Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2506 Brugere
23 Fora
7050 Tråde
115474 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#108657 - 22/12/2009 09:35 et lille grin
Peter-sniksnak
Bruger

Reg.: 26/10/2009
muslimsk sheik er sur over julen

Jeg kunne ikke lade være med at grine over den her. Jeg synes også den illustrerer noget temmelig væsentlig ved islam, nemlig at det er "elitens" religion. De almindelige mennesker har allerede taget julen til sig.

Til toppen 
#108658 - 22/12/2009 10:56 Re: et lille grin [Re: Peter-sniksnak]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
Oprindeligt skrevet af: P_sniksnak
muslimsk sheik er sur over julen ...islam, nemlig at det er "elitens" religion. De almindelige mennesker har allerede taget julen til sig.
Hej Peter.
smil mon der er forskel på almindelige forretningsdrivende og almindelige muslimer?

og mon der ikke også er forskel på hvad almindelige forretningsdrivende muslimer gør i deres butikker og hvad de gør i deres private hjem?

Hvor mange af de godt 1000 millioner almindelige muslimer, tror du har juletræ og synger om Jesus-barnet hjemme i deres familiestuer? smil

Pointen i artiklen er vel at meget sekulariserede, rige småstater, såsom Quatar har forretninger i deres storbyer, der pynter op til jul, selvom butiksbestyrerne er muslimer.

Mon de muslimske forretningsdrivende gør det fordi de selv ynder at synge om Jeusbarnet og fejre kristendommen hjemme i deres private hjem eller gør de det fordi tusindvis af de mange besøgende vestlige kristne businessfolk elsker at fejre jul?

Der er jo ikke tale om SaudiArabien, Afganistan, Iran, Pakistan eller Malaysia, men en rig elite-olie-gas-småstat, som Quatar, der ved hvordan man sælger til rige vesterlændige. griner

mvh ChristianF

Til toppen 
#108664 - 22/12/2009 13:31 Re: et lille grin [Re: ChristianF]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Så vidt jeg ved er det efterhånden meget almindeligt at fejre jul, uanset religion eller mangel på samme.

Det er trods et mindretal der fejrer Jesus fødsel den 25. Det handler oftest om en familiefest, god mad, hygge og gaver, også i såkaldt kristne lande.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#108665 - 22/12/2009 13:42 Re: et lille grin [Re: kongstad]
KirstenS
Bruger

Reg.: 18/07/2008
Der er jo 2 slags jul at fejre, nemlig den verdslige jul og den kristne jul.

Hjemme hos os fejrer vi begge dele; men der er mange, for hvem julen efterhånden kun er en hyggelig tradition med juletræ, gaver og god mad, og den form for jul kan muslimer også hygge sig med.

Meget aktuelt, så kom jeg forbi vores dygtige muslimske grønthandler i dag.
Han stod uden for forretningen og fortalte en ældre dame, at julemanden oprindeligt stammede fra mellemøsten og at hans søn derfor mente, at julemanden burde være sorthåret i stedet for hvidhåret!

Den verdslige jul sniger sig ind i de muslimske familier, og jeg synes, at det er dejligt, at vi hver for sig kan finde en måde at holde jul på.

Julemanden har aldrig haft en plads i julen i min familie; men måske burde han, der kom fra Tyrkiet, afbildes som sorthåret?

venlig hilsen

Kirsten

Ændret af KirstenS (22/12/2009 13:54)

Til toppen 
#108666 - 22/12/2009 14:08 Re: et lille grin [Re: KirstenS]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Kirsten S.

Tjoh... eller også er han bare blevet hvidhåret pga. alderdom? blinke Han fremstilles jo ikke ligefrem som nogen yngling.
Tyrkere bliver vel også grå/hvidhårede med alderen?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#108671 - 22/12/2009 17:26 Re: et lille grin [Re: kongstad]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008
Oprindeligt skrevet af: kongstad
Så vidt jeg ved er det efterhånden meget almindeligt at fejre jul, uanset religion eller mangel på samme.
Hej Søren.

Ja klart - mange danske muslimer giver gaver til hinanden, tænder lys og har et juletræ. Og ligeså i alle andre vestlige og kristne lande + fx blandt bl.a. nogle muslimer i nogle asiatiske, afrikanske og mellemøstlige lande.

Men som jeg forstod på start-indlægget, så blev der argumenteret for dikotomien mellem "elite"-muslimer og almindelige muslimer?

Mener du ikke at julefejringer, afhænger af:
- grader af sekularisering af det enkelte samfund og forretningslivet.
- bosat i storby eller ej, dvs. kulturel indflydelse via bl.a. storby-supermarkeder
- om landet tidligere har været vestlig koloni
og ikke mindst af:
- grader af fundamentalisme blandt de enkelte menige muslimer?

De fleste almindelige religiøse muslimer i fx Iran, Saudi Arabien, Sudan, Pakistan, Afganistan, Kina... fejrer vel ikke jul?

Så at Islam specielt skulle være elitens religion? smil
mullaher og imamer er som paver og præster... men menige muslimer knytter sig da med mindst lige så stor gudsfrygt til deres Gud, deres religiøse dogmer og praksis?

mvh ChristianF

Til toppen 
#108672 - 22/12/2009 18:09 Re: et lille grin [Re: KirstenS]
Peter-sniksnak
Bruger

Reg.: 26/10/2009
Oprindeligt skrevet af: KirstenS
Meget aktuelt, så kom jeg forbi vores dygtige muslimske grønthandler i dag.
Han stod uden for forretningen og fortalte en ældre dame, at julemanden oprindeligt stammede fra mellemøsten og at hans søn derfor mente, at julemanden burde være sorthåret i stedet for hvidhåret!

Ja det var faktisk en hyggelig anekdote der, Kirsten smil

Jeg kan ikke så mange anekdoter i den retning selv, men jeg synes dog også, at julevåbenhvilen i 1914 er en rørende anekdote. Soldaterne holdt en spontan våbenhvile, og mødtes midt på slagmarken og fejrede jul og udvekslede gaver.

Til toppen 
#108680 - 23/12/2009 07:56 Re: et lille grin [Re: Peter-sniksnak]
KirstenS
Bruger

Reg.: 18/07/2008
Oprindeligt skrevet af: P_sniksnak

Jeg kan ikke så mange anekdoter i den retning selv, men jeg synes dog også, at julevåbenhvilen i 1914 er en rørende anekdote. Soldaterne holdt en spontan våbenhvile, og mødtes midt på slagmarken og fejrede jul og udvekslede gaver.

Mange tak fordi du mindede mig om den beretning, som er så smuk.

Det er næsten, som om Guds Rige kom nær til skyttegravene den julenat i 1914.

venlig hilsen

Kirsten

Ændret af KirstenS (23/12/2009 07:57)

Til toppen 
#108696 - 23/12/2009 23:34 Re: et lille grin [Re: Peter-sniksnak]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Bruger mod andre ordet racist er du formentlig racist husk det..

PS God jul

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær