Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#108277 - 03/12/2009 18:55 Julefrokost med HH klasse
mondo
Bruger

Reg.: 20/11/2006
Hej

Jeg er begyndte på HH i sommer. Nu er tiden for de dejlige julefrokoster med alt for druk så kommet. Min klasse skal self også have en. Jeg er rimelig nervøs for det. Der er en tradition på skolen (tror jeg nok ellers er det bare min klasse) for at alle skal stille sig op og fortælle om dem selv og hvor de kommer fra.

Jeg vil gerne benytte muligheden til at fortælle om min tro og forhåbentlig skabe en interesse hos resten af klasse. Men er meget nervøs for det hele. Ikke så godt til at snakke med ikke kristne om troen. Har været omgivet af kristne på først friskole og bageftger efterskole.

Ok jeg vil fortælle noget om hvorfor jeg har valgt jesus og hvorfor det er så dejligt. Vil også gerne fortælle lidt om druk og sex osv ikke er godt. Vil godt have nogle bibelvers til at bakke mig op (ikke fordømmende vers).

Nogen der har nogle råd til min lille andagt?

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#108279 - 03/12/2009 19:42 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
henoch
Bruger

Reg.: 22/01/2008
Sted: Sabro
Hej Mondo

Jeg synes, at det er modigt, at du gerne vil fortælle om din tro til din klasse. Jeg mener, at det er godt at være ærlig.

Men jeg synes, at du skal huske, at du ikke er så gammel endnu, og at du har været under en massiv indflydelse fra kristen friskole og efterskole. Du har ikke haft meget tid til på egen hånd at tage stilling til, hvad du personligt mener. Sandsynligvis har du helt andre holdninger til mange ting, når du om et par år har været under påvirkning fra mennesker med andre holdninger. Hvis du kører alt for hårdt på nu, så kan du godt komme til at fortryde det, når du er blevet ældre. Jeg fortryder da personligt mange af de ting, jeg sagde og gjorde, da jeg startede på gymnasiet efter at have gået på kristen fri- og efterskole (og kristen søndagsskole, juniorklub, ungdomsforening, missionshus, kirke og kor osv.) Jeg ville ønske, at jeg havde holdt tiet stille om emner, som jeg ikke havde haft en chance for personligt at tage stilling til.

Når du f.eks. skriver, at du gerne vil sige, at druk og sex er forkert, så mener jeg, at du er alt for unuanceret. Sex er skabt af Gud og er formentlig et af de smukkeste billeder på Guds kærlighed til mennesket. Læs f.eks. skabelsesberetningerne i starten af 1. Mos. og Højsangen. De planter, der bliver til alkohol, er også skabt af Gud, og Jesus skabte vin af vand - det havde han næppe gjort, hvis druk var forkert (Johs 2,1-12). Både sex og alkohol kan som alle andre ting misbruges, og det gør man klogt i at lade være med - men det er næppe løsningen helt at afvise sex og alkohol (så ville menneskeheden jo også uddø efter en generation!)

Jeg vil altså råde dig til at være ærlig omkring, hvor du kommer fra, og hvem du tror på, men at lade være med at udtale dig om etiske emner, indtil du har haft lidt længere tid til at finde dig selv i de spørgsmål. Jeg synes ikke du skal citere bibelvers - fortæl hellere med dine egne ord, hvad det giver dig at være en kristen - og lad være med at udtale dig negativt om andres måde at leve på. Så vil dine klassekammerater helt sikkert ikke udtale sig negativt om din tro og din måde at leve på.

Med venlig hilsen
Henoch

Til toppen 
#108281 - 03/12/2009 20:10 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
Randi
Bruger

Reg.: 19/09/2008
Sted: københavn
Oprindeligt skrevet af: mondo
Hej

Jeg er begyndte på HH i sommer. Nu er tiden for de dejlige julefrokoster med alt for druk så kommet. Min klasse skal self også have en. Jeg er rimelig nervøs for det. Der er en tradition på skolen (tror jeg nok ellers er det bare min klasse) for at alle skal stille sig op og fortælle om dem selv og hvor de kommer fra.

Jeg vil gerne benytte muligheden til at fortælle om min tro og forhåbentlig skabe en interesse hos resten af klasse. Men er meget nervøs for det hele. Ikke så godt til at snakke med ikke kristne om troen. Har været omgivet af kristne på først friskole og bageftger efterskole.

