0 registrerede () og
2
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#106508 - 06/09/2009 22:22
Paulus´ altopslugende mål i livet.
|
Bruger
Reg.: 15/06/2002
|
Hej.
Jeg har i dag læst om Paulus bl.a. fra bogen: "Spild ikke livet" af John Piper:
Paulus´ eneste passion i livet: ...At Kristus "må blive forherliget i fuld offentlighed ved det, der sker med mit legeme, hvad enten jeg skal leve eller dø". Hvis Kristus ikke bliver ophøjet i vore liv, så er det spildt. Vi eksisterer med det formål, at han for verden skal fremstå, som han virkelig er - ophøjet. Hvis vores liv og død ikke viser ophøjethed, så er de spildt. Det er årsagen til, at Paulus siger, at målet med hans liv og død var, at Kristus "må blive forherliget".
Et andet sted skriver han følgende:
Når noget er af stor værdi for dig, og du elsker dets skønhed eller kraft eller særpræg, så ønsker du også at tiltrække andres opmærksomhed imod det og vække den samme glæde i dem. Det er årsagen til, at Paulus´ altopslugende mål i livet var, at Kristus skulle ophøjes. Kristus betød alt for Paulus, og derfor længtes Paulus efter, at andre skulle se og smage Kristus. Det er, hvad det vil sige at ophøje Kristus - at vise hvor stor han er.
Mit ønske er også at dele min glæde med jer. Hver gang jeg læser noget godt i en bog, må jeg simpelthen bare fortælle det videre.
Ha´ det godt!
M.v.h. MDA
|
|
Til toppen
|
|
|
#108699 - 24/12/2009 06:00
Re: Paulus´ altopslugende mål i livet.
[Re: MDA]
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hmm tavshed er guld men jeg sætter ikke min lid til mamon.Paulus er en meget spændende person.
Troende ser ham som ham der forstod alt men det gjorde ham ikke han var et menneske.
Daniel forstod heller ikke alt heller ikke Noa.
Heller ikke Mosses eller David.
Heller ikke mig jeg forstår ikke mange ting.Men det er typisk Gud at bruge dem der hader ham det er faktisk en rød tråd.Tænk bare på Nebuchadnezzar han spiser ved Gud bord.Sammen med de ovennævnte. Jeg er troende jeg ser Paulus som en person der aldrig ville have kommet til tro hvis Gud ikke havde gjort det personligt og synligt.
Paulus kiggede også efter smukke kvinder så glem jeres illusion lige som Davis OSV.
Men det stopper ikke Gud og hans mening kom altså bare ud af den mand.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108705 - 25/12/2009 11:06
[Re: MDA]
|
Bruger
Reg.: 27/08/2009
|
Hej MDA , Maxtor og glædelig jul alle sammen
" At Paulus´ eneste passioon i livet var at ophøje Kristus", det er noget han selv siger .Det var ham selv, som udnævnte sig til apostel . Jeg har før havt indlæg her på Café Thomas angående Paulus. Så I ved nok alle at jeg ikke er pro Paulus .Paulus var hyret af Rom til at splitte jøderne . Han havde sine overenskomstpapirer i orden , for vi læser hvor bange de menige romerske soldater blev når de hørte Paulus sige at han var romersk borger .
Med venlig hilsen Napolion
Ændret af napolion (25/12/2009 11:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109651 - 17/02/2010 02:32
[Re: Maxtor]
|
Bruger
Reg.: 08/04/2008
Sted: Herning
|
Paulus kiggede også efter smukke kvinder så glem jeres illusion lige som Davis OSV. Jeg havde fået den opfattelse, at Paulus var blind. Så umiddelbart tror jeg ikke det var hans største problem. Det er klart, at man skal huske Paulus ikke var perfekt og alvidende, men kun et menneske. Jeg har heller aldrig mødt troende mennesker der har påstået at personerne, der optræder i biblen er perfekte eller alvidende (bortset fra Jesus selvfølgeligt) Venlig hilsen Michael
At leve Gud nær er min lykke
|
|
Til toppen
|
|
|
#109657 - 17/02/2010 09:29
[Re: Nygaard]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Paulus kiggede også efter smukke kvinder så glem jeres illusion lige som Davis OSV. Jeg havde fået den opfattelse, at Paulus var blind. Så umiddelbart tror jeg ikke det var hans største problem. Det er klart, at man skal huske Paulus ikke var perfekt og alvidende, men kun et menneske. Jeg har heller aldrig mødt troende mennesker der har påstået at personerne, der optræder i biblen er perfekte eller alvidende (bortset fra Jesus selvfølgeligt) Hej Michael Paulus var nu kun blind i tre dage. Det skete da den opstandne Jesus åbenbarede sig for ham, da han var på vej til Damaskus, og det var en så voldsom oplevelse for ham, at han blev slået af hesten og mistede synet. .. netop som han nærmede sig Damaskus, skinnede et lys fra himlen pludselig om ham. Han faldt til jorden og hørte en røst sige: »Saul, Saul, hvorfor forfølger du mig?« Han svarede: »Hvem er du, herre?« Han sagde: »Jeg er Jesus, som du forfølger. Men rejs dig og gå ind i byen, så vil du få at vide, hvad du skal gøre.« Hans rejseledsagere stod målløse; nok hørte de røsten, men de så ingen. Så rejste Saulus sig op fra jorden, men skønt hans øjne var vidt åbne, kunne han ikke se. De måtte lede ham ved hånden og føre ham ind i Damaskus. I tre dage kunne han ikke se, og han hverken spiste eller drak.Læs selv videre - det er Apostlenes Gerninger kapitel 9!  Du har fuldstændig ret i, at apostlene var syndere som alle andre mennesker. Jesus var det eneste menneske uden synd. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109665 - 17/02/2010 14:40
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Det kan godt være, at jeg tager fejl, men er det ikke derfor han skriver sådan dette i hans andet Thessalonikerbrev 3,17
Hilsen fra Paulus med min egen hånd. Det er et kendetegn i ethvert brev; sådan skriver jeg.
