1 registrerede (Maijannes) og
9
gæster online.
|
2620 Brugere
23 Fora
7468 Tråde
119516 Indlæg |
|
#109713 - 20/02/2010 21:39
Antikrist
|
Hippolyt
Anonym
|
Hej. Dette er mit første indlæg og jeg ved ikke helt, om jeg er det rette sted, men her er så mit oplæg/spørgsmål: I 2. Thes 2,3-4 står der om Antikrist: "Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn, modstanderen, der ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud."
Med "Guds tempel" mener Paulus som regel menigheden, Kristi kirke, Guds nye pagtsfolk og det må han også gøre her.
Hvordan hænger dette sammen med Jesu ord i Matth 16,18 om at Dødsrigets porte ikke skal få magt over kirken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#109714 - 20/02/2010 22:19
Re: Antikrist
[Re: ]
|
Chatvært
Bruger
Reg.: 02/09/2002
Sted: Kolding
|
Hej
Jeg tror det betyder at selvom kristne bliver slået ihjel og forfulgt, så vil der altid findes kristne. Kirken er ikke nødvendigvis bygningen bygget af sten, men levende sten, altså de kristne, og dem vil dødsriget aldrig få magt over, fordi jeg netop tror at der hvor andre kristne blev slået ihjel, vil der altid komme nye til som lader sig frelse.
Maijannes
Jesus, blandt alle verdens røster, din er ene den som trøster!
|
|
Til toppen
|
|
|
#109715 - 21/02/2010 01:42
[Re: Maijannes]
|
Bruger
Reg.: 26/10/2009
|
Jeg tror, at når der tales om "dødsrigets porte", så var porten i gamle dage det sted, hvor byrådet sad forsamlet og holdt råd. Man kan altså sige det på den måde, at det ikke skal lykkes vores modstander at komme op med en ide som kan kvæle kirken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109718 - 21/02/2010 16:45
|
Bruger
Reg.: 18/07/2008
|
Hej. Dette er mit første indlæg og jeg ved ikke helt, om jeg er det rette sted, men her er så mit oplæg/spørgsmål: I 2. Thes 2,3-4 står der om Antikrist: "Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn, modstanderen, der ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud."
Med "Guds tempel" mener Paulus som regel menigheden, Kristi kirke, Guds nye pagtsfolk og det må han også gøre her.
Hvordan hænger dette sammen med Jesu ord i Matth 16,18 om at Dødsrigets porte ikke skal få magt over kirken? Hej Hippolyt Mat 16, 15-18: " v15 Så spurgte han dem: »Men I, hvem siger I, at jeg er?« v16 Simon Peter svarede: »Du er Kristus, den levende Guds søn.« v17 Og Jesus sagde til ham: »Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene. v18 Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og dødsrigets porte skal ikke få magt over den."Jeg opfatter Matthæus sådan, at så længe de troende (Kirken) holder fast i Jesu ord og troen på Kristus, vil dødsriget ikke kunne få magt over os. Den modstander, som Paulus omtaler, opfatter jeg som et menneske, der udgiver sig for at prædike Guds ord; men som i stedet lægger sit eget budskab til for ligesom at "forbedre" budskabet", og dette menneske vil være skyldig i, at mennesker går glip af Guds ord og går fortabt. Lovløshedens menneske(fortabelsens søn) kunne være en af de falske profeter, som Jesus advarer os imod. Nu var din navnebroder Hippolytus jo den første modpave, og man kunne godt forestille sig, at den daværende pave og Hippolytus gensidigt har beskyldt hinanden for at være fortabelsens søn.  For mig er det vigtigste, at Skriften, trods tiders uenigheder og forskellige kirkeretninger, står uændret, så enhver troende kan forholde sig til selve Ordet, og at Kirken dermed vil holde stand. venlig hilsen Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#109719 - 21/02/2010 18:11
[Re: KirstenS]
|
Hippolyt
Anonym
|
Paulus må mene, at Antikrist vil overtage magten i den kristne kirke. Han er en ærkehumanist og vil overtage styret af kirken. Vi som tilhører mere traditionelle kirkesamfund (jeg er i folkekirken) genkender Antikrists ånd og virke og tanker i megen usund teologi og kætteri og kirkeledelse i dag. Den onde har i dag i høj grad en magt i kirken som han ikke burde have. Men hvordan passer det med Jesu ord om at Satans rige ikke skal få magt over kirken.
Både så prominente kirkefædre som Irenæus og min navnebroder Hippolyt af Rom forstod Paulus' ord sådan at "Guds tempel" er et genopbygget tempel på Zion i Jerusalem. Men hvordan - i alle helgeners navn - kan det kaldes "Guds tempel". Det ville i sandhed være en "ødelæggelsens vederstyggelighed" og en blasfemi.
Kirken er Guds tempel og i hende fejres den sande Gudstjeneste. Et tempel i Jerusalem som Antikrist rejser for sig selv, kan da ikke være "Guds tempel."
Derfor må Paulus her snakke om Kirken som Guds tempel. Men hvordan kan Djævelen få en så stor magt i Guds folk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109720 - 21/02/2010 18:57
|
Bruger
|
Kirken er Guds tempel og i hende fejres den sande Gudstjeneste. Et tempel i Jerusalem som Antikrist rejser for sig selv, kan da ikke være "Guds tempel."
Derfor må Paulus her snakke om Kirken som Guds tempel. Men hvordan kan Djævelen få en så stor magt i Guds folk.
Jeg mener også, at Paulus mener Kirken som Guds tempel. Han skriver jo i 1 Kor 3,16: "Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?" Hvordan djævelen kan få magt i Guds folk? Den mest effektive metode for djævelen må være at benytte sig af den fristelse, som også førte til syndefaldet, nemlig fristelsen ved at blive som Gud, så man sætter sig selv i Guds stol i Guds tempel (én selv) og lytter mere til det som mennesket vil, i stedet for dét som Gud vil. venlig hilsen Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#109721 - 21/02/2010 20:51
|
Bruger
|
Hippolyt, du ser ud til at være temmelig godt hjemme i lektien. Er du teologistuderende?
Personligt har jeg selvfølgelig min opfattelse, som jeg allerede har luftet her på siden, vedrørende hvem der så reelt er antikrist. Derudover må jeg melde pas, når det kommer til at diskutere de forskellige kirkefædre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109723 - 21/02/2010 23:46
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Kan man spille på vinderen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#109724 - 22/02/2010 01:05
[Re: Peter-sniksnak]
|
Bruger
|
Kan man spille på vinderen? Det tvivler jeg på, eftersom vinderen allerede er kendt. Uanset hvem, der er antikrist, vil Jesus være vinderen. venlig hilsen Kirsten
|
|
Til toppen
|
|
|
#109725 - 22/02/2010 09:40
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kan man spille på vinderen? Det tvivler jeg på, eftersom vinderen allerede er kendt. Uanset hvem, der er antikrist, vil Jesus være vinderen. Netop!  Og jeg tror vi skal opgive at identificere den "vinder", (læs: taber!) som P. har i tankerne her - - for når Skriften ikke siger noget om det, og der tværtimod står at det endnu ikke er åbenbaret (jfr. 2.Thess 2,7-8), så må det være fordi vi ikke skal vide det. Og så dur det ikke at gætte ... Jeg tror, at Gud vil åbenbare sine hemmeligheder for os, når tiden er inde. Ikke før!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109726 - 22/02/2010 12:37
|
Bruger
|
Undskyld Hippolyt, jeg tror nok at jeg er ved at køre din tråd off-track lige nu. Men jeg bliver altså nødt til at kommentere de to kvinders letfærdige forhold til disse ting  Jeg må indrømme, at jeg ikke kan tage let på det, når Bibelen forudsiger et nyt holocaust, blot med både kristne og jøder som de der må undgælde. Ja, for det er det som jeg forventer. Matt 24 v21 For da skal der være en stor trængselstid, som der ikke har været magen til fra verdens begyndelse indtil nu og heller aldrig vil komme. v22 Og hvis de dage ikke afkortedes, blev intet menneske frelst; men for de udvalgtes skyld vil de dage blive afkortet.Vi ved også, hvad de bliver afkortet fra og til. Daniel 12,9-12: v9 Han svarede: »Gå bort, Daniel, ordene holdes skjult og er forseglet til endetiden. v10 Mange skal blive lutret, renset og prøvet. De ugudelige handler ugudeligt og forstår intet, men de indsigtsfulde forstår. v11 Fra den tid det daglige offer bliver afskaffet og Ødelæggelsens Vederstyggelighed opstillet, går der 1290 dage. v12 Lykkelig den, der holder ud og oplever 1335 dage. Der forudsiges altså en rædselstid, som kan vare flere år. Jeg synes det er flot nok, at I kan fokusere så let på, at Jesus kommer til at vinde til sidst, og slet ikke bekymrer jer om, hvordan I skal overleve trængselstiden? Jeg vil sige, jeg har da ikke noget imod at dø, men jeg ville absolut ikke bryde mig om, hvis det var en smertefuld død.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109727 - 22/02/2010 14:17
[Re: Peter-sniksnak]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej P. Trængselstid - det er nu! At konfrontere sig med kendsgerninger er ikke det samme som at tage let på dem. Der er i de sidste hundrede år flere martyrer = flere kristne, der forfølges, tortureres og dræbes, end der har været i alle de andre e.Kr.-århundreder tilsammen. Alene i Eritrea er der mere end 2800 kristne, der er fængslet under umenneskelige forhold i containere og hemmelige underjordiske fængsler - og Eritrea er ikke engang blandt de ti farligste lande at være kristen i. Der er lavet et skema, som synliggør hvilke lande af ialt 50, der mest aktivt forfølger kristne og derved overtræder elementære menneskerettigheder. Listen bliver fornyet en gang om året og ser pt. sådan ud: 1. Nord-Korea 2 Iran 3 Saudi-Arabien 4 Somalia 5 Maldiverne 6 Afghanistan 7 Yemen 8 Mauretanien 9 Laos 10 Usbekistan 11 Eritrea ... Hvad skal vi så gøre ved det, hvis vi ikke vil tage let på det? Vi kan bede for dem (hvad vi i øvrigt gør hver søndag i kirkebønnen). Vi kan bede Gud om at give dem styrke til at holde ud og til at være vidnesbyrd for hinanden, for deres bødler og for os her i den forkælede del af verden, hvor vi frit kan gå i kirke og samles i Jesu navn. Og så kan vi med forbøn og penge støtte den internationale humanitære hjælpeorganisation Åbne Døre ( www.forfulgt.dk) og/eller Dansk Europamission ( www.daneu.dk) Vi kan læse deres informationsmateriale. Det er ikke til at holde ud, men gør det alligevel! - der er tak og lov også opmuntrende personlige case stories - vidnesbyrd om, at det nytter .. Hvordan vi selv skal dø, tror jeg ikke vi skal bekymre os om, men hellere holde fokus på Jesus og på her og nu: dagen i dag! I dag er nådens tid! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#109728 - 22/02/2010 16:08
|
Bruger
|
Ja ok jeg har også overvejet denne forståelse. Og jeg abonnerer forøvrigt også på selvsamme "liste"  Det eneste jeg så tænker på, er dette udtryk "en tid, to tider og en halv tid". Man forstår normalt dette som 3½ år, men det er da også muligt, at det mere generelt skal udtrykke, at først er der en periode med trængsel, derefter to perioder, og derefter en halv periode. Men ja, jeg synes også det er ganske væsentligt at støtte vores familie i disse lande. Og den der ide med at spærre folk inde i containere er da også ganske uhyggelig.
|
|
Til toppen
|
|
|
|