0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#110274 - 17/04/2010 16:17
Re: Hvorfor genopstod Jesus?
[Re: SometOut]
|
Bruger
Reg.: 26/10/2009
|
Fordi de hellige også skal genopstå på et tidspunkt. Jesus sejrede over døden, og døden er et levende væsen. På dommens dag skal dødsriget levere sine døde tilbage, og derefter skal de dømmes.Det er meget muligt, at vi efter genopstandelsen skal leve på præcis den samme planet som hidtil, nemlig jorden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#110275 - 17/04/2010 17:09
[Re: Peter-sniksnak]
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Sniksnak Hvis nu det er jorden som bliver det sted hvor alle helgenes folk kommer til at leve i evighed, saa bliver der slagsmaal igen for det kan vi da slet ikke forliges om. Nej, spekuler slet ikke paa det for det har Jesus lovet "at vi faar hver sin plads". Hvis man gaar og taenker paa det saa bliver man tosset for der er jo mange millioner mennesker foer, og efter, os som skal ha plads. Just a thought MVH Bluerover
|
|
Til toppen
|
|
|
#110276 - 17/04/2010 17:13
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej Someout Sejren over Doeden, kort og godt. Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#110277 - 17/04/2010 18:06
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Paulus forklarer egentlig ganske fint betydningen af opstandelsen i 1 Kor 15, 12-22:
v12 Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde? v13 Hvis der ikke findes nogen opstandelse fra de døde, er Kristus heller ikke opstået; v14 men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. v15 Vi kommer så også til at stå som falske vidner om Gud, fordi vi har vidnet imod Gud, at han har oprejst Kristus, som han altså ikke har oprejst, hvis døde ikke opstår. v16 For hvis døde ikke opstår, er Kristus heller ikke opstået; v17 men er Kristus ikke opstået, er jeres tro forgæves, så er I stadig i jeres synder, v18 og så er også de, som er sovet hen i Kristus, gået fortabt. v19 Har vi alene i dette liv sat vort håb til Kristus, er vi de ynkværdigste af alle mennesker.
v20 Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. v21 Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. v22 For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#110278 - 17/04/2010 18:10
|
Bruger
|
Det er meget muligt, at vi efter genopstandelsen skal leve på præcis den samme planet som hidtil, nemlig jorden. Det finder jeg nu svært foreneligt med med ordene i Åb 21,1. Og hvis Jorden ikke genskabes, så skal vi jo altså også i evigheden leve med jordskælv, orkaner og vulkanudbrud, hvilket jeg har svært ved at få til at stemme.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#110279 - 17/04/2010 18:22
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Det finder jeg nu svært foreneligt med med ordene i Åb 21,1. Og hvis Jorden ikke genskabes, så skal vi jo altså også i evigheden leve med jordskælv, orkaner og vulkanudbrud, hvilket jeg har svært ved at få til at stemme. så hvad mener du selv?
|
|
Til toppen
|
|
|
#110280 - 17/04/2010 22:55
|
Bruger
|
At Gud vil genskabe himmel og jord som han genskaber vore legemer. Jeg regner jo heller ikke med at skulle rende rundt og pudse briller eller have rundt i ryggen i evigheden. Så for mig er de relativt åbenlyst, at hele universet vil blive genskabt. Om ikke andet har fx solsystemet jo en udløbstid om nogle milliarder år, så jorden vil ikke være beboelig i al evighed uden dramatiske forandringer. Og så kan jeg ikke se noget bibelsk belæg for, at vi skal tilbringe evigheden på den nuværende jord.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#110284 - 18/04/2010 16:53
[Re: øhlenschlæger]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
At Gud vil genskabe himmel og jord som han genskaber vore legemer. Jeg regner jo heller ikke med at skulle rende rundt og pudse briller eller have ondt i ryggen i evigheden. Så for mig er de relativt åbenlyst, at hele universet vil blive genskabt. Om ikke andet har fx solsystemet jo en udløbstid om nogle milliarder år, så jorden vil ikke være beboelig i al evighed uden dramatiske forandringer. Og så kan jeg ikke se noget bibelsk belæg for, at vi skal tilbringe evigheden på den nuværende jord. Det mener jeg også. Og jeg synes der er fuldt bibelsk belæg for at mene det, jfr. de dejligt opmuntrende vers i begyndelsen af Åbenbaringsbogens kap. 21: Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige:
Nu er Guds bolig hos menneskene, han vil bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud vil selv være hos dem. Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet.
Og han, der sidder på tronen, sagde: "Se, jeg gør alting nyt!kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#110291 - 19/04/2010 14:27
[Re: Nygaard]
|
Bruger
|
Jeg skulle lige sunde mig ovenpå den helt massive demokratiske overvægt, fortalerne for en anden verden havde.
Jeg synes ikke, at de vers udelukker at der er tale om den samme jord.
altså ordene "se jeg gør alting nyt" kan jo handle om, at Jesus gør den gamle jord ny igen. Der vil det jo også give mere mening at tale om, at "havet ikke er der mere" - selvom dette selvfølgelig kan være en allegori til, at den store sekulære menneskemængde ikke længere skal være der.
For mig har ordene "se jeg gør alting nyt" nærmest været et motto for mig i mit kristne liv, hvor jeg altså vandrede i Guds fornyelse af mit liv. Og det var egentlig meget virkeligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#110293 - 19/04/2010 15:25
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg skulle lige sunde mig ovenpå den helt massive demokratiske overvægt, fortalerne for en anden verden havde.
Jeg synes ikke, at de vers udelukker at der er tale om den samme jord.
altså ordene "se jeg gør alting nyt" kan jo handle om, at Jesus gør den gamle jord ny igen. Der vil det jo også give mere mening at tale om, at "havet ikke er der mere" - selvom dette selvfølgelig kan være en allegori til, at den store sekulære menneskemængde ikke længere skal være der.
For mig har ordene "se jeg gør alting nyt" nærmest været et motto for mig i mit kristne liv, hvor jeg altså vandrede i Guds fornyelse af mit liv. Og det var egentlig meget virkeligt. .. jamen hold da endelig fast i den overbevisning, som du har det godt med! Sandheden beror nu engang ikke på en demokratisk flertalsafgørelse, og de som tager fejl bliver næppe forkastet af den grund! Og hvis du har ret, altså hvis! Gud nu fornyr vores gamle, slidte jord i stedet for at skabe en helt ny - ja så er det helt fint med mig! Men så skal det også være en totalrenovering af hele universet!  Jobs bog, 42,1-3: "Job svarede Herren: Nu ved jeg, at du formår alt, intet, du har besluttet, er umuligt for dig. Hvem er det, der uden kundskab tilslører det, du har bestemt? Jeg har talt om noget, jeg ikke forstod, om ting, der var for underfulde til, at jeg kunne vide besked." kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#110294 - 19/04/2010 16:11
|
Bruger
Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
|
Hej P_sniksnak Hvordan forklarer du så versene: Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt, og jeg er ret sikker på, at det nok skal blive mega fedt lige meget hvilken af de to valgmuligheder det bliver Men det er da en interessant tanke MVH Nygaard
At leve Gud nær er min lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#110295 - 19/04/2010 18:02
|
Bruger
|
Nå!
Kristina, er der ikke også noget med at du er tilhænger af bortrykkelsen? Altså at du i det hele taget forventer en paradisisk tilværelse et andet sted i verden eller i himmelen eller lignende.
Altså, jeg ser det sådan, at Jesus kom (bl.a.) for at udrydde det onde af verden, og det vil jo være lidt mærkeligt, hvis Gud derefter flytter os til en anden verden.
På den anden side, så altimens helvede er nedenunder vores fødder lige nu, så gætter jeg på, at ildsøen fysisk vil være et andet sted end i vores jordklode.
Man kan dog ud af slutningen af Esajas se, at vi ville kunne se de mennesker som brød med Gud, så de må være der et eller andet sted.
Ændret af P_sniksnak (19/04/2010 18:21)
|
|
Til toppen
|
|
|
#110296 - 19/04/2010 18:17
|
Bruger
|
Hej P_sniksnak
Hvordan forklarer du så versene:
Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. Var der ikke lige det der skriftsted med "Se, jeg gør alting nyt!". Altså, Gud tager vores jord og gør den ny. Sandsynligvis vil der være tale om et regenerativt værk, for alle de dyrearter som er forsvundet, forurening, etc. Det synes jeg ikke er umuligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#110297 - 19/04/2010 20:09
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nå!
Kristina, er der ikke også noget med at du er tilhænger af bortrykkelsen? Altså at du i det hele taget forventer en paradisisk tilværelse et andet sted i verden eller i himmelen eller lignende.
Altså, jeg ser det sådan, at Jesus kom (bl.a.) for at udrydde det onde af verden, og det vil jo være lidt mærkeligt, hvis Gud derefter flytter os til en anden verden.
På den anden side, så altimens helvede er nedenunder vores fødder lige nu, så gætter jeg på, at ildsøen fysisk vil være et andet sted end i vores jordklode.
Man kan dog ud af slutningen af Esajas se, at vi ville kunne se de mennesker som brød med Gud, så de må være der et eller andet sted. Bortrykkelsen? Næh! Jeg tror ikke på bortrykkelsen/tusindårsriget og hvad deraf følger. Jeg tror på Jesu genkomst og verdensdommen som én samlet begivenhed, som indtræffer når verdenshistorien er skrevet færdig. Matt. 25,31-46. Der er en redegørelse for de forskellige tolkninger: http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=233Jeg tror heller ikke, at helvede er nedenunder vores fødder, ej heller nogen andre steder. Og jeg tror heller ikke, at at Paradiset - den nye (subsidiært renoverede!) jord - har eksistens. Ikke endnu! Vi er i "de sidste tider", som vi har været i de sidste par tusind år. Hvor længe endnu ved vi ikke. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|