I sidste uge forsvandt den sne, der hele vinteren havde dækket gulvet på min altan. Det var ikke noget kønt syn. Gulvet var dækket af et tykt lag grønne alger, som fugten havde givet gode vækstbetingelser. Altanen vender mod vest, men en del af gulvet kan ikke få sol, da kanten på altanen skygger for dens strålet. Denne del af gulvet er i evigt mørke.
Algerne skulle væk, så jeg begav mig til farvehandleren, som havde et udmærket middel til at fjerne alger. Efter nogle dage skulle man kunne feje dem væk efter behandlingen.
Jeg blandede flaskens indhold med vand efter brugsanvisningens forskrifter og ventede så spændt på resultatet.
I dag er det en uge siden, og nu er algerne væk, og altangulvet er helt renset for urenheder.
Så var det, at jeg kom i tanker om, at det er det samme, der sker i Dåben, og når jeg er gæst ved Herrens Bord og modtager nadveren.
Jesus trænger ind i det evige mørke og fjerner alt det urene i os. Når vi lever, kan vi ikke undgå at synde, men vi har altid muligheden for at gå til Gud – vores åndelige farvehandler – og modtage Nåden og Tilgivelsen gennem Hans Søn Jesus Kristus. Vandet i Dåben renser os, og ved Nadveren forvandles Brødet og Vinen til Kristus, som bliver ét med os, og vi bliver tilgivet.
Er det ikke befriende, at Guds Farvehandel aldrig afviser os, men altid har åbent?
Pax Domini sit semper nobiscum. Et cum spiritu tuo.
Herren Jesu Kristi nåde og Guds kærlighed og Helligåndens fællesskab være med jer alle!
xanadu2000