Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#11020 - 12/04/2003 20:14 Kvindelige præster
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej

Emnet bliver ofte drøftet - for og imod

Jeg har i 2. Tim fundet følgende....men ved ikke om det lige netop er dette skriftsted der henvises til fra modstanderne af kvindelige præster????.

"Bønnen ved gudstjenesten
v1 Jeg formaner da først af alt til bønner og anråbelser, forbønner og taksigelser for alle mennesker; v2 bed for konger og for alle i høje stillinger, så vi kan leve et roligt og stille liv, i al gudfrygtighed og agtværdighed. v3 Det er godt og værdsat hos Gud, vor frelser, v4 som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden. v5 For der er én Gud og én formidler mellem Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus, v6 som gav sig selv som løsesum for alle – det var vidnesbyrdet, da tiden var inde. v7 For det vidnesbyrd blev jeg indsat som forkynder og apostel – jeg taler sandhed, jeg lyver ikke – og som hedningers lærer i tro og sandhed.

v8 Jeg vil altså, at mændene alle vegne skal bede med fromt løftede hænder, uden vrede og uden splid.

Formaninger om kvinderne
v9 Ligeledes vil jeg, at kvinder skal være ærbart og ikke prangende klædt, deres pynt skal ikke være kunstfærdige håropsætninger og guld eller perler eller dyrt tøj, v10 men gode gerninger, som det sømmer sig for kvinder, der vedkender sig deres gudsfrygt.

v11 En kvinde skal lade sig belære i stilhed og underordne sig i alt; v12 men at optræde som lærer tillader jeg ikke en kvinde, heller ikke at bestemme over sin mand; hun skal leve i stilhed. v13 For Adam blev skabt først, derefter Eva, v14 og det var ikke Adam, der blev forledt, men kvinden lod sig forlede og overtrådte budet. v15 Men frelses skal hun, ved barnefødslen – hvis de da holder fast ved tro og kærlighed og hellighed med besindighed (3,1) – troværdigt er det ord! "

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#11021 - 12/04/2003 21:19 Re: Kvindelige præster [Re: malli]
Anonym
Anonym

Kære Malli.

Ja. Netop læreembedet.
Der er heller ikke kvindelige præster i Bibelen. Kun menighedsforstandere osv. som altså ikke er det samme som præster.
I øvrigt er jeg ikke vildt inde i dette, ville bare give en kommentar, i min "egenskab" af modstander af kvindelige præster. Eller sagt på en anden måde: Gud kalder mænd til dette, og kvinder til andre ting, fx. at føde børn. Det er kvindens gave og ansvar, og præsteembedet er forbeholdt mænd.
Vi er lige for Gud, men ikke ens.

mkh søster B

Til toppen 
#11022 - 12/04/2003 22:39 Re: Kvindelige præster
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg er ikke enig i at kvinder ikke kan være præster, det står der ikke noget om, læser du brevene så står der at kvinder underviste andre

Miriam #Ex 15:20 profetinde
Anna #Lu 2:36,37 profetinde
Rom 16:1 Men jeg anbefaler eder Føbe, vor Søster, som er Tjenerinde ved Menighed i Kenkreæ,
Phi 4:3 Ja, jeg beder også dig, min ægte Synzygus! tag dig af dem; thi de have med mig stridt i Evangeliet, tillige med Klemens og mine øvrige Medarbejdere, hvis Navne stå i Livets Bog.

4. Women are forbidden to teach publicly #1Co 14:34,35 1Ti 2:11,12

Even though he bases his argument for woman's keeping silence in public worship on Adam's priority of creation and her priority in transgression (1Ti_2:13, 1Ti_2:14), modern scholarship unhesitatingly affirms that his prohibition was applicable only to the peculiar conditions of his own time. Her culture, grace, scholarship, ability, religious devotion and spiritual enduement make it evident that she is often as truly called of God to public address and instruction as man. It is evident in the New Testament and in the writings of the Apostolic Fathers that women, through the agency of two ecclesiastical orders, were assigned official duties in the conduct and ministrations of the early church.

Jeg har fundet alle disse noter fra eaton, isbe, torrey

Til toppen 
#11023 - 12/04/2003 22:55 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym

At kvinder har undervist, betyder ikke at de var præster.

Kvinder må også gerne undervise i dag. Både børn og voksne. (vi taler den katolske Kirke)

Profetinder, er ikke præster.

Men jeg ville også bare sige til Malli, at vi netop hæfter ved det skriftsted hun nævnte. Det var ikke et startskud til endnu en debat om kvindelige præster er tilladt eller ej. I hvert fald ikke med mig som deltager. Jeg har ikke tilføjelser til mine tidligere indlæg om emnet.

Guds fred,
søster B

Til toppen 
#11024 - 13/04/2003 00:08 Re: Kvindelige præster
malli
Bruger

Hej Søster B

Jeg ville såmænd bare høre begrundelsen ud fra skrifterne....for det synes jeg ikke helt mit citat var. Jeg tænkte på om der var andre steder i biblen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11025 - 13/04/2003 00:40 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
malli
Bruger

Hej Ole Madsen

Jeg er enig med dig.....har læst begrundelsen i Kor., Tim. og Gal. og ser dette som været udsagn til de enkelte menigheder på daværende tidspunkt. Der står iøvrigt også at mændene fromt skal have løftede hænder i bøn, og kvinderne ikke må bære guld og perler - gad vide hvor mange steder det sker?

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11026 - 13/04/2003 03:02 Re: Kvindelige præster [Re: malli]
**El-UZI**
Bruger

Reg.: 06/04/2003
Det står i Bibelen, så hvad er der at diskutere?

Nævn mig et sted i Bibelen hvor Gud siger, at der godt må fremstå kvindelige lærere? Profetere må de skam godt og lign. men lære? Ved godt det lyder strengt, men der må være en grund til det er sådan! eller hvad mener I? - ved vi bedre end Gud?

Og Malli.... bare fordi det ikke sker i dagens kirker at kvinder kommer uden smykker og at mændene ikke løfter hænderne op og beder i fromhed, hvordan skulle dette sætte Guds formaning ud af drift??

Vi har det med at tilpasse Bibelen efter os selv mange gange.... det må vi passe på med!
Stå fast på Ordet!

-El-UZI

Til toppen 
#11027 - 13/04/2003 08:03 Re: Kvindelige præster [Re: **El-UZI**]
Ole Madsen
Bruger

Præster og lærerer er ikke det samme

Ole

Til toppen 
#11028 - 13/04/2003 09:11 Re: Kvindelige præster [Re: **El-UZI**]
malli
Bruger

Hej El-uzi

"Det står i Bibelen, så hvad er der at diskutere?"

"Og Malli.... bare fordi det ikke sker i dagens kirker at kvinder kommer uden smykker og at mændene ikke løfter hænderne op og beder i fromhed, hvordan skulle dette sætte Guds formaning ud af drift?? "

Der er det at diskutere hvad HENSIGTEN er ! Der er jo væsentlig forskel på en formaning til enkelte menigheder i en bestemt kultur for over 1000 år siden, og så Guds bud der er universelle og altid gældende.....

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11029 - 13/04/2003 16:13 Re: Kvindelige præster [Re: malli]
kristina52
Bruger

Reg.: 14/03/2003
Kære malli,

Jeg har vist anbefalet den før, men her kommer det igen:

Der findes et lille hefte, som hedder

Kvinnens plass i menigheten. Hva sier Guds ord?
af Øyvind Andersen, Antikkforlaget. 1988.

På norsk, men hurtigt og let læst,
34 små sider.

Den giver alle relevante bibelcitater med forklaring.
Bibens sidste afsnit hedder:

"Like visst som kvinnen er likt vurdert med mannen som menneske og kristen, like visst er det at den offentlige læremessige forkynnelse og administration i Guds menighed er mannens sak alene."

Det drejer sig altså om læremæssige funktioner og forkyndelse i menighedssamlingerne .

Vi, som er kristne kvinder, har helt bestemt også både ret og pligt til at udbrede evangeliet og fortælle om Jesus - på gader og stræder - og her på JesusNet .

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11030 - 13/04/2003 17:22 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
Ole Madsen
Bruger

Jeg er ikke helt enig med dig

Det drejer sig altså om læremæssige funktioner og forkyndelse i menighedssamlingerne

Jeg er formodenligt ikke uenig med læremæssige funktioner, men ikke i det forkyndende, der er mange eksempler på hvor Gud har brugt kvinder i forkyndelse, og at der ved dem er nået mange tusinder af mennesker.

Læs evt mit tidligere indlæg, der er et citat på engelsk som er noget om de kvinder som også underviste

Ole

Til toppen 
#11031 - 13/04/2003 22:03 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
kristina52
Bruger

Kære Ole,

Ja, der var kvinder blandt disciplene (Apg 1,14), og Ånden kom over både kvinder og mænd (Apg 2,17)

Ligeledes var der kvinder med profetisk nådegave.
Men intet tyder på, at kvinder var forkyndere.

Kvinder havde en særlig stor forståelse for Jesu gerning, det gjorde Jesus brug af efter opstandelsen (Magdalene, Salome og Maria). Men alt dette var personlige meddelelser, og ikke offentlig forkyndelse.

Ansvaret for missionen og for forkyndelsen tilkommer mænd.

Dette er hvad jeg fik ud af at læse det lille hefte og de skriftsteder, det handler om.

Desuden stemmer det fint med min egen private erfaring.
Selv inden jeg havde læst ret meget i bibelen, og slet ikke vidste at det kunne være forkert med kvindelige præster, havde jeg det dårligt med at være til gudstjeneste hos kvinder, selv om jeg ikke havde nogen konkrete indvendinger mod deres
forkyndelsens indhold.

Men jeg er da helt klar over, og respekterer, at mange andre har en anden mening om den sag. Men bibeltro synes jeg så ikke de er.

kristina

*.. falske kristus'er og falske profeter .. skal gøre store tegn og undere .. * Matt 24,24

Til toppen 
#11032 - 13/04/2003 22:10 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
Ole Madsen
Bruger

Jeg må sige at du måske har ret, og måske ikke, jeg ved ikke helt, jeg kan bare se at adskillelige forkyndere er kvinder, hvor der er en gave til at forkynde.

Ole

Til toppen 
#11033 - 13/04/2003 22:13 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
Ole Madsen
Bruger

Men jeg er da helt klar over, og respekterer, at mange andre har en anden mening om den sag. Men bibeltro synes jeg så ikke de er.

Jeg syntes du har mange ben i næsen, måske så mange at du glemmer at du godt kan tage fejl.

Ole

Til toppen 
#11034 - 13/04/2003 22:16 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
Ole Madsen
Bruger

du glemmer at du godt kan tage fejl. mere forsigtighed jo mere vi får lov af Gud at få indsigt i.

Ole

Til toppen 
#11035 - 13/04/2003 23:57 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
kristina52
Bruger

Kære Ole,

Jeg må sige at du måske har ret, og måske ikke, jeg ved ikke helt, jeg kan bare se at adskillelige forkyndere er kvinder, hvor der er en gave til at forkynde.

Kvinder må da sandelig også forkynde, bare ikke som præster eller ansvarlige lærere i menighedssamlinger.

kristina

Til toppen 
#11036 - 14/04/2003 00:05 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
kristina52
Bruger

Kære Ole, du skriver:

du glemmer at du godt kan tage fejl. mere forsigtighed jo mere vi får lov af Gud at få indsigt

Jeg tager skam tit fejl! Og forsigtighed er nok ikke blandt mine dyder

Men Paulus, som er Jesu apostel, tager ikke fejl, det tror jeg vi er enige om.

Så skal vi ikke hellere debattere ud fra Bibelen end min egen fejlbarlighed og mangel på forsigtighed?

krisina

Til toppen 
#11037 - 14/04/2003 02:26 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
vil helst ikke ses på som værende ikke-bibeltro, jeg mener i al ydmyghed at man godt med Bibelen i hånden kan forsvare kvindelige præster..... (kender godt skriftstederne).
uha da! håber ikke jeg bliver stenet nu hæhæhæhæhæhæhæ

Gud velsigne dig helt vildt kære Kristina og må Han give dig en helt fantastisk påske!!
-serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#11038 - 14/04/2003 02:32 Re: Kvindelige præster
serner
Bruger

hej Søs

undskyld jeg alligevel kommer med en lille henvisning......
1.Pet2:9 omtaler de kristne som: en udvalgt slægt, et kongeligt præsteskab, et ejendomsfolk.....
vi er altså alle præster....

Glædelig påske!!
-serner

Til toppen 
#11039 - 14/04/2003 02:34 Re: Kvindelige præster [Re: Ole Madsen]
serner
Bruger

Vigtig pointe!!

-serner

Til toppen 
#11040 - 14/04/2003 03:28 Re: Kvindelige præster [Re: malli]
serner
Bruger

Hej malli

Ja! dette er stedet hvor hovedargumentet hentes.

lige et par kommentarer.....
en hyppig fejl er at læse vor tids folkekirkelige embede ind i den nytestamentlige menigheds situation og lader omvendt som, at hele fylden af ledelsestjenester, som er beskrevet i Det Nye Testamente, er indeholdt i vor kirkes embede. Med andre ord: Det er ikke det samme at være præst og at være lærer.

2Johannesbrev er interessant her. Det er rettet til "den udvalgte frue", som har tilsynet med forkyndelsen i hendes hus.

indrømmer blankt at 1.Tim-teksten er lidt svær. Forstås teksten som en lovtekst, omhandlende den eneste gyldige kirkeordning, kan man komme frem til at kvinder ikke må være præster, i betydningen lærere. Hvilken konsekvens ville teksten da have for fx kirkelig voksenundervisning, arbejdet på missionsmarken? For at forstå teksten må vi tilbage til Paulus' hovedanliggende, som ikke er et forbud mod kvindelige præster, men at hindre vranglære; derfor skal kvinder undervises i læren (jfr.1Tim.2:11). Paulus kan ikke, hvis han er tro imod hvad han ellers skriver, have været principielt imod kvindelige ledere, når han kan lade dem være diakoner (Rom.16:1-3; 1Tim.3:11) og når han kan lade rige enker og gifte kvinder have del i tilsynet med menighederne i deres hjem (Kol.4:15; Rom16:3-16; Fil.1-2).

Pointen er at Paulus ikke ønsker at modsige sig selv i sine grundlæggende synspunkter. Men dette betyder ikke at konkrete, situationsbestemte formaninger ikke kan virke modsigelsesfyldte. Så der var sandsynligt særlige omstændigheder her der får Paulus til at forbyde kvindelige lærere (dette er det eneste sted i skriften og hos Paulus jeg ser dette forbud). Meget sandsynligt kan man finde løsningen i frugtbarhedskulten i Efesus. Dermed er 1Tim2:12 en situationsbestemt formaning for at beskytte kirken mod vranglære i Efesus ud fra hvordan tingene står til der og ikke en almengyldig befaling til hele kristi legeme på alle steder til alle tider!!

Forsøger ikke at trække noget fra skriften!!!!!!!! det er vigtigt for mig at pointere!!! Jeg forsøger blot at læse skriften i sin helhed og i sin sammenhæng!!

Glædelig påske
-serner

Til toppen 
#11041 - 14/04/2003 08:32 Re: Kvindelige præster [Re: serner]
kristina52
Bruger

kære Serner, det er jeg da helt enig med dig i !!!
Det var også netop det jeg troede jeg havde givet udtryk for, men
det lykkedes så ikke, kan jeg forstå ..

At jeg selv er landet på at mene, at jeg er endnu mere bibeltro end
dem der holder på den konkurrerende hest betyder bestemt ikke, at andre
ikke med lige så god ret kan have en anden mening. Desuden mener jeg ikke
at denne sag er af afgørende betydning .

Og frygt ikke! Ingen stening herfra! Jeg er faktisk aldrig voldelig, det har jeg slet ikke fysik til

May the best horse win - tak for dine gode ønsker - og i lige måde til dig
og din kirke (hvor jeg faktisk selv befandt mig påskelørdag sidste år.)

Hav en fantastisk påske allesammen - dage til grænsesprængende undren,
glæde og taknemmelighed for hvad Gud har gjort for os ....

kristina

Til toppen 
#11042 - 14/04/2003 08:43 Re: Forvirring mht præster og lærere [Re: malli]
ezmaralda
Bruger

Reg.: 16/03/2003
Hej alle

Nu har jeg læst alle inlægene i denne tråd og ser at der er nogen som deler min forvirring. Jeg tror at hvis vi har samme ordforklaring på de forskellige ord ville vi have nemmere ved at debatere (måske til enighed)

Min forvirring går ud på:

- Hvad var en præst i GT
- Hvad var en præst i NT
- Hvad er en præst i dag

- Hvad var en lære i GT, NT, i dag

Hvad ligger der i ordene, hvad er/var deres opgaver.....

hvordan tolker i disse ord og hvad lægger I i dem?

venlig hilsen Ester (Esmaralda)

Til toppen 
#11043 - 14/04/2003 09:06 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
Ole Madsen
Bruger

Du tror vel ikke at jeg er bedre?

Ole

Til toppen 
#11044 - 14/04/2003 09:07 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
Ole Madsen
Bruger

Hvad er forskellen på en præst og en lærer?

Ole

Til toppen 
#11045 - 14/04/2003 11:10 Re: Kvindelige præster [Re: kristina52]
serner
Bruger

Amén og tak Kristina

-serner

Til toppen 
#11046 - 14/04/2003 17:31 Re: Kvindelige præster [Re: serner]
malli
Bruger

Hej Serner

Mange tak for dit indlæg. Jeg kunne godt tænke mig hvis du vil uddybe denne "Meget sandsynligt kan man finde løsningen i frugtbarhedskulten i Efesus. "Hvordan mener du det kan have relation til de kvindelige lærere?

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11047 - 14/04/2003 18:36 En artikel om kvindelige præster eller ej [Re: malli]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Jeg kan anbefale jer at tage et kig på http://www.eben-ezer.dk/artikler.asp?ID=87, hvor Hans Ole Bækgaard (også kendt som Olsen) har skrevet en længere artikel, der er blevet brugt som oplæg til en lørdagsskole i Eben-Ezer i Århus.

Artikelens overskrift er: Skal vi stadig sige nej til ordningen med kvindelig præstetjeneste anno 2003?

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
#11048 - 14/04/2003 18:47 Re: En artikel om kvindelige præster eller ej [Re: Nardus]
malli
Bruger

Hej Nardus

Tak for henvisningen, men jeg ikke så meget klogere, da det jeg down-loadede lignede russisk....eksempel :

Fx! ° ‘Êc! œæ "– ‚ˆ¤¨j‚A¢ð¨d i)ŠQã㈸b3

uanset om jeg gemte eller åbnede filen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11049 - 14/04/2003 18:51 Re: En artikel om kvindelige præster eller ej [Re: malli]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Har du installeret Acrobat Reader på din PC?

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm
admin

Til toppen 
#11050 - 14/04/2003 19:20 Re: En artikel om kvindelige præster eller ej [Re: Nardus]
malli
Bruger

Hej Nardus

Da det er en anden PC en den jeg normalt bruger.....vil jeg lige checke

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#11051 - 16/04/2003 19:06 Re: Kvindelige præster [Re: malli]
Vandrer i lyset
Bruger

Reg.: 09/03/2002
Sted: Århus
Jeg må kommentere denne debat, dette spørgsmål om hvor vidt kvinder må være præster eller ej er relevant for en teologistuderende som mig.

Lad mig først pointere at jeg ikke læser teologi fordi jeg vil være præst (jeg ved ikke engang om jeg bliver færdig hiin studium), jeg har enorm ærefrygt for embedet og ved at den dag jeg skulle blive færdig med studiet, vil det ikke være alene op til mig selv hvad jeg skal, men håber at jeg til den tid kan være åben for Guds vejledninger. Salme 37,5 er et vigtigt vers for mig.

Kan vi indrømme over for os selv at biblen ikke giver svar på alt, at vi ikke kan være sikker på at vi sidder inde med den rette fortolkning? Det ene tekststed siger kvinder skal sidder musestille og tilsløret, mens det andet siger, at alle er præster (alle --> både kvinder og mænd?). Er biblen så selvmodsigende eller skal teksterne tænkes ind i deres kulturelle og historiske sammenhæng?
Er der nogen der kan forstå og redegøre for HELE biblen? Jeg mener, vel er Ordet skabende og levende, men kan det forstås uden kærlighed, uden Guds hjælp, Helligånden?

Ligeledes: ved den enkelte om hun må være præst ud fra dogmerne og hvad alle missionsfolkene siger? Er det ikke spørgsmål om hendes personlige forhold til Gud? Kunne det ikke tænkes at Gud kunne finde på at kalde hende til et præsteligt embede? Altså jeg tror at Gud aldrig tvinger, men vejleder og giver os et valg.

Som sagt har jeg meget ærefrygt over for præstegerningen, og jeg kan forsikre jer at HVIS jeg skulle blive præst, så ville det ikke være uden tanke på nogle af mine kristne venner, som er imod kvindelige præster, så ville det ikke være uden at tænke på min familie, og jeg ville også have tænkt på hvad både biblen, samfundet og mine egne personlige egenskaber siger. Hvis jeg blev præst, ville det være fordi mit hjerte i kærlighed under tilbedelse var af Ånden blevet til draget til denne tjeneste! (kryptisk formuleret, men jeg håber I forstår hvad jeg mener).

Til toppen 
#11052 - 17/04/2003 00:43 Re: Kvindelige præster [Re: Vandrer i lyset]
Anonym
Anonym

Hej stud.teol

du har ret i at Bibelen skal læses med Helligåndens vejledning, for at give mening.

Jeg forstår godt hvad du mener, angående hvis nu du engang bliver præst. Du gør dig jo også mange overvejelser, og det er en god kvalitet i sådan et embede.

Jeg tror dog ikke, at Gud kalder nogen kvinde til at være præst. Hvis nogen kvinde føler sig kaldet til det, betyder det ikke at det faktisk ER det som Gud kalder hende til.
Omvendt, vil jeg ikke afvise det, for jeg er ikke Gud, og ved det ikke. Jeg kan bare ikke forestille mig det..

Men hvorom alting er - så har Folkekirken valgt at godtage kvindelige præster, og så er det dejligt at det måske bliver et tænksomt menneske som dig, som ønsker at Guds vejledning er bestemmende, og ikke egne ønsker og ambitioner.

Gud velsigne dig!

søster B

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær