Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 2 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#110182 - 09/04/2010 02:36 Videnskaben fremmer forståelsen af ordet
Gelardi
Bruger

Reg.: 29/01/2010
Hej Alle

I aftes da jeg var på vej hjem fra en ven tænkte jeg over dette Francis Collins citat:

Citat:
The laws of nature can never challenge the words of god, as he created them

Herefter slog det mig at det som fra videnskaben kan forekomme som voldsomme udfordringer mod guds ord tværtimod kan øge vores forståelse af guds ord.

Lad mig forklare.

Gennem historien har nogle af de største konflikter mellem videnskaben og kristendommen faktisk ledt til en bedre forståelse af guds ord.

Fx, da Gallilei i 1600-tallet opdagede at solen var centrum for vores solsystem, lød der et ramaskrig fra datidens kirkesamfund da der i bibelen står at jorden er centrum i universet. Da man senere i historien fandt ud af at det med solen faktisk var sandt, satte man sig ned og genovervejede tolkningen af dette skriftsted.
Nogle fandt ud af at en mere sandsynlig betydning af dette vers kunne være at grunden til at jorden var centrum i universet var at det var her gud placerede liv og mennesker, ikke på grund af den astronomiske placering.

Så hvad der i første omgang så ud til at være en videnskabelig kætterisk, og provokerende udtalelse endte med at blive anerkendt videnskabelig fakta og fremmede vores forståelse for guds ord.
Som Collins sagde:

Citat:
The laws of nature can never challenge the word of god, as he created them

Det betyder at når videnskabsfolk opdager nye fakta omkring jorden, rummet, livet etc. (her mener jeg selvfølgelig solide opdagelser såsom kemiske reaktioner, tyngdekræften, biologiske mekanismer, etc.) som ser ud til at udfordre guds ord, må disse videnskabelige opdagelser veje tungere i vores vurdering af sandhed end vores umiddelbare tolkning af det udfordrede bibelvers da videnskaben bare redegører for fakta om hvordan verden og naturen som er guds skabning (og derfor aldrig vil være i konflikt med hans ord) fungerer.

Så når vi lærer ting omkring universet som strider imod vores tolkning af guds ord, bør vi være henrykte da vi opdager at vi i vores tolkning har taget fejl og (i og med vi nu ved hvordan verset ikke skulle tolkes) er kommet en smule nærmere på en sandere forståelse af verset.

Hvis nogen vil se Francis Collins seminar

http://www.youtube.com/watch?v=DjJAWuzno9Y&playnext_from=TL&videos=gJuJm0rK4sM

Til dem af jer der ikke ved hvem han er, han en meget berømt kristen amerikansk videnskabsmand som blandt andet var lederen af projektet for kortlæggelsen af det menneskelige genom (HUGO) projektet. I 2009 blev han udnævnt af Obama til at være lederen af The national health institutes i USA.

Med venlig hilsen

Peter Gelardi

Til toppen 
#110188 - 09/04/2010 12:18 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: Gelardi]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Geraldi:o)

Jeg er enig med dig.. Hvad vi lærer via videnskabelige metoder, er så absolut med til at give os en dybere forståelse, både af hvad du kalder "G-Ds ord", men også af den verden vi lever i..

Personligt finder jeg tanken om, at G-D skulle have skabt universet over milliarder af år, meget større end en læsning af Skabelsesberetningen som værende på seks 24-timers døgn (hvilket jeg ikke finder grundlag for at acceptere, ud fra hvad jeg kan læse)..

Men du skriver, at der i Bibelen står, at jorden skulle være centrum i universet? Hvor står det, jeg mindes ikke umiddelbart at have læst det..

Mvh

Til toppen 
#110190 - 09/04/2010 14:00 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: Sammy]
Gelardi
Bruger

Reg.: 29/01/2010
Hej Sammy smil

Umiddelbart kan jeg ikke svare på dit spørgsmål.
Jeg har hørt at det vers skulle være grunden til konflikten mellem datidens kirke og Gallileis opdagelser.

Men vil da undersøge det smil

Mvh.

Peter

Til toppen 
#110205 - 09/04/2010 22:36 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: Sammy]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Tror kontroversen handlede om det sted hvor en af profeterne får "solen til at stå stille" hvilket umiddelbart implicerer at den bevæger sig i første omgang.

Til toppen 
#110206 - 10/04/2010 00:41 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: steffenlaursen]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hvis man læser Bibelen bogstaveligt beskriver den en flad jord med en solid hvælving over. Sol, måne og stjerner bevæger sig hen over hvælvingen.

Se f.eks. her: http://hypertextbook.com/eworld/geocentric.shtml

Man kan så efter behag omtyde Bibelen efterhånden som man bliver klogere på virkeligheden.

Hilsen matthias

"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther

Til toppen 
#110217 - 10/04/2010 18:47 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: matthias]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Oprindeligt skrevet af: matthias
Hvis man læser Bibelen bogstaveligt beskriver den en flad jord med en solid hvælving over.

..... Og den forestilling er efter Tacitus at dømme almindelig i oldtiden

• .....dels bliver det grænseløse Ocean hinsides, som så at sige ligger på den modsatte kant af jordens skive, kun sjældent befærdet med skibe fra vor del af denne. (fra Germania)

Nu kan jeg ikke læse den latinske udgave, så jeg må stole på, at H. H. Lefoliis oversættelse er dækkende.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#110222 - 10/04/2010 22:21 Re: Videnskaben fremmer forståelsen af ordet [Re: matthias]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Matthias..

Tak for link, meget interessant..

Der er dog, som jeg ser det, nogle problemer med forfatterens analyse, primært det, at han forholder sig til en oversættelse i stedet til grundsproget..

En anden ting er, at han udelukkende forholder sig til den kristne tolkningstradition og dermed udelukker andre tolkningstraditioner, som f.eks. den jødiske og den muslimske.. Det er lidt ærgeligt, men vel meget typisk for en generel eurocentrisk forhold til den slags..

Udover det, så var der dog en ting han skrev, som jeg er meget enig med ham i - og som et eller andet sted bør være udgangspunktet, hvis man vil forstå Bibelen (NT frataget;o), nemlig når han skriver: "The Bible cannot help us to understand astronomy." Han har helt ret, men det tror jeg egentlig heller ikke, nogen sinde har været meningen, omend der så har været folk, som har troet dette..

Mvh

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær