hensyn til, hvilke kulturer man udryddede, og hvilke og hvor mange civilofre aktionerne måtte kræve. Igennem det sidste århundrede har USA så overhalet Europa indenom i dén rolle at spille Big Brother i hele verden.
Dét, der efter den 11. september i år er nyt, er dét, at vi uventet er blevet ramt på vores ømmeste punkt. At andre nu pludselig på allerbarskeste og mest uventede måde har sat dagsordenen og gjort vore kristne kontinenter opmærksom på, at alt ikke længere automatisk går efter vores hoved, og at vores selvsikkerhed omkring vor egen fortræffelighed ikke udelt accepteres alle steder i verden. Og gjort os opmærksom på, at samme andre fremover agter igen at sætte dagsordenen. Foreløbig har det været en dagsorden, der for den vestlige verden er programsat med terror og frygt, men osse med frygtløshed, idet nogle faktisk gjorde dét, vi så gerne synger om, men sjældent gør: "Kæmp for alt, hvad du har kært, dø, om så det gælder!": En dagsorden med et terror-angreb på den såkaldte kristne verdens egentlige helligdom: materialismens super-katedral, der størrelsesmæssigt og betydningsmæssigt får Peterskirken i Rom og Kølnerdomens tårne til at ligne kolonihavehuse fra gårsdagens verden: pengegiganten World-Trade-Center i New York, der i løbet af no-time som et Babelstårn styrtede sammen og trak altformange, helt uskyldige mennesker med i døden, hvilket naturligvis er dybt forkasteligt og på ingen måde kan forsvares, (- ligesom de over 15.000 årlige, 'lovlige' mord på ufødte, forsvarsløse børn i vort land naturligvis heller ikke kan forsvares!). Du må ikke slå ihjel! Og når de ansvarlige for ter-ror-aktionen bliver fundet, skal de naturligvis drages til ansvar.
Indtil nu er der imidlertid ingen, der har påtaget sig ansvaret for terrorhandlingerne, hvilket ikke har hindret USA i, med sædvanlig selvsikkerhed, at navngive skurkene. Og hævn og gengældelse er nu USAs og "vasal"staternes dagsorden, - til trods for Kristi ord: "Gengæld ikke vold med vold! Hvis nogen slår dig på den ene kind, så vend den anden til ..." (Matt. 5,39)
Guds udvalgte folk Israel har oplevet sin historie som en historie med Jahweh, som forblev trofast. Imidlertid har folket oplevet sig selv som de ikke-trofaste, og det skal siges til dette folks ros, at det aldrig for alvor har bebrejdet Jahweh, at han i frafaldets stund stod på fjendens side og kæmpede mod Israel for at vække folket og gøre det opmærksom på dets frafald. Tværtimod! Israel lod, hjulpet ved profeternes manende udsagn, situationens alvor tale til samvittigheden, man angrede og vendte tilbage til et liv med Jahweh, til et liv, inspireret af hans livgivende og livsfremmende bud.
Indre Missions mannakorn-tradition er ikke kendt i den katolske kirke. Ikke desto mindre var det ikke uinteressant, hvilke søndagstekster der 'tilfældigt' er blevet serveret for os siden 11. september: Første søndag var det dansen om guldkalven, de følgende to søndage profeten Amos' kritik af materialist-samfundet og Jesu ord om, at vi ikke kan tjene både Gud og materialismen. Og søndagen derefter fik vi historien om mødet mellem verdens magtfulde og magtesløse i historien om den etablerede dommer og den fattige enke.....
Da netop nævnte dommer erkendte situationens alvor, ændrede han kurs, inden den 'terroristiske' enke gokkede ham med kagerullen! (Luk. 8, 1-6). Det samme gjorde det hedenske Ninive, da man ved Jonas' prædiken erkendte situationens alvor. Kongen og hele folket ændrede kurs, tog bodsklæder på, og, som det hedder, "Gud angrede den ulykke, han havde haft i sinde mod Ninive!" (Jon. 3)
Og vi i den kristne verden? Troede vi, da vi den 11. september så de skrækkelige billeder på TV og tror vi idag på Kristi ord: "Ikke en spurv falder til jorden, uden at jeres himmelske Far er méd i det!"?? (Matt. 10,29b). Spørger vor del af verden sig selv, om vi vedblivende kan overhøre ordene hos profeten Esajas, hvor det hedder: "Er I ikke troende, bli'r I ikke boende!"?? (Es. 7,9). Spørger vor del af verden sig selv, hvad Guds ord i Johannes Åbenbaring skal sige os i dén situation, som vi nu er endt i: "Jeg spyr dig ud af min mund, fordi du hverken er kold eller varm!"??? (Åb. 3,16)
Dette ér, hvad jeg personlig har savnet i samtlige af de talløse udtalelser, der er faldet siden 11. september. Jeg har savnet en reflektion over spørgsmålet: Kunne det tænkes, at Gud i den nuværende situation vil sige noget til os selvsikre vesterlændinge i vores afmattede kristendom? Kunne det tænkes, at Vorherre har opgivet at råbe vor del af verden op på almindelig vis? Kan vor del af verden blive ved med at smykke sig med titlen 'kristen' , hvis den de facto bevæger sig væk fra Kristus og dét livsgrundlag, som han har givet os? Tillader Gud vedblivende hvadsomhelst? Er det tomme ord, når Paulus siger: "Gud lader sig ikke spotte! Vi høster, som vi sår!"?? (Gal. 6,7). Og er det kun retorik, når Jesus i dét søndagsevangelium, der blev læst en måneds tid efter terror-angrebet spurgte os: "Når menneskesønnen kommer igen, vil han så finde tro på jorden?" (Luk. 18,8)?
Er det helt urimeligt som kristen at stille disse spørgsmål og reflektere over dem?? Bør vi ikke som kristne prøve at tyde tidens tegn?? Hvor er profeterne??
Adventstiden er nu begyndt. Dens liturgiske farve er violet, bodens farve. Vi skal fejre, at Hán, som ved sin fødsel på vor jord julenat år 0 fik verden til at ændre udseende, vil komme igen! Hvordan afventer den kristne verden i advents-ånd bedst Hans komme? Ved fortsat at sønderbombe det ludfattige Afghanistan og regne med, at faren for yderligere terror-angreb nok er drevet over?? Eller ved nu at følge profeten Hoseas, når han siger: "Kom, lad os, - i Jesus Kristus, - vende tilbage til Herren. Han har slået i stykker, men han vil osse hele. Han har såret os, men han vil osse læge. Lad os lægge alt til side for igen at lære Herren at kende! Da vil han komme os i møde!" (jvf. Hos. 6, 1-3)??
Jeg spø'r bare ....
Sognepræsten Artiklen er skrevet af p. Stephen Holm, montfortanermunk og præst. Med venlig hilsen søster B Hele artiklen ses her: http://d1o112.dk.telia.net/~u158500664/tekster.htm
|
|
Til toppen
|
|
|
#11081 - 15/04/2003 20:10
Guds velsignelse er også demokrati og vamt vand
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Kære Søster B! Demokrati med lighed for alle, økonomisk vækst, hjælp til fattige og syge, uddannelse til alle, ældreforsorg og så videre er noget helt specielt for de gamle kristne lande i vesteuropa. Det er min overbevisning, at dette demokrati og hvad det har medført af fremskridt, helt klart er baseret på det kristne bud om næstekærlighed. Det er også min overbevisning, at vi har fået disse gaver som følge af, at kristne i vore lande gennem århundrede har æret og frygtet Bibelens Gud og modtaget frelsen ved Jesus Kristus. Tænk på det, næste gang du fylder badekarret med varmt og rent og vand, tænder for lyset, vælger hvad du vil købe, bruger din computer med videre. Alt dette er ikke en selvfølge. Det er et stærkt vidnesbyrd om Guds velsignelse. Og ja, jeg mener, det er frugterne af, at vi lever under Guds velsignelse og barmhjertighed. Du finder ingen eksempler på, at demokrati med frihed for alle er opstået i samfund, der er baseret på ikke-kristne religioner. Gud elsker menneskene i disse lande lige så højt som alle andre. Men ikke-kristne religioner og regimer har forhindret, at de undertrykte befolkninger kunne få del i Guds velsignelse. Du har ret, når du gør opmærksom på alle de lidelser, slaveri og udbytning, folk fra de europæiske lande har påført fattige befolkninger i andre verdensdele. Det hænger sammen med, at europæerne har misbrugt Guds gode gaver til at undertrykke andre med. Vi må dog huske på, at mange af disse befolkninger var undertrykte allerede før, europæerne ankom. Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11082 - 16/04/2003 12:50
Re: Guds velsignelse er også demokrati og vamt vand
[Re: hoeg]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Det er min overbevisning, at dette demokrati og hvad det har medført af fremskridt, helt klart er baseret på det kristne bud om næstekærlighed. Det er også min overbevisning, at vi har fået disse gaver som følge af, at kristne i vore lande gennem århundrede har æret og frygtet Bibelens Gud og modtaget frelsen ved Jesus Kristus. Tænk på det, næste gang du fylder badekarret med varmt og rent og vand, tænder for lyset, vælger hvad du vil købe, bruger din computer med videre. Alt dette er ikke en selvfølge. Det er et stærkt vidnesbyrd om Guds velsignelse. Og ja, jeg mener, det er frugterne af, at vi lever under Guds velsignelse og barmhjertighed
Kære Høgh, jeg citerer dit afsnit her, fordi jeg synes det er væsentligt at tage stilling til, hvordan det nu forholder sig. Ja, vi lever tydeligvis under Guds velsignelse og barmhjertighed. Og sandelig også under hans tålmodighed .
Jeg synes nemlig ikke vi, Guds forkælede børn, forvalter alt det vi får særlig godt. Vi er ganske vist flinke til at sende nogle kroner til nødlidende, især når vi ser billeder af grædende kvæstede børn i TV. Men har vi ikke en tendens til at tro, at alt det vi har, det har vi fortjent, fordi vi har slidt og slæbt for det, og haft den rette tro? Eller var det nu vores forfædre der havde den rette tro? Eller hvordan var det nu det var - og hvordan er det nu det er ??
Husker vi, også i dag, at gaverne er fra Gud? Og hvad med kristendommen her i riget? Jo, jeg synes da det ville være en rigtig god ide at få den indført! Inden Gud flytter lysestagen (jeg tænker af og til på, at der måske er en vis forsinkelse på ?)
Jeg synes at vi kulturkristne og slet-ikke-kristne generelt tager alle goderne som en velfortjent selvfølge - og brokker os højlydt når vores velfærd alligevel ikke skønnes at være god nok. Er vi ikke generelt en nation af brokkehoveder?
Og undskyld hvis jeg er en lyseslukker med disse bemærkninger - sommetider er jeg nok et brokkehoved i anden potens, fordi jeg brokker mig over alle os forkælede brokkehoveder .
Min bøn i dag er især denne: "Herre, hav fortsat langmodighed med os danskere - lad os, helt ufortjent, beholde lysestagen - og lær os at tænke, tro, handle efter din vilje."
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11083 - 16/04/2003 16:33
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 16/03/2003
|
Hej kristina
Mener du at den dalende velfærd og nedskæringerne på snart sagt alt er en form for Guds straf for at en stor del af befolkningen har vendt ham ryggen? (vendt ham ryggen= blevet kulturkristne)
venlig hilsen Ester
(Esmaralda)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11084 - 16/04/2003 18:41
[Re: ezmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ester, har du en mening om artiklen i trådens indledning ? Mener du at d.11.september ku være en opsang fra Gud til en ugudelig vestlig verden ?? mvh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11085 - 16/04/2003 22:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Ester,
Mener du at den dalende velfærd og nedskæringerne på snart sagt alt er en form for Guds straf for at en stor del af befolkningen har vendt ham ryggen? (vendt ham ryggen= blevet kulturkristne)
Mit svar er et højt og tydeligt: VED IKKE ! Hvad tror du?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11086 - 17/04/2003 10:58
|
Bruger
|
Tak for dit svar, Kristina.
Min pointe er, at Gud giver os nogle vidnesbyrd, vi kan iagttage i vore omgivelser, hvis vi altså vil tro på det. Det gælder for eksempel, at demokrati og lighed aldrig er opstået i stater og samfund, hvor man dyrker ikke-kristne religioner. Det, mener jeg, er et stærkt vidnesbyrd. Ja, jeg er enig i, at de velfærdsgoder (demokrati, frihed, lægevidenskab m.v.), vi har fået, kan vi miste, hvis vi fravælger Bibelens Gud og frelsen i Jesus Kristus. Jeg mener ikke, det er en straf fra Gud, hvis vi mister disse goder. Gud ønsker, at alle mennesker skal have disse goder. Det er mennesker, der selv fravælger Guds gode gaver. Af andre vidnesbyrd om Guds storhed, vi kan iagttage, kan nævnes den såkaldte ikke-reducérbare kompleksitet i naturen. Det er komplekse biologiske systemer, der består af et stort antal enkeltkomponenter. Disse enkeltkomponenter har ikke noget formål hver for sig, men kan kun fungere, når de opstår samtidigt og bringes i de rette forbindelser med hinanden. Sådanne systemer, for eksempel øjet, kan ikke forklares ved naturlig udvikling (darwinisme). Skabelse er eneste forklaring. Man kan sige, at Gud har humor. Jo klogere vi tror, vi bliver ved at udforske naturen, jo større vished kan vi få om Skaberens almagt.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11087 - 17/04/2003 11:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ja, det er jeg helt enig med dig i, Høgh.
Det gælder for eksempel, at demokrati og lighed aldrig er opstået i stater og samfund, hvor man dyrker ikke-kristne religioner. Det, mener jeg, er et stærkt vidnesbyrd.
Jeg har tænkt lidt over dette, det er muligt at du har ret i, at Gud hader dyrkelse af andre guder endnu mere end slet-ingen-gud (ateisme). Det allerførste bud er da også dette:
"Du må ikke have andre guder".
Jeg kan godt selv åbne mig for den mulighed, at det netop er sådan. Gud elsker os, grænseløst, med nidkærhed og vil ikke at vi boler med hans rivaler. Vi er hans elskede skabninger og ikke falske guders. Måske, måske er det sådan.
Spørgsmålet er så hvem der er den længst levende afgud, som jeg skal holde op med at dyrke? Måske mig selv
Bøn: "Herre, hjælp mig, styr mit oprørske sind, mit hjerte og min tanke".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11088 - 17/04/2003 14:06
Afguder.
|
Anonym
Anonym
|
Jeg springer lige ind her...  Jeg mener at, afgudsdyrkelse er, at sætte noget andet på Guds plads end Gud selv!! Der synes jeg nok at det er utrolig meget værre, at sætte sig selv  på Guds plads, end at sætte en anden gud på Hans plads. Muslimer, Krishnahengivne osv. sætter ikke sig selv på Guds plads, men derimod gud i form af Allah eller Krishna! Jeg føler et langt større fællesskab med gudstroende (muslimer, Krishnahengivne mv.) end med kulturkristne eller ateister! Jeg tror bestemt at Gud værdsætter deres gudstro  , også selvom de er gået forkert, og tror at Han hedder Allah eller Krishna. (undskyld Theo..) mvh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11089 - 17/04/2003 14:22
|
Bruger
Reg.: 16/03/2003
|
Mit svar er et højt og tydeligt: VED IKKE ! Hej kristina og Søster B Jeg må dybest set nok tilslutte mig kristinas svar - for jeg ved det heller ikke. Det eneste jeg har at sige er at når Guds folk (Israel) vendte deres hjerter til Gud var der fremgang i deres land og når de glemte Gud gik det tilbage - de tabte krige osv. Gud er den samme i går, i dag og til evig tid. Men derfra og så til at sige at Amerikanerne selv var skyld i 11.sep ---- DET er et meget stort skridt (så lange ben har jeg ikke) Og derfra og så til at sige at Danmarks mange sparrerunder og nedskæringer i vores sociale velfærd..... det er et lidt mindre skridt synes jeg, men mine ben er stadig for korte - kun Gud ved det. Hvad mener I ????
venlig hilsen Ester
(Esmaralda)
|
|
Til toppen
|
|
|
#11090 - 17/04/2003 14:35
Kan Gud råbe os op på nogen måde ?
|
Anonym
Anonym
|
Kære Ester, har du læst artiklen om d. 11.september af p. Stephen Holm ? Det er min mening. Vi i Vesten er så ugudelige, at vi kun kan vækkes på denne hårde måde. Gud bruger ikke større bogstaver end nødvendigt, og jeg kan udmærket forstå, hvis d. 11.september var nødvendigt for at vække os. ...Vi vågnede lige i dagene efter d.11.september..og faldt så i søvn igen... Hvor længe skal det vare ? Hvor længe skal Han finde sig i det ? Som du også ser i artiklen, betyder dette ikke at man glemmer ofrene i World Trade Center, eller at man bifalder vold og terror!! På INGEN måde. Men at Gud må bruge disse midler til at vække os - det tror jeg desværre ikke er usandsynligt. Vi sover jo stadig. Der var 10 personer i kirke i dag i den Folkekirke jeg var i. HELT ÆRLIGT!! Det er Skærtorsdag, Jesus indstifter den hellige Nadver, hvor Han giver Sig selv til os...og hvad gør vi ? Siger vi ja tak til at deltage i dette måltid, i dette offer... Han står klar i døren og bordet er dækket....men hvor er alle gæsterne ????????  mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11091 - 17/04/2003 15:05
Re: Afguder.
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Kære Søster B
"Der synes jeg nok at det er utrolig meget værre, at sætte sig selv på Guds plads, end at sætte en anden gud på Hans plads. "
Det er vel to af det onde. Men du har fat i en vigtig pointe, som kristne farer vi ofte frem med bål og brand mod de falske religioner, afguder osv....det samme gør Gud i biblen. Dog glemmer vi ofte bjælken i vort eget øje, for hvor mange kristne kan med 100% sikkerhed sige at de ikke tjener Kong Materialisme? "Ingen slave kan tjene to herrer. Han vil enten hade den ene og elske den anden eller holde sig til den ene og ringeagte den anden. I kan ikke tjene både Gud og mammon."(Luk.16,13)
Vi køber ind,vi bruger, vi stifter gæld, regningerne hoper sig op, og vores tankevirksomhed bruges på dette. Vi arbejder med det formål at tjene ENDNU flere penge så vi kan købe endnu flere ting. Til denne afgud ofrer vi gladeligt vore børn.....ikke på et bål, som man oftede til Baal, men med mangel på tid og knuste hjerter. Vi glemmer vores næste, vi besøger ikke den syge, den fængslede, vi tager os ikke af den fremmede, vi giver ikke den tørstige noget at drikke og den sultne mad. Jesus sagde vi skulle gøre disse ting, men vi har TRAVLT! Vi bliver stressede, ligegyldige med vores næste, trætte og sløve i Ordet.
Dette tror jeg er den allerstørste trussel mod kristendommen, for denne dæmon findes alle steder!
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#11092 - 17/04/2003 17:33
Re: Kan Gud råbe os op på nogen måde ?
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søs - jeg blander mig igen - det går jo fint at snakke i munden på hinanden her, synes jeg
Vi i Vesten er så ugudelige, at vi kun kan vækkes på denne hårde måde. Gud bruger ikke større bogstaver end nødvendigt, og jeg kan udmærket forstå, hvis d. 11.september var nødvendigt for at vække os. ...Vi vågnede lige i dagene efter d.11.september..og faldt så i søvn igen... Hvor længe skal det vare ? Hvor længe skal Han finde sig i det ?
Hvordan kan vi egentlig vide, at 11.september var Guds indgriben? Vi lever alle i en falden verden med de konsekvenser, at mennesker gør hinanden fortræd. Jo, jeg er enig i at Gud griber ind, men hvornår og hvordan og i hvilke situationer, det vover jeg ikke at gisne om.
Og synes du vi vågnede i dagene efter 11. sept.? Ja, måske vågnede vi, men da vist ikke i særlig grad på en sådan måde, at vi kastede os i armene på Jesus? Skete der ikke bare det, at vi blev endnu mere mere bange og hadefulde end vi var i forvejen?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11093 - 17/04/2003 19:46
Djævelen er denne verdens fyrste
|
Bruger
|
kære Kristina & Søster B!
Bibelens Gud straffer ikke nogen. Gud lader ikke noget ondt ske, for at vi skal blive mere (bedre) troende. Det skyldes alene Djævelen, at der sker grusomme begivenheder som for eksempel 11. september. Det er jo Djævelen, der ifølge Bibelen er denne verdens fyrste. Det betyder efter min mening, at Djævelen har taget Guds elskede mennesker som gidsler. Det fik Djævelen mulighed for som følge af syndefaldet. Kun ved at blive gidseltager, kunne Djævelen undgå ødelæggelse. I lighed med andre gidseltagere påfører Djævelen menneskene alt det onde, vi kender, herunder meningsløse ulykker og grusomme begivenheder som 11. september. Sådan har det været siden syndefaldet. Gud kunne ødelægge både Djævelen og menneskene her og nu. Men Gud vil først udfri og frelse sine mennesker. Derfor blev Jesus Kristus født, korsfæstet, døde og opstod fra de døde. På den måde deler Gud vore vilkår som Djævlenes gidsler. Det betyder, at menneskene vil blive frelst og Djævelen vil blive tilintetgjort.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11094 - 17/04/2003 19:58
Re: Djævelen er denne verdens fyrste
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
AMEN!
Han kommer kun for at stjæle, dræbe og ødelægge.....og han får al for megen råderum!
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#11095 - 17/04/2003 21:52
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Høgh, som skriver:
Det skyldes alene Djævelen, at der sker grusomme begivenheder som for eksempel 11. september.
Det kan jeg nu ikke sige amen til. Jeg kan ikke afvise det, men det er efter min mening ikke nødvendigvis sådan.
Gud skaber jo, i sin kærlighed, både lys og mørke, og GT er fuld af beretninger om straffedomme ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11096 - 17/04/2003 22:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Høgh, jeg har lige en ekstra kommentar
Kun ved at blive gidseltager, kunne Djævelen undgå ødelæggelse.
Den tanke er ny for mig. Den må jeg tænke meget over - jeg tror faktisk godt jeg kan bruge den. 
Jeg er da selvfølgelig også enig med dig i, at Gud intet ondt gør. Men han kan i sin kærlighed godt gøre noget, der gør ondt, det er jo ikke det samme.
Hvad synes du om tanken om, at djævelen er Guds lænkehund - at han stadig går rundt som en brølende løve og leder efter nogen han kan sluge, som der står skrevet, men at han er i lænke og ikke får lov til at gå længere, end Gud tillader?
Vi skal jo som Guds børn slet ikke frygte djævelen (det vil være at give ham for megen ære og opmærksomhed) men frygte og elske Gud alene.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11097 - 17/04/2003 22:40
|
Anonym
Anonym
|
Kære Kristina  Nej jeg ved ikke om det var lænkehunden som var på spil.. Men jeg ku godt forfalde til at tro det, som p. Stephen skrev. Ja, jeg synes at vi vågnede lidt i dagene efter 11.september. Man så i tv hvordan mennesker samledes i kirkerne. Men det holdt ikke længe. Sådan er jeg også selv - når alt går super godt, får jeg ikke bedt ret meget. Men når jeg så bliver ked af det, eller har brug for Gud til mig selv eller andres situation, så......! ups.. Hvordan kan vi holde os vågne i mere end to dage ?? (meget apropos denne skærtorsdag aften...)  mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11098 - 17/04/2003 22:43
|
Anonym
Anonym
|
AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN AMEN. .. Nemlig - satan er Guds lænkehund...han var ik så dum ham Luther.  Hoeg - læs evt. Leif Andersens "Gud hvorfor sover du?", han har ramt hovedet på sømmet, i det med lidelsens mysterium. Den burde alle læse!!! mkh søster B
|
|
Til toppen
|
|
|
#11099 - 17/04/2003 23:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Søster
Sådan er jeg også selv - når alt går super godt, får jeg ikke bedt ret meget. Men når jeg så bliver ked af det, eller har brug for Gud til mig selv eller andres situation, så......! ups..
