2536 Brugere
23 Fora
7155 Tråde
116402 Indlæg |
|
#109938 - 17/03/2010 21:29
Kristne og (gælds-) økonomi
|
Bruger
Reg.: 26/10/2009
|
Jesus og mine penge (en anden tråd om emnet). Jeg har selv prøvet at leve efter den meget frikirkelige devise, hvor man betaler tiende, samt lægger ganske anseelige beløb i kollekten. Faktisk var der et par år, hvor jeg på trods af en personlig indtægt på den halve million, levede virkelig fattigt, så meget gav jeg til den kirkelige bevægelse, som jeg var medlem af. Og alligevel må jeg sige, den nagende følelse af aldrig at have givet nok, forsvandt ikke. Jeg hadede prædikenerne, når de endnu en gang skulle til at prædike pengene op af lommerne på mig. Ja, prædikanterne havde faktisk ikke mange hæmninger i den retning. De foreslog også frisk, at man tog et lån for Guds riges skyld. Det kan måske lyde lidt bittert, og det er det faktisk også. Øv, hvor er jeg skuffet over prædikanter, som ikke har andet for end at prædike pengene op af lommerne på folk, og derefter sørge for at bruge alle disse penge, således at det som blev "givet til Gud" ender i ledelsens luskusforbrug. Og skriftstederne? Malakias 3, 8: Se til om jeg ikke udøser himlens velsignelse over dig. Døøøøøhhhhh. Nej, det var rædselsfulde år i fattigdom og armod, og social fattigdom tillige. Jeg ønsker ikke den tid tilbage. Til de kristne, som er glade for at betale tiende til deres kirke siger jeg: tillykke, men lad være med at komme rendende og påstå at det skal hele verden gøre. Næh .... (uddybelse følger i næste indlæg, jeg er modstander af lange indlæg)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109939 - 17/03/2010 21:41
Re: Kristne og (gælds-) økonomi
[Re: Peter-sniksnak]
|
Bruger
|
Så lige et par skriftsteder.
1 mos 14,20:Og Abram gav ham tiende af det alt sammen.
1 mos 28,20:Så aflagde Jakob et løfte: »Hvis Gud er med mig og bevarer mig på denne rejse og giver mig føde og klæder, v21 og hvis jeg vender tilbage til min fars hus i god behold, så skal Herren være min Gud; v22 stenen her, som jeg har rejst som stenstøtte, skal være Guds hus, og alt, hvad du giver mig, vil jeg give dig tiende af.«
3 mos 27: v30 Al tiende af landet, både jordens korn og træernes frugt, tilhører Herren. Det er helliget Herren. v31 Hvis nogen vil indløse noget af sin tiende, skal der lægges en femtedel til. v32 Med hensyn til tiende af køer og får, af alt det, som passerer under hyrdestaven, skal hvert tiende dyr være helliget Herren.
4 mos 18,21: Levitterne giver jeg al tiende i Israel som arvelod, til gengæld for det arbejde, de udfører i Åbenbaringsteltet
5 mos 14: v22 År for år skal du tage tiende af hele den afgrøde, din mark bærer, v23 og på det sted, Herren din Gud udvælger til bolig for sit navn, skal du for hans ansigt spise tienden af dit korn, din vin og din olie, samt det førstefødte af dine køer og får, for at du må lære at frygte Herren din Gud alle dage. v24 Men bliver vejen for lang for dig, så du ikke kan bringe det derhen, fordi det sted, Herren din Gud udvælger til at sætte sit navn på, er for langt borte fra dig, og fordi Herren din Gud har velsignet dig, v25 så omsæt det i penge; læg dem i pungen, og tag den med dig til det sted, Herren din Gud udvælger. v26 Giv pengene ud på alt det, du har lyst til, køer og får, vin og øl, alt hvad dit hjerte begærer, og hold så måltid der for Herren din Guds ansigt, og glæd dig sammen med din familie v27 og sammen med levitterne, som er i dine byer; dem må du ikke svigte, for de har ikke fået tildelt arvelod, sådan som du fik det.
v28 Hvert tredje år skal du udtage hele tienden af din afgrøde i det år og lade den blive hjemme i dine byer. v29 Så skal levitterne, der jo ikke har fået tildelt arvelod, sådan som du fik det, og de fremmede, de faderløse og enkerne, der bor i dine byer, komme og spise sig mætte, for at Herren din Gud kan velsigne dig i al den gerning, du udfører.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109940 - 17/03/2010 21:49
|
Bruger
|
Så kommer det, som jeg gerne vil sige desangående.
Læg mærke til, at tienden handler om at noget er helliget Herren. Læg endvidere mærke til skriftstedet fra 5. mosebog, som er Bibelens længste sammenhængende skriftsted om emnet. Hvad står der her? Jamen, man må sørme godt selv spise sin tiende !!!!
Idet man husker levitterne og de fattige.
Hvad er det så for noget, det med Malakias 3,8? Jamen, der har vel været behov for at israelitterne begyndte overhovedet at hellige noget som helst af deres økonomi til Herren. Og så kan det være en god start at have et fast beløb at give.
Jeg tænker altså således, at det handler om, at man helliger noget af sin økonomi til Gud, og så kan Gud lægge en på hjerte, hvordan den skal bruges. Personligt synes jeg der er masser af gode formål, som man kan bruge sin tiende på.
Men den der prædiken om, at man skal give tiende til sin lokale menighed og at man derudover også skal give gaver, udsæd, etc. den kan jeg altså ikke skrive under på. Det ender med at blive slaveri, snarere end at det bliver noget man gør af hjertet, ud af en relation med Gud.
Upsss der var jeg lige ved at glemme, hvad det egentlig var jeg var frustreret over.
Jo, det virker som om samfundets gældsøkonomi er gledet ind i de kristne rækker, således at man faktisk ikke kan tillade sig at spare op til noget som helst, for lige så snart man har en opsparing, så kan man jo finde en broder, som har en gæld, som man jo så kan betale. Sådan !!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#109944 - 17/03/2010 23:25
|
Bruger
Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
|
Hej P-sniksnak
Jeg tror ligesom dig ikke, at det med tiende er en løsning på noget som helst. For mig at se er der 2 grupper man kan falde i når man giver tiende plus det løse. Den første er den som du selv nævner: man føler at lige meget, hvor mange penge man giver er det bare ikke nok. Den anden er den at man giver tiende og så har man gjort sit, så er det ikke nødvendigt at yde noget arbejde for man har jo betalt.
Jeg mener det er vigtigere, at man giver sin tid til de projekter der skal op og køre, det er selvfølgeligt vigtigt at økonomien er i orden.
At leve Gud nær er min lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#109954 - 18/03/2010 11:55
|
Administrator
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
|
Hej P_sniksnak Har du set givdigrig.dk? Det er et oplæg fra seks organisationer på kirkens 'højrefløj' med 10 teser angående 'velstand, velfærd og ansvar'. Jeg synes selv, det er et rigtig godt oplæg til debat om givertjeneste og forvalterskabstanken, der formår at styre uden om klichéer og vanetænkning omkring disse ting og breder perspektivet ud, så det er til at holde ud. Altså, at det at vi er 'oikonomoi', handler om andet og mere end bare at lægge penge i kirkebøssen. I øvrigt udgiver Forlagsgruppen Lohse netop i dag en bog, med uddybende artikler om de 10 teser: Tak for lån. Med venlig hilsen
|
|
Til toppen
|
|
|
#109958 - 18/03/2010 15:16
[Re: Kefas]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej P_sniksnak Har du set givdigrig.dk? Det er et oplæg fra seks organisationer på kirkens 'højrefløj' med 10 teser angående 'velstand, velfærd og ansvar'. Jeg synes selv, det er et rigtig godt oplæg til debat om givertjeneste og forvalterskabstanken, der formår at styre uden om klichéer og vanetænkning omkring disse ting og breder perspektivet ud, så det er til at holde ud. Altså, at det at vi er 'oikonomoi', handler om andet og mere end bare at lægge penge i kirkebøssen. I øvrigt udgiver Forlagsgruppen Lohse netop i dag en bog, med uddybende artikler om de 10 teser: Tak for lån. Hej Kefas - mange tak for henvisningen! Jeg har omgående hjembestilt "Tak for lån" på biblioteket og glæder mig til at læse den. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109963 - 18/03/2010 21:41
|
Bruger
Reg.: 01/02/2008
Sted: Esbjerg
|
Hej P_sniksnak
Når jeg hører om sådan noget, kommer jeg til at tænke på Mark. 12, 41-44: "Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af.«"
Det siger mig at det ikke handler om hvor meget man giver, men mere om hvorfor man giver. Hvis man giver penge til kirken fordi man føler sig forpligtet til det, eller har skyldfølelse, så tror jeg ikke det betyder ligeså meget som hvis man giver for oprigtigt at ville hjælpe andre eller give til Guds rige.
Jeg har også været stødt på de mennesker der ikke mente at man kunne give nok til kirken, og så betød det ikke noget at man selv havde gæld og ikke havde råd til de dagligdags ting. Det er også derfor jeg nu slet ikke giver noget til kirken, men derimod giver andre steder hvor jeg er sikker på at pengene går til noget godt. Som fx Folkekirkens Nødhjælp, Dyrenes Beskyttelse, Åbne Døre, eller en hjemløs der lige mangler penge til lidt mad. Jeg tror på det også er at give til Guds rige, og selvom der ikke er andre der ser det, så ser Gud det. Jeg giver heller ikke mere end hvad jeg synes jeg har råd til, da jeg ikke har ret mange penge at gøre godt med, og jeg har masser af gæld, fra tiden før jeg blev kristen, som jeg også gerne vil af med.
Rom. 14, 19: Lad os derfor stræbe efter det, der tjener freden og den indbyrdes opbyggelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109971 - 19/03/2010 16:59
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej P Snipsnak Her i landet faar vi ingen stoette fra Staten, saa derfor er alle kirker selvstaendige, saadan seet. Uden stoettelse (som for exempel tiende) ville det vaere umuligt at holde kirken vedlige, betale praesten's loen og alt det andet som er med i rigtig hoeje priser. Foruden har vi saa Missionaerer som, selvom de ikke faar store penge, skal alligevel ha loen og rejsepenge, toej, lisom vi andre. Tiende er ikke nok, men hvis man laeser lidt om hvad men boer stoette saa er der meget oveni som osse skal stoettes. Tiende er hvad vi skylder, alt andet er gaver, som Gud forlanger af os ved siden af men som vi selv har lov til at bestemme hvor meget vi oensker at give. Det man goer for at holde det paent rundt om kirken, slaar graes, maler lidt her og der, i aar var der lidt sne som skulle skovles vaek, alt det er ikke beregnet som en gave, men som noget man goer fordi det er ikke bare en Kirke, det er vores Kirke og lisom Vort hjem skal det se paent ud naar folk kommer forbi, eller paa besoeg. MVH Bluerover1
Ændret af Bluerover1 (19/03/2010 17:05)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109975 - 20/03/2010 08:05
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Hej Bluerover1
Jeg kan sagtens se alle de gode hensigter i det du skriver der. Jeg er absolut ikke imod at Guds rige udbredes, tro ikke det!
Når det er sagt, så tror jeg at der er en masse dogmer som kunne trænge til at blive revet ned, og nævneværdigt blandt disse er tienden. Jeg vil ikke gå super meget i dybden med det, men blot nævne det lille "enhver skal give som han har hjerte til, ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver". Jeg synes allerede der, at når du bruger et ord som "skylder", så er der da noget tvang over det ord.
Dernæst, missionærer, hvad skal vi så gøre der? Jamen, det er da alletiders at støtte missionærer! Helt sikkert! Og jeg tror på at Gud elsker når vi støtter missionærerne. Men der er nu en form for bibelsk model for missionærer, ikke fordi jeg bryder mig om at sidde og skyde med skriftsteder på den her måde, men:
Lukas 10,1-12: "Når I kommer ind i en by, og man tager imod jer, spis så, hvad der sættes frem for jer".
Jeg vil helst ikke uddybe, fordi det kan komme til at lyde urimeligt nærigt, men jeg tænker, at du kan fange, hvor jeg peger henimod.
