Kære anonyme!
Der kan være flere grunde til, at du spørger.
Du kan selv være i tvivl, fordi du har svært ved at tro på opstandelsesbudskabet.
Det er også muligt, at du kender nogen, der kalder sig kristne, men som benægter at Jesus kan være opstået fra de døde.
Jeg må for det første sige, at min opgave ikke er, at afgøre hvem, der må kalde sig hvad. Mennesker må sådan set kalde sig, hvad de vil.
Min opgave er (som en der tror på jøden Jesus fra Nazareth, og som gerne vil følge ham), at vidne om det, som Jesus selv har lært os. Det betyder også det, som profeterne og apostlene har lært os, for deres ord stammer fra Jesus.
Jeg vil derfor opfordre dig til, at læse alle fire evangelier. I forhold til dit spørgsmål, kan du lægge vægt på evangeliernes afslutning. Her lades ingen tvivl ude. Deres samstemmende påstand er, at Jesus er opstået fysisk fra graven. Du, og andre, er i den frie ret til, ikke at tro på dette. Virkeligheden vil så være den, at det ikke er samme tro, som at tro på hele budskabet inkl. Opstandelsen.
Ny testamente er så klar, at der bliver sagt, at uden opstandelse, er budskabet nonsens. Jeg vil anbefale at læse 1. Korintherbrev kap. 15. Her vil jeg blot citere et par enkelte sætninger.
Jeg overleverede jer nemlig først og fremmest, hvad jeg også selv har modtaget: at Kristus døde for vore synder efter Skrifterne, at han blev begravet, at han opstod på den tredje dag efter Skrifterne, og at han blev set af Kefas og dernæst af de tolv. Dernæst blev han set af over fem hundrede brødre på én gang, de fleste af dem er endnu i live, men nogle er sovet hen. 1 Kor 15,3 – 6
Men nu er Kristus opstået fra de døde som førstegrøden af dem, der er sovet hen. Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes opstandelse kommet ved et menneske. For ligesom alle dør med Adam, skal også alle gøres levende med Kristus.1 Kor 15,20 - 15,22
Hvis døde ikke opstår, så lad os æde og drikke, for i morgen skal vi dø! 1 Kor 15,32
Hvad mennesker vælger at tro, og at kalde sig, står enhver frit for. Bibelen er klar i mælet. Alle løfterne om frelse, Guds magt, evigt liv og alt, hvad bibelen ellers siger, står og falder med budskabet om opstandelsen.
Venlig hilsen
Jørgen Bloch
Jesus lever
Jørgen Bloch