Sammen med et andet sted jeg ikke kan finde. Gav det ret god mening for mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109731 - 24/02/2010 11:58
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
|
Det kan godt være, at jeg tager fejl, men er det ikke derfor han skriver sådan dette i hans andet Thessalonikerbrev 3,17
Hilsen fra Paulus med min egen hånd. Det er et kendetegn i ethvert brev; sådan skriver jeg.
Sammen med et andet sted jeg ikke kan finde. Gav det ret god mening for mig. Det kan være, du tænker på Gal 6,11: "Se, med hvor store bogstaver jeg skriver til jer med min egen hånd". Jeg er dog ikke sikker på, at man i den sammenhæng skal forstå det sådan, at Paulus slet ikke var i stand til at skrive med små bogstaver. Hvis man vil argumentere for, at Paulus var blind, finder man nok det bedste argument i Gal 4,13-15 (mine kursiveringer): "I ved, at det var under menneskelig skrøbelighed, jeg første gang forkyndte evangeliet for jer, og min ynkelighed fristede jer ikke til foragt og afsky. Tværtimod, I tog imod mig som en engel fra Gud, ja, som Kristus Jesus selv. Hvor er nu jeres begejstring? For jeg kan bevidne, at I gerne havde revet jeres øjne ud og givet mig dem, hvis I kunne." Det kan i hvert fald tyde på, at der var et eller andet galt med Paulus' syn. Det kan måske være den "torn i kødet", som han taler om i 2.Kor. 12,7-10. Men om han ligefrem var blind, er måske lidt tvivlsomt. Som Kristina gør opmærksom på, står der jo rent faktisk i Ap.G. 9, at han kom til at kunne se igen. Men hvor godt han kunne se, står der jo ikke noget om. Briller var jo ikke opfundet dengang, så man kunne godt forestille sig, at et dårligt syn var et stort handicap. Men jeg vil lige understrege, at "tornen i kødet" sagtens kan have været noget helt andet. Vi er ude i noget gætværk her. mvh Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109739 - 26/02/2010 10:13
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Hej Nikolaj
Jeg er enig i at det er gætværk. Men dog er blindhed en større sandsynlighed.
Venlig hilsen Michael Nygaard
|
|
Til toppen
|
|
|
#109741 - 26/02/2010 10:45
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nikolaj
Jeg er enig i at det er gætværk. Men dog er blindhed en større sandsynlighed.
Venlig hilsen Michael Nygaard hmmm - jeg synes nu ikke rigtig - men jeg tror, at hans syn var svækket. F.eks. skriver han i sin advarsel til menigheden i Galatien: Se, med hvor store bogstaver jeg skriver til jer med min egen hånd ... Jeg tror, at de fleste af hans breve dikterede han til en skriver. Men ok, vi behøver jo ikke at finde ud af det .. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109742 - 26/02/2010 11:58
[Re: kristina]
|
Bruger
|
nej det gør vi vel ikke
|
|
Til toppen
|
|
|
#109747 - 26/02/2010 18:14
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Det kan i hvert fald tyde på, at der var et eller andet galt med Paulus' syn.
Jeg er ikke før stødt på den idé, at der skulle være noget galt med Paulus' syn, men egentlig kunne det vel passe ganske godt med et par andre ting, vi ved om Paulus, hvis han i en eller anden grad var nærsynet (eller led af en øjensygdom, der gav tilsvarende symptomer). Uden mulighed for briller ville boglige studier være ret oplagte for en nærsynet, især hvis han kom fra en baggrund, der muliggjorde den slags. Så det passer jo fint med hans status som skriftklog, der havde studeret under rabbi Gamaliel. Ligeledes kan hans erhverv som teltmager vel også være en oplagt karrieremulighed, hvis han kun har kunnet se skarpt en halv meters penge frem eller deromkring. Med tiden kan hans syn jo så evt. være blevet stadig svagere, så det har været nødvendigt for ham at lade andre skrive for ham. Jeg synes dog, der skal lidt flere indicier på banen, hvis jeg skal tage det som mere end en teori, der ikke kan afvises. Fx hvis der var en kirkelig tradition eller antydninger hos kirkefædrene, der pegede i samme retning.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
|