Jeg tror at vores liv tilhører Gud, og vi har brug for at forstå hellighed først og fremmest. Hvad vi gør med vores penge, mener jeg så bør være afledt deraf.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109979 - 20/03/2010 16:53
|
Bruger
Reg.: 29/09/2005
Sted: Colinton AB Canada
|
Hej P_Snipsnak Det var slet ikke meningen at bebrejde nogen for deres frihed i hvad man giver til Kirken eller missionaerer. Naar man er opdraget som barn at Staten/Landet betaler for Kirken og al dens adfaerd saa er de selvfoelgelig urimeligt at man skal give/stoette Kirken ved siden af. Det forsstaar jeg meget godt. Her i landet har vi mange forskellige grene af kristne Kirker. I sognet hvor jeg bor er der tretten forskellige Kristne Kirker, plus en Jehova's Kingdom Hall og en Mormon Kirke. Mange af dem har kun faa medlemmer, men alt i alt er der nok to tusind. Den Katolske er den stoerste og har taet ved fire hundred medlemmer. Lutheranerne er der ikke mange af, vi er maaske fem og tyve i alt. At bygge en Kirke koster vel godt et par hundred tusind og saa skal den vedlige holdes for ca firs-halv fems tusind i aaret, gaetter jeg. Alt hvad vi har er en gave fra Gud og ligesom historien om de fem talenter, der vil komme en dag hvor alt regn stykket skal laegges ud. Vi laaner bare det vi har, det skyldes tilbage. De unge mennesker taenker slet ikke paa det paa den maade, saa nu gaar kirkene fallit/konkurs og nu proever de saa at gaa sammen men det kan de ikke forliges med saa enten man giver tiende eller ej, facit bliver nok den samme. MVH Bluerover1
|
|
Til toppen
|
|
|
#109980 - 20/03/2010 19:14
[Re: Bluerover1]
|
Bruger
|
Hej BlueRover1
Jamen jeg synes, at kirkebygninger er skønne, for om ikke andet så har de en kæmpe signalværdi om, at den kristne Gud er at finde her. Derfor er det også mega trist, når de må lukke ned.
2000 borgere er dog antageligt lovlig lidt til at holde blot en kirkebygning kørende?
Jeg ved, at der er kristne, som begynder at arbejde efter en anden model, nemlig husmenighedsmodellen, som de første kristne også arbejdede efter. Der gik faktisk 300 år før de kristne begyndte at få kirker, har jeg hørt.
Jeg vil opfordre jer, som er kristne, til at mødes i hjemmene, og praktisere jeres tro på den måde. Husmenigheder har så også den fordel, at de ikke er nær så økonomisk belastende, idet der jo ikke er den store lokaleudgift.
|
|
Til toppen
|
|
|
#110331 - 23/04/2010 22:39
Husk at aflevere den igen!
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 23/04/2010
|
Jeg har omgående hjembestilt "Tak for lån" på biblioteket og glæder mig til at læse den. Husk at levere den tilbage!
Ændret af Lutheraner (23/04/2010 23:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#110332 - 23/04/2010 23:02
|
Bruger
Reg.: 23/04/2010
|
Og alligevel må jeg sige, den nagende følelse af aldrig at have givet nok, forsvandt ikke. Jeg hadede prædikenerne, når de endnu en gang skulle til at prædike pengene op af lommerne på mig. Ja, prædikanterne havde faktisk ikke mange hæmninger i den retning. De foreslog også frisk, at man tog et lån for Guds riges skyld. ... Øv, hvor er jeg skuffet over prædikanter, som ikke har andet for end at prædike pengene op af lommerne på folk, og derefter sørge for at bruge alle disse penge, således at det som blev "givet til Gud" ender i ledelsens luskusforbrug. Gud elsker en glad giver! (2 Kor 9,7) Du skal give, hvad du har hjerte til, hverken mere eller mindre. Hvis du har penge men slet ikke giver noget, kan det skyldes at hjertet er et helt andet sted (Matt 6,21). Men at tage lån for at give til Guds rige, det lyder altså ikke specielt guddommeligt efter min mening. Jeg ved ikke hvilken kirkelig sammenhæng du har været i, selv om jeg kan have en anelse. Der, hvor jeg færdes, lever alle prædikanter, ansatte og missionærer i vild overdreven luksus - i hvert fald i forhold til en afrikansk evangelist. Ellers er omkostningerne vist meget moderate. Enhver der kan gange og dividere kan tage regnskabet og selv skønne, om en privat virksomhed kunne have det samme antal mennesker ansat og de samme aktiviteter kørende for de samme penge. Det forudsætter selvfølgelig at den kirke eller organisation man har givet penge til, har et åbent og gennemskueligt regnskab. Hvis ikke, burde man nok have tænkt sig om en ekstra gang før man gav penge til det formål!
|
|
Til toppen
|
|
|
#110335 - 24/04/2010 11:57
[Re: Lutheraner]
|
Bruger
|
Hej Lutheraner Nu har emnet flyttet sig lidt fra gæld, men ... Gud elsker en glad giver! (2 Kor 9,7) Den indsamling, som der tales om i 2 Kor, er en indsamling til Jerusalem, hvor der var et stort behov. Der er altså tale om et behov, hvor det ikke er særlig svært at få et hjerte for det. Jeg kan godt lide de kristne organisationer, som gør noget ud af at fortælle om det reelle behov som findes. For der er det ikke svært at få hjerte for sagen.
|
|
Til toppen
|
|
|
|