Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 2 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115517 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#110493 - 10/05/2010 20:37 Slankekure er af det onde
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Jeg ser, at der i et lukket forum(?) er dukket en tråd op om slankekure, som jeg desværre er forhindret i at svare på.

Der er foreslået en tråd om slankekure.
Som biolog og som læg, der har studeret emnet i nogen detaljer, vil jeg i stedet foreslå en tråd om fysisk sundhed:

Slankekure gør ikke nogen noget godt. Det, det drejer sig om, er at holde vægten. Uanset, hvad den er. Kan man først det, kan man sætte den fysiske aktivitet op og den overflødige mad lidt ned, og så kan man slanke sig en lille smule. 95% af dem, der oplever et stort vægttab tager det hele på, mindst, efter et år eller så.

Som Kefas skriver, sætter kroppen forbrændingen ned i en slankekur, og man vil ved stort vægttab tabe muskelmasse. De to ting gør evnen til at holde vægten dårligere. Sætter man i stedet aktiviteten op og kombinerer med en LET kaloriebegrænsning, så holder man bedre muskelmasse og forbrænding oppe. Nordisk Råd anbefaler (NNR 2004):

30 min rask gang eller lignende hver dag. Gerne i bidder.
2 timer hård motion om ugen.

Man kan sætte det lidt ned, når vægten er nået, men man skal fortsat være fysisk aktiv. Ellers går det galt igen.

Men al motion er bedre end ingen.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#110494 - 10/05/2010 22:01 Re: Slankekure er af det onde [Re: LarsBj]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
Oprindeligt skrevet af: LarsBj
Slankekure gør ikke nogen noget godt. Det, det drejer sig om, er at holde vægten.

Hej LarsBj.

Har du set artiklen om at et stort vægttab på kort tid, kan betyde bedre resultater på længere sigt? Det er jo lidt stik imod anbefalingerne fra stort set alle instanser, men der er måske noget om det i nogle tilfælde?

Mvh ChristianF

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100506092735.htm
Dansk version (Google-oversat)

Til toppen 
#110495 - 11/05/2010 10:18 Re: Slankekure er af det onde [Re: ChristianF]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Oprindeligt skrevet af: ChristianF
Har du set artiklen om at et stort vægttab på kort tid, kan betyde bedre resultater på længere sigt? Det er jo lidt stik imod anbefalingerne fra stort set alle instanser, men der er måske noget om det i nogle tilfælde?

Hej ChristianF,
Tak for henvisningen, som jeg ikke kendte.
Nu er STORT vægttab i denne undersøgelse defineret som "mere end 0.68 kg/uge", og det kan man jo diskutere, om man skal kalde "stort". Ikke desto mindre klarer de sig bedre over 18 mdr end de, der taber mindre end 0.68 kg om ugen.

Nu tænkte jeg mest på "private slankekure", for så længe man er med i et "program", er motivationen større over 18 mdr, end hvis man selv skal holde det sure slid.

Holder man sig til et begrænset vægttab, er der større sandsynlighed for, at man har fået varige kostændringer, end hvis man kaster sig over en kur med usædvanlig mad. Og man taber mindre muskelmasse(og evt knoglemasse!).

Men ikke desto mindre er det et tankevækkende resultat. Jeg vil dog fortsat fraråde mig selv og andre at begynde at tabe mere end 1 kg om ugen.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#110496 - 11/05/2010 11:58 Re: Slankekure er af det onde [Re: LarsBj]
Hippolyt
Anonym

Da det er mig som har afstedkommet denne diskusion bør jeg måske kaste en pind ind i diskusionen.

Jeg skal tabe mig mindst 75,7 kg for at nå min idelvægt.
Jeg har tabt min 12 kilo på tre uger og vægttabet er ved at stabilisere sig.

Jeg tænker at hvis jeg kan tabe min 1 kilo om ugen ville jeg kunne klare at tabe mig på 1 1/2 år og derefter må jeg holde vægten i ca 1 år for ikke bare at tage dem på igen.

Jeg har klaret det gennem motion og at skære ned på maden og omlægge maden.

Jeg har gået 6 kilometer om dagen eller svømet ca 1 kilometer en gang om ugen. (Jeg har også gjort lidt mere men det ovenstående er mindstemålet som jeg tænker skal gennemføres som minimum.

Jeg har bare spist et stykke kød og spist mange grønsager og næsten ingen pasta eller kartofler. Desuden har jeg prøvet at fordele de øvrige måltider, således at jeg har spist ca en gang hver 3 time.

Det er ikke så meget et spørgsmål om at gå på slankekur (for mig) det er et spørgsmål om at lægge sit liv om. Det har jeg fattet. Fornuftig mad og motion uden ekstreme overdrivelser er en god ting.

Til toppen 
#110497 - 11/05/2010 15:06 Alle kan svare [Re: LarsBj]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej LarsBj

Alle kan svare/oprette indlæg i underforummet "Deleforum" - men alle indlæg skal godkendes af en administrator.

Det må jeg tage i mig igen. Det ser ud til, at alle kan oprette indlæg, men kun ordstyrere mv. kan svare.

Med venlig hilsen

Ændret af Kefas (11/05/2010 15:11)

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær