Menu
Hvem er online
2 registrerede (Maijannes, tau) og 5 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7464 Tråde
119494 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#110156 - 05/04/2010 16:10 Naturkatastrofer
Zarathustra
Bruger

Reg.: 16/02/2010
Sted: Haderslev Katedralskole
Hej allesammen.

Jeg er i gang med min SRO-opgave (studieretningsopgave), og har brug for noget hjælp. Det er min erfaring, at i er yderst bibelkyndige og altid har en masse artikler, som jeg ikke selv kan finde!
Jeg har brug for nogle artikler og/eller bibelcitater som kan hjælpe mig med at finde den kristne begrundelse for naturkatastrofer og specielt de lidelser, der rammer mennesket i denne forbindelse. De behøver ikke give svaret indenfor en speciel gren af kristendommen (LM, IM osv.), bare de forkynder et generelt kristent budskab og forklaring.

På forhånd tak smil

Til toppen 
#110157 - 05/04/2010 22:22 Re: Naturkatastrofer [Re: Zarathustra]
Nygaard
Bruger

Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
Hej Zarathustra

Jeg har et par steder, som måske kan hjælpe, men jeg er ikke sikker på, at der i biblen står noget specifikt om naturkatastrofer ud over i de sidste tider, men det falder vist uden for emnet.

Først er det vel vigtigt at slå fast, at det ikke er satan der skaber naturkatastrofer (eller det onde og lidelser), men Gud:

Esajas 45,6
1 samuelsbog 2,6-7
Amos Bog 3,6b

Det er forklaret af Leif Andersen i denne artikel:
http://jesusnet.dk/index.php?special_id=21&svar_id=232

Hvorfor så lidelsen? fælles for de ovenstående bibelsteder er, at Gud bare siger, at han gør det og ikke hvorfor. Jeg tror, at efter syndefaldet, hvor synden kom ind i verden har Gud tilladt grufulde ting i verden, uden anden grund, end at i selv har valgt det.

håber det hjalp dig lidt i gang, og held og lykke.

Michael Nygaard

At leve Gud nær er min lykke

Til toppen 
#110158 - 05/04/2010 23:01 Re: Naturkatastrofer [Re: Nygaard]
Zarathustra
Bruger

Reg.: 16/02/2010
Sted: Haderslev Katedralskole
Mange tak. Jeg er også blevet henvist til nogle artikler på Religion.dk, hvis nogle andre skulle være interesseret:
http://www.religion.dk/artikel/89994:
http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100007620:aid=238828

"Men lad mig nu gå, så jeg ikke tager noget fra jer!"

Til toppen 
#110163 - 06/04/2010 14:53 Re: Naturkatastrofer [Re: Zarathustra]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Lige som supplement synes jeg Luk 13,1-5 er relevant:

v1 På den tid kom nogle og fortalte ham om de galilæere, hvis blod Pilatus havde blandet med blodet fra deres offerdyr. v2 Og han sagde til dem: »Mener I, at de var større syndere end alle andre galilæere, siden det gik dem sådan? v3 Nej, siger jeg, men hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de. v4 Eller de atten, som tårnet i Siloa styrtede ned over og dræbte – mener I, at de var mere skyldige end alle andre i Jerusalem? v5 Nej, siger jeg, men hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de.«

Det giver langt fra et fyldestgørende svar på problematiken, men det udelukker ihvertfald efter min bedste mening, at dem, der rammes af ulykker, bliver ramt, fordi de bliver straffet af Gud.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær