Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 2 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115517 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#110010 - 24/03/2010 23:56 Skilsmisse og nyt ægteskab
Anonym
Anonym

Hej.
Jeg har diskuteret muligheden for at blive gift igen efter skilsmisse med en kristen som har været gift og skilt 2 gange. Han mener kun det er den person som ønsker skilsmissen, som er bundet og ikke må gifte sig igen, mens den anden part er sat fri og godt kan gifte sig igen. Jeg mener at "enhver" gælder begge parter, men her kan vi ikke blive enige.
Så vil jeg høre hvordan det står i min situation: Jeg blev gift tidligt, på et tidspunkt hvor jeg ikke var kristen og det var manden jeg giftede mig med heller ikke. Han havde været gift før (på rådhuset) og vi blev gift i kirke. Men hvis tilfældet er, at han stadig er bundet af sit første ægteskab, var vores ægteskab jo utugt?
I løbet af vores ægteskab blev jeg kristen og dette forstod min mand ikke, men accepterede det nogenlunde. Vi havde dog flere kriser i ægteskabet, som regel fandt min mand en "fortrolig" at tale med dette om og enkelte gange flyttede han hen til denne fortrolige. Til sidst endte det også med skilsmisse og min mand giftede sig igen med den sidste han havde delt fortrolighed med.
Nu vil jeg gerne høre om jeg er fri til at gifte mig igen, eller om jeg er bundet af et ægteskab som egentlig var "forkert", da min mand jo var fraskilt?

Til toppen 
#110194 - 09/04/2010 15:56 Re: Skilsmisse og nyt ægteskab [Re: Anonym]
Bloch
Brevkasseredaktør
Bruger

Reg.: 15/06/2007
Sted: Rønne
Hej!

Jeg gætter på, at det er Jesu ord i Luk. 16,18, i har drøftet.
Der er flere steder i NT, der omhandler både skilsmisse og gengifte, og desværre er det ikke sådan, at alle kristne er klart enige om, hvordan disse vers skal tolkes. Sprint har skrevet en længere artikel om dette her på sitet. Du finder den her .

Du kan godt spørge så mange forskellige kristne, at du til sidst rammer nogen, der giver dig det svar, som du helst vil høre. Det er godt, at ville lade sig vejlede, men du må aldrig handle på baggrund af, hvad andre har sagt. Du er nødt til, at forholde dig til det, som bibelen siger, og lade det være rettesnor for dig. Kommer du til en konklusion, der er anderledes end det, som dine kristne venner siger, så er det alene dit ansvar ind for Guds ansigt, hvordan du handler. Lad altså være med at afkræve, at andre skal sige god for det.

Vælger du, at indgå i et nyt ægteskab, så er der tydeligvis nogle opgaver, som hverken du, eller din nye ægtefælle kan påtage jer. Det er også beskrevet i en anden artikel. Den hedder: Tilgiver Gud, hvis man bliver gift igen ?

Så vil jeg også godt komme med et par menneskelige overvejelser. Det er værd, at overveje risikoen ved, at gifte sig for hurtigt igen efter en skilsmisse. Vil en ny ægtefælle blot være et surrogat for den ægtefælde, der ikke er der mere.
Det er da også nødvendigt, at overveje risikoen for, om det er muligt, at stole på den fraskilte. (Bemærk, at jeg ikke har sagt, at det ikke er muligt. Jeg nævner blot, at det er en overvejelse værd). Denne overvejelse bliver måske endnu mere aktuel, hvis der er flere skilsmisser i kølvandet.

Det havde været mere enkelt, om jeg kunne have givet dig et svar med enten JA eller NEJ. Der er ingen tvivl om, at et sådant svar kunne du have fået, hvis du havde spurgt, om ægteskabet var Gud villet, og om det er Guds plan, at ægteskabet skal være livslangt. Her er budskabet klart i bibelen. Men nu var dit spørgsmål jo, hvordan vi skal forholde os i en verden, hvor vi alt for ofte slår livet i stykker, og handler på egen hånd.

Må du forblive bevaret for Jesus
Jørgen Bloch

Jørgen Bloch

Til toppen 

Ordstyrer:  Bloch, Kefas, kristina 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær