0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2506 Brugere
23 Fora
7054 Tråde
115513 Indlæg |
|
#109285 - 29/01/2010 20:01
Re: Desmond Morris
[Re: Fredrik33]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2009
|
Boka jeg leste det i tok eksempelet fra "Den nakne ape". Altså 2 bøker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109286 - 29/01/2010 20:14
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Boka jeg leste det i tok eksempelet fra "Den nakne ape". Altså 2 bøker. Så er bog nr 2 forkert på den. Jeg tvivler på, at Desmond Morris mener, at sidning har nogen betydning. En hale har betydning, hvis man skal holde balancen, specielt ved spring i træer, og hvis menneskeaben holdt op med det, så vil der ikke længere være selektionstryk fo rat holde på egenskaben. ´ Jeg læste den for 30 år siden, og selv om jeg ikke husker lige det her, så stod der mange spøjse ting. Du skulle nok finde og læse "Den nøgne Abe" for at få svar. mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#109287 - 29/01/2010 21:31
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#109290 - 30/01/2010 01:38
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Cirka det samme som "rar" på norsk?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#109296 - 30/01/2010 10:54
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
|
Hej LarsBj  halen har betydning for balancen? Hvorfor har skildpadder så haler ? De kan da kun vælte, hvis nogen vælter dem omkuld.. Mvh. tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109330 - 31/01/2010 20:19
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Cirka det samme som "rar" på norsk? Takk!
|
|
Til toppen
|
|
|
#109475 - 07/02/2010 21:40
|
Bruger
|
Merkelig hvor stille det ble her og i dette emnet. Er det virkelig ingen som har mer å skrive?
|
|
Til toppen
|
|
|
#109480 - 08/02/2010 11:39
[Re: Faidros]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Faidros, For en skildpadde vil flugt i høj fart ikke være en del af dens overlevelse strategi, så den har færre ulemper ved at beholde sin hale. Hvilke fordele den har er straks sværere at forestille sig, balance? afkøling? He he! Nej, man ser ikke ret tit skildpadder drøne afsted.  Jeg tænker, at grunden til at den har en hale må være fordi, dens forfædre var en anden art, som havde brug for en længere hale til at styre med, f.eks. under flugt fra rovdyr. Jeg ved ikke, hvor længe (hvor mange år) skildpadder har haft denne lille hale, men måske vil man over en årrække se at den forsvinder helt.. (?). Alt kan vel i princippet tænkes. Eller også gør den ikke, for man kan sige, den er omvendt også så lille, at den ingen skade gør (set fra en ikke-biologs stol), , og så har dem med de korteste haler jo ikke en overlevelsesmæssig fordel. Så det skulle betyde, at så forbliver halen på, indtil omgivelserne f.eks. ændrer sig, så der pludselig blir fordel eller ulempe ved en given halelængde. Ved ikke om det gi´r mening? Jeg er ikke på hjemmebane her overhovedet..  Mvh. tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109483 - 08/02/2010 14:48
[Re: tau]
|
Bruger
Reg.: 12/02/2008
Sted: København
|
Hej Tau Jeg ved ikke, hvor længe (hvor mange år) skildpadder har haft denne lille hale, men måske vil man over en årrække se at den forsvinder helt.. (?). Alt kan vel i princippet tænkes.
Eller også gør den ikke, for man kan sige, den er omvendt også så lille, at den ingen skade gør (set fra en ikke-biologs stol), , og så har dem med de korteste haler jo ikke en overlevelsesmæssig fordel.
Skildpadder er sammelignet med andre livsformer er meget 'gammel' form. Dvs. den har været relativ uforandret gennem mange millioner af år. Grundformen må siges at være meget succesfuld og derfor er det nærliggende at konkludere at halen er en del af succeen, ellers ville jeg forvente at der fandtes en del skildpadder uden haler. Hvis halen overhovedet ingen funktion havde ville den jo bare kræve energi/næring uden at give noget igen og derved ville skildpadder uden haler have en lillebitte fordel. Nu ved jeg rent faktisk ikke om alle skildpadder har haler eller ej, men jeg tror det faktisk.  Ved ikke om det gi´r mening? Jeg er ikke på hjemmebane her overhovedet..  Når vi snakker om årsager til at et træk udvikles eller forsvinder tror jeg de fleste debatører er 'glade amatøre', jeg er det ihvertilfælde selv. Jeg synes de tanker du giver udtryk for er ganske fornuftige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#109485 - 08/02/2010 19:01
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
F: - Hvis halen overhovedet ingen funktion havde ville den jo bare kræve energi/næring uden at give noget igen og derved ville skildpadder uden haler have en lillebitte fordel.
hej Faidros!
Her og nu kan jeg ikke henvise til nogen kilde. Men en af skildpaddens og andre arters haler er at fungere som basis for en række muskler. Menneskets haleben har så vidt jeg forstår samme funktion.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#109490 - 09/02/2010 09:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Faidros jeg fandt følgende artikel på en hjemmeside, jeg jævnligt besøger: http://videnskab.dk/content/dk/miljo_natur/sadan_fik_skildpadden_sit_skjoldDer står, at et nyligt (Nov. 2008) fundet 220 mio. år gammelt fossil af en skildpadde viser, at de dengang havde en meget lang hale. Der er også et par fotos af fossilet, hvor man kan se halebenet/knoglen i halen, som er rimeligt lang. Det viser måske, at halen er ved at forsvinde på skildpadder i vores tid? Det vil måske "blot" tage millioner af år. Om alle skildpadder har en hale, er jeg usikker på, jeg har i hvert fald ikke kunnet finde nogen artikel om det online. Men jeg har aldrig hørt om en, der ikke havde.. Mvh. tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#109493 - 09/02/2010 10:34
|
Bruger
|
Skildpadder har, ligesom fugle og andre reptiler kun en åbning, en kloak, der fungerer som både kønsåbning og til afføring.
På hunner sidder åbningen på halen, tæt på kroppen, på hanner sidder den længere ude af halen.
Under parring krummer de begge halerne, så åbningerne mødes. Halerne har derfor stadig en funktion i parringen, hvilket kan være med til at udøve et selektionspres mod at haler forsvinder.
Selvfølgelig kan man forestille sig andre kønsorganer, eller en anden placering ville muliggøre parring uden brug af haler, men husk på at evolutionen er "ligeglad" med hvad der er godt eller bedst, og kun handler om hvad der fungerer.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#109494 - 09/02/2010 10:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren  tak for det. Det anede jeg slet ikke noget om! Men har du en idé om, hvorfor den gamle type skildpadde havde en lang hale, mens der på dem der lever i dag kun er en lille kort hale? Jeg troede dét havde at gøre med, at halen er et træk som er ved at forsvinde, men måske har evolutionen blot været at en så lang hale som på fotoet i linket ikke har vist sig at fungere så godt som en kortere hale. (Så halen forbliver den længde den har nu, sålænge det fungerer). Et gæt på en forklaring på at den lange hale er blevet udviklet til en kortere, kunne jo være som Faidros var inde på med haler generelt, at der i en lang hale er mere varmespild - eller at rovdyr for let kunne bide/gribe fat i den lange hale. Mvh. tau
|
|
Til toppen
|
|
|
#109496 - 09/02/2010 19:12
|
Bruger
|
Jeg ved desværre ikke specielt meget om pildskadder, det om halen fandt jeg blot ved at søge på turtle tails  Generelt kan man ikke sige at en ændring i fysiologien hos en art nødvendigvis er betinget af naturlig udvælgelse. Der findes en gruppe af biologer - adaptionister - som sætter mest lid til naturlig udvælgelse, mens andre betragte naturlig udvælgelse som en blandt mange forhold der kan lede til ændring i arvemassen. /Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#109507 - 10/02/2010 11:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej, oki, jeg googler tit udtryk, som jeg har glemt hvad betyder, så du er ikke den eneste, der googler til en bestemt debat.  Hvis LarsBj er her endnu, vil jeg bare spørge, om han hører til de biologer som sætter mest lid til naturlig udvælgelse i spørgsmål om ændring i fysiologien hos dyr. ? Mvh. tau 
|
|
Til toppen
|
|
|
#109509 - 10/02/2010 21:33
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
|
Hej, oki, jeg googler tit udtryk, som jeg har glemt hvad betyder, så du er ikke den eneste, der googler til en bestemt debat.  Hvis LarsBj er her endnu, vil jeg bare spørge, om han hører til de biologer som sætter mest lid til naturlig udvælgelse i spørgsmål om ændring i fysiologien hos dyr. ? Mvh. tau Naturlig udvælgelse er et livsvilkår. Så i systemer, der ikke ændres væsentligt m.h.t. fysiske og kemiske betingelser, vil det være de langsomme ændringer i konkurrencen mellem arterne, der dominerer. Men ændres forholdene væsentligt ved at der sker massedød o.l., så kan der opstå nye former med knap så tilpassede funktioner, der alligevel overlever p.g.a. den manglende konkurrence. Så en blanding! mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
|