Jeg har været kristen i omkring 23 år. I starten af mit kristenliv havde jeg fuld fart på, oplevede Guds kærlighed og bønnesvar - jeg bad meget og forventede klart at Gud ville helbrede mig for min psykiske sygdom hvis jeg bare bad længe nok, det var kun et spørgsmål om at gå til tilstrækkelig mange møder og få forbøn, tilbede Gud osv.
Men ting gik galt for mig og jeg fik tinnitus, som jeg døjer meget med. Fik også forbøn for min tinnitus men den forsvandt ikke. Tinnitussen giver et hav af sekundære problemer med sig, såsom støjoverfølsomhed så jeg altid må have propper i ørene når jeg er udenfor, og så kan jeg ikke høre hvad folk siger, og der er mange andre ting jeg ikke kan længere.
Nuvel. Mit spørgsmål er hvordan man kommer tilbage til den første kærlighed og tillid til Gud når man pga. mange negative erfaringer ikke synes at kunne regne med Gud mere. Gud har svigtet mig, føler jeg klart, og udeladt en forklaring. Jeg spørger Ham om og om igen hvorfor jeg skulle få det værre istedet for bedre når jeg nu kæmpede sådan for at bede og komme til møder.
Jeg henvender mig stadig til Gud på en sukkende spontan måde flere gange hver dag og ønsker jeg kunne stole helt på Ham også i de mange hverdagsproblemer, men jeg føler ikke jeg kan. Det er som om mine skuffende erfaringer har decimeret min tro og ødelagt den tillid jeg havde til Ham i starten af mit kristenliv. "Når Gud har svigtet mig før, kan Han gøre det igen" er en af de tanker jeg ofte har.
Undskyld. Må jeg, ved siden af dit primære og helt klart afgørende anliggende omkring tillid til Gud, spørge dig om du har fået faglig undsætning i forhold til de vanskeligheder du nævner?
Som du beskriver det, så føler jeg mig ramt af at det må være meget svært at være dig ofte... du skriver at selv den daglige kommunikation kan være vanskelig pga. hørepropper, og at der er mange ting du ikke har mulighed for længere. Det virker til at have været reelt smertefuldt i alt for lang tid.
Jeg ved godt, der ikke er magiske trylle-løsninger*, men solid faglig undsætning... er det noget du har fået tilbudt eller har haft mulighed for?
Mvh ChristianF
*fx TV-shoppen har det jo med at lancere fantastiske, nemme og billige genveje til et superliv)
#110417 - 02/05/201019:36Re: Hvordan får man tillid til Gud igen?
[Re: jørgen50036]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jørgen
Jeg føler med dig. Det er meget svært at føle sig svigtet af mennesker, man stolede på, og nærmest ubærligt at føle sig svigtet eller forladt af Gud.
Jesus siger jo, at enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for. Hvorfor får vi så ikke det, vi i tillid beder om og helt naturligt forventer, at Gud vil give os?
Jeg tror det er fordi Guds ikke har åbenbaret sine planer med hver enkelt af os. Han har lovet, at den, der beder får, og jeg er overbevist, at han ikke kan lyve!
Han har jo heller ikke sagt noget om, hvad vi får, og heller ikke hvornår vi får det. Kun át vi får! Og at den, der kommer kommer til ham, vil han aldrig vise bort. Aldrig betyder aldrig!
Joh 15,2: .. hver gren, som bærer frugt, den renser han, for at den skal bære mere frugt. Det kan gøre meget ondt at blive renset - og så er det alligevel til velsignelse!
I sit brev til galaterne nævner Paulus tålmodighed, som en af Åndens frugter .. og hvor kan vi dog tit sukke - eller råbe! - til Gud: Herre, giv mig tålmodighed, og gør det NU !!!
Min overbevisning er, at Gud altid hører bøn, og når vi ikke får hvad vi beder om, er det fordi Gud har endnu større og bedre gaver til os. Eller fordi tiden endnu ikke er inde ..
Undskyld. Må jeg, ved siden af dit primære og helt klart afgørende anliggende omkring tillid til Gud, spørge dig om du har fået faglig undsætning i forhold til de vanskeligheder du nævner?
Hej Christian, ja jeg har fået den hjælp som nu er tilgængelig. Jeg følger meget med i om der er fremskridt indenfor Tinnitus-forskning.
Hej Christian, ja jeg har fået den hjælp som nu er tilgængelig. Jeg følger meget med i om der er fremskridt indenfor Tinnitus-forskning.
mvh jørgen
Hej Jørgen.
Nå tak, ja, så ved du givetvis, mere end jeg om de ting.
Jeg tænkte blot på en ting fra fx nedenstående citat... håber noget viser sig effektivt på den længere bane, af de ting, du har tilgængelige, for det lyder virkelig ikke rart på nogen som helst måde.
Mvh ChristianF
"Hos nogle er støjoverfølsomheden så udtalt, at de føler ubehag ved selv ganske daglidags lyde, som man oplever det f.eks. under indkøb i et supermarked eller ved færden i trafikken. Et helt centralt punkt i behandlingen af tinnitus og støjoverfølsomhed er følgende rationale: Man kan kun vænne sig til noget, ved at blive udsat for det. Generelt advarer man derfor mod, at anvende ørepropper og lignende, med mindre man udsættes for skadelig støj (over 85 dB i længere tid), idet man herved fastholdes i sin overfølsomhed. Det vil ofte være muligt at behandle såvel tinnitus, som støjoverfølsomhed med tinnitusgenoptræning (TRT). Behandlingen af støjoverfølsomhed, retter sig mod, at introducere støj gradvist, i stigende doser; en form for støjvaccination. Denne behandling tilbydes idag i de fleste amter på Hørecentralen/Høreklinikken eller den audiologiske afdeling." ... "Man har heldigvis i de seneste år haft held med, at udvikle en effektiv behandling mod almindelig tinnitus, kaldet tinnitusgenoptræning (TRT). Succesraten er ca. 80% hvis behandlingen gennemføres. Denne behandling tilbydes, så vidt jeg er orienteret, i alle amter. Ofte via den lokale hørecentral/høreklinik/audiologiske afdeling. Du kan enten selv henvende dig eller få en henvisning fra en lokal øre-næse-halslæge. Med venlig hilsen Mikkel Holmelund Øre-næse-halslæge" http://www.oerelaegerne.dk/sp_sv2.htm#hyperacusis
Måske er det at stole på Gud mest et valg man træffer dagligt, og ikke en følelse man har.
At overkomme sine følelser og forkerte tanker og vælge at stole på Gud igen, selvom det er svært.
At vaske tavlen ren for hver dag og tro på Hans nåde er ny hver morgen.
mvh jørgen.
Det lyder ikke rart at måtte stå tilbage med at skulle blokere sine følelser, erfaringer og tanker for at kunne stole trygt på nogen - (hvad enten det er sin nærmeste venner og familie eller det er Gud).
At dine bønner ikke bliver hørt sker ikke kun for dig. Det gælder for alle, da gud ikke svarer på bønner. Hvis det gør at du ikke kan have tillid til gud, fordi du er overbevist om at de hellige skrifter siger dette, jamen så må du formegentligt acceptere absurditeten i guds veje, nu hvor du tror han eksisterer. Gud er almægtig og skaberen. Hvis du vil finde gunst i hans øje, så må du vel bare, som sagt, accepterer at han ikke svarer nogen overhovedet, og få hans kærlighed i efterlivet. Du tror og tilbeder vel gud for at komme i himmelen?