0 registrerede () og
0
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7151 Tråde
116395 Indlæg |
|
#108241 - 02/12/2009 10:25
Re: Det bagudstræbende syndefald...
[Re: moooorten]
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Unægteligt en interessant tanke.
For en sådan udlægning kunne også tale, at slangen (som jo repræsenterer det onde) også var til stede i paradiset inden Eva lod sig friste! Og teologien har jo alle dage undret sig over hvordan den onde overhovedet fik adgang til paradiset ...
Men jeg kan ikke rigtig gennemskue konsekvenserne af Dembskis tolkning ...
/Asbjørn
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#108247 - 02/12/2009 16:11
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Anne, Skal dyrene dø og planterne visne på den nye jord? Hverken du eller jeg ved, om der er dyr og planter på det som kaldes "den nye jord". Men for så vidt som der er, må de enten være forgængelige, eller miste deres reproduktionsevne, eller eksistere på en helt anden måde som det vil være problematisk at kalde en ny "jord". At de døde før syndefaldet er jeg enig med Dembski i, men jeg har svært ved at se det tragiske i, at noget som kun er skabt til timeligheden også hører til timeligheden. Tværtimod er det en del af skaberordningen, at kornet dør og bliver til en plante, som bliver til føde for hjorten, som giver sit liv for løven. Men mennesket som har en længsel i sig efter evigheden, er en helt anden sag. Præcis hvad der ligger i skabningens sukken kan jeg ikke sige, men det viser at mennesket står som en slags præsteskikkelse, en formidler mellem skabning og skaber, mellem det jordiske og det himmelske. Ligesom Israel længtes efter at Davids Søn skulle indtage sin trone og bringe fred og retfærdighed til folket, sådan længes skabningen efter at mennesket skal indtage sin trone for at alt skal være som det bør. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#108264 - 03/12/2009 02:41
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Steffen! Hverken du eller jeg ved, om der er dyr og planter på det som kaldes "den nye jord". Men for så vidt som der er, må de enten være forgængelige, eller miste deres reproduktionsevne, eller eksistere på en helt anden måde som det vil være problematisk at kalde en ny "jord". Det samme må vel gælde for de mennesker som skal bebo den "nye jord". At de døde før syndefaldet er jeg enig med Dembski i, men jeg har svært ved at se det tragiske i, at noget som kun er skabt til timeligheden også hører til timeligheden. Tværtimod er det en del af skaberordningen, at kornet dør og bliver til en plante, som bliver til føde for hjorten, som giver sit liv for løven. Du tror vel ikke et øjeblik seriøst på at den "giver" sit liv frivilligt? Men mennesket som har en længsel i sig efter evigheden, er en helt anden sag. Næppe for løverne, de vil sikkert hellere end gerne inkludere dig på menukortet, med eller uden længsler. Præcis hvad der ligger i skabningens sukken kan jeg ikke sige, men det viser at mennesket står som en slags præsteskikkelse, en formidler mellem skabning og skaber, mellem det jordiske og det himmelske. Hvad skal mennesket formidle; og til hvem? mvh Tom
Ændret af tsrk55 (03/12/2009 03:15)
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#108267 - 03/12/2009 12:13
[Re: tsrk55]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Tom, Det samme må vel gælde for de mennesker som skal bebo den "nye jord". Naturligvis. Lukas 20,34-35 Du tror vel ikke et øjeblik seriøst på at den "giver" sit liv frivilligt? Hvad betyder frivilligt for et ikke-bevidst væsen? Den bliver fanget af løven, og så bliver den spist af løven. Jeg tror ikke at nogen af dem tænker synderlig meget over, hvad der foregår. Hvad vi kan konkludere er, at de hører til i et øko-system, som i bund og grund er ganske harmonisk. Næppe for løverne, de vil sikkert hellere end gerne inkludere dig på menukortet, med eller uden længsler. Det siger du ikke... Hvad skal mennesket formidle; og til hvem? Mennesket repræsenterer Gud over for skaberværket, og skaberværket over for Gud. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#108273 - 03/12/2009 16:09
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Steffen.
Der er jo det med, at løven skal gå sammen med lammet, livets træ, der bærer frugt og blade mv. Det kan godt være, at reproduktionsevnen ophører, i og med at jorden måske til den tid vil være opfyldt, og Skaberens befaling dermed også opfyldt. Det er evt. også derfor, der ikke skal gives eller tages til ægte i evigheden. Hvis ikke forgængelighed var lig med død, hvad skulle det så være?
Hvordan forstår du i øvrigt ordet "bevidst"? Også dyr har en bevidsthed, i og med, at der er forskel på, om de sover eller er vågne, at de har sanser, der kan opfatte, se og høre mv. Hvad man (heller ikke som menneske) kan i bevidstløs tilstand. Men det er vel så noget andet, du mener.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#108289 - 04/12/2009 04:00
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
|
Hej Steffen! Naturligvis.
Lukas 20,34-35 Så fatter jeg ikke hvad du har ment med din indvending over for Anne. Hvad betyder frivilligt for et ikke-bevidst væsen? Ved frivillighed forstår jeg at at hjorten giver sit liv uden kamp. Hvorfor tror du at byttedyr prøver enten at flygte, eller i den udstrækning at de er i stand til det, at forsvare sig? ...Hvad vi kan konkludere er, at de hører til i et øko-system, som i bund og grund er ganske harmonisk. Ja, og du og jeg og alle andre mennesker hører til det samme øko-system; men det har de fleste af os som "civiliserede" mennesker lykkeligt fortrængt. Mennesket repræsenterer Gud over for skaberværket, og skaberværket over for Gud. Mmmm! Ordvalget er et andet, men indholdet er så vidt jeg kan se det samme som det du allerede har skrevet; så jeg føler mig ikke spor klogere på det punkt. Esajas 11:6-9 v6 Ulven skal bo sammen med lammet, panteren ligge sammen med kiddet; kalv og ungløve græsser sammen, en lille dreng vogter dem. v7 Koen og bjørnen bliver venner, deres unger ligger sammen, og løven æder strå som oksen. v8 Spædbarnet leger ved slangens hule, det lille barn stikker sin hånd ind i hugormens hul. v9 Ingen volder ondt eller ødelæggelse på hele mit hellige bjerg; for landet er fyldt med kundskab om Herren, som vandet dækker havets bund. Hvordan fortolker du ovenstående skriftsted? mvh Tom
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#108583 - 17/12/2009 18:34
[Re: moooorten]
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
moooorten: - Dembski forener disse (End of Christianity - finding a good God in an evil World) ved at sige at ligesom Kristi død og forsoning galdt før Han var kommet til jorden sådan har naturen lidt under syndefaldet endnu inden mennesket syndede.
At Kristi død og forsoning gælder for alle tider kan vel udmærket forenes med, at også lidelser og død har været en kendsgerning for alt levende til alle tider både før og efter syndefaldet. Dermed er det ikke alene Jesu korsdød, der udgør forsoningen. Forsoningen omfatter alle slags lidelser hos alle slags levende væsener gennem alle tider. Det er vel nærmest en holistisk anskuelse, der kunne være gode argumenter for..? En begrundelse kunne være, at Gud deler alle sine skabningers vilkår ved Kristi lidelser og død.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
|