0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#10905 - 12/04/2003 00:54
Re: Er Kristendommen i modstrid med moderne psykologi?
[Re: vsågerneforstå]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Jeg vil meget gerne deltage i en diskussion om forholdet mellem kristendom og psykologi, men som du ganske rigtigt gør, er man nød til at diskutere indenfor nogle nærmere fastlagte rammer og i den forbindelse har jeg nogen kommentarer.
Jeg antager at kristendommen budskab er, at man via sine handlinger gør sig fortjent til enten himmel eller helvede. Dette er en sandhed med modifikationer, da kristendommens hovedbudskab er at vi alle har fortjent helvedets ild, men ved Kristus er løskøbt fra denne dom, hvorfor vore handlinger og vort væsen ikke længere er afgørende for vores salighed, men Kristi stedfortrædende gerning alene.
"Jeg antager, at alle er født "lige", at gud ikke har skabt nogen ond!" Igen er jeg nød til at opponere, vi er alle skabt lige, men vi er også alle skabt med ryggen mod Gud og derfor netop skabt onde.
Jeg håber vi kan enes om rammerne for debatten, for debatten om psykologi og kristendom er ikke blot spændende, men også tvingende nødvendig, primært fordi mange mennesker i kristne kredse har brug for psykologiens værktøjer, men endnu er skeptiske over for det. Skal dog med det samme sige at jeg absolut ikke mener al psykologi er forenelig med kristendommen, eksempelvis den psykologi der gør mennesket til et offer for omstændigheder og fjerner det personlige ansvar.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#10906 - 12/04/2003 11:50
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
Jeg er ganske enig, lad os starte med at præciserer, hvad vi er enige om. hvorfor vore handlinger og vort væsen ikke længere er afgørende for vores salighed, men Kristi stedfortrædende gerning alene. Mener du hermed at ALLE kommer i himlen?, vi er alle skabt lige, men vi er også alle skabt med ryggen mod Gud og derfor netop skabt onde. Er vi enige, hvis jeg omformulerer til: vi er alle skabt LIGE onde der er altså ingen gud på forhånd har givet dårligerer muligheder ser frem til en spændende debat
|
|
Til toppen
|
|
|
#10907 - 12/04/2003 11:59
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej vsågerneforstå Du skriver:
Jeg antager at kristendommen budskab er, at man via sine handlinger gør sig fortjent til enten himmel eller helvede.
Nej, dette er IKKE det kristne budskab! Budskabet er at ALLE har syndet og mistet herligheden fra Gud ! Vi kan ikke gennem vore handlinger gøre os fortjent til det ene eller andet. Gennem Adams og Evas syndefald blev hele menneskeheden sendt ud fra paradisets døre !
Det kristne budskab er at Gud lige siden har forsøgt at hente menneskeheden ind i sit rige igen. Først hos jøderne - her var så en masse besynderlige regler, som jøderne alligevel ikke kunne overholde, dernæst for resten af menneskeheden. DERFOR sendte Gud sin Søn til verden, for kun gennem troen på ham kan vi frelses!
Jeg antager, at alle er født "lige", at gud ikke har skabt nogen ond!
Jeg tror ikke at Gud har skabt nogen ond, men han kan forhærde mennesker! Eksempelvis faraoen.
Kan man så med rette sige, at det er rimeligt at nogen ender i helvede, eftersom den moderne psykologi mener, at "hvem" man er, er et resultat af interaktion mellem andre mennesker, specielt i den tidlige barndom. Og at en eventuel "dårskab" altså skyldes personens miljø, fremfor personens egne valg.
Det er ikke udelukkende hvad den moderne psykologi siger! Vist de færreste psykologer mener at vi udelukkende er produkter af miljøet. Fx er en lang række psykiske sygdomme er medfødte. Vi ved også at mennesker reagerer meget forskelligt på de ting de fra barnsben er udsatte for. Naturligvis spiller miljøet en vigtig rolle fx for at have tillid eller mistillid til dine medmennesker, men alligevel har Gud givet os evner til at sprænge rammerne - vi er ikke maskiner!
Jeg mener ikke at miljøet bestemmer din tro eller EVNE til at tro på Gud. Nogle mennesker, der har fået en kristen opdragelse vælger Gud fuldstændig fra. Andre, jeg selv inklusiv, har absolut ikke fået en kristen opdragelse, men har alligevel Jesus som min frelser. Jeg tror på at Gud ønsker at frelse alle, jeg tror på at Gud drager alle ind til sig. Hvorvidt vi siger ja eller nej til ham afhænger ikke af vore forældre, vort miljø men af vort valg!
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#10909 - 12/04/2003 12:38
|
Bruger
|
Hov mit indlæg forsvandt ???
Jeg prøver igen
1. Kristne mener at TROEN på Jesus Kristus og ikke handlinger frelser!
2. Alle har ikke lige gode forudsætninger for at tro på Jesus - mennesker der aldrig har hørt om ham, mennesker der ikke er i stand til at kapere mentalt er ikke i stand til at træffe et valg (min mening)
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#10911 - 12/04/2003 13:50
|
Bruger
|
Hej Enig i første del Men du skriver:
Vi har altså her en religion, der accepterer at nogen mennesker fortabes, alene fordi deres gud, da han skabte dem, ikke gav dem mulighed for at blive frelst.
Deri er jeg ikke enig! Hvis vi læser nogle af Jesu saligprisninger:
"Saligprisningerne
v3 » Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres. v4 Salige er de, som sørger, for de skal trøstes. v5 Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden. v6 Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes. v7 Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed. v8 Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud v9 Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn. v10 Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres.
Mat. 5,3 - 10
Salige er de fattige i ånden - ånden med lille er lille intellekt. Og "salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud" er sikkert SÆRDELES helliggjorte kristne, aborter, spædbørn, udviklingshæmmede osv. Hvem kan ellers have et rent hjerte?
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#10913 - 12/04/2003 14:18
|
Bruger
|
Hej igen
Noget i retning af:
"man skal gøre sig fortjent ved handling, til at komme i himlen", da det at tro også er at opfatte som en handling
Alle har ikke lige gode forudsætninger for at tro på Jesus
"Vi har altså her en religion, der accepterer at nogen mennesker fortabes, alene fordi de har fravalgt deres Gud." Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|