Ok jeg vil fortælle noget om hvorfor jeg har valgt jesus og hvorfor det er så dejligt. Vil også gerne fortælle lidt om druk og sex osv ikke er godt. Vil godt have nogle bibelvers til at bakke mig op (ikke fordømmende vers).

Hej Mondo
Det er meget modigt at du vil fortælle om din tro, mit råd til dig er at du blot fortæller det ud fra dig selv, hvordan du bruger det at været kristen i dit liv og måske fortæller hvad det betyder for dig personlig at være kristen, I stedet for bibel vers og det med at komme ind på druk og sex, ville jeg nok råde dig til, at sige en kort bøn for at I alle får en god aften og en god tid på jeres skole.
Du skal nok få mulighed for at tale sex og druk med dem fra din skole, de skal nok komme og spørge ind til det. Men måske er du den første unge kristne de møder så lav en blid start.
KH Randi

"Fra hans indre skal der rinde strømme af levende vand" (Joh.7.38)

Til toppen 
#108282 - 03/12/2009 20:37 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
Sammy
Bruger

Reg.: 24/09/2007
Sted: København

Hej Mondo..

Citat:

Mit råd vil være at lade være med at holde nogen "andagt" overhovedet..

Jeg vil heller ikke kalde det modigt, men dumt, i hvert fald hvis du gerne vil have et fornuftigt forhold til dine klassekammerater..

Jeg synes det er fint, at du fortæller at du er kristen, men lad resten ligge.. Så vidt jeg forstår på dit indlæg, så er traditionen at man fortæller om sig selv, ikke at man fortæller hvordan man synes, at andre bør leve.. Bare vær dig selv, stå ved hvem du er, men lad være med at trække det ned over hovedet på andre.. Vil de vide mere, skal de nok komme til dig og det tror jeg faktisk ret sikkert, at folk gerne vil hen ad vejen.. Men de skal selv have lov til at give udtryk for det..

Mvh og hav en god aften..

Til toppen 
#108283 - 03/12/2009 20:56 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
ChristianF
Bruger

Reg.: 26/12/2008

Hej mondo.

Jeg synes også at det er prisværdigt, at du er tændt på og parat til at imødegå enhver situation med åben pande og til enhver tid er frejdig og villig til at melde ud hvad du står for.

Og så har jeg også et spørgsmål. Er det ikke rigtigt at dem, som er til stede er dine klassekamerater, som du skal gå i klasse med de næste 2-2½ år?

Hvis det er tilfældet, så ville jeg nok personligt slippe dør-til-dør-missionær-stilen og satse på, at bruge både jeres ryste-sammen-julefrokost og de næste måneder på at lytte med ydmyghed til ens nye klassekammerater og give mulighed for gensidigt at finde lære hinanden at kende og måske få etableret nogle bekendtskaber og måske nogle oprigtige venskaber.

Du må selvfølgelig 100% gøre op med dig om du hellere vil tale om Jesus, moralske temaer og omvendelse... men jeg vil blot håbe du ville overveje at satse på ydmyghed, satse på at etablere autentiske venskaber, der holder på den længere bane og som er baseret på fælles interesser og glæde ved livet.

Når du som gademissinær går fra dør til dør eller står på en markedsplads eller du i en Jeep i Tanzania kører forbi nogle tilfældigt fremmede og du kun har 5 min. til at give folk et ord med på vejen, så kan jeg forstå at du trækker smilebåndet frem og giver dem en lille andagt om Jesus og det hele.

Hvis du har muligheden for at etablere venskaber - så ville jeg blot tro at det ville give et langt bedre grundlag for fortrolige samtaler i den kommende årrække, hvis man satsede på at være menneske sammen med andre mennesker.

Så hvis det var mig, så ville jeg stille mig selv nogle spørgsmål for at finde ud af hvilke ting jeg kunne sige, der kunne give dem et enkelt og ok indtryk af hvem jeg er... Fx kunne jeg skrive stikord, som tilsammen kunne give et billede af hvem jeg er, sådan at jeg og mine klassekamerater har mulighed for at opdage hvilke ting vi har tilfælles, hvilke ting som provokerer og som man har lyst til at tale med hinanden om... og simpelthen for at få en fornemmelse af at jeg er en jordnær gut, som er ok og at du selvfølgelig er en del af fællesskabet, én som vi går i klasse sammen med.

Ting jeg elsker:
- bordfodbold (sport),
- julemad (mad),
- bethovensymfoni (musik),
- regnskove (rejsemål),
- Bibelen (livssyn),
- 50'er-tøj (tøjstil)
- ...

Ynglingsaversioner (=hadeting):
- Bjørn Lomborg (person, som du synes er mega-irriterende),
- Brækker dig ud over din date (absurd/komisk situation, som du ville hade at befinde dig i)
-

Eller du er typen, der... (Pinlige situationer, du har været i):
- Når at gå 20m ind i svømmehallen, forbi glasruden ind til kiosken, hvor folk kigger mere end de plejer,... før jeg opdager at jeg mangler badebukserne.
- ...
- ...

Når du har nogle stikord, så skær ned på de ting du vil sige, så det bliver kort og enkelt og med lidt flere detaljer om de ting du vælger at sige, så det giver et beskrivende udtryk for hvem du er som klassekammerat og jordnært medmenneske.

Du kan også lave en sætning du lærer udad, som du lirer af hurtigt ud i ét. fx elsker:regnskov-kirsebærsovs-Mozart-i-g-mol-trompetbukser og 1. johannesbrev - Jeg synes Lomborg-keltisk pibemusik-og Don Ø er irriterende ud over alle grænser...

Sorry... nu blev det et indspark til lidt af hvert ud over til andagten og det er jo din klasse så og dig der kender de behov der er i situationen... så 100% held og lykke med at få det til at spille.

mvh ChristianF

Ændret af ChristianF (03/12/2009 21:39)

Til toppen 
#108284 - 03/12/2009 21:00 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
hoeg
Bruger

Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
m: - Vil godt have nogle bibelvers til at bakke mig op (ikke fordømmende vers). Nogen der har nogle råd til min lille andagt?

hej mondo!

Lad være med at snakke om druk og utidig sex. Det er moralsnak og har ikke noget med kristendom at gøre. Hvis du vil begrunde din kristne tro med Bibelvers, kan jeg foreslå Første Mosebog vers 1-5, der også kan begrundes af naturvidenskabelige observationer.

Med venlig hilsen
hoeg

Til toppen 
#108285 - 03/12/2009 22:17 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Mondo

jeg kan se, du har fået en håndfuld forskellige svar fra de andre debattører, og jeg synes det er gode svar. smil

Også jeg vil gerne knytte et par kommentarer til dit gode indlæg:

Mht. druk til julefrokosten kan du jo drikke i et tempo, så du har noget i glasset men ikke blir fuld. Adspurgt kan du sige, at du drikker, men ikke drikker dig fuld.

Mht. bibelvers når du præsenterer dig, vil jeg også som andre herinde sige, at jeg tror, du gør dig bedst ved ikke at citere og argumentere med vers derfra i hvert fald i den situation.
At citere Bibelen kan desværre opfattes som at du slår de andre oven i hovedet med det, selvom det ikke er din mening at det skal virke sådan.

Men du kan sagtens ved lejlighed hvis nogen spørger, sige, at du læser Bibelen og forsøger at leve efter de anvisninger, den giver til livet.

Som jeg læste dit indlæg, ville du ved præsentationen af dig selv holde en lille andagt? (hvordan kan du nå det?).
Eller mente du at du senere i HH-forløbet ville gøre det?

Mht. inspiration og idéer til en andagt, kan du måske kontakte Indre Missions Ungdom eller KFS (forening for studerende der er kristne). Jeg har desværre aldrig stået for en andagt, så jeg ved ikke, hvordan man gør.

Mvh. tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#108294 - 04/12/2009 16:53 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Mondo.

Du kan fortælle om, i forbindelse med, at du fortæller om dig selv, at du er kristen, og hvad det betyder for dig. Mht. druk og sex (går ud fra, at du mener uægteskabelig?), tror jeg, ligesom andre her, at det ikke er godt at tage det frem lige der. Det skal der nok blive lejlighed til på et andet tidspunkt.
Hvis du får spørgsmål om, hvorfor du ikke selv drikker dig fuld - eller måske endda bliver "lagt op til" - så kan du i den situation forklare, hvad du mener om sagen, og at det er begrundet i din tro.

God fest. smil

Mvh. Anne.

Til toppen 
#108298 - 04/12/2009 18:05 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: mondo]
JONAS_PALVIG
Bruger

Reg.: 10/07/2009
Sted: Hillerød
Hej

Hej Mondo.

Der er godt nok nogle håbløse svar imellem dem du har fået.

Romerne 10:9 Bekend Jesus som din Herre...

Det er åbenlyst at vi skal stå frem mned vores tro.

2 Tim. 4:2 Prædik ordet, stå frem i tide og utide...

Du har en gylden mulighed for at få det sagt til julefrokosten. smil Og så sørg for ikke at drik dig fuld. De skal kunne se en forskel på dig. At du skiller dig ud fordi du er kristen. Og du er lys og salt. Du skal afspejle Jesus lys smil

Du kan fx. 2 tim 3:16, Hele skriften er indblæst af Gud. Dvs at du tror på bibelen fra 1. mos bog kap 1 vers 1, til Åb 22:21. Derfor også på skabelsen, jomfrufødslen, opstandelsen osv.

Men sørg for at bed grundigt over det smil

Det er jo réelt at sige: Jeg har valgt at gøre Jesus til Herre i mit liv, og derfor drikker jeg mig ikke fuld.

Jonas

Ændret af JONAS_PALVIG (04/12/2009 18:10)

Til toppen 
#108299 - 04/12/2009 18:09 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: tau]
JONAS_PALVIG
Bruger

Oprindeligt skrevet af: tau

Mht. druk til julefrokosten kan du jo drikke i et tempo, så du har noget i glasset men ikke blir fuld. Adspurgt kan du sige, at du drikker, men ikke drikker dig fuld.

Mvh. tau

Lige præcis ved at gøre sådan, er der ingen der lægger mærke til at man er kristen. Hvis man tilfældigvis falder, danser fjollet, griner meget el. lign, så vil folk oftest tro at man er fuld.

Hvis man slet ikke drikker, skaber det opmærksomhed, og de andre vil huske det og tænke over det. Så ved de at man er seriøs kristen, og de ved hvor de skal spørge hvis de en dag har lyst til at tale om tro.

Jeg drikker næsten ikke. Hvis jeg drikker, så holder jeg det på én øl. så kan folk se en forskel smil

Det er jo ikke forkert at drikke lidt, men bare du ikke bliver fuld. smil
Og fuld i DK er lovbestemt ved 0,5 o/oo

Til toppen 
#108300 - 04/12/2009 18:17 Ordstyrer bemærkning. [Re: JONAS_PALVIG]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas

Oprindeligt skrevet af: Jonas Palvig
Der er godt nok nogle håbløse svar imellem dem du har fået.
Det kan godt være, du mener det, men den slags bemærkninger er ikke i orden. Argumentér sagligt og respektfuldt imod andres indlæg en anden gang, - ellers må du tie stille.

Mvh. tau
Ordstyrer, Kirke og Tro.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#108301 - 04/12/2009 18:20 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: JONAS_PALVIG]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas,

jeg skrev med det forslag, fordi jeg selv har prøvet det du foreslår, og det var ikke en positiv opmærksomhed der kom omkring min kristne tro. Det var om noget en omvej til at få mulighed for at dele det kristne budskab.

Men derfor kan det jo sagtens være, at du og andre (evt. Mondo) kan bruge din fremgangsmåde med max. 1 genstand pr. fest. Så fint nok, det er jo også en måde. Uanset hvad mener jeg, at Mondo skal drikke det han har lyst til, og ikke det de andre måske vil opfordre ham eller presse ham til.
Det er bedst at være tro mod sig selv, og ikke mindst mod Gud! Deri giver jeg dig helt ret.

Mvh. tau smil

Til toppen 
#108305 - 04/12/2009 19:06 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: tau]
JONAS_PALVIG
Bruger

Hej Jonas,

Uanset hvad mener jeg, at Mondo skal drikke det han har lyst til...

Mvh. tau smil

Uanset hvad er det forkert at drikke mere end bibelen foreskriver. Dvs at man ikke må drikke sig fuld. Underordnet om man har lyst eller ej. smil

Efs. 5:18 Drik jer ikke berusede i vin, det fører til udskejelser, men lad jer fylde af Ånden

Og nej, heller ikke i øl, spiritus o.l. smil

Til toppen 
#108309 - 04/12/2009 23:02 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: JONAS_PALVIG]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas,

jeg mente som du også er inde på, at vi skal lade være at drikke os fulde. Jeg skrev også, at det var bedst at være tro mod sig selv (og her var det Mondo, der allerede først sagde at han ikke ville drikke så meget, så han blir fuld), OG mod Gud. smil

Og med "han (Mondo) skal drikke det han har lyst til" mente jeg, at han skulle nøjes med det, og det var at stoppe før fuldegrænsen, som han selv nævnte at han ville, hvis han overhovedet ville drikke noget (alkohol).

