2 registrerede (LarsBj, 1 usynlig) og
7
gæster online.
|
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115520 Indlæg |
|
#109787 - 02/03/2010 09:44
Hører Jesus hjemme i de danske pas?
|
Bruger
Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
|
Danske pas lægger papir til et motiv af den korsfæstede Jesus. Motivet stammer fra de store historiske Jellingestene.
Noget tyder på at vi nu skal have en debat om rigtigheden af, at ikke religiøse danskere eller danskere der bekender sig til en anden tro, skal gå rundt/rejse rundt, med et dokument hvori Kristus er afbilledet?
Spørgsmålet er vel i grunden også om Danmark fortsat skal profillere sig som et kristent land, med en stats kirke og et kors i sit flag? Pludselig skal vi måske til at tage stilling til en masse ting omkring vores kultur og historie også, som vi slet ikke havde tænkt på, men bare levet med altid.
Jeg er ikke overrasket over at pas-debatten kommer - havde troet den ville være kommet for længe siden faktisk. Har ofte undret mig over at feks. danske muslimer ikke ytrede utilfredshed ved at rejse rundt med Jesus i bagagen?
Nu er "hemmeligheden", det måske oversete runestens billede, så sluppet ud og hvad gør vi så ved det?
Skal det opgives til fordel for noget andet, skal man kunne vælge mellem forskellige religiøse/ikke religiøse motiver, eller skal vi tage kampen op, fordi Danmark faktisk stadig ER et kristent land og Jesus derfor har en særlig plads her, som ingen andre har? Hvad siger i?
Hilsen Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#109788 - 02/03/2010 10:49
Re: Hører Jesus hjemme i de danske pas?
[Re: angela]
|
Bruger
Reg.: 26/10/2009
|
http://kpn.dk/article1996518.eceMå sige, at han virker temmelig trættekær. Som de skriver i artiklen, så er der tale om et motiv fra Jellingestenene. Også kaldet Danmarks dåbsattest. Se også denne debattråd: Fyens Stifttidende. De gør opmærksom på, at Jellingestenene er det første sted, hvor "Danmark" omtales. Han har ikke en sag. Man kunne måske få lov til at vælge runerne i stedet for helleristningerne? Synes nu helleristningerne er pænere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109789 - 02/03/2010 11:05
[Re: Peter-sniksnak]
|
Bruger
|
Det glæder mig at de adspurgte danske politikere, synes klare i mælet og at Jesus formentlig også fremover vil være afbilledet i vores danske pas, hvilket jeg er stolt af.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#109790 - 02/03/2010 11:10
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Angela
Jeg tror ikke et land kan være kristent, men at kristen tro er en sag mellem hvert enkelt menneske og Kristus, uanset nationalitet.
Og vi har jo heldigvis ikke en obligatorisk statskirke, men en folkekirke, som man meldes ind i når/hvis man bliver døbt, og som enhver (undtagen dronningen) når som helst kan melde sig ud af.
Iflg. grundlovens §70 kan ingen pga. af sin tro berøves adgang til, som der står, den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
Det synes jeg er en god paragraf.
Hvis myndighederne beslutter, at det danske pas skal have en ny udformning uden udsmykning med billede af Jellingestenen, så ville jeg kunne leve med det. Man skal vælge sine kampe med omhu!
Men du har ret i, at den kristne kirke er hårdt trængt overalt og har mange fjender, både indre og ydre, og at der desværre sker en klar afkristning her i den rige del af verden.
Ikke så overraskende, for som skrevet står: det er meget svært for en rig at komme ind i Guds rige. Guden Mammon byder på mange fristelser.
Til gengæld kan vi glæde os over omfattende vækkelser i Orienten og i Afrika ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109792 - 02/03/2010 12:02
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
|
Hvis myndighederne beslutter, at det danske pas skal have en ny udformning uden udsmykning med billede af Jellingestenen, så ville jeg kunne leve med det. Man skal vælge sine kampe med omhu! Jeg kunne ikke være mere enig. Det er dejligt at Jesus er afbilledet i vores pas, men jeg er mere glad for vores religionsfrihed og at vi har lov til at bære kors om halsen. Det er begge ting som jeg vil kæmpe for. Det med passet er ikke så vigtigt Michael Nygaard
At leve Gud nær er min lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#109794 - 02/03/2010 12:27
[Re: Nygaard]
|
Bruger
|
Hej Nygaard og Kristina.
Jeg er enig med jer begge i at det ikke er verdens vigtigste ting, om vi i Danmark har et billede af Jesus i vores pas eller ej - mange ved slet ikke at det er der, eller har aldrig tænkt på at værket fra runestenen skulle forestille nogen bestemt person.
MEN det er ikke ubetydeligt og vi skal ikke blive naive. Der findes kors mange steder og på mange offentlige bygninger i vores samfund, der om ikke andet, signalere at Danmark er et land hvor majoriteten er/var kristne og at landet bygger på kristne værdier.
Folkekirken er en stats kirke Kristna, en kirke der langt de fleste steder ville lukke og slukke, skulle den financeres af brugerne alene. Og du har ret i at det nok lyder forkert at kalde et land for kristent, for hvordan kan et land have en tro? Dog kalder man også tyrkiet for et muslimsk land, måske fordi de har en halvmåne i deres flag og Danmark et kristent, måske pga. korset i Danebrog...hvem ved?
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#109796 - 02/03/2010 13:23
|
Bruger
|
MEN det er ikke ubetydeligt og vi skal ikke blive naive. Der findes kors mange steder og på mange offentlige bygninger i vores samfund, der om ikke andet, signalere at Danmark er et land hvor majoriteten er/var kristne og at landet bygger på kristne værdier. Kan man sige at Danmark er bygget op omkring kristne værdier i dagens Danmark? Jeg ved godt at grundloven er og at de fleste i Danmark har været kristne i mange generationer. Jeg har bare svært ved at forholde mig til den selvcentrerenhed, jagen efter egen lykke, som DK er fyldt med Mennesker, der gør i dag. Venlig hilsen Michael Nygaard
|
|
Til toppen
|
|
|
#109798 - 02/03/2010 14:10
[Re: Nygaard]
|
Bruger
|
Hej Nygaard.
Ja, grundloven er bygget op omkring kristne værdier. Jeg synes at danskerne generelt er gode mod hinanden, tolerante, gavmilde og imødekommende. Vi finder det i Danmark uacceptabelt at dræbe andre mennesker pga krænket ære, som man ser i andre lande hvor det er andre troesretninger der er fundamentet og vi mange lever efter en overbevisning om, at være mod andre som man gerne selv vil behandles - hvilket jeg ikke tror er en hel tilfældig tilgang til tingene.
At der foregår ukristelige ting også, er jeg slet ikke uenig med dig i - vi er en flok syndere, der stadig i år 2010 mener at vi kan retfærdiggøre aflivning af vores egne børn osv.
Angela
|
|
Til toppen
|
|
|
#109866 - 12/03/2010 12:30
|
Bruger
Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
|
Selvfølgelig skal Jesus blive i Passet. Det betyder at man står ved sin kristen historie, og anerkender at Danmark er en på papiret i hvertfald en ´´kristen nation´´, ligesom Saudi Arabien også viser at Landet er en islamisk stat synligheden i deres flag, plus deres love osv.
Men Ak ja det er skammeligt og sørgeligt at flere og flere danskere er flove over kristendommen og deres rødder, plus at de er så bange for at tale offentligt om deres tro og bekender sig til Gud. Danmark bliver mere og mere ateistisk, eller danskerne bliver mere og mere fundamentalistiske sekularister, der ønsker al religion ud af det offentlige rum, og at man kun i det offentlige skal hylde politikerne, som var de guder ligesom man i sin tid også hyldede kejseren, og det var forbudt at være kristen og tale om jesus.
Danskerne har forlængst solgt ud af kristendommen og kristelige værdier, sammen med politikerne.
IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109867 - 12/03/2010 12:33
[Re: Assyrianlion]
|
Bruger
Reg.: 06/12/2009
Sted: Århus
|
Et land kan godt være kristen tag bare Italien, Polen, Grækenland, og Armenien osv osv. Mens Danmark og de andre europæiske lande er blevet latterligt neutrale i forhold til tro og religiøse historie. Det er derfor at man har de problemer med muslimer i de lande.
IRAK= ASSYRIAN. Landet mellem eufrat og tigris nævnt i bibelen. Vores folk bliver dræbt og fordrevet fra landsbyer, kristne misbrugt, kirker bombet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109878 - 13/03/2010 13:50
[Re: Assyrianlion]
|
Bruger
|
Mens Danmark og de andre europæiske lande er blevet latterligt neutrale i forhold til tro og religiøse historie. Det er derfor at man har de problemer med muslimer i de lande. Du mener at grunden til indvandrer problemer i Danmark er opstået fordi mange er blevet neutrale til deres religion? Kan du ikke uddybe det? Venlig hilsen Michael
|
|
Til toppen
|
|
|
|