Sjovt nok har jeg det lige omvendt! Næsten alle mine bønner er takkebønner, jeg er så taknemmelig for hver eneste dag, for alt det der lykkes.
Det kniber mere med at huske at læsse problemerne over til Jesus i bøn, når jeg går i sort - eller bare gråt.
Sommetider er jeg så overvældet over de mange bønnesvar og tør næsten ikke tro på, at det virkelig, virkelig er sandt: at Gud har givet os styrke til at kunne gøre en forskel her i verden, bare ved at folde vores hænder i bøn ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11101 - 18/04/2003 00:07
|
Ordstyrer
Bruger
|
Yes, og også Leif Andersens Ateistisk andagtsbog - og Boyds Breve fra en skeptiker , som faktisk svarer på alle tænkelige ikke-troendes kritiske spørgsmål til os, som har overgive os ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#11102 - 20/04/2003 23:24
Vi kan ikke kigge Gud i kortene
|
Bruger
|
kære Kristina!
Ja, jeg tror også, at Gud har sat grænser for Djævelen. At Djævelen kan sammenlignes med en gidseltager, mener jeg, er i overensstemmelse med, at vi er løskøbte ved Jesus Kristus. Så er der det med, at Gud ifølge Gammel Testamente udsletter mennesker (syndfloden) eller beordrer Israel til at udslette fjender. Kan en god Gud gøre noget sådant? Måske kan vi her sammenligne med det, der sker, når gidsler befries ved en militær aktion. Selv om det koster uskyldige livet, kan en sådan aktion blive nødvendig for at undgå, at endnu flere bliver dræbt. Vi ved det ikke. Vi kan ikke kigge Gud i kortene. Gud er sin egen årsag. Guds visdom og handlinger lader sig ikke forklare og analysere af mennesker.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#11103 - 21/04/2003 09:03
Re: Påsketanke
|
Ordstyrer
Bruger
|
Kære Høgh, jeg er enig med dig, undtagen lige dette at du mener Gud kan gøre noget (syndfloden) som koster uskyldige (jorde)livet. Mon ikke vi er enige om, at der ikke er nogen uskyldige, ikke een eneste? I den forbindelse vil jeg gerne, også her på denne tråd, dele en tanke, som jeg fik forleden morgen, og som fik flg. formulering: [farve:red
PÅSKETANKE
Gud lader INGEN gå fortabt! Det var mennesket som valgte Gud fra og meldte sig ud af fællesskabet med ham, og det skete for meget, meget længe siden Den gang var vi kun to, nemlig Adam og Eva. Døren blev lukket efter dem, da de frivilligt havde valgt en anden til Herre, nemlig denne verdens fyrste (djævelen). For Gud er hellig og ikke kan være sammen med synd. Venner, det ER sket! Katastrofen ER indtruffet! Vi skal ikke tænke på fortabelse som noget, der måske/måske ikke vil ske engang i fremtiden.
Fortabelsen HAR fundet sted, og vi er født ind i den! Det er FRELSEN, og ikke fortabelsen, der er det helt ekstraordinære!
Guds frelsesplan, hvor han steg ned til os som sandt menneske i sin egen søn, og selv underkastede sig dommen, vidner om en helt ufattelig kærlighed til os, som er født som hans fjender.
Gud lader os beholde vores frihed, så vi har mulighed for at afvise indbydelsen til bryllup. Der er ingen mødepligt i Guds rige, men alle er velkomne til at følge Jesus, som selv er vejen til Paradiset. Jeg har så valgt at sige jatak til den indbydelse. Og fordi jeg er overbevist om, at det gælder livet, vil jeg gøre hvad jeg kan for at overtale andre til at gøre det samme ... helt frivilligt, og helt gratis! Vi skal ikke have gaver med, bare komme som vi er med vores tomme hænder og modtage det evige liv som gave - det er så ufattelig dyrt betalt. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|