Jeg mente ikke, at hvis han havde lyst at drikke sig fuld (hvad fremgik at han jo slet heller ikke havde lyst til!), så skulle han bare gøre det. smil

Tror vi er helt enige om dette her med druk og fulderi.
Så kan der vist ikke køres mere rundt i dét. griner

Mvh. tau

Til toppen 
#108310 - 05/12/2009 00:28 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: tau]
JONAS_PALVIG
Bruger

Hej Jonas,

Tror vi er helt enige om dette her med druk og fulderi.
Så kan der vist ikke køres mere rundt i dét. griner

Mvh. tau

Fedt smil Dejligt at være enig en gang imellem.

Jeg har været kristen i godt 2 år, og for 2 år siden blev jeg desværre meget beruset til vores firmajulefrokost. Og jeg er leder og indehaver - så ekstra skidt. Så jeg er ekstra påpasselig med den slags smil

Til toppen 
#108314 - 05/12/2009 12:01 Re: Julefrokost med HH klasse [Re: JONAS_PALVIG]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonas,

det forstår jeg godt. Så blir man bare sådan lidt, dét må bare ikke ske igen!. Nu skal det være slut, osv.

Mvh. tau smil

Til toppen 
#108450 - 11/12/2009 12:31 Re: Ordstyrer bemærkning. [Re: tau]
angela
Bruger

Reg.: 04/04/2007
Sted: Jylland
Hej Mondo.

Jeg ved ikke hvornår du skulle til julefrokost - har ikke fulgt debatten så tæt, men jeg er da spændt på at høre hvordan det er gået og om du har brugt nogle af de mange råd som folk her inde har givet dig?

Jeg er måske en anelse provokerende når jeg selv går til julefrokost/fest, for jeg tillader mig at antage, at alle er kristne, altså medmindre de selvfølgelig har en anden tro. Når jeg skal præsentere mig, gør jeg derfor ikke et stort nummer ud af dette ene punkt, men nævner en lang række ting som har værdi for mig - hvilket jeg synes siger langt mere om min person, end blot at jeg er kristen; for det er alle døbte jo, Ikk?

Jeg nævner min familie - de mennesker i verden jeg holder allermest af at være sammen med.
Min lidenskab for politik, debat, religion, udenlandsrejser osv.
Jeg nævner nogle af de sager som mit hjerte brænder særligt for og fortæller om mine håb og drømme for fremtiden.

Det værste du kan gøre er at udstille dig selv som et menneske der lever en overbevisning som ingen andre hverken kan eller har lyst til at dele med dig. Vis istedet dine nye venner, at det at være kristen ikke betyder at du ikke kan deltage i fester, skåle med de andre eller tage en sving om.
De skal nok stille spørgsmål og du skal nok få mulighed for at fortælle om Jesus - det er jeg sikker på.

Held og lykke.
Angela.

Til toppen 
#108454 - 11/12/2009 16:46 Re: Julefrokost med HH-klasse [Re: angela]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Angela,

rigtig godt indlæg med eksempler på hvad du fortæller til en ny forsamling, du skal være en del af, og de tanker du gør dig omkring hvordan og hvornår du gør klart, hvem du er, og hvilke værdier du lever efter og sætter højt.

Jeg kan sagtens følge dig!
Jeg citerer ikke noget af dit indlæg, for jeg synes, det hænger godt sammen det hele, og jeg kan ikke her pille noget ud, uden at det kan virke som om, resten ikke er "lige så godt".

Super, tak for det indlæg.

Mvh. tau smil

Ændret af tau (11/12/2009 16:46)

Til toppen 
#108462 - 12/12/2009 12:16 Re: Julefrokost med HH-klasse [Re: tau]
angela
Bruger

Hej Tau.

Tak for roserne grin

Glædelig jul til dig og dine.

Angela.

Til toppen 
#108474 - 12/12/2009 19:04 Dåben gør os ikke til kristne [Re: angela]
JONAS_PALVIG
Bruger

Oprindeligt skrevet af: angela
Jeg er måske en anelse provokerende når jeg selv går til julefrokost/fest, for jeg tillader mig at antage, at alle er kristne, altså medmindre de selvfølgelig har en anden tro. Når jeg skal præsentere mig, gør jeg derfor ikke et stort nummer ud af dette ene punkt, men nævner en lang række ting som har værdi for mig - hvilket jeg synes siger langt mere om min person, end blot at jeg er kristen; for det er alle døbte jo, Ikk?

Held og lykke.
Angela.

Nej, der må jeg skuffe dig. Alle der er døbt er ikke kristne. Dåben frelser ikke, og giver os ikke tro.

Vi skal lade os døbe som et tegn på at vi er frelst. Derfor mener jeg at man først skal blive døbt når man har taget personlig stilling til sin tro.

Jesus skriver til menigheden i Laodikea i ÅB kam 3.
Pointen er at der er mange der tror de er frelst, men ikke er det.

Kold = ikke kristen = ikke frelst
Lunken = folk der tror de er kristne (evt. ved dåb), men ikke er kristne efter Jesus' målestok.
Varme: Dem Jesus anser for kristne.

Der er så mange der kalder sig kristne, men ikke lever efter det. Vi skal leve efter Rom 10:9, og have Jesus til Herre i vores liv. Ellers er vi ikke lovet frelse.

Til toppen 
#108476 - 12/12/2009 19:18 Re: Dåben gør os ikke til kristne [Re: JONAS_PALVIG]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jonas

Citat:
Nej, der må jeg skuffe dig. Alle der er døbt er ikke kristne. Dåben frelser ikke, og giver os ikke tro.

Nu er dette jo en sag, som kristne ser forskelligt på!

Se 1. Pet 3.21:
Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse,

Og missionsbefalingen, Matt. 28,18.20:
Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden.
Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#108483 - 12/12/2009 22:23 Re: Dåben gør os ikke til kristne [Re: kristina]
angela
Bruger

Hej Kristina og Jonas.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvem der opfører sig kristent og hvem der ikke gør - hvad det så end skal sige.?
Men de mennesker som er døbt tilhører Jesus Kristus og er derved kristne - sådan opfatter jeg det, hvordan de/vi så hver i sær går rundt og opfører os, og i hvor lidt eller meget kontakt vi er med Herren, er forskelligt.
Jeg tror på at vi igennem dåben er blevet givet håbet om og muligheden for frelse, men jeg tror ikke at den frelse sker pr. automatik, fordi vi engang i tidernes morgen blev døbt.
Jeg tror at det er på vores tro, vi skal frelses og at kun Han kan se derind hvor troen i os er.

Hilsen Angela

Til toppen 
#108486 - 12/12/2009 22:52 Re: Julefrokost med HH-klasse [Re: angela]
tau
Ordstyrer
Bruger

Hej Angela,

tusind tak smil , du og din familie ønskes også en rigtig glædelig jul.

Mvh. tau smil

Til toppen 
#108500 - 13/12/2009 23:26 Re: Dåben gør os ikke til kristne [Re: angela]
JONAS_PALVIG
Bruger

Oprindeligt skrevet af: angela
Hej Kristina og Jonas.

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over, hvem der opfører sig kristent og hvem der ikke gør - hvad det så end skal sige.?
Men de mennesker som er døbt tilhører Jesus Kristus og er derved kristne - sådan opfatter jeg det, hvordan de/vi så hver i sær går rundt og opfører os, og i hvor lidt eller meget kontakt vi er med Herren, er forskelligt.
Jeg tror på at vi igennem dåben er blevet givet håbet om og muligheden for frelse, men jeg tror ikke at den frelse sker pr. automatik, fordi vi engang i tidernes morgen blev døbt.
Jeg tror at det er på vores tro, vi skal frelses og at kun Han kan se derind hvor troen i os er.

Hilsen Angela

Vi skal lade os døbe som et tegn på vores frelse. Men selve dåben frelser os ikke. At leve efter Romerne 10:9 frelser os. At gøre Jesus til vores Herre. At tro andet er Herlighedsteologi.

Små børn kan ikke tage stilling, og bliver derfor ikke frelst ved tro.
Dog ved vi at Gud er retfærdig, så jeg tror ikke at små børn der dør bliver fortabt. Men vi ved ikke hvordan det foregår.

Til toppen 
#108509 - 14/12/2009 17:14 Re: Dåben gør os ikke til kristne [Re: JONAS_PALVIG]
angela
Bruger

Hej Jonas.

Du har ret, vi ved ikke hvordan det kommer til et foregå, vi kan kun tro.
Jeg tror ligesom du at Gud er retfærdig, sådan at et lille barn der dør før det selv har taget stilling, eller en syg person, der aldrig kommer til at gøre det, kan opleve frelse trods alt.

Angela

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær