Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 10 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#109508 - 10/02/2010 16:42 Ødelæggelsens Vederstyggelighed?
kasperb
Bruger

Reg.: 18/10/2009
Sted: Gårslev
Jesus siger i Markusevangeliet kapitel 13 vers 14:

"Når I ser Ødelæggelsens Vederstyggelighed stå, hvor han ikke bør stå – den, der læser dette, skal mærke sig det! – da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene;"

Hvem (eller hvad) er Ødelæggelsens Vederstyggelighed? Og hvor er det han ikke bør stå?

Gud velsigne dig
---
Gud jeg vil skjule mig i dig / så det kan ses, du er i mig / og for din nåde takker jeg / Gud jeg vil skjule mig i dig

Til toppen 
#109512 - 10/02/2010 22:43 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: kasperb]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Hej Kasper

Vi hører bl.a. om det i Daniels bog.

Det der sker er at Antikrist (også kendt som Dyret i Åb), sætter sig i Guds tempel og udgiver sig for at være Gud.

Læs bl.a. Matt 24:15.

Hvis du vil vide mere om det kan du downloade en undervisning om stykket på http://calvarychapel.dk/

Der ligger 4 uddybende undervisninger på Matt 24 (det paralelle afsnit)

Hvis jeg skal uddybe det med Daniels bog, skriver du bare smil

Til toppen 
#109528 - 11/02/2010 09:07 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: JONAS_PALVIG]
Peter-sniksnak
Bruger

Reg.: 26/10/2009
hej kasperb

Jeg har så pt en lidt anderledes forståelse end Jonas, hvor jeg ser Ødelæggelsens vederstyggelighed som noget der er frembragt fra Islam, sandsynligvis en form for radikal islamisk fascisme.

Så bliver udsagnet, at når de islamiske fascister indtager tempelbjerget, så gælder det om at flygte hals over hoved.

"hvor han ikke bør stå", fortolker jeg til at have noget med tempelbjerget at gøre. Men efter min forståelse, så står den falske guds tempel jo allerede på tempelbjerget, så der er ikke meget til hinder for, at dette kan ske i løbet af kort tid.

Til toppen 
#109539 - 12/02/2010 09:13 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: kasperb]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kasper,

Vedr. ødelæggelsens vederstyggelighed i Dan. 11:31; 12:11 og Matt. 24:15 og Markus 13:14, så henviser det til en større tilstand af fordærvelse, besmittelse besudling og smuds, som ville føre til ødelæggelse, hærgen og ruin blandt jøderne. Endvidere så skulle Daniels profeti om ødelæggelsens vederstyggelighed opfyldes to gang.

Den første ødelæggelsens vederstyggelighed fandt sted da de romerske legioner under Titus, år 70 e.K. belejrede Jerusalem og ødelagde og spredte folket, idet de ikke efterlod sten på sten af det vanhelligede tempel, og spredte en sådan grad af terror og ødelæggelse som sjældent, om nogensinde, har haft sin lige på jorden. Om disse dage forudså Moses bl.a. at belejringen ville blive så hård, at forældre ville æde deres egne børn (5.Mos. 28:53), og der ville herske stor ondskab. Disse tilstande med vederstyggeligheder og ondskab blandt jøderne førte til Jerusalems belejring og ødelæggelse på Kristi tid.

Profetien om ødelæggelsens vederstyggelighed vil atter gå i opfyldelse når en koalition af verdens nationer angriber Jerusalem fra nord i slaget ved Harmagedon, i Joshafats dal. (Johs.Åb. 16:14-21; Daniel 12:1-2), kort før Frelserens viser sig på Oliebjerget og strider for jøderne.

"Se, der kommer en dag, Herrens dag, da byttet, de har røvet hos dig, fordeles. Da samler jeg alle folkeslag til krig imod Jerusalem; byen bliver indtaget, husene udplyndret, kvinderne voldtaget. Halvdelen af byen må
gå i landflygtighed, men resten af folket skal ikke udryddes fra byen. Herren vil rykke ud til angreb på disse folkeslag, som når han angriber på kampens dag. På den dag skal han stå på Oliebjerget, som ligger øst for
Jerusalem." (Joel 2:2-3)

Ligesom i år 70 e.K. vil den hårde belejring og konfliktens ekstreme voldshandlinger, som atter er et resultat af ondskab og vederstyggelighed blandt menneskene, føre til stor ødelæggelse og hærgen "byen bliver indtaget, husene udplyndret, kvinderne voldtaget. Halvdelen af byen må gå i landflygtighed (bliver indtaget)" (Zak. 14:2). Under denne belejring vil Kristus komme, de onde vil blive udslettet, og den periode i jordens historie, som kaldes for tusindårsriget vil blive indledt.

Mvh
John

Til toppen 
#109746 - 26/02/2010 18:01 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: Buus]
Hippolyt
Anonym

Hej! Hele anledningen til Jesu tale om Ødelæggelsens Vederstyggelighed er hans tale om at Templet i Jerusalem skal brydes ned.

Vi ved også fra Daniel at ØV var et alter til en fremmed Gud (Zeus) og er en slags forbillede på det kommende.

Derfor tænker jeg at Ødelæggelsens Vederstyggelighed på det hellige bjeg (Zion i Jerusalem) skal være et nyt tempel, rejst af jøderne. Det skal være fuldt udbygget med genindført offertjeneste og det hele. Det ville være en vederstyggelighed for Jesus har indstiftet en ny pagt og den gamle er ikke mere gyldig. Det er kun gennem den kristen kirke og den kristen offertjeneste at mennersker frelses. Derfor ville et nyt tempel være ØV.

mvh Hippolyt

Til toppen 
#109748 - 26/02/2010 19:02 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: ]
Peter-sniksnak
Bruger

Ja, jeg tror så på, at ØV har stået på tempelpladsen i snart 1300 år. Men jeg ved godt, at min opfattelse er meget anderledes end de teorier, som er gængse. Men hvis du er interesseret, om ikke andet for kuriositetens skyld, så vil jeg da gengive linket her til en samlet fremstilling:
The False Prophet ch's 1-9, The False Prophet, ch's 10-17.

Til toppen 
#110590 - 18/05/2010 17:04 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: Peter-sniksnak]
Retriever
Bruger

Reg.: 14/06/2008
Oprindeligt skrevet af: P_sniksnak
Ja, jeg tror så på, at ØV har stået på tempelpladsen i snart 1300 år. Men jeg ved godt, at min opfattelse er meget anderledes end de teorier, som er gængse. Men hvis du er interesseret, om ikke andet for kuriositetens skyld, så vil jeg da gengive linket her til en samlet fremstilling:
The False Prophet ch's 1-9, The False Prophet, ch's 10-17.

Jeg har læst bogen og det syntes at være en præcis nøgle til udlæggelse af profetierne. Dog har jeg som kritikpunkt, at forfatteren overser hos sig selv, at han ikke står ligeså stærkt når han fortolker profetier som endnu ikke er opfyldt, som når han ser det passerede passe på profetierne.

Her bliver han noget konkluderende på begivenheder som endnu ikke er indtruffet, og gætter sig til hvordan de vil forløbe.

Et eksempel: De ti konger der ikke er konger, men har magt som konger. Der giver deres magt til åbenbaringens dyr.

Han fortolker disse ti som de ti globale regionale opdelinger af verdensøkonomien. Og at de velvidende og konspiratorisk skal overdrage deres magt til Islam. Her dukker Bilderberg og Illuminati pludselig ud af ingenting.

Men hvorfor disse hemmelighedskræmmerier og hemmelige selskaber? Når vi ved at djævelen går omkring som en brølende løve, hvorfor ser han så sig om efter en ræv?

Nej de ti kongers magtoverdragelse kan jo sagtens forstås som en verdensøkonomi der af årsager endnu ukendte fuldt og helt bindes til den mellemøstlige olie. Uden at skulle inddrage konspirationer, men på samme måde som han forklarer hvordan hovedet med sværdhugget kom til live igen. Økonomiske bevægelser og mammons magt i sig selv.

Det var et eksempel, men gennemgående mener jeg man bør stille sig kritisk overfor forfatteren hver gang han bliver fabulerende (læs; fremtidsskuende)

Et andet sted; han får lige hurtigt kaldt både katolikker og protestanter for falske kirker (givet på baggrund af de teologiske udlægninger der for hver kirke, hver især kan være svære at forsvare ud fra bibelen. Personlig er jeg træt af denne katolik bashing, de er brødre der har behov for støtte, bekæmp det onde med det gode, som Paulus lærer os).

Samtidig udlægger han de to træer foran Guds trone, de to vidner i åbenbaringen, som værende kirken henholdsvis synagogen. Heri blev han interessant for mig, for således har jeg også selv kommet til at anskue dette bibelord. Det giver mening at det er disse to der står foran Guds trone, fremfor to mennesker. Men måske er det begge dele, ordet personificeres jo og gøres levende, tiden må vise det.

Nuvel, han taler om vidnernes død, og forudser et kommende holocaust på kristne. Men Kirken skal jo stå helt til enden?

Han bruger hermeneutik, at udlægge metaforerne ved at fortolke dem som de forstås andre steder i bibelen. Men han gør det ikke konsekvent. For hvad betyder det at de dør? Kan det ikke betyde at de dør i troen, således som Jesus taler om døden? At kirkerne dør i troen som vi ser det idag, forført af lammet med to horn og tale som en drage med dens løgne undere (Læs; videnskabens frembringelser og medfølgende postulater, hele kulturkristendommen og den avancerede vestlige civilisation)

Således fælder han dom over kirker, der muligvis gennemlever netop den profeti han mener at have forstået.

I det hele taget, disse eksempler sammenholdt med skriftsteder han indrager, der ved nærlæsning af bibelen syntes at høre til i en helt anden kontekst, foranlediger mig til at anskue bogen til inspiration og til tro, men lad den endelig ikke skræmme livet af dig.

Drik himmelens modermælk, og vis mådehold med den amerikanske Coca-Cola.

Ændret af Retriever (18/05/2010 17:46)

Til toppen 
#110594 - 18/05/2010 18:22 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: Retriever]
Peter-sniksnak
Bruger

Oprindeligt skrevet af: Retriever
Drik himmelens modermælk, og vis mådehold med den amerikanske Coca-Cola.
LOL smil

Jeg tror iøvrigt jeg er enig med dig. Hans udlægning er mest interessant når han forklarer det skete, snarere end det som skal ske.

mvh Peter

Til toppen 
#110597 - 18/05/2010 22:45 Re: Ødelæggelsens Vederstyggelighed? [Re: Retriever]
Miggo
Bruger

Reg.: 08/04/2010
Oprindeligt skrevet af: Retriever

Jeg har læst bogen og det syntes at være en præcis nøgle til udlæggelse af profetierne. Dog har jeg som kritikpunkt, at forfatteren overser hos sig selv, at han ikke står ligeså stærkt når han fortolker profetier som endnu ikke er opfyldt, som når han ser det passerede passe på profetierne.

Hej Retriever,

Vi har for ikke så længe siden diskuteret denne bog i en anden tråd. Jeg synes du skal se et af mine indlæg fra den tråd, samt de kommentarer der fulgte efter (tråden hedder "En Aha-oplevelse" og ligger i forummet "Bibelen" - mit indlæg er fra 02/05/2010 - hvis du trykker på dette link skulle du gerne komme direkte til mit indlæg).

For at gøre en lang historie kort mener jeg, at hans "profeti" også hænger rigtigt dårligt sammen med det allerede passerede - eller måske snarere hænger dårligt sammen med hvad Bibelen egentligt siger.

Jeg er dog helt enig med dig i, at hans "profeti" om kommende begivenheder heller ikke er lovende...

Kort sagt mener jeg ikke bogen er særlig god at drage nogen som helst konklusioner om noget som helst på...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær